Britové vymýšlí rychlovlaky k letadlům, nová trať má propojit Heathrow a Gatwick
Ve Velké Británii vzniká první studie na novou rychlotrať, která by propojila dvě největší londýnská letiště Heathrow a Gatwick a
Ve Velké Británii vzniká první studie na novou rychlotrať, která by propojila dvě největší londýnská letiště Heathrow a Gatwick a současně je napojila i na stávající i budoucí síť vysokorychlostní železnice.
Projekt označovaný zatím jako HS4Air představila londýnská projekční firma Expedition. Jde zatím o první návrh, který představila firma úřadům.
„Je to návrh, který by umožnil propojit železniční a leteckou infrastrukturu, přinesl by velké výhody jak cestujícím, tak majitelům letišť,“ řekl šéf Expedition Alistair Lenczner.
Projekt svým trasováním připomíná část okružní dálnice M25 kolem Londýna. Začíná v kentském Ashfordu, kde se odpojí z rychlotrati z Londýna do tunelu pod kanálem La Manche a vede k letišti Gatwick na jihu Londýna. Odtut trasa vede k největšímu londýnskému letišti Heathrow. Pro obyvatele a návštěvníky Londýna by samotná trasa nepřinesla prakticky žádnou úsporu, zajímavé ale může být spojení mezi oběma letišti a další napojení na trať HS2, která se brzy začne stavět z Londýna směrem na sever a postupně až do Skotska. Napojí se na ní u Denhamu.
Výrazně by se také mělo zrychlit spojení mezi jihem a severem Anglie, odpadne cesta přes Londýn. Lenczner plán považuje za propojení více druhů dopravy, které se dosud neřešilo. Londýnská letiště by navíc mohla dostat přímé spojení i z kontinentální Evropy.
Pro aerolinky by propojení obou letišť mohlo znamenat spolehlivou garanci přestupů mezi Heathrow a Gatwickem, firma navrhuje jízdní dobu patnáct minut. Obě londýnská letiště jsou přetížená a dopravci zde marně hledají novou kapacitu. Propojení by umožnilo aerolinkám lépe rozmístit kapacitu na obě letiště. Firma si od návrhu slibuje i růst nákladní dopravy z přístavů díky ulehčení dopravy přes Londýn.
Trasa HS4Air je 140 kilometrů dlouhá, zhruba pětina má vést pod zemí. Částečně má vést podél dálnice M25, zejména na západě Lodnýna. Čtyřicet procent trati je podle projektantů víceméně již hotových na nevyužívané trati mezi Ashfordem a Tonbridge. Náklady odhaduje firma na 10 miliard liber.