Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy ukázaly prvního modernizovaného honeckera, ubyly v něm sedačky

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prototyp modernizovaného vozu Bdmtee ukázaly v Ostravě na veletrhu Czech Raildays České dráhy. Aktuálně jeden z nejméně pohodlných vozů státního dopravce prošel velkou proměnou hlavně v interiéru. Modernizaci provádí dceřiná firma Českých drah DPOV.

„Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle a se sklopnými stoly. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V, USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi a nebo místa pro jízdní kola. Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní odblokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště,“ popsal změny Michal Vereš, člen představenstva Českých drah zodpovědný za provoz.

Sedaček ve vlaku ubude: namísto 96 jich je ve voze celkem 80. Právě nedostatečný prostor na sezení je jedním z důvodů přezdívky těchto vagónů. Osobní vozy byly vyráběné ve východoněmecké vagónce v Budyšíně na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pro velmi malé pohodlí získaly přezdívku Honeckerova pomsta nebo Honecker po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří nebo podvozky typu GP 200 S pro jízdu až 160 km/h.

„U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Radek Dvořák, místopředseda představenstva Českých drah.

Při rekonstrukci vozů bude dosazeno moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budou také podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze bude podle provedení také 5 nebo 7 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Rekonstrukce vozů proběhne tzv. „in house“ v dceřiné společnosti Českých drah DPOV. Společnost v současnosti plánuje modernizaci až 53 vozů pro osobní a spěšné vlaky v Praze, ve Středočeském a v Pardubickém kraji.

České dráhy na veletrhu vystavují i modernizovaný vůz Armpee, ten už jezdí na spojích z Prahy do Ostravy.

161 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

A ta ukázka v Ostravě byla co? Opravdova ukázka, jak by se ten komunistický šmejd mohl vylepšit a nic víc!!! Kolikrát to tu už bylo! A nedělo se nic kromě přečalouněni těch odporné stísněných sedaček!!! Za ty roky už měl být ve šrotu! Plánovaná životnost stroje je 20 let! Kdy už konečně pro své zákazníky začne ten státní moloch něco dělat a ne se jen ukazovat !

Standa

Panebože přečtěte si příště než se k něčemu budete vyjadřovat aspoň článek.

Pavel Hromek

Pardon,nečetl jsem příspěvky celé,už to dole kdosi zmiňuje

Tomáš

A dojdeto aji na Jižní Moravu ta přeměna???

Pavel Hromek

Už „zčásti“modernizované Bdmtee jezdí na Sp Brno-Veselí n.Mor.-Staré Město.Nemají sice ještě audiovizuální systém,nové stolky,vakuové WC-ale mají už nové sedačky.Posezení nesrovnatelné,už zde jezdí cca 2 roky….Víceméně v současném GVD na Sp 1731(Veselí odj.17.02) s brejlákem v čele.Jinak-tato modernizace se mi líbí,není to sice nový vůz,ale pro méně náročné výkony bohatě postačí.

Skinheads & Punks united

První modernizované Honeckery mají už více než deset let, ještě z doby před Najbrtem, ty už s modrými potahy sedadel jsou z roku 2011.

Martin

O honeckerově pomstě jsem v životě neslyšel, u nás na Plzeňsku se jim hezky česky říkalo namlouváky. Od toho, že při sezení drnkají spolucestující kolenama o sebe..Jinak to nadšení do klimy nechápu, z praxe si moc nepamatuji případ, že by klima prostě a bezproblémově fungovala. V drtivě většině případů se ukazuje klima jako nedostatečná nebo nevyčištěná a vzduch je v takovém voze na padnutí, brr. Okno si člověk otevřít nemůže, protože ho kvůli té „báječné“ klimatizaci zadělali napevno. Obdobně v pražských klimatizovaných tramvajích, tam se úplně těším, až se otevřou dveře na zastávce. Ale lidi jsou ovce..

železničář v důchodu

Já zase znám spíše přezdívku „nohavice“ …
A s tou klimatizací máte pravdu – ale pro vyšší rychlosti (= „koridorové“) už asi její instalace nakonec lepší přece bude, pokud ji ČD objednají.

