Modernizace „Honekrů“ nabírá zpoždění, České dráhy zkouší znovu vysoutěžit dodavatele
Vůz Bdmtee po modernizaci. Foto: České dráhy
Prototyp modernizovaného vozu z NDR představily České dráhy před dvěma lety, jezdí však stále jen jeden.
Pokud se koukám na vůz dobře,tak má 1.stupeň klimatizace.Tím myslím stahovací okna.
Myslím, že se díváte špatně, v předchozím článku k tomuto tématu bylo uvedeno, že u prototypu byla zachována okna vyklápěcí (viz např. obr. 7/15 na linku), ale dále že se s výměnou za stahovací počítá.
https://zdopravy.cz/honekry-modernizuje-pro-ceske-drahy-tratec-prvni-smlouva-pocita-16-vozy-65849/
Okna už byla vyměněna.
Já teda můžu ze své zkušenosti říct, že v době, kdy se začaly tyto vozy pravidelně pendlovat na ústecku, jsem s nimi jezdil často. A byl to hodně velký rozdíl co se týká kvality podvozků. Myslím hlavně jízní vlastnosti, hluk, vibrace. Nevím, jestli to dokonce nebyly první vozy ČSD s kotoučovým brzděním. Interiér a klimatizaci v té době nikdo moc neřešil. Byly nasazovány hlavně na kratší trasy.
15 000 000 za vagón já jen že žluto zlo kupuje v zahraničí použitelné vagóny za 4 až 6 000 000 za ks. Se pak nedivte program v soutěžích
Já mám strach, ayb je nenapadlo je nasadit to na IC, EC, ex. To by byla katastrofa. Známe cd, indikací budis to, že už ilustrací fotce uvadeno, ze je to IC vlak.
Máte strach z toho, co existuje … Jako posilové vozy jsou už v případě potřeby nasazovány nyní … pojezd i brzdy na 160, dálkové zavírání dveří ….
Modernizace vlaků? To je bohužel pro ČD cizí slovo.
Jo a prto je tak 60 % vozového parku modernizován. Žít v realitě, to je pro vás cizí slovo
Já žiji, bohužel většina vozového parku mimo koridory, je na úrovni 20. století.
Na rychlících Bouzov je přehlídka šrotů ČD. Když to mezi Olomoucí a Zábřehem trochu rozjede, máte pocit, že se to musí rozpadnout…
Nejde mi na rozum proč se v 21.stoleti v Českých zemích pořád nebere jako standart při modernizacích klimatizace.
Protože to něco stojí. Ale klimatizovaný vůz přináší kromě výhody komfortnějšího prostředí pro cestující i jiné benefity. Neotevíratelná okna zabraňují vnikání prachu a dalších nečistot a je tak podstatně šetřen interiér vozu. Vedle toho je nižší i spotřeba trakční energie, protože uzavřený vůz má nižší jízdní odpor zvláště ve vyšších rychlostech.
A v okamžiku, kdy klimatizace přestane fungovat – stává se z vozu „pojízdná plynová komora“ … v rámci velkých objemů spotřeby elektrické energie je ta úspora si taková, když začnete šetřit na krmení slona tím, že mu dáte o kilo sena méně …
Rozhodně netvrdím, ze ta úspora je zásadní.
úspora je žádná, protože to co se ušetří na odporu vzduchu u oken, se 10x nacpe do klimatizace
zde je prý problém s brzdami, vůz by to zatížil tak, že by nevycházela brzdna procent pro Vmax 160.
zdroj: JPP na tomto foru
Psalo se to před časem, ale myslím si, že je to jen taková berlička jak odůvodnit nedosazení klimy. Přijde mi divné, že u Bdmpee klimatizace nebyla problém a u Honeckerů, které jsou dost konstrukčně podobné by to nešlo..
To by Dráhy asi ani rekonstrukci s klimatizací nenabízely, kdyby tomu tak skutečně bylo.
úprava brzd by nešla? samozřejmě s dalšími náklady?
já to nepočítal ani to spočítat neumím, ale kdosi to tu přímo na fóru spocetl.
Asi jo, ale podstatné je, že klimatizaci odmítl kraj, kvůli ceně.
P. Kraj nechtěl
Pořád si lámu hlavu nad tím, proč se kdysi Syslové nedělali raději z Bdmtee než Bdt. Uspořádání dveří je u Honeckerů na takovou přestavbu příhodnější.
A máte nějakou povědomost o tom, jak vlastně taková přestavba probíhala ? Mám zato, že z původního vozu Bdt zůstal pouze „oholený“ rám, zbytek je vlastně „novostavba“.
Tudíž totéž by čekalo i „bymák“ takže s dveřmi to nemá nic společného …
Na Syslech je vidět, ze kromě oblasti od nových dvoukřídlých dveří ke stanovišti zůstala okna a dveře na původních místech. Bočnice při takových rekonstrukcích zůstávají a mění se jen zkorodované části. Navíc se v tomto případě právě do rámu muselo říznout.
Asi tím chce Ten nahoře upozornit, že reko neni dobrý nápad 🙂
Jediná smysluplná rekonstrukce těchto vozů by mohla být na cyklovozy, které by mohly jezdit i na R.
Cyklovůz by měl být bez schodů. Jediné smysluplné řešení je prodat to někam daleko na východ nebo zase do Afriky jako koženky.
Cyklovůz bez schodů by byl samože lepčejší. Jenže taky poněkud dražší… Bavíme se tu o rekonstrukci starých vozů.
