Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy ukázaly prvního modernizovaného honeckera, ubyly v něm sedačky

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prototyp modernizovaného vozu Bdmtee ukázaly v Ostravě na veletrhu Czech Raildays České dráhy. Aktuálně jeden z nejméně pohodlných vozů státního dopravce prošel velkou proměnou hlavně v interiéru. Modernizaci provádí dceřiná firma Českých drah DPOV.

„Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle a se sklopnými stoly. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V, USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi a nebo místa pro jízdní kola. Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní odblokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště,“ popsal změny Michal Vereš, člen představenstva Českých drah zodpovědný za provoz.

Sedaček ve vlaku ubude: namísto 96 jich je ve voze celkem 80. Právě nedostatečný prostor na sezení je jedním z důvodů přezdívky těchto vagónů. Osobní vozy byly vyráběné ve východoněmecké vagónce v Budyšíně na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pro velmi malé pohodlí získaly přezdívku Honeckerova pomsta nebo Honecker po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří nebo podvozky typu GP 200 S pro jízdu až 160 km/h.

„U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Radek Dvořák, místopředseda představenstva Českých drah.

Při rekonstrukci vozů bude dosazeno moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budou také podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze bude podle provedení také 5 nebo 7 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Rekonstrukce vozů proběhne tzv. „in house“ v dceřiné společnosti Českých drah DPOV. Společnost v současnosti plánuje modernizaci až 53 vozů pro osobní a spěšné vlaky v Praze, ve Středočeském a v Pardubickém kraji.

České dráhy na veletrhu vystavují i modernizovaný vůz Armpee, ten už jezdí na spojích z Prahy do Ostravy.

154
Diskuze

avatar
32 Komentáře
122 Reakce na komentáře
71 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
72 Autoři komentářů
a8nSkinheads & Punks unitedMartinPavel HromekVladan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Pardon,nečetl jsem příspěvky celé,už to dole kdosi zmiňuje

Tomáš
Host
Tomáš

A dojdeto aji na Jižní Moravu ta přeměna???

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Už „zčásti“modernizované Bdmtee jezdí na Sp Brno-Veselí n.Mor.-Staré Město.Nemají sice ještě audiovizuální systém,nové stolky,vakuové WC-ale mají už nové sedačky.Posezení nesrovnatelné,už zde jezdí cca 2 roky….Víceméně v současném GVD na Sp 1731(Veselí odj.17.02) s brejlákem v čele.Jinak-tato modernizace se mi líbí,není to sice nový vůz,ale pro méně náročné výkony bohatě postačí.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

První modernizované Honeckery mají už více než deset let, ještě z doby před Najbrtem, ty už s modrými potahy sedadel jsou z roku 2011.

Martin
Host
Martin

O honeckerově pomstě jsem v životě neslyšel, u nás na Plzeňsku se jim hezky česky říkalo namlouváky. Od toho, že při sezení drnkají spolucestující kolenama o sebe..Jinak to nadšení do klimy nechápu, z praxe si moc nepamatuji případ, že by klima prostě a bezproblémově fungovala. V drtivě většině případů se ukazuje klima jako nedostatečná nebo nevyčištěná a vzduch je v takovém voze na padnutí, brr. Okno si člověk otevřít nemůže, protože ho kvůli té „báječné“ klimatizaci zadělali napevno. Obdobně v pražských klimatizovaných tramvajích, tam se úplně těším, až se otevřou dveře na zastávce. Ale lidi jsou ovce..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já zase znám spíše přezdívku „nohavice“ …
A s tou klimatizací máte pravdu – ale pro vyšší rychlosti (= „koridorové“) už asi její instalace nakonec lepší přece bude, pokud ji ČD objednají.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jen ještě něco k „nepostradatelné“ klimatizaci:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ve-vlacich-kvuli-vedru-selhava-klimatizace-na-jakou-kompenza/r~14e0817a8d9111e9a305ac1f6b220ee8/
– co je lepší: jet s otevřenými ventilačkami, nebo v horkovzdušné pečicí troubě? Nebo snad ve voze se sice fungující klimatizací, ale vstoje, protože všechna místa v něm jsou už obsazena?