železničář v důchodu

A jen ještě něco k „nepostradatelné“ klimatizaci:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ve-vlacich-kvuli-vedru-selhava-klimatizace-na-jakou-kompenza/r~14e0817a8d9111e9a305ac1f6b220ee8/
– co je lepší: jet s otevřenými ventilačkami, nebo v horkovzdušné pečicí troubě? Nebo snad ve voze se sice fungující klimatizací, ale vstoje, protože všechna místa v něm jsou už obsazena?

Pavel Hromek

Je celkem jedno,jak se těmto vagonům kde říká…V původním záměru byly vyráběny v době „studené války“ jako lazaretní vozy s možností sestavení na lazaretní vlak pro případ,že by nastala válka horká.Proto ty široké chodbičky , přechodové můstky a úzká sedadla.V případě nutnosti se sedačky dají rychle odmontovat a umístit lůžka,představky upravit jako pracoviště pro lékaře,napojení WC ve stanicích ad.Nad okny je „schováno“ zatemňovací zařízení…a další v centrálním skladu ČD.Ale moderní podvozek GP 200 pro rychlost 160 km/h. a kotoučová brzda k zahození nejsou…..

Hans

Znovu opakuji, cestující nezajímá, kolik vojenských lehátek se tam vejde a nebo jestli mají podvozky GP200 nebo kotoučové brzdy či podobné vymoženosti. To všechno je nanic, pokud doprava nenabídne za to přemrštěné jízdné opravdu odpovídající kvalitu!!! To znamená v prvním případě pohodlná sedadla, dobře větratelny interiér a ve druhém dobrý přístup do vozu!

Standa

Požadujete Švýcarskou kvalitu musíte mít i švýcarské jízdné a ne to naše socanské.

jirka

měli to dát někam do Mauretánie a ne to předělávat

jan

To si nejsem tak jistá, je to na 160, 1990, automatické dveře…

Cestujici vlkem

A je zachovana i moznost hlavního a puvodiho ucelu techto vozu? Totiz prestavba na lazaretni vlak? Docela me prekvapuje ze to nikdo nezminil. To je duvod celkem nesmyslneho usporadani a sirky dveri aby se tam dalo dostatvs nositky.

Zapa

Určitě ne. Taky k čemu.

Jan Soukup

„A je zachovana i moznost hlavního a puvodiho ucelu techto vozu?“

Tyto vozy byly vyvinuty mj. pro rychlou přestavbu na sanitní vozy v případě války. Možnost přestavět vůz na sanitární rozhodně nebyl původní a hlavní účel. Zkrátka jen dobová poptávka po nových vozech zohledňovala i tento požadavek zadavatele.

„Docela me prekvapuje ze to nikdo nezminil“

Není co zmiňovat, někdo to možná zmínil před jedenácti lety. V roce 2008 byly vozy vyjmuty ze seznamu Hmotných civilních statků a rezerv Armády ČR.

Dusanh

Nikdo to nezmínil, protože už to je asi od r. 1998 passé. Formální vyřazení z tohoto úkolu proběhlo v r. 2008. Pokud je mi známo, tak ty existující prvky pro přestavbu byly odsunuty (rozuměj zlikvidovány).

Skinheads & Punks united

Což je celkem škoda, pokud by se nezachovala ani jedna sada pro muzejní účely.

Dusanh

A víte o zachované sadě do autobusů Karosa?

Skinheads & Punks united

Nevím, v autobusech se neorientuji, ale vzhledem k tomu, že tyhle sady byly ve skladech CO v řadě ČSAD podniků, které se privatizovaly, tak by bylo celkem zvláštní, když by se ale žádný nezachoval, tady je to trochu jiný případ.

Vladan

Spíš by mě zajímalo, zda modernizují i CZE, kde je doposud z tyristorovými střídači.

Zabakovec

Klimatizace je škoda, ale jinak proč né, v regine a 810 taky není klim a jezdí se.. Za jizdy s otevrenejma okynkama tam je celkem slušně, stání je pařák.. Když kraj přítlačí tak může jezdit něco lepšího, nepriplatil nejezdí…

Dveře jsou celkem spolehlivé, narozdil od Syslovejch, za ne moc peněz celkem dost muziky..

khunas

Dle ČD je možnost dosazení klimatizace kraje jí ale nechtějí.