Ale ano. Taky si dovedu představit patrový řidičák s dolním cykloprostrorem… Jenže nikdo ho zatím nechce objednat, že…
No to ne no…ČD to nenapadlo a Státní dráhy budou příliš spořivé…
Nemusel … ve Francii mne zaujal před lety cyklovůz opatřený skládacím „korýtkem“, doprovázený zaměstnancem „obsluhujícím“ korýtko …
Otázka na zadavatele, jestli si dostatečně proklepl (zauditoval) dodavatele z hlediska jeho schopnosti mu zakázku v daném objemu a čase zajistit, kolik má vlastních kapacit, kolik musí dělat jako outsourcing, zda již obdobné rekonstrukce dělal a s jakým výsledkem, na to stačí dva fundovaní borci. No a stávající situaci jistě řeší nějaká smlouva s určitými podmínkami, penále apod., že? Bohužel však ani penále neřeší nedodané zboží.
Kvalifikační kritéria jsou dobrá věc, ale čím jsou lépe nastavena, tím spíš to pak skončí na ÚHOSu potažmo u soudu protože diskriminace. Je to vždycky dilema, jak moc to utáhnout. V tomto případě každé zdržení zvyšuje šanci, že dá-li Zababa, tak ten šrot skončí ve šrotu a nebude tady modernizovaně strašit ještě 40 let.
Zákaznické audity jsou běžná věc a pokud se někdo zabývá výrobou klik na dveře, tak mu nedám postavit barák i když mi to slíbí, nebo bude vyhrožovat ÚHOSem.
Jasně, já jen upozorňuju na praktická úskalí takového postupu, hlavně ten trh je tak malý, že někoho vyřadit je ošemetná věc, když vám tam pak zbydou dva-tři uchazeči. Vyřadit zjevnou blbost, jako klikaře ze stavby, není obecně problém, ale v reálu to je mnohem méně jasné, protože se většinou hlásí stavaři. Vyhrožovat ÚHOSem umí každý, ale někdo to tam pak opravdu pošle a je to špatné, nejen z hlediska času, ale taky co z ÚHOSu vypadne je někdy síla, takže je tohle vždycky chůze po tenkém ledě.
mam lehký pocit že předminulý generál CD dělal po odchodu od CD v tratecu.
to myslím říká dost o této zakázce.
stejně jako to, že se údajně Radimek s tímto pánem rozloučil pro netahavost.
ale vše jen z doslechu.
Jste hodně mimo.
Ale, skrýt se slovy „mám lehký pocit“ nebo „vše jen z doslechu“
Takhle se dělají fámy!
tak když jste in a já out, tak vysvetlete jak to bylo. já uvádím zdroj – agentura JPP.
a co se objeví…jste mimo,nic nevíte. ok, tak jak to bylo?
Rekonstrukce tohoto vozu se vůbec nepovedla. Měl jsem možnost se s tím několikrát pracovně svézt a vím o čem mluvím. Na obrázku to vypadá krásně, ale opak je realitou. Klimatizace opravdu není, infosystém jsem ve funkčním stavu ještě neviděl, záchod je funkční jen někdy. Dveře jsou spíš nefunkční než funkční a většinou bývají uzamčeny a polepeny. Centrální zavírání soupravy z tohoto vozu se nepoužívá, neb by to mohlo zablokovat celou soupravu. Mezi sedačkami není moc místa a při průchodu uličkou musí jít dospělý vykřiven. Při procházení mezi vozy je po otevření dveří, velmi malý prostor pro manévrování a silnější postavy… Číst vice »
Díky za info. Já si to představil už jen z fotek.
Dokud úředníkům ČD neseberou služební auta , aby museli jezdit v těch křápech jako ostatní cestující bez klimatizace, tak se nikam nepohne !
Toto nejde za úředníky ČD, ale za Pardubickým krajem, který si takto nastavil požadavky na „své“ vlaky.
To nevadí. Až se budou muset bývalí úředníci živit prací, tak budou muset taky dojíždět vlakem…
Kraj zakázal klimatizaci?
A neměl rovnou do požadavků vyjmenovat brzdy, podvozek, pojezd,….?
ČD nabídly 2 varianty s klimatizací a bez, kraj zvolil tu bez klimatizace.
Kvůli ceně
Jaké byly rozdíly? Není to jak říká JPP (Gwann) že by to mělo menší rychlost?
Hlavně první varianta byl panter, nicméně kraj to odmítl. Až pak se řešilo tohle.
to je dobry nápad. a zákonem jim zakázat gumokol vůbec užívat. jen vlakem anebo pěšky!
Rád bych se tím jedním modernizovaným svezl. Pokud mi v Brně ujede Panter, jedu Honeckerovou pomstou z Hodonína na sever. Pokud jsem vezl sviště, tak ti už v tom vlaku vlezou jedině do Sysla. Zbytek je pro ně „takový starý divný vagon“ . Některé řady vozidel jim raději tajím. 😀 Na druhou stranu mají tyto vozy díky konstrukci pojezdu slušné chodové vlastnosti.
Tohle se nemá modernizovat ale šrotovat.
Možná by to šlo prodat.
Do Albánie
Nebo pojmout jako protiúčet Stadleru, Siemensu, Pese, Alstomu…v rámci zakázky na dodávku elektrických jednotek…
Co by s tím proboha Siemens dělal?
