Modernizace „Honekrů“ nabírá zpoždění, České dráhy zkouší znovu vysoutěžit dodavatele

Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhyVůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhy

Prototyp modernizovaného vozu z NDR představily České dráhy před dvěma lety, jezdí však stále jen jeden.

214 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Pokud se koukám na vůz dobře,tak má 1.stupeň klimatizace.Tím myslím stahovací okna.

Karl vB.

Myslím, že se díváte špatně, v předchozím článku k tomuto tématu bylo uvedeno, že u prototypu byla zachována okna vyklápěcí (viz např. obr. 7/15 na linku), ale dále že se s výměnou za stahovací počítá.
https://zdopravy.cz/honekry-modernizuje-pro-ceske-drahy-tratec-prvni-smlouva-pocita-16-vozy-65849/

Bert

Okna už byla vyměněna.

Karlos

Já teda můžu ze své zkušenosti říct, že v době, kdy se začaly tyto vozy pravidelně pendlovat na ústecku, jsem s nimi jezdil často. A byl to hodně velký rozdíl co se týká kvality podvozků. Myslím hlavně jízní vlastnosti, hluk, vibrace. Nevím, jestli to dokonce nebyly první vozy ČSD s kotoučovým brzděním. Interiér a klimatizaci v té době nikdo moc neřešil. Byly nasazovány hlavně na kratší trasy.

pavel

15 000 000 za vagón já jen že žluto zlo kupuje v zahraničí použitelné vagóny za 4 až 6 000 000 za ks. Se pak nedivte program v soutěžích

Karel

Já mám strach, ayb je nenapadlo je nasadit to na IC, EC, ex. To by byla katastrofa. Známe cd, indikací budis to, že už ilustrací fotce uvadeno, ze je to IC vlak.

Miroslav Zikmund

Máte strach z toho, co existuje … Jako posilové vozy jsou už v případě potřeby nasazovány nyní … pojezd i brzdy na 160, dálkové zavírání dveří ….

Michal

Modernizace vlaků? To je bohužel pro ČD cizí slovo.

Wily

Jo a prto je tak 60 % vozového parku modernizován. Žít v realitě, to je pro vás cizí slovo

Michal

Já žiji, bohužel většina vozového parku mimo koridory, je na úrovni 20. století.

Pepola

Na rychlících Bouzov je přehlídka šrotů ČD. Když to mezi Olomoucí a Zábřehem trochu rozjede, máte pocit, že se to musí rozpadnout…

Michal

Nejde mi na rozum proč se v 21.stoleti v Českých zemích pořád nebere jako standart při modernizacích klimatizace.

Robert Šalda

Protože to něco stojí. Ale klimatizovaný vůz přináší kromě výhody komfortnějšího prostředí pro cestující i jiné benefity. Neotevíratelná okna zabraňují vnikání prachu a dalších nečistot a je tak podstatně šetřen interiér vozu. Vedle toho je nižší i spotřeba trakční energie, protože uzavřený vůz má nižší jízdní odpor zvláště ve vyšších rychlostech.

Miroslav Zikmund

A v okamžiku, kdy klimatizace přestane fungovat – stává se z vozu „pojízdná plynová komora“ … v rámci velkých objemů spotřeby elektrické energie je ta úspora si taková, když začnete šetřit na krmení slona tím, že mu dáte o kilo sena méně …

Robert Šalda

Rozhodně netvrdím, ze ta úspora je zásadní.

kix

úspora je žádná, protože to co se ušetří na odporu vzduchu u oken, se 10x nacpe do klimatizace

Gwann

zde je prý problém s brzdami, vůz by to zatížil tak, že by nevycházela brzdna procent pro Vmax 160.

zdroj: JPP na tomto foru

Robert Šalda

Psalo se to před časem, ale myslím si, že je to jen taková berlička jak odůvodnit nedosazení klimy. Přijde mi divné, že u Bdmpee klimatizace nebyla problém a u Honeckerů, které jsou dost konstrukčně podobné by to nešlo..

Dominik

To by Dráhy asi ani rekonstrukci s klimatizací nenabízely, kdyby tomu tak skutečně bylo.

Gwann

úprava brzd by nešla? samozřejmě s dalšími náklady?

já to nepočítal ani to spočítat neumím, ale kdosi to tu přímo na fóru spocetl.

Dominik

Asi jo, ale podstatné je, že klimatizaci odmítl kraj, kvůli ceně.

Wily

P. Kraj nechtěl

Robert Šalda

Pořád si lámu hlavu nad tím, proč se kdysi Syslové nedělali raději z Bdmtee než Bdt. Uspořádání dveří je u Honeckerů na takovou přestavbu příhodnější.

Miroslav Zikmund

A máte nějakou povědomost o tom, jak vlastně taková přestavba probíhala ? Mám zato, že z původního vozu Bdt zůstal pouze „oholený“ rám, zbytek je vlastně „novostavba“.
Tudíž totéž by čekalo i „bymák“ takže s dveřmi to nemá nic společného …

Robert Šalda

Na Syslech je vidět, ze kromě oblasti od nových dvoukřídlých dveří ke stanovišti zůstala okna a dveře na původních místech. Bočnice při takových rekonstrukcích zůstávají a mění se jen zkorodované části. Navíc se v tomto případě právě do rámu muselo říznout.

michal

Asi tím chce Ten nahoře upozornit, že reko neni dobrý nápad 🙂

mic

Jediná smysluplná rekonstrukce těchto vozů by mohla být na cyklovozy, které by mohly jezdit i na R.

mirek

Cyklovůz by měl být bez schodů. Jediné smysluplné řešení je prodat to někam daleko na východ nebo zase do Afriky jako koženky.