železničář v důchodu

Logicky – protože by to zvýšilo sazby za vlakový kilometr objednaných vlaků …

jan

Tak kdyby některé vozy byly s klimou, některé ne, byl by to asi ideál.. Někdo ji nechce..

železničář v důchodu

Především to někde skutečně vůbec není potřeba, a ani efektivní, pokud nějaký vlak zastavuje a otevírá dveře třeba každé 3 minuty …

Hans

To je taky pravda, klimatizace v místnosti, kde se pořád otevírá je nesmysl, neboť tak klimatizuje veškerý vzduch z venku tak dlouho, až se zničí. V zastávkových vlacích jsou spouštěcí okna prostě nutností.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

No jasně, při otevření dveří se spustí hotovej tajfun jak všechen studenej vzduch zevnitř chce ven a všechen teplej zvenku chce dovnitř. Babičky o holi to strhává na zem, malý děti to naopak vezme a vynese do vejšky… A to že je třeba v takových ešusech při fungující klimě velice příjemně a tohle tam nenastává tak to nikdo na světě nechápe, to je kouzlo.

Hans

Kraje je nechtějí apriori, protože vědí, jak to se službami ČD je. Objednané klimatizace se z nějakých důvodu přednostně strčí jinam a kraji za drahé peníze zase zbydou jen komunističtí kozenkovi Honeckeri.

Jiří Kocurek

Z článku: U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let.

Čerte, bude se portrétovat! Tohle už tady bylo, vozidlo zkonstruované na 15 let provozu. Žabotlamy. A drhly koleje přes 40 let. To je všeobecně známá přibližná hodnota dočasnosti – jeden furt.

Tomáš Záruba

No vlastně ty tlamy daly ve výsledku zhruba dva furty.

Víťa

Vítej 21. století….

Vapch

V Praze, středočeském a Pardubivkém kraji… A na Moravu se zase kašle…

Poudy

Ale prosimtě, až se bude psát o Moravě, tak ti to taky bude připadat tak strašně nefér? Dej si pudink ňuňu

Haha

Stěžujte si na hejtmanství. Speciálně pokud jste z JHMK.

David

Na Moravu se kašle záměrně, protože volíte Zemana 🙂

Standa

Co si na Moravě objednáte a jste ochotni zaplatit to máte.
Priplatte si za ZDO a budete mít taky lepší vozy

khunas

Jihomoravský kraj se rozhodl pořídit si vlastní vozidla

Marek

Tak za státní peníze se věnují něčemu, co není schopno poskytnout komfortní nastupování a vystupování starým a nebo jiným lidem s problémy vyjít pár schodů.
Skvělý, i ty dvojsedadla nevypadají moc moderně

Standa

U těhlech vozů nízkopodlažnost nevykouzlíte ani kdybyste skákal po hlavě. To byste musel dělat úpravy na rámu a to už není rekonstrukce ale v podstatě novostavba.
A to už by bylo hned lepší koupit vozy zcela nové, které ovšem budou za úplně jiné peníze.
Mimochodem které klasické železniční vozy ( tedy ne ucelené jednotky) jsou nízkopodlažní? Dá se vůbec něco takového koupit? Ani pár let starý RailJet není pokud vím nízkopodlažní

Permonik

Tady nejde o nizko podlažnost, ale o to že hloubka schodu je cca 10cm. Já třeba mám botu 43, což je 26cm na délku. Suma sumarum schod má hloubku 10cm, vyšku skoro 20cm, takže na něj date spíš pouze spíčku boty.

Jiří Kocurek

Stavební norma definuje nimiální šířku schodišťového stupně (hloubku, chcete-li) 250 mm. Dále definuje vztah mezi šířkou stupně a výškou stupně. Jelikož je vagon výrobek strojní, nikoliv stavební, tak pro něj platí jiné normy.
Bohužel lidské nohy to nechápou, že se změnil obor normem, a tak šmajdaj furt stejně. Norma nenorma, stehenní kost i bota furt stejně dlouhá. Ty schody říkají nelez sem a když si sem vlezl, dobře ti tak. Jakoby schody do Honeckeru navrhoval někdo, kdo nenávidí cestující.