Coby, nařezal by to na kousky a vsadil do ocelářské pece.
Jojo…jako třídění odpadu…
Kdyby se v našich luzích a hájích pracovalo koncepčně a s jasným cílem jiným něž získat, co nejvíce dotací nebo co nejvíce věc ošidit, abychom něco vydělali, když se jde tvrdě po ceně mohli bychom mít cca 200 vozů pro dálkové vlaky vnitrostátního významu. Když na ně může být nasazován Panter a Sysel, tak proč ne Bdmtee po patřičných úpravách. Na bázi Pantera by se pouze přikoupil nízkopodlažní řídící vůz s oddílem 1. třídy pro 160 km/h (ideálně 40-50 ks). Regionální dopravě by místo toho prospěla nová vozidla pořízená s přispěním fondů EU, nejlépe jednotky, a nic by vlastně ani… Číst vice »
Oni už jezdí asi tak 3 měsíce zpět jsem v nich několikrát jel (mam to i vyfocené) ale teď zas nic.
On jezdí jeden v Pce kraji.
Podobné jezdí z Lysé do Ústí, taky mají IS a nové sedačky. Ale jinak původní stav.
Ty na Ústí nemají WiFi a zásuvky (oproti Pardubickým), mají trochu jiný IS, a jiný typ sedaček.
Však píšu ze podobné. A že mají IS a nové sedačky, jinak původní stav.
A nemají ani stranově selektivní otevírání dveří a centrální ovládání dveří strojvedoucím. Bohužel… Zrovna to by bylo potřeba asi nejvíc.
Absencia klimatizácie pri takejto veľkej prestavbe? To mi nejde do hlavy. Prajem autorom tohto rozhodnutia, aby sa teraz počas letných horúčav denne 2 hodiny vozili v tom vagóne. Povinne. Možno by ich osvietilo…
Za letního horka klimatizovaný vůz? Ona ale klimatizace je funkční jen do určitých teplot, při vysokých letních teplotách je NEFUNKČNÍ, a to je potom z cestování PEKLO, když jediným zdrojem větrání na celý plně obsazený vůz jsou ta krajní vyklápěcí okénka.
Pokud v horku nefunguje klimatizace, pak jde o poruchu, příp. špatný návrh (nedostatečný výkon).
Špatný návrh nebo porucha… Zajímavé, že jsem to zažil v 844 ČD, 660 ČD, desiru DLB, desiru Arrivy, Bmpz ZSSK, dokonce i v lintu LEO… A vždycky to vlakový doprovod (bez ohledu na dopravce) zdůvodnil, že za tak vysokých teplot je klimatizace nefunkční. Opravdu je to špatný návrh, nebo porucha?
Stačí použít vlastní rozum a informace vlakového personálu brát s rezervou. Nejpravděpodobnější příčina je buď nechuť personálu měnit nastavení nebo porucha (snížení chladícího výkonu vinou nedostatečné údržby).
Přesně . Ucpaný filtry. Pak to má ta klimoška chudinka táhnout. A samozřejmě že z 33 stupňů 20 neudělá ani omylem . A je to i nezdravé. Jak to ty tisíce let lidstvo zvládlo bez air condition nechápu …:-)
V časoch dáááávnych, keď vlaky jazdili max. 80 km/h, výnimočne 100 km/h, to spúšťacie okno stačilo. Pri rýchlosti 120 km/h to už prestáva byť príjemné a pri 160 km/h je to vyslovene neznesiteľné. Ak chcem prevádzkovať vozne rýchlejšie než 120 km/h, tak klíma by mala v nich byť. Aj sa bavíme o lokálke, kde sa jazdí 80 km/h, tak by som prežil aj bez nej, ale jedine ak budú spúšťacie okná, nie výklopné. A samozrejme to nesmie byť šukafon.
Z 33 stupňů se má udělat pouze 28 – rozdíl 5 stupňů, jinak je to na hranici „ublížení na zdraví“ …
Údržba vozů je – podobně jako u hnacích vozidel – plánovaná podle kilometrických proběhů. Jaké jsou podmínky pro údržbu klimatizace nemám tušení, patrně to budou „provozní“ hodiny …
A tyto „udržovací“ režimy nejsou zjevně v souladu ….
Klimatizace přece vyžaduje pravidelnou kontrolu, a ta asi pokulhává. Nezapomenu, jak jsem vloni v těch největších vedrech jel RegioSharkem, a tam bylo jak v lednici. Starší dámy v tílkách se přikrývaly, aby nenastydly. 😂
…ale to je fakt výjimka.
Do klimatizovaného vozu zásadně s teplým zimním svetrem – rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou má být 5 stupňů – jinak hrozí riziko újmy na zdraví ….
Ty lezeš v teplém zimním svetru i na pláž, takže tvé pocity nejsou směroplatné.
v sharku ta klima je fakt lednička, ale často se to svádí na špatné nastavení, ale opravdu tam je zima příšerná pokaždé, když s ním jedu
Toto počujem prvý raz, že pri vyšších teplotých je klimatizácia nefunkčná. Bavíme sa o bežných denných maximách v našom geografickom priestore. Isteže, pri 100°C vonkajšej teploty tá klíma fungovať nebude, ale myslím že to nebude nikto živý aby sa mohol sťaťžovať. Osobne by som aj do veľkopriestorových klimatizovaných vozňov dával minimálne 8 spúšťacích okien, aby sa v prípade poruchy dali vyvetrať. Samozrejme by boli zamknuté na štvorhran, otvoril by ich až sprievodca ak by to bolo nutné.