mic

Cyklovůz bez schodů by byl samože lepčejší. Jenže taky poněkud dražší… Bavíme se tu o rekonstrukci starých vozů.
Ale ano. Taky si dovedu představit patrový řidičák s dolním cykloprostrorem… Jenže nikdo ho zatím nechce objednat, že…

medical examiner

No to ne no…ČD to nenapadlo a Státní dráhy budou příliš spořivé…

Miroslav Zikmund

Nemusel … ve Francii mne zaujal před lety cyklovůz opatřený skládacím „korýtkem“, doprovázený zaměstnancem „obsluhujícím“ korýtko …

Krysa350

Otázka na zadavatele, jestli si dostatečně proklepl (zauditoval) dodavatele z hlediska jeho schopnosti mu zakázku v daném objemu a čase zajistit, kolik má vlastních kapacit, kolik musí dělat jako outsourcing, zda již obdobné rekonstrukce dělal a s jakým výsledkem, na to stačí dva fundovaní borci. No a stávající situaci jistě řeší nějaká smlouva s určitými podmínkami, penále apod., že? Bohužel však ani penále neřeší nedodané zboží.

Miky

Kvalifikační kritéria jsou dobrá věc, ale čím jsou lépe nastavena, tím spíš to pak skončí na ÚHOSu potažmo u soudu protože diskriminace. Je to vždycky dilema, jak moc to utáhnout. V tomto případě každé zdržení zvyšuje šanci, že dá-li Zababa, tak ten šrot skončí ve šrotu a nebude tady modernizovaně strašit ještě 40 let.

Krysa350

Zákaznické audity jsou běžná věc a pokud se někdo zabývá výrobou klik na dveře, tak mu nedám postavit barák i když mi to slíbí, nebo bude vyhrožovat ÚHOSem.

Miky

Jasně, já jen upozorňuju na praktická úskalí takového postupu, hlavně ten trh je tak malý, že někoho vyřadit je ošemetná věc, když vám tam pak zbydou dva-tři uchazeči. Vyřadit zjevnou blbost, jako klikaře ze stavby, není obecně problém, ale v reálu to je mnohem méně jasné, protože se většinou hlásí stavaři. Vyhrožovat ÚHOSem umí každý, ale někdo to tam pak opravdu pošle a je to špatné, nejen z hlediska času, ale taky co z ÚHOSu vypadne je někdy síla, takže je tohle vždycky chůze po tenkém ledě.

Gwann

mam lehký pocit že předminulý generál CD dělal po odchodu od CD v tratecu.

to myslím říká dost o této zakázce.

stejně jako to, že se údajně Radimek s tímto pánem rozloučil pro netahavost.

ale vše jen z doslechu.

Tomáš

Jste hodně mimo.
Ale, skrýt se slovy „mám lehký pocit“ nebo „vše jen z doslechu“

Takhle se dělají fámy!

Gwann

tak když jste in a já out, tak vysvetlete jak to bylo. já uvádím zdroj – agentura JPP.

a co se objeví…jste mimo,nic nevíte. ok, tak jak to bylo?

Mates

Rekonstrukce tohoto vozu se vůbec nepovedla. Měl jsem možnost se s tím několikrát pracovně svézt a vím o čem mluvím. Na obrázku to vypadá krásně, ale opak je realitou. Klimatizace opravdu není, infosystém jsem ve funkčním stavu ještě neviděl, záchod je funkční jen někdy. Dveře jsou spíš nefunkční než funkční a většinou bývají uzamčeny a polepeny. Centrální zavírání soupravy z tohoto vozu se nepoužívá, neb by to mohlo zablokovat celou soupravu. Mezi sedačkami není moc místa a při průchodu uličkou musí jít dospělý vykřiven. Při procházení mezi vozy je po otevření dveří, velmi malý prostor pro manévrování a silnější postavy… Číst vice »

Tomáš

Díky za info. Já si to představil už jen z fotek.

medvěd

Dokud úředníkům ČD neseberou služební auta , aby museli jezdit v těch křápech jako ostatní cestující bez klimatizace, tak se nikam nepohne !

Kubrt

Toto nejde za úředníky ČD, ale za Pardubickým krajem, který si takto nastavil požadavky na „své“ vlaky.

medical examiner

To nevadí. Až se budou muset bývalí úředníci živit prací, tak budou muset taky dojíždět vlakem…

Leinad

Kraj zakázal klimatizaci?

A neměl rovnou do požadavků vyjmenovat brzdy, podvozek, pojezd,….?

Dominik

ČD nabídly 2 varianty s klimatizací a bez, kraj zvolil tu bez klimatizace.

Dominik

Kvůli ceně

Leinad

Jaké byly rozdíly? Není to jak říká JPP (Gwann) že by to mělo menší rychlost?

Petr

Hlavně první varianta byl panter, nicméně kraj to odmítl. Až pak se řešilo tohle.

Gwann

to je dobry nápad. a zákonem jim zakázat gumokol vůbec užívat. jen vlakem anebo pěšky!

Pája

Rád bych se tím jedním modernizovaným svezl. Pokud mi v Brně ujede Panter, jedu Honeckerovou pomstou z Hodonína na sever. Pokud jsem vezl sviště, tak ti už v tom vlaku vlezou jedině do Sysla. Zbytek je pro ně „takový starý divný vagon“ . Některé řady vozidel jim raději tajím. 😀 Na druhou stranu mají tyto vozy díky konstrukci pojezdu slušné chodové vlastnosti.

Cestujici

Tohle se nemá modernizovat ale šrotovat.

Petr

Možná by to šlo prodat.

Jarek

Do Albánie

medical examiner

Nebo pojmout jako protiúčet Stadleru, Siemensu, Pese, Alstomu…v rámci zakázky na dodávku elektrických jednotek…

Petr

Co by s tím proboha Siemens dělal?