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Je celkem jedno,jak se těmto vagonům kde říká…V původním záměru byly vyráběny v době „studené války“ jako lazaretní vozy s možností sestavení na lazaretní vlak pro případ,že by nastala válka horká.Proto ty široké chodbičky , přechodové můstky a úzká sedadla.V případě nutnosti se sedačky dají rychle odmontovat a umístit lůžka,představky upravit jako pracoviště pro lékaře,napojení WC ve stanicích ad.Nad okny je „schováno“ zatemňovací zařízení…a další v centrálním skladu ČD.Ale moderní podvozek GP 200 pro rychlost 160 km/h. a kotoučová brzda k zahození nejsou…..

jirka
Host
jirka

měli to dát někam do Mauretánie a ne to předělávat

jan
Host
jan

To si nejsem tak jistá, je to na 160, 1990, automatické dveře…

Cestujici vlkem
Host
Cestujici vlkem

A je zachovana i moznost hlavního a puvodiho ucelu techto vozu? Totiz prestavba na lazaretni vlak? Docela me prekvapuje ze to nikdo nezminil. To je duvod celkem nesmyslneho usporadani a sirky dveri aby se tam dalo dostatvs nositky.

Zapa
Host
Zapa

Určitě ne. Taky k čemu.

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

„A je zachovana i moznost hlavního a puvodiho ucelu techto vozu?“

Tyto vozy byly vyvinuty mj. pro rychlou přestavbu na sanitní vozy v případě války. Možnost přestavět vůz na sanitární rozhodně nebyl původní a hlavní účel. Zkrátka jen dobová poptávka po nových vozech zohledňovala i tento požadavek zadavatele.

„Docela me prekvapuje ze to nikdo nezminil“

Není co zmiňovat, někdo to možná zmínil před jedenácti lety. V roce 2008 byly vozy vyjmuty ze seznamu Hmotných civilních statků a rezerv Armády ČR.

Dusanh
Host
Dusanh

Nikdo to nezmínil, protože už to je asi od r. 1998 passé. Formální vyřazení z tohoto úkolu proběhlo v r. 2008. Pokud je mi známo, tak ty existující prvky pro přestavbu byly odsunuty (rozuměj zlikvidovány).

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Což je celkem škoda, pokud by se nezachovala ani jedna sada pro muzejní účely.

Dusanh
Host
Dusanh

A víte o zachované sadě do autobusů Karosa?

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Nevím, v autobusech se neorientuji, ale vzhledem k tomu, že tyhle sady byly ve skladech CO v řadě ČSAD podniků, které se privatizovaly, tak by bylo celkem zvláštní, když by se ale žádný nezachoval, tady je to trochu jiný případ.

Vladan
Host
Vladan

Spíš by mě zajímalo, zda modernizují i CZE, kde je doposud z tyristorovými střídači.

Zabakovec
Host
Zabakovec

Klimatizace je škoda, ale jinak proč né, v regine a 810 taky není klim a jezdí se.. Za jizdy s otevrenejma okynkama tam je celkem slušně, stání je pařák.. Když kraj přítlačí tak může jezdit něco lepšího, nepriplatil nejezdí…

Dveře jsou celkem spolehlivé, narozdil od Syslovejch, za ne moc peněz celkem dost muziky..

khunas
Host
khunas

Dle ČD je možnost dosazení klimatizace kraje jí ale nechtějí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Logicky – protože by to zvýšilo sazby za vlakový kilometr objednaných vlaků …

jan
Host
jan

Tak kdyby některé vozy byly s klimou, některé ne, byl by to asi ideál.. Někdo ji nechce..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především to někde skutečně vůbec není potřeba, a ani efektivní, pokud nějaký vlak zastavuje a otevírá dveře třeba každé 3 minuty …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z článku: U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let.

Čerte, bude se portrétovat! Tohle už tady bylo, vozidlo zkonstruované na 15 let provozu. Žabotlamy. A drhly koleje přes 40 let. To je všeobecně známá přibližná hodnota dočasnosti – jeden furt.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

No vlastně ty tlamy daly ve výsledku zhruba dva furty.

Víťa
Host
Víťa

Vítej 21. století….

Vapch
Host
Vapch

V Praze, středočeském a Pardubivkém kraji… A na Moravu se zase kašle…

Poudy
Host
Poudy

Ale prosimtě, až se bude psát o Moravě, tak ti to taky bude připadat tak strašně nefér? Dej si pudink ňuňu

Haha
Host
Haha

Stěžujte si na hejtmanství. Speciálně pokud jste z JHMK.