Mě zas přijde ideální, když je vlak sestaven jak z vozů klimatizovaných, tak dobře větratelných (např. polospouštěcí okna), a cestující si ideálně může vybrat. Klimatizace není svatá kráva, která by měla být všude a plošně.
Polospouštěcí okna na koridor, kde se vlaky potkávají ve 160 km/h fakt není nejlepší nápad.
tak pro masochisty ideál. pokud vám po tomhle ještě 2hod nehuci v uších…a nenastydnete…můžete mluvit o stesti
Nebo obojí – tedy že je ten velkoprostorový vůz sice klimatizovaný, ale krajní okna jsou polospouštěcí (právě pro případ poruchy klimatizace)
Pro takové případy většinou vozy mají vyklápěčky.
Hmm, jaký máte názor na Apee/Bpee (všechna okna výklopná ve 1/3)
A(p)ee a B(p)ee jsou rozhodně NEJHORŠÍ vozy na dálkovou dopravu. Sedačky tvrdé jak trestná lavice, málo místa, málo výkonná klimatizace, hlavně v zimě topení.
Otevrene okno je vhodne do rychlosti 120km/h. Pak je to peklo.
Soucasne ovsem klimatizace v CD je snad horsi nez ji nemit. Kolikrat vlak dojizdi ve stavu, ze kdo mohl, oblekl se. A to je venku pres 30. V techto vozech by se mela nabizet v letnich mesicich deka.
Spíš tak do 100.
Tak do osmdesáti. To se dá b pohodě koukat ven a ještě se nezvedá tolik prachu. Víc fakt nee, byť já jako jsem si užíval jízdu ve voze s polospouštěcim oknem i mezi Římem a Florencií, jeli jsme 160 a proti nám lítaly VR vlaky 250. Většina lidí ve vlaku ale nesdílela mé nadšení, tak se prosím v adoraci polospouštěcich oken lehce pribrzdete.
Môžem potvrdiť. Pri rýchlosti do 100 km/h je príjemné byť vedľa otvoreného spušťacieho okna, prípadne sa postaviť, vyložiť ruku a užívať si čerstvý vzduch. Pri 120 km/h to začína byť nepríjemné. Vo vyšších rýchlostiach je to už vyslovene neznesiteľné, aj keby som mal iba sedieť vo veľkopriestorovom vozni so spusteným oknom. Zažil som pri 160 km/h, naozaj by som tak nechcel denne cestovať.
tak ony existují pravidla, jak moc klimatizovat, aby z toho nebyl průser. ale to nějak lidí nechtějí chápat proto se mrazi….
Výběrové řízení na nejnižší cenu a dodavatel to nezvládá. Kdy se státní instituce naučí dát do výběrového řízení podmínky zaručující dokončení zakázky v nějakém rozumném termínu? Tohle není jen problém ČD ale u většiny výběrových řízení, kde je jediným kritériem cena.
Dokud budou zákony tak jak jsou, tak se to nezmění. Žádný úředník nebude riskovat ztrátu místa, případně vězení.
Jinak předpokládám, že soukromé firmy žádná otevřená výběrka nedělají, ale dělají pouze tržní konzultace (tj. oslový potenciální dodavatele s tím , aať řeknou co mohou nabídnout, a pak si někoho vyberou).
Soutěžit na cenu je jen o lenosti. Současné zákony umožňují i jiná kritéria.
ale napsat to tak aby UOHS to neposlal k čertu je kumst
Zkuste „napsat“ výběrové řízení na dodávku elektrické jednotky, z hlediska řízení, kompatibilní se 471, tak aby se vozidla dvou rozdílných výrobců dala spojovat a řídit z jednoho stanoviště …. buď z toho, či onoho …. Bude „jiný“ výrobce ochoten „kupovat“ od výrobce 471 ??? Bude výrobce 471 ochoten prodat konkurenci ? To je problém ČD – ty musí vše vysoutěžit „pod odvoláním v UHOSu“ – zatímco „žlutý / černý / zelený“ pán (dopravce) si koupí to, na co si ukáže nebo interně „vysoutěží“, ale bez toho, že by neúspěšný uchazeč o zakázku měl možnost se odvolat ke komukoli …. Odešla… Číst vice »
To předpokládáte blbě. Soukromé firmy musí mít všechno co dělají auditovatelné, což znamená že něco jako výběrko musí vždy proběhnout…
Ano…ale kdo kontroluje, že to „výběrko“ skutečně proběhlo jako výběrové řízení?
Ten audit…
vyberka v soukromých firmách jsou taky peklo a končí to často obdobným průšvihem jako u státu…jak z důvodu ovlivnění tak vybraní mimone. seděl jsem v pár komisích a bylo to poučné.
A jaké takové podmínky byste si představoval? Jak se říká, papír snese všechno. Takže dodavatel se zaváže, že to dodá včas. Do smlouvy dáte smluvní pokutu. Ta ovšem nemůže být nijak závratně vysoká, aby z ní měl dodavatel aspoň obavy, protože to by byla proti dobrým mravům a tudíž neplatná. A co když to včas nedodá? Uplatníte smluvní pokutu, ale ty vozy stejně nemáte. A o smluvní pokutu se můžete další 5-10 let soudit. Bohužel ta situace nemá jednoduché řešení 🙁
Hmm, jak to má ošéfované Rakousko, Maďarsko, Polsko…?