Jiří Kocurek

Coby, nařezal by to na kousky a vsadil do ocelářské pece.

medical examiner

Jojo…jako třídění odpadu…

Košičan

Kdyby se v našich luzích a hájích pracovalo koncepčně a s jasným cílem jiným něž získat, co nejvíce dotací nebo co nejvíce věc ošidit, abychom něco vydělali, když se jde tvrdě po ceně mohli bychom mít cca 200 vozů pro dálkové vlaky vnitrostátního významu. Když na ně může být nasazován Panter a Sysel, tak proč ne Bdmtee po patřičných úpravách. Na bázi Pantera by se pouze přikoupil nízkopodlažní řídící vůz s oddílem 1. třídy pro 160 km/h (ideálně 40-50 ks). Regionální dopravě by místo toho prospěla nová vozidla pořízená s přispěním fondů EU, nejlépe jednotky, a nic by vlastně ani… Číst vice »

Milllian

Oni už jezdí asi tak 3 měsíce zpět jsem v nich několikrát jel (mam to i vyfocené) ale teď zas nic.

Dominik

On jezdí jeden v Pce kraji.

Asdfg

Podobné jezdí z Lysé do Ústí, taky mají IS a nové sedačky. Ale jinak původní stav.

Dominik

Ty na Ústí nemají WiFi a zásuvky (oproti Pardubickým), mají trochu jiný IS, a jiný typ sedaček.

Asdfg

Však píšu ze podobné. A že mají IS a nové sedačky, jinak původní stav.

oce

A nemají ani stranově selektivní otevírání dveří a centrální ovládání dveří strojvedoucím. Bohužel… Zrovna to by bylo potřeba asi nejvíc.

dopravopat

Absencia klimatizácie pri takejto veľkej prestavbe? To mi nejde do hlavy. Prajem autorom tohto rozhodnutia, aby sa teraz počas letných horúčav denne 2 hodiny vozili v tom vagóne. Povinne. Možno by ich osvietilo…

Tajemství příběhu

Za letního horka klimatizovaný vůz? Ona ale klimatizace je funkční jen do určitých teplot, při vysokých letních teplotách je NEFUNKČNÍ, a to je potom z cestování PEKLO, když jediným zdrojem větrání na celý plně obsazený vůz jsou ta krajní vyklápěcí okénka.

Pavel Bláha

Pokud v horku nefunguje klimatizace, pak jde o poruchu, příp. špatný návrh (nedostatečný výkon).

Tajemství příběhu

Špatný návrh nebo porucha… Zajímavé, že jsem to zažil v 844 ČD, 660 ČD, desiru DLB, desiru Arrivy, Bmpz ZSSK, dokonce i v lintu LEO… A vždycky to vlakový doprovod (bez ohledu na dopravce) zdůvodnil, že za tak vysokých teplot je klimatizace nefunkční. Opravdu je to špatný návrh, nebo porucha?

Pavel Bláha

Stačí použít vlastní rozum a informace vlakového personálu brát s rezervou. Nejpravděpodobnější příčina je buď nechuť personálu měnit nastavení nebo porucha (snížení chladícího výkonu vinou nedostatečné údržby).

Ketchup1970

Přesně . Ucpaný filtry. Pak to má ta klimoška chudinka táhnout. A samozřejmě že z 33 stupňů 20 neudělá ani omylem . A je to i nezdravé. Jak to ty tisíce let lidstvo zvládlo bez air condition nechápu …:-)

dopravopat

V časoch dáááávnych, keď vlaky jazdili max. 80 km/h, výnimočne 100 km/h, to spúšťacie okno stačilo. Pri rýchlosti 120 km/h to už prestáva byť príjemné a pri 160 km/h je to vyslovene neznesiteľné. Ak chcem prevádzkovať vozne rýchlejšie než 120 km/h, tak klíma by mala v nich byť. Aj sa bavíme o lokálke, kde sa jazdí 80 km/h, tak by som prežil aj bez nej, ale jedine ak budú spúšťacie okná, nie výklopné. A samozrejme to nesmie byť šukafon.

Miroslav Zikmund

Z 33 stupňů se má udělat pouze 28 – rozdíl 5 stupňů, jinak je to na hranici „ublížení na zdraví“ …

Miroslav Zikmund

Údržba vozů je – podobně jako u hnacích vozidel – plánovaná podle kilometrických proběhů. Jaké jsou podmínky pro údržbu klimatizace nemám tušení, patrně to budou „provozní“ hodiny …
A tyto „udržovací“ režimy nejsou zjevně v souladu ….

Karlos

Klimatizace přece vyžaduje pravidelnou kontrolu, a ta asi pokulhává. Nezapomenu, jak jsem vloni v těch největších vedrech jel RegioSharkem, a tam bylo jak v lednici. Starší dámy v tílkách se přikrývaly, aby nenastydly. 😂
…ale to je fakt výjimka.

Miroslav Zikmund

Do klimatizovaného vozu zásadně s teplým zimním svetrem – rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou má být 5 stupňů – jinak hrozí riziko újmy na zdraví ….

A. Mikulka

Ty lezeš v teplém zimním svetru i na pláž, takže tvé pocity nejsou směroplatné.

kix

v sharku ta klima je fakt lednička, ale často se to svádí na špatné nastavení, ale opravdu tam je zima příšerná pokaždé, když s ním jedu

dopravopat

Toto počujem prvý raz, že pri vyšších teplotých je klimatizácia nefunkčná. Bavíme sa o bežných denných maximách v našom geografickom priestore. Isteže, pri 100°C vonkajšej teploty tá klíma fungovať nebude, ale myslím že to nebude nikto živý aby sa mohol sťaťžovať. Osobne by som aj do veľkopriestorových klimatizovaných vozňov dával minimálne 8 spúšťacích okien, aby sa v prípade poruchy dali vyvetrať. Samozrejme by boli zamknuté na štvorhran, otvoril by ich až sprievodca ak by to bolo nutné.

libcha

Mě zas přijde ideální, když je vlak sestaven jak z vozů klimatizovaných, tak dobře větratelných (např. polospouštěcí okna), a cestující si ideálně může vybrat. Klimatizace není svatá kráva, která by měla být všude a plošně.

