Modernizace „Honekrů“ nabírá zpoždění, České dráhy zkouší znovu vysoutěžit dodavatele

Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhy

Prototyp modernizovaného vozu z NDR představily České dráhy před dvěma lety, jezdí však stále jen jeden.

Společnost Tratec CS, která získala miliardovou zakázku Českých drah na modernizaci osobních vozů řady Bdmtee, nezvládá dodat upravené vagóny včas. Kvůli tomu České dráhy vypsaly soutěž na modernizaci dalších šestnácti vozů i od jiného dodavatele.

V nové soutěži hledají České dráhy dodavatele na modernizaci až 16 vozů s odhadovanou cenou 240 milionů korun. Má při ní dojít k úpravám na vozy Bdmtee 267 s oddílem pro vlakovou četu a Bdmtee 268 bez oddílu pro vlakovou četu. České dráhy prototyp modernizovaného vozu představily už před dvěma lety, jezdí ale stále jen jeden. Už předchozí soutěž nabrala zpoždění a musela se vypsat znovu.

„Tratec nám stále nedodal vozy, které měl dodat. Má rozebrané naše vozy a má zpoždění, proto zkoušíme poptat modernizaci dalších u někoho jiného,“ vysvětlil předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik. V Tratecu je aktuálně šest vagónů.

Tratec-CS získal kontrakt s Českými drahami loni v listopadu, jde o rámcovou smlouvu na modernizaci až 52 vozů. Cena modernizace jednoho vozu ve smlouvě vychází na 13,5 milionu korun, v nové soutěži je odhadovaná cena 15 milionů korun.

První série bude pro Pardubický kraj

Vagony mají podstoupit kompletní proměnu, dostanou nový a komfortní interiér, wifi připojení i přehledný digitální informační systém. Jezdit mají nejprve hlavně v Pardubickém kraji u osobních vlaků Kolín – Česká Třebová.

Při modernizaci budou stejně jako u prototypu instalována nová sedadla s textilním potahem. Z velké části budou umístěna za sebou jako v letadle. Zbývající sedadla umístěná proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Velké množství původních koženkových sedadel jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytovalo očekávaný komfort cestování.

Počet míst k sezení se proto u revitalizovaných vozů sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná. Díky tomu budou mít cestující ve voze více prostoru. Během rekonstrukce vozu bude dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem.

Do vozidel budou dále umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, wifi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky. Vyšší bezpečnost poté zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu, než je nástupiště.

Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu. Pro svůj původ v NDR získaly vozy přezdívku Honekry.

Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyStávající interiér vozu Bdmtee. Foto: PetrS / Wikimedia CommonsInteriér modernizovaného vozu Bdmtee. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Bdmtee České dráhy Tratec - CS
214 komentářů