Správa železnic otevře veřejnosti na jeden den stavbu tunelu Mezno, rychlíky zastaví ve Střezimíři
Úsek Sudoměřice - Votice je prvním na české železnici, kde vlaky pojedou 200 km/h.
Správa železnic (SŽ) zpřístupní na pár hodin veřejnosti svoji jednu z aktuálně největších staveb. V sobotu 17. července od 10 do 17 hodin pořádá takzvaný den otevřené stavby modernizace trati Sudoměřice – Votice. Jde o jeden z prvních dvou úseků na české železnici, který se staví na 200 km/h.
Jeho součástí bude i prohlídka nového, 840 metrů dlouhého tunelu Mezno. Veškerý program a prohlídky začínají v železniční stanici Střezimíř. V ní budou zastavovat mimořádně i rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi v obou směrech. Z nádraží bude návštěvníky odvážet minibus k samotnému tunelu, který si lidé projdou. Všechny prohlídky budou ve skupinách s doprovodem a budou komentované. Vstup na stavbu je na vlastní nebezpečí.
Stavba úseku Sudoměřice – Votice na 4. koridoru začala v roce 2018, původně na 160 km/h. Správa železnic se později rozhodla ještě změnit parametry trati a zvýšit rychlost na 200 km/h. Kvůli navýšení rychlosti se prodloužil i termín dokončení. Původně být hotovo v létě 2021, pak se termín posouval kvůli potížím při ražbě tunelů. Naposledy Správa železnic hovořila o konci roku 2022, v nové smlouvě pak je ukončení prací posunuto až na květen 2023. Trať by nicméně mohla být zprovozněna o něco dříve.
Téměř dvacetikilometrová stavba začala na jaře 2018. Celkové investiční náklady přesahují sedm miliard korun. Samotnou stavbu získala v soutěži společnost OHL ŽS za 4,4 miliardy. K tomu bude třeba připočítat minimálně uvedené náklady na změnu rychlosti v hodnotě přes půl miliardy korun. Stavba přinese výrazné zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Táborem.
Až 200 km/h se má jezdit i na dalších dvou úsecích 4. koridoru: aktuálně budovaném Soběslav – Doubí i chystaném Ševětín – Nemanice.