Fučida

Polospouštěcí okna na koridor, kde se vlaky potkávají ve 160 km/h fakt není nejlepší nápad.

Gwann

tak pro masochisty ideál. pokud vám po tomhle ještě 2hod nehuci v uších…a nenastydnete…můžete mluvit o stesti

medical examiner

Nebo obojí – tedy že je ten velkoprostorový vůz sice klimatizovaný, ale krajní okna jsou polospouštěcí (právě pro případ poruchy klimatizace)

Dominik

Pro takové případy většinou vozy mají vyklápěčky.

medical examiner

Hmm, jaký máte názor na Apee/Bpee (všechna okna výklopná ve 1/3)

Lukáš

A(p)ee a B(p)ee jsou rozhodně NEJHORŠÍ vozy na dálkovou dopravu. Sedačky tvrdé jak trestná lavice, málo místa, málo výkonná klimatizace, hlavně v zimě topení.

none

Otevrene okno je vhodne do rychlosti 120km/h. Pak je to peklo.
Soucasne ovsem klimatizace v CD je snad horsi nez ji nemit. Kolikrat vlak dojizdi ve stavu, ze kdo mohl, oblekl se. A to je venku pres 30. V techto vozech by se mela nabizet v letnich mesicich deka.

Jaaaa

Spíš tak do 100.

Bram

Tak do osmdesáti. To se dá b pohodě koukat ven a ještě se nezvedá tolik prachu. Víc fakt nee, byť já jako jsem si užíval jízdu ve voze s polospouštěcim oknem i mezi Římem a Florencií, jeli jsme 160 a proti nám lítaly VR vlaky 250. Většina lidí ve vlaku ale nesdílela mé nadšení, tak se prosím v adoraci polospouštěcich oken lehce pribrzdete.

dopravopat

Môžem potvrdiť. Pri rýchlosti do 100 km/h je príjemné byť vedľa otvoreného spušťacieho okna, prípadne sa postaviť, vyložiť ruku a užívať si čerstvý vzduch. Pri 120 km/h to začína byť nepríjemné. Vo vyšších rýchlostiach je to už vyslovene neznesiteľné, aj keby som mal iba sedieť vo veľkopriestorovom vozni so spusteným oknom. Zažil som pri 160 km/h, naozaj by som tak nechcel denne cestovať.

Gwann

tak ony existují pravidla, jak moc klimatizovat, aby z toho nebyl průser. ale to nějak lidí nechtějí chápat proto se mrazi….

On:

Výběrové řízení na nejnižší cenu a dodavatel to nezvládá. Kdy se státní instituce naučí dát do výběrového řízení podmínky zaručující dokončení zakázky v nějakém rozumném termínu? Tohle není jen problém ČD ale u většiny výběrových řízení, kde je jediným kritériem cena.

Kamui

Dokud budou zákony tak jak jsou, tak se to nezmění. Žádný úředník nebude riskovat ztrátu místa, případně vězení.

Jinak předpokládám, že soukromé firmy žádná otevřená výběrka nedělají, ale dělají pouze tržní konzultace (tj. oslový potenciální dodavatele s tím , aať řeknou co mohou nabídnout, a pak si někoho vyberou).

David

Soutěžit na cenu je jen o lenosti. Současné zákony umožňují i jiná kritéria.

Gwann

ale napsat to tak aby UOHS to neposlal k čertu je kumst

Miroslav Zikmund

Zkuste „napsat“ výběrové řízení na dodávku elektrické jednotky, z hlediska řízení, kompatibilní se 471, tak aby se vozidla dvou rozdílných výrobců dala spojovat a řídit z jednoho stanoviště …. buď z toho, či onoho …. Bude „jiný“ výrobce ochoten „kupovat“ od výrobce 471 ??? Bude výrobce 471 ochoten prodat konkurenci ? To je problém ČD – ty musí vše vysoutěžit „pod odvoláním v UHOSu“ – zatímco „žlutý / černý / zelený“ pán (dopravce) si koupí to, na co si ukáže nebo interně „vysoutěží“, ale bez toho, že by neúspěšný uchazeč o zakázku měl možnost se odvolat ke komukoli …. Odešla… Číst vice »

Jarek

To předpokládáte blbě. Soukromé firmy musí mít všechno co dělají auditovatelné, což znamená že něco jako výběrko musí vždy proběhnout…

medical examiner

Ano…ale kdo kontroluje, že to „výběrko“ skutečně proběhlo jako výběrové řízení?

Jiří Kocurek

Ten audit…

Gwann

vyberka v soukromých firmách jsou taky peklo a končí to často obdobným průšvihem jako u státu…jak z důvodu ovlivnění tak vybraní mimone. seděl jsem v pár komisích a bylo to poučné.

MartinS.

