Odblokováno: ŘSD po měsících čekání dokončí tendry s Metrostavem, Čebín bere jako precedens

Den otevřených dveří na rozestavěné D11. Pramen: Metrostav InfrastructureDen otevřených dveří na rozestavěné D11. Pramen: Metrostav Infrastructure

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl věří, že některé zpožděné dálniční stavby začnou ještě letos.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo o odblokování zakázek, o které se uchází společnost Metrostav Infrastructure. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf ŘSD Radek Mátl. Už příští týden začnou silničáři v příslušných tendrech vyhlašovat vítěze. Řada velkých dálničních a silničních tendrů stála dlouhé měsíce, neboť se vedly spory o reference Metrostav Infrastructure.

ŘSD nynější rozhodnutí opírá o páteční verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten na popud Eurovie rozhodoval o zakázce Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje na stavbu obchvatu Čebína (silnice II/385) za 516 milionů korun. A verdikt je pro Metrostav Infrastructure příznivý, když úřad uznal, že firma převzala potřebné reference od mateřského Metrostavu.

Ten totiž loni výstavbu silnic a dálnic převedl do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých dálničních tendrů. Investor i konkurenti proto řešili zásadní otázku, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference. Konkurenční firmy měly jasno: nemá. Stejně tak jasno má – jen s opačným názorem – i Metrostav Infrastructure.

ŘSD bere „případ Čebín“ jako precedens, i když jde zatím jen o prvoinstanční rozhodnutí ÚOHS. Metrostav Infrastructure se tak zřejmě dostane k práci za několik miliard korun (viz seznam níže). „Reference z této krajské zakázky jsou dokládány i v našich zakázkách. De facto byl vysloven jednoznačný názor úřadu, jak se k této kauze bude stavět. ÚOHS odmítl námitky Eurovie a potvrdil nabídku Metrostavu jako vítěznou,“ řekl Mátl.

ŘSD tak podle něj bude prvoinstanční rozhodnutí ÚOHS respektovat. „Podíváme se znovu na naše zakázky a v tomto světle je budeme znovu vyhodnocovat. Dá se předpokládat, že někdy v průběhu příštího týdne bychom u prvních zakázek, u kterých nám končí zadávací lhůta v listopadu (jde většinou o drobnější akce), vydali rozhodnutí. A rozhodovat budeme v duchu prvoinstančního rozhodnutí úřadu,“ doplnil.

Definitivně se mi uleví, až vyjedou stavební stroje, říká šéf ŘSD Radek Mátl

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v rozhovoru objasňuje postoj a další postup silničářů v kauze Metrostav.

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Už ÚOHS rozhodl i v té druhé kauze, tedy o osudu zakázky na odpočívku Střechov na D1, kde jste Metrostav vyloučili?

Tam zatím rozhodnutí nemáme, čekáme ho v řádech dnů, protože už 27. září jsme se vyjadřovali k finálním podkladům. Čekáme, že úřad rozhodne v nejbližší době. My sice nevíme, jak rozhodne, ale v duchu rozhodnutí k Čebínu by měl vyhovět námitkám ze strany Metrostav Infrastructure a odmítnout to naše vyloučení. Jestli k tomu dojde, nyní nevíme, možná najde ještě jiné důvody k vyloučení, ale myslím si, že zřejmě to vyloučení odmítne a dá spis zpět na ŘSD.

V případě odpočívky Střechov tedy nebudete brát v potaz precedens Čebína a počkáte si na konkrétní výrok ÚOHS?

Přesně tak.

Ale u dalších tendrů, které vám mnohdy stojí od začátku roku či od jara, lze z vašeho pohledu brát Čebín jako precedens a postupně začnete vyhlašovat Metrostav vítězem?

Ano. Jak jsem říkal, musíme v dohledné době vyřešit zakázky, které jsou spíše menšího charakteru; jde například o opravy mostů. Jsou to zakázky v hodnotě desítek milionů korun. U nich nám v listopadu končí sedmiměsíční zadávací lhůta, takže je musíme vyhodnotit rychle, nejpozději v příštím týdnu. Zároveň začnou zasedat hodnotící komise, které musí vedle převodu referencí vyhodnotit i splnění dalších podmínek ze strany Metrostav Infrastructure. V případě, že splní, tak předpokládám, že u těch zakázek budeme skutečně respektovat prvoinstanční rozhodnutí ÚOHS. I když se dá očekávat, že proti tomu bude rozklad ze strany společnosti Eurovia a bude se to řešit u předsedy úřadu. Ale nechceme (a ani není už velký časový prostor) na to čekat, protože bychom se také nemuseli dočkat a zadávací lhůty by prošly. Pak bychom byli nuceni ty zakázky zrušit. Očekávám tedy, že v nejbližších týdnech a měsících budeme postupně rozhodovat o všech dotčených zakázkách, které nám tady v současné době leží.

