Jako v Petrohradu: V Týně bude první tuzemský zdvihací most přes řeku
Ředitelství vodních cest našlo po letech jednání společnou řeč s jihočeským městem Týnem nad Vltavou ohledně osudu místního historického mostu.
Ředitelství vodních cest našlo po letech jednání společnou řeč s jihočeským městem Týnem nad Vltavou ohledně osudu místního historického mostu. Ten představuje poslední větší zádrhel pro lodní provoz na nové vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem. Řešení spočívá v přestavbě mostu na zdvihací.
Týn se tak stane prvním městem v republice, které se bude moci chlubit zdvihacím mostem přes řeku. „Museli jsme najít řešení, které zachová historickou a architektonickou hodnotu mostu. Jeho vzhled tak zůstane stejný, jedno pole ale bude zdvižné,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Zdvihat se bude část mostu u pravého břehu.
Průjezdní výška mostu je dnes zhruba tři metry, což neumožňuje plavbu větším výletním lodím. Po přestavbě by měly proplout i lodě vyšší než pět metrů. Odhadované náklady činí 260 milionů. Zahrnují nejen zbudování zdvihacího pole, ale i celkovou opravu mostu. Stavba je nyní v přípravě, začít by měla v roce 2020. Investorem bude ŘVC.
Zdvihacích mostů je v tuzemsku obecně pomálu. První dva vznikly nedávno právě na vltavské vodní cestě, a to v Českých Budějovicích a v Hluboké nad Vltavou. Jde ale o malé mostky, které se neklenou nad řekou, pod nimi je jen úzký vjezd do přístavů v obou městech. Zdvihací mosty vzniknou v příštích letech i mezi Prahou a Mělníkem, budou ale přemosťovat Hořínský plavební kanál, nikoliv řeku. Zřejmě nejznámější „zdvihací“ most v tuzemsku je železniční v Kolíně přes Labe. Ten je ale jako zdvihací pouze připraven, v nejbližších letech se nepočítá s osazením zdvihací technikou. Týn tak bude první.