A jaké takové podmínky byste si představoval? Jak se říká, papír snese všechno. Takže dodavatel se zaváže, že to dodá včas. Do smlouvy dáte smluvní pokutu. Ta ovšem nemůže být nijak závratně vysoká, aby z ní měl dodavatel aspoň obavy, protože to by byla proti dobrým mravům a tudíž neplatná. A co když to včas nedodá? Uplatníte smluvní pokutu, ale ty vozy stejně nemáte. A o smluvní pokutu se můžete další 5-10 let soudit. Bohužel ta situace nemá jednoduché řešení 🙁

medical examiner

Hmm, jak to má ošéfované Rakousko, Maďarsko, Polsko…?

none

Tak, ze tam plati jina kultura nez u nas 😉

Miroslav Zikmund

Dovolím si nesouhlasit – v TV byla reportáž ohledně autobusové dopravy v Plzeňském kraji. Tam se – neřešme proč – neodjely nějaké spoje a PzK nyní požaduje smluvní pokutu za neodjeté spoje v násobku toho, co PzK platí za vozové kilometry. Nepamatuji si, zda je ta pokuta za spoj nebo za vozokilometr. Ale z hlediska „dobrých mravů“ by smluvní pokuta za neodjetý vozokm měla být ve stejné výši, jako úhrada za ujetí vozokm … Pak je „otázné“ co lze z hlediska soudní praxe považovat za smluvní pokutu v rámci „dobrých mravů“. Řekněme, že nejen do smlouvy (to už může být… Číst vice »

Qěcy

Lžete, nebo kecate. Legislativa nic takového nenařizuje!! A potvrzují to i některá nová výběrka státních organizací a firem.

On:

Nelžu, legislativa to nenařizuje, ta hovoří o výhodnosti. Ano některé organizace občas soutěží i na další kritéria ale to jsou výjimky. ŘSD jde občas příkladem a kromě ceny klade důraz na rychlost a dobu záruky.

Pavel Bláha

Cena obvykle není jediným kritériem, ale kritériem s nejvyšší váhou. Při nedodržení termínu zase obvykle lze aplikovat vůči dodavateli sankce

Miky

Ony to umí, jen se málokdo chce pod takovou věc podepsat a riskovat flek, případně soud. Buď by museli ten Tratec vyloučit dopředu na kvalifikaci nebo mu to de facto musí zadat na cenu. Tím se nijak nechci zastávat Modrého muzea, ale pokud se někdo kvalifikuje, dá nejnižší nabídku a srovnatelné termíny, pak není moc prostoru s tím kouzlit. Chytrých On:ých generálů po bitvě (ať už se pos.re cokoliv) je vždy dost.

On:

Tohle není první podobný problém u ČD a u státní správy všeobecně. Těch výběrových řízení co skončili nedodáním je víc než dost.

Já, kdo jiný

A nemohly by ČD a Pardubický kraj vymyslet nĕco, co by odpovídalo 21. století ve střední Evropě? Třeba Panter?

Dominik

Když kraj odmítnul i klimatizaci, kvůli ceně, tak o nových vozech, či jednotkách si můžeme nechat zdát. I když ano, je to ostuda, na koridoru tohleto a na HK Panteři.

Bohouš

Pardubický kraj z peněz na dopravu raději rozšíří letiště.

Dominik

Přece odtamtud létají miliony lidí ročně, do všech koutů světa.

medical examiner

Jojo…to je takový ten typ cestujících, co je svět neviděl 😀

Paja

Myslím, že v téhle pitomosti jednoznačně vítězí Jihočeský kraj se svým Zimolovým hrobečkem 🙂

On:

Mohli ale bylo by to o pár drobných dražší a kraj je zvyklí na dopravu za podnákladovou cenu a reálné ceny není ochoten akceptovat.

Jiří Kocurek

Opravdu tam všichni jezdí za podnákladové ceny?

Tajemství příběhu

Já třeba jezdím z České Třebové do kolína, a upřednostňuju právě Os, protože v nich není klimatizace a nejsou nízkopodlažní.

Dominik

Proti gustu žádný dišputát, když Vám vyhovuje se trmacet skoro 2 a čtvrt hodiny Osobákem, tak proč ne.

Tajemství příběhu

Vyhovuje. Když to není nízkopodlažní a nemá to klimatizaci, tak mi ty 2 a čtvrt hodiny nevadí. Dokonce ni to ani nepřijde, že to jsou 2 hodiny. To tak strašně rychle uteče…

Dominik

Proč ne, mě přijde úmorný když musím jet Os jen úsek Pce – Třebová.

Tajemství příběhu

Pro mně je zase úmorné, když musím jet úsek Pce – ČTŘ, někdy i do Březové n.S. interpanterem. Prostě má každý jiný vkus. Tisíc lidí, tisíc chutí.

Jiří Kocurek

Ta nízkopodlažnost je fakt úmorná pro sedící cestujcí.

Miroslav Zikmund

No vidíte a strojvedoucí na neklimatizované bobině musel točit kontrolérem na osobáku z Prahy do Přerova a naopak přes sedm hodin … Jedinou klimatizací bylo otevřené okno nebo fungující větrníček …. vzpomínáte ….
Jako kluk jsem si nemohl tuhle atrakci se 64 zastaveními nechat ujít … Oproti rychlíku je ten osobák „jen“ o 3 hodiny déle – ano R z Prahy do Přerova jel „pouhé“ čtyři hodiny …
Posléze jsem TO absolvoval se známým strojvedoucím na té bobině …
Srovnatelně – osobní vlak z Prahy do ČB / naopak jel 5 hodin, rychlík 3 …..

Lukáš

Jo a po cestě ho určitě nikdo nestřídal. Tak a teď tu o červené karkulce.

Dominik

A co to má společného s cestujícími? Je to zaměstnání, takže tam mi to nevadí, že se budu x hodin trmácet jednu cestu, ale jako cestující volím většinou to rychlejší spojení.
Však dnes to často není jiné, nebo si snad myslíte, že MVTV mají klimatizaci a 10 hodin na výluce je tak pohoda?