Je ještě u některé z těch větších staveb naděje, že začne ještě letos? Mám na mysli například D3 jižně od Českých Budějovic, D7 kolem Chlumčan nebo obchvat Krupé na D6.

Bude záležet na tom, do kdy se nám podaří učinit výběr a jak rychle pak dojde k podpisu smlouvy. Bude záležet také na tom, zda uchazeči z druhých míst budou podávat námitky proti výběru. Pokud přijdou námitky, případně podání na ÚOHS, tak tím se to oddálí. Pokud účastníci budou naše rozhodnutí respektovat a námitky nebudou, tak naděje na zahájení některých staveb ještě před koncem roku žije. Myslím si, že nejpozději se začátkem další stavební sezony by se ty stavby mohly rozjet naplno.

Máte nějaké signály, třeba právě od zmíněné Eurovie, že námitky podá, případně tendry požene k ÚOHS?

Je třeba vzít úvahu, že to je spojeno s poměrně zásadními poplatky. Na velkých zakázkách je to až deset milionů. Takže je otázka, jestli někdo (Eurovia) případně do toho bude chtít takto investovat a naše zakázky zdržovat. A riskovat ztrátu těchto peněz. To je jedna věc. Za druhé, ne ve všech zakázkách je Eurovia na druhém místě, takže si nemyslím, že by konkrétně tato společnost napadala všechny zakázky. A jak se zachovají ostatní, těžko v tuto chvíli předvídat. Nicméně máme tady názor úřadu, který byl jasně vysloven. Já věřím a doufám, že námitky nebudou a dokážeme ty stavby zahájit koncem letošního či začátkem příštího roku.

Jen ujištění: pro vás je směrodatné už to prvostupňové rozhodnutí k Čebínu? Nebudete čekat na případný rozklad k předsedovi ÚOHS a jeho verdikt?

Přesně tak, nebudeme čekat. Ani si to vzhledem ke lhůtám nemůžeme dovolit. ÚOHS vyjádřil svůj názor velmi jednoznačně.

Máte radost, že se vám uvolňují ruce?

Budu mít radost, až opravdu začneme stavět. Teď mám zatím malou radost, že se to konečně posunulo dál, protože jsme byli zablokovaní a čekali jsme na nějaký názor úřadu, abychom se k tomu mohli postavit. Byla to pro mě velmi nepříjemná situace, protože hrozilo zrušení řady zakázek. Jsem rád, že známe postoj úřadu v této kauze. Definitivně se mi uleví, až vyjedou stavební stroje.

Seznam tendrů ŘSD, ve kterých nabídla nejnižší cenu společnost Metrostav Infrastructure (a zatím nebyla vyhlášena vítězem ani vyřazena). Pramen: ŘSD

D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, cena z nabídky 1,878 miliardy korun (79 procent předpokládané ceny: 2,388 mld. Kč)

D6 kolem obce Krupá, cena z nabídky 1,543 miliardy korun (80 procent ceny předpokládané: 1,94 mld.);

D7 kolem obce Chlumčany, cena z nabídky 1,179 miliardy korun (68 procent předpokládané ceny: 1,73 mld.);

I/33 Jaroměř, obchvat

I/53 Znojmo – Lechovice

D10 Benátky nad Jizerou – Kbel, PHS, oprava vozovky a odvodnění

D10 LS Benátky n. J. – Tuřice, oprava povrchu vozovky

D35 Rekonstrukce CB vozovky km 288,7 – 292,8 vpravo

I/11 Ostrava – Vřesina, mosty ev. č. 11-136..1 a 11-136..2 – protihluková opatření

I/22 Strakonice, most ev. č. 22-038

I/34 Havlíčkův Brod, most ev. č. 34-045

I/34 Lásenice – Horní Žďár

I/38 Skuhrov, most ev.č.38-059

Tagy Metrostav Infrastructure Radek Mátl ŘSD ÚOHS
25 komentářů