Tak, ze tam plati jina kultura nez u nas 😉
Dovolím si nesouhlasit – v TV byla reportáž ohledně autobusové dopravy v Plzeňském kraji. Tam se – neřešme proč – neodjely nějaké spoje a PzK nyní požaduje smluvní pokutu za neodjeté spoje v násobku toho, co PzK platí za vozové kilometry. Nepamatuji si, zda je ta pokuta za spoj nebo za vozokilometr. Ale z hlediska „dobrých mravů“ by smluvní pokuta za neodjetý vozokm měla být ve stejné výši, jako úhrada za ujetí vozokm … Pak je „otázné“ co lze z hlediska soudní praxe považovat za smluvní pokutu v rámci „dobrých mravů“. Řekněme, že nejen do smlouvy (to už může být… Číst vice »
Lžete, nebo kecate. Legislativa nic takového nenařizuje!! A potvrzují to i některá nová výběrka státních organizací a firem.
Nelžu, legislativa to nenařizuje, ta hovoří o výhodnosti. Ano některé organizace občas soutěží i na další kritéria ale to jsou výjimky. ŘSD jde občas příkladem a kromě ceny klade důraz na rychlost a dobu záruky.
Cena obvykle není jediným kritériem, ale kritériem s nejvyšší váhou. Při nedodržení termínu zase obvykle lze aplikovat vůči dodavateli sankce
Ony to umí, jen se málokdo chce pod takovou věc podepsat a riskovat flek, případně soud. Buď by museli ten Tratec vyloučit dopředu na kvalifikaci nebo mu to de facto musí zadat na cenu. Tím se nijak nechci zastávat Modrého muzea, ale pokud se někdo kvalifikuje, dá nejnižší nabídku a srovnatelné termíny, pak není moc prostoru s tím kouzlit. Chytrých On:ých generálů po bitvě (ať už se pos.re cokoliv) je vždy dost.
Tohle není první podobný problém u ČD a u státní správy všeobecně. Těch výběrových řízení co skončili nedodáním je víc než dost.
A nemohly by ČD a Pardubický kraj vymyslet nĕco, co by odpovídalo 21. století ve střední Evropě? Třeba Panter?
Když kraj odmítnul i klimatizaci, kvůli ceně, tak o nových vozech, či jednotkách si můžeme nechat zdát. I když ano, je to ostuda, na koridoru tohleto a na HK Panteři.
Pardubický kraj z peněz na dopravu raději rozšíří letiště.
Přece odtamtud létají miliony lidí ročně, do všech koutů světa.
Jojo…to je takový ten typ cestujících, co je svět neviděl 😀
Myslím, že v téhle pitomosti jednoznačně vítězí Jihočeský kraj se svým Zimolovým hrobečkem 🙂
Mohli ale bylo by to o pár drobných dražší a kraj je zvyklí na dopravu za podnákladovou cenu a reálné ceny není ochoten akceptovat.
Opravdu tam všichni jezdí za podnákladové ceny?
Já třeba jezdím z České Třebové do kolína, a upřednostňuju právě Os, protože v nich není klimatizace a nejsou nízkopodlažní.
Proti gustu žádný dišputát, když Vám vyhovuje se trmacet skoro 2 a čtvrt hodiny Osobákem, tak proč ne.
Vyhovuje. Když to není nízkopodlažní a nemá to klimatizaci, tak mi ty 2 a čtvrt hodiny nevadí. Dokonce ni to ani nepřijde, že to jsou 2 hodiny. To tak strašně rychle uteče…
Proč ne, mě přijde úmorný když musím jet Os jen úsek Pce – Třebová.
Pro mně je zase úmorné, když musím jet úsek Pce – ČTŘ, někdy i do Březové n.S. interpanterem. Prostě má každý jiný vkus. Tisíc lidí, tisíc chutí.
Ta nízkopodlažnost je fakt úmorná pro sedící cestujcí.
No vidíte a strojvedoucí na neklimatizované bobině musel točit kontrolérem na osobáku z Prahy do Přerova a naopak přes sedm hodin … Jedinou klimatizací bylo otevřené okno nebo fungující větrníček …. vzpomínáte ….
Jako kluk jsem si nemohl tuhle atrakci se 64 zastaveními nechat ujít … Oproti rychlíku je ten osobák „jen“ o 3 hodiny déle – ano R z Prahy do Přerova jel „pouhé“ čtyři hodiny …
Posléze jsem TO absolvoval se známým strojvedoucím na té bobině …
Srovnatelně – osobní vlak z Prahy do ČB / naopak jel 5 hodin, rychlík 3 …..
Jo a po cestě ho určitě nikdo nestřídal. Tak a teď tu o červené karkulce.
A co to má společného s cestujícími? Je to zaměstnání, takže tam mi to nevadí, že se budu x hodin trmácet jednu cestu, ale jako cestující volím většinou to rychlejší spojení.
Však dnes to často není jiné, nebo si snad myslíte, že MVTV mají klimatizaci a 10 hodin na výluce je tak pohoda?
Klimatizace patří do šukafonů, které se na 80 rozjedou na koridoru z kopce. Na do Honekrů jezdících 140 – 160 běžně.
Panteři nebudou dříve než po příštích volbách, v krajním případě nebudou vůbec (protože je ve čtyřicátých letech nahradí osvědčená vozidla některé zahraniční firmy)
Já bych si uměl představit i revitalizované dvoupodlažní vozy od DB. Je v nich klima a jsou nízkopodlažní.