Leinad

Klimatizace patří do šukafonů, které se na 80 rozjedou na koridoru z kopce. Na do Honekrů jezdících 140 – 160 běžně.

medical examiner

Panteři nebudou dříve než po příštích volbách, v krajním případě nebudou vůbec (protože je ve čtyřicátých letech nahradí osvědčená vozidla některé zahraniční firmy)

Beny

Já bych si uměl představit i revitalizované dvoupodlažní vozy od DB. Je v nich klima a jsou nízkopodlažní.

Dominik

To zrovna mohou koupit ty nové soupravy, co se teď vyrábí pro Moravskoslezský kraj.

Jiří Kocurek

Ne, raději dobrý český honecker! Tam musejí do schodů všichni bez rozdílu. A ne že si nějaký lenoch vynechá schody.

Petr

Panter zrovna neodpovídá 21 století, když hlučností je na tom líp jednotka z roku 1960.

Radim

Panter „řve“ víc, než Žabotlam? Já myslel že nejhlučnější je 460… Tak asi ne no 🙂

Gwann

upřímně…chodově vlastnosti interpanteru na svitavách jsou pro kaštany mnohdy horší než rady 560. pravda jede to jinou rychlostí…

Já, kdo jiný

Cokoli zahraničního je politicky neprůchodné. Je až s podivem, že se u ČD uplatňují loko Siemens.

Adam H

To je přesně ten rozdíl mezi soukromníky a ČD.

Soukromník jde a nakoupí, ČD musí tendrovat.

Jiří Kocurek

Nevím o žádném výběrovém řízení u soukromníka, tím pádem se nikdy žádné nekonalo.
Nevím, že by Ford vyráběl nákladní auta, tím pádem nikdy žádné nevyráběl.

Jaaaa

Tak jinak: Musí tendrovat tak, aby to neshodil ÚOHS.

Gwann

když Radimek tendroval tuším dualizaci 162 tak dopadl jak CD se stadler GTW

Miroslav Zikmund

No jo, jenže žlutý pán chtěl dualizovat 9×162 za naprosto nereálnou cenu … možná, že někde poptával, ale tam se mu buď s nabízenou cenou vysmáli nebo mu – pravděpodobnější – řekli, kolik by za TO chtěli a tak vypsal veřejko v naději, že se někdo chytí na udičku ….

JohnInkognito

To by to jako nemohly udělat dceřiné společnosti ČD jako DPOV apod…

Kubrt

DPOV neměly o tuto zakázku zájem.

Gwann

kapacita? nestíháji ani vyšší stupně oprav slonu

Martin 2

Pokud se pletu tak se omlouvám, ale nevidím slovo,, klimatizace,,. Pokud se opět pletu tak se znovu omlouvám, ale na Slovensku od určitého roku musí být všechny vozy s klimatizací i po rekonstrukci.

Dominik

Nepletete, kraj odmítnul verzi s klimatizací kvůli ceně.

medical examiner

Zastřelit, pověsit, zakopat, pohnojit!
By na to asi řekl náš zcestovalý matikář…

Ondřej

No jó, matikáři se nikdy nevyznačovali zrovna humánní povahou.

Ondřej

Smutné, že toto předává studentům.

Kamui

Na Slovensku je jeden centrální objednatel. Nebo si tam tu klimatizaci snad dali do zákona?

Jiří Kocurek

Tak to jsem zvědavý, jak to dodrží. Nejspíš zruší objednávku tam, kde by to jelo bez klimy.

Jaaaa

Jestlipak si zachovají i svoji funkci konvertibilních sanitních vozů? Ještě by se mohly hodit…

On:

Vzhledem k dlouhodobé neúdržbě zařízení a zrušení zásob pomocného materiálu ve skladech SHR se s touto funkcí již nedá počítat. Teoreticky by to šlo, prakticky není nikdo kdo by věděl jak a nejsou věci čím.

Jaaaa

Takže zase vyhozené peníze. :-/

Jarek

Jo, na převoz šotoušů do Beřkovic.

medical examiner

Jakože by je poslali do Břeclavi na pomoc obětem tornáda?

Pavel Bláha

Sanitní vagón je z principu nesmysl, lehce zranitelná kolejová infrastruktura by byla jedna z prvních, co by v případě konfliktu přestalo fungovat.

Jaaa

Není sanitka jako sanitka. Asi těžko budou nahrazovat RZety nebo něco podobného v první linii nebo blízko fronty. To jaksi věděli i soudruzi.

Jako odsunové vozy v zázemí z jednoho zdravotnického zařízení (polní nemocnice) do jiného (sanatorium apod.) mají stále význam (tolik řidičů nemáte), stejně tak jako mohou plnit funkci mobilního obvaziště nebo operačního sálu (nemocnice).

Zvláště u rozsáhlých přírodních katastrof jsou využitelné dobře. Každý takový vůz je polovina GOLEMa.

Pavel Bláha

Naposled tak možná v době 1. sv. války. Železnice bývá ochromena už jen při zhoršených povětrnostních podmínkách, natož při válečném konfliktu. Ty vagóny v sanitní úpravě by ani nevyjely, natož aby někoho převezly.

Jaaa

Ale prosimvás. Železnici armáda potřebuje udržovat pro transport těžké techniky, náhradních dílů a PHM. Existují na to postupy a plány.

Takže by to jelo. Sice 30, ale jelo.

Jiří Kocurek

A nepříteli je nutno nameldovat, že musí válčit blízko nádraží.

