Stadler získal ve Švýcarsku obří zakázku na 510 jednotek pro regionální dopravu
Objemem jde o největší zakázku v historii švýcarské železnice.
Švýcarské spolkové dráhy SBB vsadí při další modernizaci svých vlaků pro regionální dopravu na domácího výrobce. Dopravce dnes oznámil, že společně se svými dceřinými firmami Thurbo a RegionAlps (minoritní podíl v těchto společnostech mají některé kantony) objedná až 510 nových jednopodlažních elektrických jednotek Flirt pro regionální dopravu u společnosti Stadler Rail.
Výsledek tendru zahájeného v květnu loňského roku dnes SBB oznámily v tiskové zprávě. Do finále soutěže postoupily ještě Alstom a Siemens. Stadler nabídl podle drah nejvýhodnější podmínky. SBB současně objednaly závazně prvních 286 jednotek z celého tendru. Cena za 286 jednotek je zhruba dvě miliardy franků. Objemem tak jde o největší zakázku v historii švýcarské železnice.
Dopravce si od nových elektrických jednotek slibuje více prostoru pro přepravu kol či kočárků nebo větších zavazadel. Poprvé bude i v první třídě prostor pro vozíčkáře. Nové vlaky budou schválené pro provoz i v Německu a Rakousko.
První nové jednotky mají vstoupit do provozu v prosinci 2025, jednotky mají postupně nahrazovat stávající vozový pak. Kontrakt je platný až do roku 2034. Nové jednotky nahradí v barvách SBB jednotky Domino a první generaci Flirtů, současně i řadu push-pull souprav. Nasazeny budou po celé zemi. RegionAlps provozuje regionální vlaky v kantonu Valais, Thurbo v kantonu Thurgau.
SBB v soutěži nevybíraly jen podle ceny, velký důraz kladly na kvalitativní ukazatele i náklady na provoz a údržbu.
Nové jednotky se mají kompletně vyrábět v hlavním závodě Stadleru v Bussnangu.