Permonik

Ty strojní normy vycházejí ze stejných ergonomických požádavku. Měli by být obdobné. Teda pokud nejsou nějaké pro nastupní prostory u kolejových vozidel.

Skinheads & Punks united

Noha 43 je vnitřní délka boty 29 centimetrů..

Anonymni Petr

Souhlas. Jen doplním, ze nízkopodlažní vozy „klasické“ stavby existují, většinou to jsou patra. Moje oblíbené Bmto, nebo ten rakouský svišť co jezdí kolem Vídně.

Vladimír Bílý

Tahle věc jezdí jako spěšňák z Brna do Chocně. Do Svitav se jedná o velmi pohodlnou a tichou jízdu. Běda však, když se to okolo Svitav rozjede na 120 a více. To ten vagon absolutně nedává, jakoby tam chyběly tlumiče příčných kmitů.

Jackub

VHD soupeří s IAD, je tedy nutné poskytovat v ní srovnatelný komfort. Přál bych těm „moudrým“ objednatelům, kteří rozhodli, že klimatizace není třeba (koho se ptali?), co by cestující na tyto vozy říkali v současném počasí. Souprava dorazí na výkon rozpálená ze stání na slunci, za celou dobu pak v provozu nemá šanci vyvětrat, navíc na lidi bude dál pražit. Auta bez klimatizace se dnes už ani nevyrábějí. Že by proto, že by je nikdo nekupoval? Veliká škoda promrhané příležitosti… 🙁

Skinheads & Punks united

Ptali se sebe, protože ty vozy budou mít docela malé proběhy.

Libor

Třeba Dacia a některá užitková auta klimu nemají. A za mne klkmu nee, radši stahovací okna, klimu dá každý vohnout do režimu mrazák a pak je venku +35°C a uvnitř 18°C…

Jackub

Ale to je chyba obsluhy, ne klimatizace jako takové. Navíc je skvělé mít ve 140 otevřené okno s tím rachotem a prachem zvenčí…

Robert

Ten vůz nemá CZE takže klima je technologicky neřešitelná a nebo za nesmyslné peníze.

Ten co skutečně občas jezdí vlakem

To jako původní CZE odebrali a nahradili za nápravový generátor? A nechali ee v označení? To asi ne…

khunas

jak víte že ten vůz CZE nemá ?

asdf

U těch vozů je výhoda širokých dveří, proto asi to nasazení na Os a Sp.

Jackub

A ten prudký žebřík do nich urychlí vystupování/nastupování jak? 😉

železničář v důchodu

Nijak – jenže s tím se asi mnoho dělat nedalo: minimálně by to asi byl významný zásah do konstrukce vozidla.

Marek

Lidi rychle spadnou a nebo sklouznou, 😀

Skinheads & Punks united

Vizuálně velmi povedené, kontrast s původem s originálem v kožence až neuvěřitelný. Ani bych se taky nedivil, když by se tahle modernizace zalíbila i jiným objednavatelům a dočkali bysme se i verze s klimatizací.

Jarek

Spíš se divím, že prototypová rekonstrukce se neudělala v plné palbě.

Jan

Já asi nedokážu pochopit, že se ve 21. století představí rekonstruovaný vůz bez klimatizace… To mi vážně hlava nebere. To se na tu rekonstrukci mohli rovnou vykašlat. Modrý buranství nejvyšší úrovně…

Skinheads & Punks united

Jste pologramotný, že z toho nejste schopen vyčíst, že tu klimatizaci nechtěli objednavatelé? Ty vozy toho najezdí docela málo 4 vlaky ve všední dny.

Petr

Tohle by s klidem mohlo jezdit i jako posila na EX 1 ci EX 2 v patek a v nedeli… Ostatne nerekostruovane se tam tyhle vozy z nouze v nejvetsich spickach objevuji uz ted a po rekonstrukci to je urcite lepsi, nez Bcka, navic to ma Wifi, zasuvky, takze proc jen na Os a Sp?

BoH

Osobně si myslím, že takového modernizovaného vozu je škoda, aby jednou za týden jel v pátek z Prahy a v neděli do Prahy.