David
Host
David

Na Moravu se kašle záměrně, protože volíte Zemana 🙂

Standa
Host
Standa

Co si na Moravě objednáte a jste ochotni zaplatit to máte.
Priplatte si za ZDO a budete mít taky lepší vozy

khunas
Host
khunas

Jihomoravský kraj se rozhodl pořídit si vlastní vozidla

Marek
Host
Marek

Tak za státní peníze se věnují něčemu, co není schopno poskytnout komfortní nastupování a vystupování starým a nebo jiným lidem s problémy vyjít pár schodů.
Skvělý, i ty dvojsedadla nevypadají moc moderně

Standa
Host
Standa

U těhlech vozů nízkopodlažnost nevykouzlíte ani kdybyste skákal po hlavě. To byste musel dělat úpravy na rámu a to už není rekonstrukce ale v podstatě novostavba.
A to už by bylo hned lepší koupit vozy zcela nové, které ovšem budou za úplně jiné peníze.
Mimochodem které klasické železniční vozy ( tedy ne ucelené jednotky) jsou nízkopodlažní? Dá se vůbec něco takového koupit? Ani pár let starý RailJet není pokud vím nízkopodlažní

Permonik
Host
Permonik

Tady nejde o nizko podlažnost, ale o to že hloubka schodu je cca 10cm. Já třeba mám botu 43, což je 26cm na délku. Suma sumarum schod má hloubku 10cm, vyšku skoro 20cm, takže na něj date spíš pouze spíčku boty.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Stavební norma definuje nimiální šířku schodišťového stupně (hloubku, chcete-li) 250 mm. Dále definuje vztah mezi šířkou stupně a výškou stupně. Jelikož je vagon výrobek strojní, nikoliv stavební, tak pro něj platí jiné normy.
Bohužel lidské nohy to nechápou, že se změnil obor normem, a tak šmajdaj furt stejně. Norma nenorma, stehenní kost i bota furt stejně dlouhá. Ty schody říkají nelez sem a když si sem vlezl, dobře ti tak. Jakoby schody do Honeckeru navrhoval někdo, kdo nenávidí cestující.

Permonik
Host
Permonik

Ty strojní normy vycházejí ze stejných ergonomických požádavku. Měli by být obdobné. Teda pokud nejsou nějaké pro nastupní prostory u kolejových vozidel.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Noha 43 je vnitřní délka boty 29 centimetrů..

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Souhlas. Jen doplním, ze nízkopodlažní vozy „klasické“ stavby existují, většinou to jsou patra. Moje oblíbené Bmto, nebo ten rakouský svišť co jezdí kolem Vídně.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Tahle věc jezdí jako spěšňák z Brna do Chocně. Do Svitav se jedná o velmi pohodlnou a tichou jízdu. Běda však, když se to okolo Svitav rozjede na 120 a více. To ten vagon absolutně nedává, jakoby tam chyběly tlumiče příčných kmitů.

Jackub
Host
Jackub

VHD soupeří s IAD, je tedy nutné poskytovat v ní srovnatelný komfort. Přál bych těm „moudrým“ objednatelům, kteří rozhodli, že klimatizace není třeba (koho se ptali?), co by cestující na tyto vozy říkali v současném počasí. Souprava dorazí na výkon rozpálená ze stání na slunci, za celou dobu pak v provozu nemá šanci vyvětrat, navíc na lidi bude dál pražit. Auta bez klimatizace se dnes už ani nevyrábějí. Že by proto, že by je nikdo nekupoval? Veliká škoda promrhané příležitosti… 🙁

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Ptali se sebe, protože ty vozy budou mít docela malé proběhy.

Libor
Host
Libor

Třeba Dacia a některá užitková auta klimu nemají. A za mne klkmu nee, radši stahovací okna, klimu dá každý vohnout do režimu mrazák a pak je venku +35°C a uvnitř 18°C…

Jackub
Host
Jackub

Ale to je chyba obsluhy, ne klimatizace jako takové. Navíc je skvělé mít ve 140 otevřené okno s tím rachotem a prachem zvenčí…

Robert
Host
Robert

Ten vůz nemá CZE takže klima je technologicky neřešitelná a nebo za nesmyslné peníze.

Ten co skutečně občas jezdí vlakem
Host
Ten co skutečně občas jezdí vlakem

To jako původní CZE odebrali a nahradili za nápravový generátor? A nechali ee v označení? To asi ne…

khunas
Host
khunas

jak víte že ten vůz CZE nemá ?

asdf
Host
asdf

U těch vozů je výhoda širokých dveří, proto asi to nasazení na Os a Sp.