Gwann

naše slavná armáda provedla štábní cvičení…jak přivézt naší jedinou mechanizovanou brigádu na pomoc polákům k čísle. dopadlo to skvělé.

po vlastní ose…skoro no way, zahlcene cesty a obří problém s přísunem PHM.

takže pro logistiku by asi železnice pro mechanizovane jednotky na vzdálenost větší než 200km byla furt třeba…

Daniel

Kupodivu železnice tak zranitelná není. V populárně-naučné literatuře (Vládcové nebes, D. L. Miller) se uvádí, že železnice byla během 2. sv. války překvapivě odolná vůči konvenčnímu bombardování. Spojenci potřebovali průměrně 10 náletů po přibližně 1000 bombardérech (B-17, B-24, B-25 apod.) aby zcela vyřadili velké železniční uzly. Důvodem bylo to, že při náležitém počtu kolejí (představme si například Třebovou) a průběžných opravách se vždycky našla cestička, kudy mohl transport projíždět, byť třeba rychlostí 10 km/h. Pravda, jsme teď o 80 let dál s jinými nástroji ničení, navíc majoritně v závislé trakci (co se velkých uzlů týče), ale za to už asi… Číst vice »

Jaaa

Tak dneska s drony a přesnou municí jsme radikálně jinde.

Ale železnice v hlubokém týlu (např. při konvenční válce s Ruskem) není ve výsledku o nic méně zranitelná, než silnice. Však jen kolik je mostů přes Labe nebo Vltavu a kolik z nich je silničních.

Má svoje zásadní výhody při transportech na dlouhé vzdálenosti, což je třeba něco, co Němci v Blitzkriegu podcenili.

Pavel Bláha

„Za zásadní pro vojenské přesuny napříč Evropou označuje zpráva kvalitní infrastrukturu v podobě silnic, dostatečně nosných mostů a vyhovujících tunelů.“

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/cepa-nato-presuny-armada-vojsk-silnice-mosty.A210406_104628_zpr_nato_inc

Jaaaa

Pásová vozidla po silnici nepřesunete, nemáte dost tahačů s podvěsy.

Prostě pro hromadné těžké náklady je železnice daleko nejvhodnější.

Silnice jsou nutné pro dostatečnou operační způsobilost, ale to jsme jaksi blíž frontě.

Miroslav Zikmund

A to byl také důvod, proč se měla stavět přehradní hráz v Nagymarosi. Protože mezi Budapeští a Bratislavou tehdy neexistoval most přes Dunaj, který by unesl těžkou vojenskou techniku ….Jako most „při vítězném postupu sovětské armády na západ“ měla sloužit právě ta vozovka na přehradní hrázi ….

Gwann

drony jsou průser a armády nato, krom zmetka sultana Recepa, jsou nepřipravené.

minimálně naše armáda a taky třeba německá je skoro bez vojskove PVO a dále to co mají…je proti dronum na prd

Daniel

Vidíte a to by mě jako naprostého laika a amatéra zajímalo: tehdy bylo s téměř dokonalým zaměřovačem Norden pekelně těžké zasáhnout cíl typu most (chudák Yossarian…) a to za ideálních podmínek strefovali „sud od okurek“ (zdroj tatáž kniha). Opravdu by jeden dron nahradil hrubou sílu stovky těžkých bombardérů? Nevím, zamýšlím se…

Jaaaa

Hlavní devizou dronu je to, že není „jeden“.

Daniel

Přesto je to o dva řády méně. Pokud jsme dokázali něco (že zrovna zabíjení je smutné) zefektivnit stokrát, byl by to úspěch.

Miroslav Zikmund

Kdesi je v literatuře popsáno, jak strojvedoucí po náletu na České Velenice dostávali rozkaz „ve stanici České Velenice / Gmünd (nepamatuji si to přesně) se chovejte jako na širé trati“ (možná nepřesná citace) ….
Bohužel, když se bombardovaly za války Baťovy závody ve Zlíně, tak se „nedokázali“ trefit do staniční budovy, která je tak „nejošklivějším“ krajským nádražím. Zato Klatovy, České Velenice, Cheb – měly to „štěstí“, že se tam náletčíci trefili a staniční budovy byly nahrazeny poválečnou novostavbou …

Miroslav Zikmund

Momentíček – tyhle vozy měly v případě válečného konfliktu doplňovat tzv. stálé zdravotní vlaky které v době „Varšavské smlouvy“ mělo pod patronátem každé vozové depo a muselo je udržovat v provozuschopném stavu ….
Ty vozy by nejezdily – ale stály někde zamaskované – nebo opatřené symbolem červeného kříže, aby na ně – nebylo útočeno ….

Alfons

Ač to bude znít rozmařile, jezdím s nimi denně v JMK a jsem rád, že se mě modernizace netýká. Nechci čumět do sloupku ani mít celý vagon se sedačkami v protisměru (pokud budou stolky obsazeny). Zlatá koženka ač bez zásuvek kde si můžu si vybrat jak a kam si sednout. 90% lidí volí sezení po směru. Výhra to není, ČD už je u nás ani moc z venku nemyje (nová myčka v Heršpicích 🙂 , protože ví že kraj stejně kupuje nové jednotky. To že sem tam není vidět z okna protože je uvnitř zarošené nebo zažloutlé je věc jiná,… Číst vice »

Jura

Je to tak, zlaté koženky. Doufám, že jak je zvykem, JMK se tyhle vozy budou týkat jen velmi zřídka. Je to naprostá pohroma, lepší modernizace mají i na Slovensku.

Baraba

Asi jste trpaslík =) 90% lidí si sice asi chce vybrat kam si sednout, ale sednout si chtějí všichni. To bohužel v současných „honekrech“ může jen 50% z nich, nebo jen děti a trpaslíci…..

Jakub

Přesně tak, současné honeckery jsou tak pro 50 % kapacity. Většinou si sedají cestující po směru k oknu a další si přisedají proti směru do uličky – jedině tak se koleny vejdou proti sobě.
To znamená, že pokud se sníží počet sedaček ale na všech se bude dát normálně sednout, pocitová kapacita se reálně zvýší.

Pavel Bláha

Reálná poptávka se taky těm 50% ani zdaleka nepřibližuje, každý má obvykle celou čtyřku pohodlně pro sebe a ještě s rezervou další volné.