železničář v důchodu

Nebojte sed, tak to v případě nasazení u ČD určitě nebude – v provozu je stále dost horších vozů, které lze odstavit do zálohy (na posily) a nahradit těmito modernizovanými – třeba mezi Prahou a Děčínem ještě všechny soupravy příliš dokonalé nejsou, a o tom, co jezdí třeba mezi Prahou a jihem Čech, se toho tady napsalo také už velmi mnoho.

Tom Atom

No ale které z těchto horších vozů mají Vmax 160.
Bdmtee běžně jezdí jako posilové právě kvůli své rychlosti. A tato modernizace způsobí to, že se za tyto posilové vagony nebudou už muset stydět ani na Ex.

Skinheads & Punks united

Bdmtee jezdí na posilách kvůli své rychlosti v soupravách s Béčkem. Na posilách jezdí, protože prostě jsou po ruce, rozdíl v rychlosti 140/160, ještě když se 160 jezdí jen na některých úsecích, je minimální.

železničář v důchodu

Přesně tak – na posilách jezdí , protože prostě „jsou po ruce“ = například vozy ze souprav „kladivových spěšňáků“, které jinak přes víkend stojí = třeba v sobotu dopoledne „tam“ a v neděli večer „zpět“. Ta velká konstrukční rychlost je jen podpůrným bonusem, ale nikoli podmínkou: kdyby nebyla, jely by ty vozy stejně.

Ondra

Ne, tyto vagony zcela jistě nejsou lepší než vagony řady B s klasickými kupé.

Roman Svačina

Osobně si myslím, že zrovna s honeckerami by se dalo krasne „vyhrát“. Má 3 oddíly (jeden by mohl být dětský, druhý třeba kuřák 🤣😂😁
a ten velký pro ostatní) Jeden prototyp svého času rok 98? jezdil na tehdejším R 440/441 Beskyd. Pokud dobře vzpomínám tak měl oplysovane sedačky hnědé barvy a byl v Brně. V odkaze je něco podobného… akorát ty dveře těhle vozů jsou za trest. V zimě je třeba před otevřením dveří okopat led z vodících tyčí, kočárek se vleze jen do jedné poloviny dveří. Ale lepší než původní uspořádání sedacek.

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmtee263.php

Jan Soukup

„V roce 1992 nechaly Československé státní dráhy pokusně zmodernizovat pět různých vozů. Mezi vybrané patřil i jeden vůz tehdejší řady Bymee později Bdmtee281. Modernizaci provedl přímo výrobce v rámci garanční prohlídky. Do vozu byly dosazeny nové sedačky a příčné zavazadlové police byly vyměněny za podélné.“

https://www.zelpage.cz/story/wp_20150101_005_upr.jpg

Vladan

Jo, těm říkáme „letadla“. díky servoklapkám ve stropě a jinému systému řízení teploty tam bývá v horku příjemněji. Dvě takový podobný jezdí na štrece Brno-Okřížky kolem 15-té hodiny ve všední dny

Romanero

Dokonce se sedačkami trefili i tak nějak k oknům.. 👍

Radek

Myslím, že se ta klimatizace bude s velkou slávou za pár let doplňovat.

XXXD

Taky si myslím, jelikož si na to budou za pár let nejspíš skoro všichni stěžovat, ale kupovat úplně nové vlaky se asi nikomu chtít nebude.

Martin

To je spis otazka na zivotnost vozu, zda se vbec vyplati, i vzhledem k pozadavkum objednatelu na nove vozy…
Ale je to povedene, u techto vozu se mi libilo, ze maji siroke dvere a tak nejak stejne vzdalene od sebe…

Insider

Včera bylo pozdě :-). Nasadit na S3 u Brna,prosím.

Martin

A taky na osobáky Břeclav-Přerov a na Vláru. Nerekonstruované Bdmtee jsou snad nejnepohodlnější vozy, se kterými se může u nás cestující setkat.

Osobně tipuji, že tyto rekonstruované vozy budou složit ještě dlouho jako posilové na expresech, kde nahradí díky své max. rychlosti 160 km/hod béčka a jejich deriváty.

jan

Budete mít jiné si myslím..