To zrovna mohou koupit ty nové soupravy, co se teď vyrábí pro Moravskoslezský kraj.
Ne, raději dobrý český honecker! Tam musejí do schodů všichni bez rozdílu. A ne že si nějaký lenoch vynechá schody.
Panter zrovna neodpovídá 21 století, když hlučností je na tom líp jednotka z roku 1960.
Panter „řve“ víc, než Žabotlam? Já myslel že nejhlučnější je 460… Tak asi ne no 🙂
upřímně…chodově vlastnosti interpanteru na svitavách jsou pro kaštany mnohdy horší než rady 560. pravda jede to jinou rychlostí…
Cokoli zahraničního je politicky neprůchodné. Je až s podivem, že se u ČD uplatňují loko Siemens.
To je přesně ten rozdíl mezi soukromníky a ČD.
Soukromník jde a nakoupí, ČD musí tendrovat.
Nevím o žádném výběrovém řízení u soukromníka, tím pádem se nikdy žádné nekonalo.
Nevím, že by Ford vyráběl nákladní auta, tím pádem nikdy žádné nevyráběl.
Tak jinak: Musí tendrovat tak, aby to neshodil ÚOHS.
když Radimek tendroval tuším dualizaci 162 tak dopadl jak CD se stadler GTW
No jo, jenže žlutý pán chtěl dualizovat 9×162 za naprosto nereálnou cenu … možná, že někde poptával, ale tam se mu buď s nabízenou cenou vysmáli nebo mu – pravděpodobnější – řekli, kolik by za TO chtěli a tak vypsal veřejko v naději, že se někdo chytí na udičku ….
To by to jako nemohly udělat dceřiné společnosti ČD jako DPOV apod…
DPOV neměly o tuto zakázku zájem.
kapacita? nestíháji ani vyšší stupně oprav slonu
Pokud se pletu tak se omlouvám, ale nevidím slovo,, klimatizace,,. Pokud se opět pletu tak se znovu omlouvám, ale na Slovensku od určitého roku musí být všechny vozy s klimatizací i po rekonstrukci.
Nepletete, kraj odmítnul verzi s klimatizací kvůli ceně.
Zastřelit, pověsit, zakopat, pohnojit!
By na to asi řekl náš zcestovalý matikář…
No jó, matikáři se nikdy nevyznačovali zrovna humánní povahou.
Smutné, že toto předává studentům.
Na Slovensku je jeden centrální objednatel. Nebo si tam tu klimatizaci snad dali do zákona?
Tak to jsem zvědavý, jak to dodrží. Nejspíš zruší objednávku tam, kde by to jelo bez klimy.
Jestlipak si zachovají i svoji funkci konvertibilních sanitních vozů? Ještě by se mohly hodit…
Vzhledem k dlouhodobé neúdržbě zařízení a zrušení zásob pomocného materiálu ve skladech SHR se s touto funkcí již nedá počítat. Teoreticky by to šlo, prakticky není nikdo kdo by věděl jak a nejsou věci čím.
Takže zase vyhozené peníze. :-/
Jo, na převoz šotoušů do Beřkovic.
Jakože by je poslali do Břeclavi na pomoc obětem tornáda?
Sanitní vagón je z principu nesmysl, lehce zranitelná kolejová infrastruktura by byla jedna z prvních, co by v případě konfliktu přestalo fungovat.
Není sanitka jako sanitka. Asi těžko budou nahrazovat RZety nebo něco podobného v první linii nebo blízko fronty. To jaksi věděli i soudruzi.
Jako odsunové vozy v zázemí z jednoho zdravotnického zařízení (polní nemocnice) do jiného (sanatorium apod.) mají stále význam (tolik řidičů nemáte), stejně tak jako mohou plnit funkci mobilního obvaziště nebo operačního sálu (nemocnice).
Zvláště u rozsáhlých přírodních katastrof jsou využitelné dobře. Každý takový vůz je polovina GOLEMa.
Naposled tak možná v době 1. sv. války. Železnice bývá ochromena už jen při zhoršených povětrnostních podmínkách, natož při válečném konfliktu. Ty vagóny v sanitní úpravě by ani nevyjely, natož aby někoho převezly.
Ale prosimvás. Železnici armáda potřebuje udržovat pro transport těžké techniky, náhradních dílů a PHM. Existují na to postupy a plány.
Takže by to jelo. Sice 30, ale jelo.
A nepříteli je nutno nameldovat, že musí válčit blízko nádraží.
naše slavná armáda provedla štábní cvičení…jak přivézt naší jedinou mechanizovanou brigádu na pomoc polákům k čísle. dopadlo to skvělé.
po vlastní ose…skoro no way, zahlcene cesty a obří problém s přísunem PHM.
takže pro logistiku by asi železnice pro mechanizovane jednotky na vzdálenost větší než 200km byla furt třeba…
Kupodivu železnice tak zranitelná není. V populárně-naučné literatuře (Vládcové nebes, D. L. Miller) se uvádí, že železnice byla během 2. sv. války překvapivě odolná vůči konvenčnímu bombardování. Spojenci potřebovali průměrně 10 náletů po přibližně 1000 bombardérech (B-17, B-24, B-25 apod.) aby zcela vyřadili velké železniční uzly. Důvodem bylo to, že při náležitém počtu kolejí (představme si například Třebovou) a průběžných opravách se vždycky našla cestička, kudy mohl transport projíždět, byť třeba rychlostí 10 km/h. Pravda, jsme teď o 80 let dál s jinými nástroji ničení, navíc majoritně v závislé trakci (co se velkých uzlů týče), ale za to už asi… Číst vice »
Tak dneska s drony a přesnou municí jsme radikálně jinde.