Kubrt

Ony ty vozy po reko budou mít výrazně rozdílný počet sedaček v obou směrech?

Jiří Kocurek

Půdorys by nebyl? Ono je dost dobře možné, že krajní odíly budou symetrické. Takže to bude půl napůl.

Staromilci velice rádi upravují důkazy tak, aby mohli nadávat na cokoliv.

Glum218

Co je to za blbý nápad, dávat všude ty sedadla za sebe? Kdybych si chtěl dřít kolena a čumět do sedačky přede mnou, jedu autobusem…

Pitrys

Rozhodně lepší než „čtyřky“…

Negattor

Je to tak. Lidi spolu nemluví a stále čumí do mobilů, tak nač čtyřky?!

Jaaaa

Ono by stačilo, kdyby těch čtyřek bylo o trochu víc.

Negattor

A lidi spolu opět začnou mluvit? Nebuďte naivní.

Jaaaa

Nj, holt když je nás víc jak dva, tak máme smůlu, že. :-/

Jarek

Pro diskuse větších kolektivů zachovává modernizační koncepce oba dva obří představky. Výhodou je i blízkost toalet.

Negattor

Ano.

Jaaa

Takže rodina s jedním až třemi dětmi má jet do p*. Nebo teda autem.

Gratuluju.

Negattor

Jezdíme v pěti lidech autem. Vyjde to levněji a i rychleji.

Pája

Nás je pět a v plné sestavě je to dost nepohodlné.

Negattor

Co je nepohodlné? Auto, nebo ten vlak? Teď nějak nerozumím. Pokud auto, pak to možná chce jen větší vůz. Pokud vlak, tak na čtyřku se vás pět nevejde. Tak o co tady jde?

Pája

Blbě jsem to napsal. Na delší cesty je to autem v pěti v našem případě už nepohodlné. Když ti tři furt rostou a jsou někdy hluční. Ve vlaku je posíláme ke stolku a sami si sedáme na dvojku. A když už jich mám dost, jdu občas do jiného vozu. Pokud je to kupé, tak je celé naše.

Jaaa

Jj, VHD zrušme, auta všechno nahradí.

Proč vy sem vůbec lezete? Prudit?

Negattor

Ano, pořídit. Teď jste na to kápnul. A víte proč? Nemám rád šotouše, kteří fotí lidi v zaměstnání.

negattor

Oprava: Ano, prudit :-).

Pája

Ale ne, jen bude více míst na výběr. Pro dlouhonohé. Přece byste je nediskriminoval. Mimochodem u Pantera by se jich taky hodilo víc.

Negattor

Dlouhonohé diskriminují výrobci dopravních prostředků.

Pája

Myslíte silničních vozidel? Jj, to máte pravdu.

Negattor

Myslím prostředky veřejné hromadné dopravy. Všechny.

Iva D.

Že by svobodný mládenec bez kamarádů?

Jarek

Zajímavá logika. Kdo jezdí vlakem sám, ten je svobodný mládenec bez kamarádů?

Jiří Kocurek

Příměstským vlakem jezdí především:
a) rodiny s dětmi na výlet
b) lidi do práce

Jarek

Jeď.

Jiří Kocurek

No v Honeckteru si budete dřít kolena o sedícího naproti. A nebo zas jeden, co chce čtyřku sám pro sebe a hodit si nohy naproti?

Hans

Takže to dopadlo tak, jak jsem očekával. Jeden zrekonstruovaný vůz se ukazuje na výstavách a veletrzích a v provozů jezdí ty staré s nepohodlné a nevětrané.komunisticke zmetky. A to se chlubí rekonstrukcí AŽ 16 VOZŮ? A co ty ostatní? Takže v provozu budou tak tři vlaky zrekonstruovaných a dalších 30 vlaků se sedadly a okny jak za komunismu tj. 184 vozů je více než 90 procent! To je úroveň, co? A to už dva roky slibují a nic se neděje. U ČD jev až příliš častý, chlubit se něčím, co neexistuje.

Jaaaa

Jestlipak na Jančuru s jeho Pesama prskáte stejně, hm?

medical examiner

Těmi co zatím svět neviděl?

Jiří Kocurek

Jančura někde nasazuje Honeckery?

Radim

To jsem zažil 4x po sobě (celkově jsem jel s RJ 5x) a od té doby raději jezdím s ČD kde to sice taky není žádná sláva, ale nikdy neměli 4x po sobě nefunkční klimu. Zas na druhou stranu, ČD by asi 100% jízdného nevrátily. I když…

Pája

My byli odvážnější a s ním jeli letos do Chorvatska. O kompenzaci za špatně snad úplně všechno jsme si napsali na radu jejich stewarda – a nic. Podle vyjádření psaného CtrlC +CtrlV nás z bodu A do bodu B přepravili a nemáme nárok. ČD s jejich Honeckerovou pomstou je ještě pohoda jazz.

Chronosphere

Nechci popírat pravdivost článku,jen by mě zajímalo,koho v jižních Čechách interesuje v kraji se nevyskytující RegioJet vůbec,na trati Praha Ostrava zvláště. Příště něco echt jihočeského o trati Liberec Děčín?
Pájo,Pájo to má Jančura pořád za to, že jste nezvládl nástup do žluťáka do Splitu?🙂

Pája

Tak ona zpáteční cesta dodávkou namísto busu k vlaku taky nebyla úplně to pravé a ten zpáteční vlak – no nic. Zítra se svezu Panterem a Honeckerem, žluťákem už ne.

Jaaa

Drbna má jen regionální mutace, ale sdílí i články z jiných regionů.

Opravdu to nelze brát tak, že to vyšlo jen v jižních Čechách.