David

Za mě dobrý. Klidně ať to jezdí i na Ex3 (viz monitor na jednom ze snímků). Jenom nechápu tu potřebu vymýšlet stále nový a nový design potahu sedaček. Před časem se i tady psalo, že se ČD snaží o sjednocení, pak daly do Pendolina něco jiného a tady vidím taky, že je něco jiného. Takže znovu musím připomenout můj velice oblíbený výrok guru mezi řediteli ČD Petra Žaludy: TO JE CIRKUS NA KOLEJÍCH.

Skinheads & Punks united

Tak zrovna vlajková loď by neměla mít stejný materiál potahů, jako v 810..

Martin

U pendolina se mi libi i barevna kombinace nateru, …

DRABADURA

Jestli myslíte interiér, tak ano. U exteriéru bych preferoval nové barevné zbarvení ČD.

Martin

Myslim i exterier, je to povedene… samozrejme lide maji ruzne preference, ale sede az cerne pozadi oken, modra soumerne po cele souprave a zluty pruh zalomeny v miste dveri, tak nejak splyva v krajine, libi se mi…
Me se zas nelibi najbrt, kde jsou barvy vozu dle typu, jednou cely modry, jednou jen modry pruh, ruzne barvy pak soupravu rozbijeji do nejednotnosti…

David

Co je to vlajková loď? To je loď na přepravu vlajek? A jak to souvisí se železnicí? 🙂

Skinheads & Punks united

Jestli tohle měl být vtip, tak jsem se nějak zapomněl smát…

TPal.

I interiér prochází vizuálním zdokonalováním od doby, kdy byl Najbrt představen.

liposh

Zlatej sysel. Sice do něj člověk pokaždé musí lézt z vedlejšího vagonu, pač nemá funkční dveře, ale jak říkám, lidi jsou líní to udělat, takže je v Syslovi vždycky menší nátřesk a chladnej vzduch.

a8n

Spíš vzduch jak v pračce. Nebo už to snad nějak vyladili?

Jedine vlaky

Tam vážně není klimatizace? Pokud tohle pojede např. na linku S3 v okolí Brna, bude podle mě spíš úbytek cestující. Ocení sice Wi-Fi a zásuvky, ale pohodlí je pro cestujícího prvním přínosem.

České Dráhy

Na linku S3 pujdou nové vlaky co si vysoutěží kraj. Modernizace v této podobě probíhá na požadavku objednatele dopravy.

Ondřej

Můžete si tam připojit větrák 😀

Pampara

Přesně tak, v duchu poslední hitovky t. zv. výběrových řízení – „zařízní pro snižování teploty“. A to tam je, jen to dráhy neprodali, jako jiní.

os.ka.rek

A co přesně takové zařízení je? Viděl jsem to u vozidel na Švestkovou dráhu, kde se ještě nedá pořádně otevřít okno.

Kubrt

Ventilace.

Kamui

Pozdě, ale přece. Jenže s tíhle bylo potřeba přijít před 10 lety, a udělat vozy všech typů (Bdmtee, Admtee, Bfdmtee), aby se z toho daly složit kompletní vatné soupravy.

železničář v důchodu

První pokus o jakousi „modernizaci“ v podobě úpravy interiéru proběhl, pokud si správně vzpomínám, někdy před možná už minimálně 20 roky – tehdy na jediném vozu …

železničář v důchodu

Výborně = díky za doplnění !!!

Skinheads & Punks united

Tahle modernizace má už 27 let.

železničář v důchodu

No, vždyť jsem také napsal, že proběhla „někdy před možná už minimálně 20 roky “ – přesněji to už pochopitelně zařadit neumím, protože jsem to nikdy detailně nesledoval.

Martin V.

Ovšem „jedna vlaštovka jaro nedělá“, i když je 27 let stará. 🙂

železničář v důchodu

Samozřejmě – to bylo jen připomenutí, že vlastně „nihil novi sub sole“ …

BoH

Velice slušná modernizace, ovšem velká škoda té klimatizace. To by měl být základ všech vozů.

České Dráhy

Odpověď máte níže. Na požádání objednatelů ČD mohou zajistit i klimatizaci, nebo více míst na kola či první třídu, jednalo se o to. Toto je mimochodem prototyp, veškerá výbava navíc může být požádována ale nestalo se. Toto je nejlevnější verze rekonstrukce.

Podobně je to i s modernizací řady 810, komerčně Regiomouse, klimatizace či Wi-fi nebo USB zasuvky mohou být přidáný na požadavek objednatele dopravy.