Jackub
Host
Jackub

A ten prudký žebřík do nich urychlí vystupování/nastupování jak? 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nijak – jenže s tím se asi mnoho dělat nedalo: minimálně by to asi byl významný zásah do konstrukce vozidla.

Marek
Host
Marek

Lidi rychle spadnou a nebo sklouznou, 😀

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Vizuálně velmi povedené, kontrast s původem s originálem v kožence až neuvěřitelný. Ani bych se taky nedivil, když by se tahle modernizace zalíbila i jiným objednavatelům a dočkali bysme se i verze s klimatizací.

Jarek
Host
Jarek

Spíš se divím, že prototypová rekonstrukce se neudělala v plné palbě.

Jan
Host
Jan

Já asi nedokážu pochopit, že se ve 21. století představí rekonstruovaný vůz bez klimatizace… To mi vážně hlava nebere. To se na tu rekonstrukci mohli rovnou vykašlat. Modrý buranství nejvyšší úrovně…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jste pologramotný, že z toho nejste schopen vyčíst, že tu klimatizaci nechtěli objednavatelé? Ty vozy toho najezdí docela málo 4 vlaky ve všední dny.

Petr
Host
Petr

Tohle by s klidem mohlo jezdit i jako posila na EX 1 ci EX 2 v patek a v nedeli… Ostatne nerekostruovane se tam tyhle vozy z nouze v nejvetsich spickach objevuji uz ted a po rekonstrukci to je urcite lepsi, nez Bcka, navic to ma Wifi, zasuvky, takze proc jen na Os a Sp?

BoH
Host
BoH

Osobně si myslím, že takového modernizovaného vozu je škoda, aby jednou za týden jel v pátek z Prahy a v neděli do Prahy.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nebojte sed, tak to v případě nasazení u ČD určitě nebude – v provozu je stále dost horších vozů, které lze odstavit do zálohy (na posily) a nahradit těmito modernizovanými – třeba mezi Prahou a Děčínem ještě všechny soupravy příliš dokonalé nejsou, a o tom, co jezdí třeba mezi Prahou a jihem Čech, se toho tady napsalo také už velmi mnoho.

Tom Atom
Host
Tom Atom

No ale které z těchto horších vozů mají Vmax 160.
Bdmtee běžně jezdí jako posilové právě kvůli své rychlosti. A tato modernizace způsobí to, že se za tyto posilové vagony nebudou už muset stydět ani na Ex.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Bdmtee jezdí na posilách kvůli své rychlosti v soupravách s Béčkem. Na posilách jezdí, protože prostě jsou po ruce, rozdíl v rychlosti 140/160, ještě když se 160 jezdí jen na některých úsecích, je minimální.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Přesně tak – na posilách jezdí , protože prostě „jsou po ruce“ = například vozy ze souprav „kladivových spěšňáků“, které jinak přes víkend stojí = třeba v sobotu dopoledne „tam“ a v neděli večer „zpět“. Ta velká konstrukční rychlost je jen podpůrným bonusem, ale nikoli podmínkou: kdyby nebyla, jely by ty vozy stejně.

Ondra
Host
Ondra

Ne, tyto vagony zcela jistě nejsou lepší než vagony řady B s klasickými kupé.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Osobně si myslím, že zrovna s honeckerami by se dalo krasne „vyhrát“. Má 3 oddíly (jeden by mohl být dětský, druhý třeba kuřák 🤣😂😁
a ten velký pro ostatní) Jeden prototyp svého času rok 98? jezdil na tehdejším R 440/441 Beskyd. Pokud dobře vzpomínám tak měl oplysovane sedačky hnědé barvy a byl v Brně. V odkaze je něco podobného… akorát ty dveře těhle vozů jsou za trest. V zimě je třeba před otevřením dveří okopat led z vodících tyčí, kočárek se vleze jen do jedné poloviny dveří. Ale lepší než původní uspořádání sedacek.

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmtee263.php

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

„V roce 1992 nechaly Československé státní dráhy pokusně zmodernizovat pět různých vozů. Mezi vybrané patřil i jeden vůz tehdejší řady Bymee později Bdmtee281. Modernizaci provedl přímo výrobce v rámci garanční prohlídky. Do vozu byly dosazeny nové sedačky a příčné zavazadlové police byly vyměněny za podélné.“

comment image

Vladan
Host
Vladan

Jo, těm říkáme „letadla“. díky servoklapkám ve stropě a jinému systému řízení teploty tam bývá v horku příjemněji. Dvě takový podobný jezdí na štrece Brno-Okřížky kolem 15-té hodiny ve všední dny

Romanero
Host
Romanero

Dokonce se sedačkami trefili i tak nějak k oknům.. 👍

Radek
Host
Radek

Myslím, že se ta klimatizace bude s velkou slávou za pár let doplňovat.