Ale železnice v hlubokém týlu (např. při konvenční válce s Ruskem) není ve výsledku o nic méně zranitelná, než silnice. Však jen kolik je mostů přes Labe nebo Vltavu a kolik z nich je silničních.
Má svoje zásadní výhody při transportech na dlouhé vzdálenosti, což je třeba něco, co Němci v Blitzkriegu podcenili.
„Za zásadní pro vojenské přesuny napříč Evropou označuje zpráva kvalitní infrastrukturu v podobě silnic, dostatečně nosných mostů a vyhovujících tunelů.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/cepa-nato-presuny-armada-vojsk-silnice-mosty.A210406_104628_zpr_nato_inc„
Pásová vozidla po silnici nepřesunete, nemáte dost tahačů s podvěsy.
Prostě pro hromadné těžké náklady je železnice daleko nejvhodnější.
Silnice jsou nutné pro dostatečnou operační způsobilost, ale to jsme jaksi blíž frontě.
A to byl také důvod, proč se měla stavět přehradní hráz v Nagymarosi. Protože mezi Budapeští a Bratislavou tehdy neexistoval most přes Dunaj, který by unesl těžkou vojenskou techniku ….Jako most „při vítězném postupu sovětské armády na západ“ měla sloužit právě ta vozovka na přehradní hrázi ….
drony jsou průser a armády nato, krom zmetka sultana Recepa, jsou nepřipravené.
minimálně naše armáda a taky třeba německá je skoro bez vojskove PVO a dále to co mají…je proti dronum na prd
Vidíte a to by mě jako naprostého laika a amatéra zajímalo: tehdy bylo s téměř dokonalým zaměřovačem Norden pekelně těžké zasáhnout cíl typu most (chudák Yossarian…) a to za ideálních podmínek strefovali „sud od okurek“ (zdroj tatáž kniha). Opravdu by jeden dron nahradil hrubou sílu stovky těžkých bombardérů? Nevím, zamýšlím se…
Hlavní devizou dronu je to, že není „jeden“.
Přesto je to o dva řády méně. Pokud jsme dokázali něco (že zrovna zabíjení je smutné) zefektivnit stokrát, byl by to úspěch.
Kdesi je v literatuře popsáno, jak strojvedoucí po náletu na České Velenice dostávali rozkaz „ve stanici České Velenice / Gmünd (nepamatuji si to přesně) se chovejte jako na širé trati“ (možná nepřesná citace) ….
Bohužel, když se bombardovaly za války Baťovy závody ve Zlíně, tak se „nedokázali“ trefit do staniční budovy, která je tak „nejošklivějším“ krajským nádražím. Zato Klatovy, České Velenice, Cheb – měly to „štěstí“, že se tam náletčíci trefili a staniční budovy byly nahrazeny poválečnou novostavbou …
Momentíček – tyhle vozy měly v případě válečného konfliktu doplňovat tzv. stálé zdravotní vlaky které v době „Varšavské smlouvy“ mělo pod patronátem každé vozové depo a muselo je udržovat v provozuschopném stavu ….
Ty vozy by nejezdily – ale stály někde zamaskované – nebo opatřené symbolem červeného kříže, aby na ně – nebylo útočeno ….
Ač to bude znít rozmařile, jezdím s nimi denně v JMK a jsem rád, že se mě modernizace netýká. Nechci čumět do sloupku ani mít celý vagon se sedačkami v protisměru (pokud budou stolky obsazeny). Zlatá koženka ač bez zásuvek kde si můžu si vybrat jak a kam si sednout. 90% lidí volí sezení po směru. Výhra to není, ČD už je u nás ani moc z venku nemyje (nová myčka v Heršpicích 🙂 , protože ví že kraj stejně kupuje nové jednotky. To že sem tam není vidět z okna protože je uvnitř zarošené nebo zažloutlé je věc jiná,… Číst vice »
Je to tak, zlaté koženky. Doufám, že jak je zvykem, JMK se tyhle vozy budou týkat jen velmi zřídka. Je to naprostá pohroma, lepší modernizace mají i na Slovensku.
Asi jste trpaslík =) 90% lidí si sice asi chce vybrat kam si sednout, ale sednout si chtějí všichni. To bohužel v současných „honekrech“ může jen 50% z nich, nebo jen děti a trpaslíci…..
Přesně tak, současné honeckery jsou tak pro 50 % kapacity. Většinou si sedají cestující po směru k oknu a další si přisedají proti směru do uličky – jedině tak se koleny vejdou proti sobě.
To znamená, že pokud se sníží počet sedaček ale na všech se bude dát normálně sednout, pocitová kapacita se reálně zvýší.
Reálná poptávka se taky těm 50% ani zdaleka nepřibližuje, každý má obvykle celou čtyřku pohodlně pro sebe a ještě s rezervou další volné.
Ony ty vozy po reko budou mít výrazně rozdílný počet sedaček v obou směrech?