BoH

Kdo je tedy konkrétně v tomto případě objednavatelem?

Skinheads & Punks united

Praha, středočeský a pardubický kraj.

BoH

Díky. No, pokud byla skutečně varianta s klimatizací na stole, tak zjevně tyto kraje moc rozumu nemají.

BoH

Já bych jen poprosil „mínusovače“ o vyjádření, s čím konkrétně nesouhlasí. Skutečně by mě zajímalo, zda si myslíte, že „klimatizace je blbost“, nebo co jiného vás k tomu vede.

železničář v důchodu

Já jsem Vám jedno „mínus“ dal – právě proto, že si myslím, že v tomto případě klimatizace je skutečně zbytečné vyhazování peněz, protože „ventilačky“ podle mě větrají za jízdy docela dobře. Takže mi to teď klidně můžete vrátit.

BoH

Děkuji. Když někdo vyjádří nesouhlas „větou“, můžeme o tom diskutovat 🙂 … Víte, já jsem třeba alergik a pokud mi fouká při jízdě vlakem vítr do tváře, tak v létě z toho celkem dobře obsypu. Ale myslím, že průvan je obecně poměrně nebezpečný na nějakou rýmečku, proto si myslím, že i u takových vozů stojí za to investovat do klimatizace. Ale chápu argument finanční, protože dosadit zásuvky a wifi je poněkud levnější, než celou klimatizaci.

Dominik

BoH: no ono je opravdu zdravé, když venku je 30 a uvnitř jak v mrazáku. Mě z toho začne bolet hlava, to už je zdravější stahovací okno, ten teplotní šok aspoň nenastane.

BoH

Ale to už je otázka nastavení, nikoliv systému 🙂 Samozřejmě, pokud někdo nastaví mrazák, tak je to blbý, ale určitě to jde řešit 🙂

Dominik

Průvan i klimatizace sebou přináší zdravotní rizika a to i při správném nastavení teploty (což při 30 stupních venku znamená nastavit klimatizaci na maximálně 25 stupňů, takže už vidím, jak cestující budou nadávat, že i ve voze je vedro).

BoH

To je možné, ale vždy se to dá svést na „zdravotní normy“ 🙂

železničář v důchodu

BoH: Dobře, ať je tedy po Vašem – souhlasím, že pro vlaky se stanovenou rychlostí 140 km/h a vyšší by asi klimatizace měla být už standardem, především kvůli prachu a hluku. Ale pro mě pouhá absence klimatizace rozhodně není tím, kvůli čemu by ta modernizace zasloužila tak tvrdě dehonestující komentáře, jaké tady mnozí předvádějí: jsem zatím stále přesvědčen, že bych se bez ní dokázal obejít i v těch současných vedrech.

BoH

Jako vydržet se to určitě dá, ale třeba nám na lince jezdí R12 jezdí zásadně jen B či Bdtee a hlavně u velkoprostoru, když někdo otevře okno, tak se mohu „upčíkat“. Na druhou stranu je pravda, že od dob, co již nejsou pravidlem koženkové sedačky, tak se v těch vedrech už nelepí zadek k těmto sedačkám 🙂

Skinheads & Punks united

A jak velké vzdálenosti v jakých teplotách jste s nimi konkrétně cestoval, že si to myslíte? Já třeba cesty +- 200 km při 40c a moc si to nemyslím..

Ondra

Přínos klimatizace není jen ve snižování teploty, ale i ve filtraci vzduchu. Uzavřená okna kromě toho významně omezují přenos hluku do interiéru a také jistě přispívají ke snížení aerodynamického odporu při vyšších rychlostech. Klimatizace je prostě v dnešní době základ pro jakýkoli dopravní prostředek, snad kromě vagonů metra.

Dominik

Nemohu plně souhlasit. Ono není moc zdravé, když venku je 30 a vevnitř jak v mrazáku, třeba mě z toho začne bolet hlava, nehledě nato, že klimatizace se musí čistit. Zažil jsem jednu nečištěnou a během několika minut mě začaly slzet oči.
A třeba ani v autě nemám klimatizaci a kupodivu taky žiju.

