Exministr Prachař se radil s odboráři, jak vypsat soutěže, aby zkomplikoval nabídku RegioJetu
Exministr dopravy chtěl vypsat soutěže na linky, pro které neměl RegioJet lokomotivy.
Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (za ANO 2011) se přiznal k tomu, že chtěl vypisovat soutěže na provoz dálkových vlaků na české železnici tak, aby zkomplikoval podání nabídky RegioJetu. Plány podle svých slov konzultoval s někdejším šéfem Odborového sdružení železničářů a členem dozorčí rady Českých drah Jaromírem Pejšou.
Vyplývá to z jeho vyjádření na serveru Forum24.cz, ve kterém říká, že měl s Pejšou dobrý vztah. „Musíme se chovat transparentně. ,Ale podívej se, jaké lokomotivy má Jančura, jaké lokomotivy mají České dráhy a jaké má Leo. Na té lokomotivě je číslo. Ta čísla znamenají trakci. Jestli je to všesměrná, jednosměrná, nebo střídavá trakce. V té řadě čísel na lokomotivách je to zakotveno, takže podle toho poznáme, jakou má Jančura trakci.‘ Tak jsem si ta čísla zjistil a opět si sednul s Pejšou. A on: ‚No hele, tahle trať má stejnosměrnou elektriku, tak tu vypíšeme, protože Jančura má jen střídavé mašiny a musel by si případně koupit novou mašinu na stejnosměrnou elektriku,‘“ popsal Prachař svoji debatu s Pejšou.
Prachař žádné soutěže nevypsal
RegioJet v té době vlastnil pouze stejnosměrné lokomotivy řady 163. Podle Radima Jančury je ale Prachařovo vyjádření v podstatě přiznáním pletich a trestné činnosti. Redakce požádala o vyjádření také Jaroslava Pejšu, zda jsou Prachařova slova pravdivá, zatím neodpověděl. „No, a takhle jsme to udělali, a Jančura pak za mnou přišel a vysvětloval mi, co jsem to za debila, že jsem ty tratě vybral blbě,“ doplnil Prachař.
Reálná škoda ale vzniknout nemohla. Za Prachaře, který působil na ministerstvu pouze část roku 2014, k žádnému vypsání soutěže nedošlo. Řešil se pouze harmonogram postupného otevírání trhu s dálkovou dopravou, který se od té doby několikrát změnil. Jediná otevřená soutěž na provoz dálkových vlaků za dob vlády ANO 2011 proběhla u trati Plzeň – Most, kterou vyhrál GW Train Regio. Vypsána byla již za ministra Dana Ťoka. Antimonopolní úřad pak tendr i kvůli protestům železničních odborářů zrušil, GW Train Regio získal zakázku na provoz přímým zadáním. Ostatní výkony, o které České dráhy přišly, nebyly otevřenou soutěží, ale na základě takzvaných rozstřelů.
V textu Prachař popisuje údajný velký vliv Jančury na ministerstvo. „Podle mě je to jeden z největších zlojedů tady, a přitom se tváří, že volá po rekonstrukci státu,“ uvedl Prachař.