Samozřejmě.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-ukazaly-prvniho-modernizovaneho-honeckera-ubyly-v-nem-sedacky-29834/
Půdorys by nebyl? Ono je dost dobře možné, že krajní odíly budou symetrické. Takže to bude půl napůl.
Staromilci velice rádi upravují důkazy tak, aby mohli nadávat na cokoliv.
Co je to za blbý nápad, dávat všude ty sedadla za sebe? Kdybych si chtěl dřít kolena a čumět do sedačky přede mnou, jedu autobusem…
Rozhodně lepší než „čtyřky“…
Je to tak. Lidi spolu nemluví a stále čumí do mobilů, tak nač čtyřky?!
Ono by stačilo, kdyby těch čtyřek bylo o trochu víc.
A lidi spolu opět začnou mluvit? Nebuďte naivní.
Nj, holt když je nás víc jak dva, tak máme smůlu, že. :-/
Pro diskuse větších kolektivů zachovává modernizační koncepce oba dva obří představky. Výhodou je i blízkost toalet.
Ano.
Takže rodina s jedním až třemi dětmi má jet do p*. Nebo teda autem.
Gratuluju.
Jezdíme v pěti lidech autem. Vyjde to levněji a i rychleji.
Nás je pět a v plné sestavě je to dost nepohodlné.
Co je nepohodlné? Auto, nebo ten vlak? Teď nějak nerozumím. Pokud auto, pak to možná chce jen větší vůz. Pokud vlak, tak na čtyřku se vás pět nevejde. Tak o co tady jde?
Blbě jsem to napsal. Na delší cesty je to autem v pěti v našem případě už nepohodlné. Když ti tři furt rostou a jsou někdy hluční. Ve vlaku je posíláme ke stolku a sami si sedáme na dvojku. A když už jich mám dost, jdu občas do jiného vozu. Pokud je to kupé, tak je celé naše.
Jj, VHD zrušme, auta všechno nahradí.
Proč vy sem vůbec lezete? Prudit?
Ano, pořídit. Teď jste na to kápnul. A víte proč? Nemám rád šotouše, kteří fotí lidi v zaměstnání.
Oprava: Ano, prudit :-).
Ale ne, jen bude více míst na výběr. Pro dlouhonohé. Přece byste je nediskriminoval. Mimochodem u Pantera by se jich taky hodilo víc.
Dlouhonohé diskriminují výrobci dopravních prostředků.
Myslíte silničních vozidel? Jj, to máte pravdu.
Myslím prostředky veřejné hromadné dopravy. Všechny.
Že by svobodný mládenec bez kamarádů?
Zajímavá logika. Kdo jezdí vlakem sám, ten je svobodný mládenec bez kamarádů?
Příměstským vlakem jezdí především:
a) rodiny s dětmi na výlet
b) lidi do práce
Jeď.
No v Honeckteru si budete dřít kolena o sedícího naproti. A nebo zas jeden, co chce čtyřku sám pro sebe a hodit si nohy naproti?
Takže to dopadlo tak, jak jsem očekával. Jeden zrekonstruovaný vůz se ukazuje na výstavách a veletrzích a v provozů jezdí ty staré s nepohodlné a nevětrané.komunisticke zmetky. A to se chlubí rekonstrukcí AŽ 16 VOZŮ? A co ty ostatní? Takže v provozu budou tak tři vlaky zrekonstruovaných a dalších 30 vlaků se sedadly a okny jak za komunismu tj. 184 vozů je více než 90 procent! To je úroveň, co? A to už dva roky slibují a nic se neděje. U ČD jev až příliš častý, chlubit se něčím, co neexistuje.
Jestlipak na Jančuru s jeho Pesama prskáte stejně, hm?
Těmi co zatím svět neviděl?
Jančura někde nasazuje Honeckery?
Ne. Jančura se „zdokonaluje“ jinak
https://budejcka.drbna.cz/drbna/blogy-a-komentare/31708-tragicti-zeleznicni-dopravci-aneb-klobouk-dolu-pred-stevardy-a-pruvodcimi.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=IW0wsc9ikaQ-202107071131&dop_id=12519737
To jsem zažil 4x po sobě (celkově jsem jel s RJ 5x) a od té doby raději jezdím s ČD kde to sice taky není žádná sláva, ale nikdy neměli 4x po sobě nefunkční klimu. Zas na druhou stranu, ČD by asi 100% jízdného nevrátily. I když…
My byli odvážnější a s ním jeli letos do Chorvatska. O kompenzaci za špatně snad úplně všechno jsme si napsali na radu jejich stewarda – a nic. Podle vyjádření psaného CtrlC +CtrlV nás z bodu A do bodu B přepravili a nemáme nárok. ČD s jejich Honeckerovou pomstou je ještě pohoda jazz.
Nechci popírat pravdivost článku,jen by mě zajímalo,koho v jižních Čechách interesuje v kraji se nevyskytující RegioJet vůbec,na trati Praha Ostrava zvláště. Příště něco echt jihočeského o trati Liberec Děčín?
Pájo,Pájo to má Jančura pořád za to, že jste nezvládl nástup do žluťáka do Splitu?🙂
Tak ona zpáteční cesta dodávkou namísto busu k vlaku taky nebyla úplně to pravé a ten zpáteční vlak – no nic. Zítra se svezu Panterem a Honeckerem, žluťákem už ne.
Drbna má jen regionální mutace, ale sdílí i články z jiných regionů.
Opravdu to nelze brát tak, že to vyšlo jen v jižních Čechách.