Vítězství Metrostavu. ÚOHS potvrdil jeho reference u Čebína, odmítl námitky Eurovie

Trasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMKTrasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Rozhodnutí o krajské silnici by mohlo odblokovat i řadu velkých dálničních tendrů. Zatím je nepravomocné.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal první rozhodnutí v kauze referencí společnosti Metrostav Infrastructure (MI), jejíž nejasná situace trápí řadu veřejných zadavatelů, především Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

První verdikt se týká zakázky Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje na stavbu obchvatu Čebína (silnice II/385) za 516 milionů korun. A verdikt je pro Metrostav příznivý, se svou stížností naopak neuspěla Eurovia, která vítězství MI u úřadu zpochybnila. Jde zatím o prvostupňové rozhodnutí.

Eurovia se domáhala zrušení výběru firmy Metrostav Infrastructure pro údajné neprokázání technické kvalifikace a napadala také postup zadavatele při posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny. Úřad ve svém rozhodnutí konstatoval, že dodavatel Metrostav Infrastructure splnil podmínky pro účast v zadávacím řízení, když „prokázal technickou kvalifikaci prostřednictvím referenčních zakázek realizovaných Divizí 4, jež byla částí závodu společnosti Metrostav a. s. a která byla následně odprodána právě společnosti Metrostav Infrastructure“. Úřad zjistil, že „došlo k faktickému převodu odpovídajícího realizačního zázemí někdejší Divize 4 do Metrostav Infrastructure“.

Celá situace vznikla poté, kdy soud loni mateřskému Metrostavu nepravomocně zakázal účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic skupina následně převedla do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých veřejných tendrů, včetně dálničních. A investoři řeší zásadní otázku, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference.

V případě Čebína ÚOHS nyní konstatoval, že ano. Zda ale půjde o precedens i pro všechny další pozastavené tendry, není zatím jasné. „Pro úplnost Úřad upozorňuje, že závěr o prokázání splnění technické kvalifikace dodavatelem Metrostav Infrastructure v tomto správním řízení bylo možno učinit s ohledem na konkrétní skutková zjištění v tomto správním řízení, a nelze jej bez dalšího ze strany zadavatelů mechanicky přejímat pro postup v jiných zadávacích řízeních,“ doplnil ÚOHS, který z podobných důvodů řeší i tendr na odpočívku Střechov na D1, u kterého naopak ŘSD dospělo k závěru, že firma reference nemá.

Přehledný seznam „zamrzlých“ tendrů, kde figuruje Metrostav Infrastructure jako nejlevnější účastník přinesl deník Zdopravy.cz začátkem září. V případě čtyřkilometrového obchvatu Čebína je přitom Jihomoravský kraj pod velkým časovým tlakem. Stavba má být financována z evropských fondů a jako taková musí být hotová do konce příštího roku. Pokud by se nestihla, mohla by se odložit o několik let.

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Tagy eurovia Metrostav Infrastructure obchvat Čebína Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje ÚOHS
24 komentářů