XXXD
Host
XXXD

Taky si myslím, jelikož si na to budou za pár let nejspíš skoro všichni stěžovat, ale kupovat úplně nové vlaky se asi nikomu chtít nebude.

Martin
Host
Martin

To je spis otazka na zivotnost vozu, zda se vbec vyplati, i vzhledem k pozadavkum objednatelu na nove vozy…
Ale je to povedene, u techto vozu se mi libilo, ze maji siroke dvere a tak nejak stejne vzdalene od sebe…

Insider
Host
Insider

Včera bylo pozdě :-). Nasadit na S3 u Brna,prosím.

Martin
Host
Martin

A taky na osobáky Břeclav-Přerov a na Vláru. Nerekonstruované Bdmtee jsou snad nejnepohodlnější vozy, se kterými se může u nás cestující setkat.

Osobně tipuji, že tyto rekonstruované vozy budou složit ještě dlouho jako posilové na expresech, kde nahradí díky své max. rychlosti 160 km/hod béčka a jejich deriváty.

jan
Host
jan

Budete mít jiné si myslím..

David
Host
David

Za mě dobrý. Klidně ať to jezdí i na Ex3 (viz monitor na jednom ze snímků). Jenom nechápu tu potřebu vymýšlet stále nový a nový design potahu sedaček. Před časem se i tady psalo, že se ČD snaží o sjednocení, pak daly do Pendolina něco jiného a tady vidím taky, že je něco jiného. Takže znovu musím připomenout můj velice oblíbený výrok guru mezi řediteli ČD Petra Žaludy: TO JE CIRKUS NA KOLEJÍCH.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak zrovna vlajková loď by neměla mít stejný materiál potahů, jako v 810..

Martin
Host
Martin

U pendolina se mi libi i barevna kombinace nateru, …

DRABADURA
Host
DRABADURA

Jestli myslíte interiér, tak ano. U exteriéru bych preferoval nové barevné zbarvení ČD.

Martin
Host
Martin

Myslim i exterier, je to povedene… samozrejme lide maji ruzne preference, ale sede az cerne pozadi oken, modra soumerne po cele souprave a zluty pruh zalomeny v miste dveri, tak nejak splyva v krajine, libi se mi…
Me se zas nelibi najbrt, kde jsou barvy vozu dle typu, jednou cely modry, jednou jen modry pruh, ruzne barvy pak soupravu rozbijeji do nejednotnosti…

David
Host
David

Co je to vlajková loď? To je loď na přepravu vlajek? A jak to souvisí se železnicí? 🙂

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jestli tohle měl být vtip, tak jsem se nějak zapomněl smát…

TPal.
Host
TPal.

I interiér prochází vizuálním zdokonalováním od doby, kdy byl Najbrt představen.

liposh
Host
liposh

Zlatej sysel. Sice do něj člověk pokaždé musí lézt z vedlejšího vagonu, pač nemá funkční dveře, ale jak říkám, lidi jsou líní to udělat, takže je v Syslovi vždycky menší nátřesk a chladnej vzduch.

a8n
Host
a8n

Spíš vzduch jak v pračce. Nebo už to snad nějak vyladili?

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Tam vážně není klimatizace? Pokud tohle pojede např. na linku S3 v okolí Brna, bude podle mě spíš úbytek cestující. Ocení sice Wi-Fi a zásuvky, ale pohodlí je pro cestujícího prvním přínosem.

České Dráhy
Host
České Dráhy

Na linku S3 pujdou nové vlaky co si vysoutěží kraj. Modernizace v této podobě probíhá na požadavku objednatele dopravy.

Ondřej
Host
Ondřej

Můžete si tam připojit větrák 😀

Pampara
Host
Pampara

Přesně tak, v duchu poslední hitovky t. zv. výběrových řízení – „zařízní pro snižování teploty“. A to tam je, jen to dráhy neprodali, jako jiní.

os.ka.rek
Host
os.ka.rek

A co přesně takové zařízení je? Viděl jsem to u vozidel na Švestkovou dráhu, kde se ještě nedá pořádně otevřít okno.

Kubrt
Host
Kubrt

Ventilace.

Partneři



CSCARGO