Ten co skutečně občas jezdí vlakem

Doporučuji si v létě vyzkoušet odpolední Sp 190x Vrchlice. Tedy pokud je budou odstavovat jako posledních pár let. A nebo radši ne, nechci mít nikoho na svědomí.

Radka

Dialektika železničářů: u ČD je klimatizace vyhazování peněz, zatímco u Arrivy nebo GWTR nezbytná nutnost.

železničář v důchodu

Hloupá řeč: já ji za nezbytnou nutnost nepovažuji ani třeba u ARRIVY, kde se třeba na „ML-S49“ jednotky řady 845/945 stejně větrají otevřenými ventilačkami a nevšiml jsem si, že by to někomu nestačilo.

Skinheads & Punks united

Nebo naopak, ten kdo kritizuje ČD, že ji nenasadí do vozů určených na pár vlaků ve špičce všedních dnů, vedle toho že u stěžejních vozů pro 24/7/365 nebude ještě s menšími okny bez nějaké povšimnutí…

železničář v důchodu

Nemyslete si – ony budou jezdit i o víkendech …

Skinheads & Punks united

Já vím že budou, ale na tyhle sezónní turisťáky už tak na komfortu tolik nezáleží, navíc ty lokálky jedou významnou část lesem ve stínu, takže ty vagony tam ani nemusí být tolik rozpálené.

Tronda

To ten ojetý šrot typu pojízdná sauna, do které se leze po žebříku hodlají provozovat i nadále?

České Dráhy

Klimatizaci ČD by tam samozřejmě dali přes to že by se jednalo o nejdražší zásah, ale po dohodě s objednateli vzešlo že není potřeba, nebo lépe, nebyla požadovaná a podle toho ČD jednají. Je to ale škoda, je to velmi povedená rekonstrukce.

Martin V.

Toho, kdo si myslí, že klimatizace není potřeba, bych tam jednoho horkého letního dne zavřel a celý den bych ho v tom vozil. Možná by prozřel.

železničář v důchodu

To byste mnoho nedokázal – za jízdy ty ventilačky větrají docela dobře, problém je jen při delším stání, to je třeba větrat i otevřenými dveřmi.

Tronda

Tak aspoň, že víme, že za jízdy ventilačky větrají dobře a že záchvaty okolo žatecké byly zbytečné.

Nosek Martin

OK, takže klimatizace v tom není. Sice odstraníme jeden problém těchto vozů (prostor), ale druhý dokonale zachováme (nevyvětratelnost) … chtěl jsem říct, že se jedná o velice povedenou a pohlednou modernizaci, ale vzhledem k absenci klimatizace a zachování systému otevírání dveří dávám maximálně 5 bodů z 10.

Jarek

Dal bych 6 za snahu… 🙂

Pampara

Chcete li klimu, musíte na Šumavu 😉

JindraLne

To nevypadá úplně marně, rozhodně lepší než jak vypadají dnes (holt se na jejich rozložení podepsaly zelené mozky). Jen bych se také přimluvil za tu klimu (dneska už standard).
Každopádně jich snad takhle překopají co nejvíc, protože ty v originálním rozložení jsou fakt bída, zvlášť při větším obsazení (a to mám jen 1,8 m).

železničář v důchodu

Nezdá se mi úplně logické, že většina sedadel je orientována jedním směrem: osobně bych jako rozumnější viděl ty „dvojky“ na pravé straně ve směru jízdy orientovat vždy čelem ke směru jízdy, takže zády by byly vždy jen ty na protější straně uličky – debatovat přes uličku se dá i tak (a možná ještě lépe) a při polovině jízd by nemusela „couvat“ většina cestujících …

Skinheads & Punks united

Rozložení vozu a oken ale moc velkou manévrovatelnost v tomhle ale zrovna nenabízí.

železničář v důchodu

Nevím – půdorys toho modernizovaného uspořádání jsem neviděl, odhaduji to jen podle těch obrázků u textu. Ale bude-li i v tom „velkém“ oddílu jen jedna „čtyřka“, pak by (podle mě) bylo nejlepší, aby byla aspoň uprostřed a „dvojky“ byly z obou stran otočeny čelem k ní – podle obrázků je ale to „letecké“ uspořádání provedeno jinak = z mého pohledu hůře.

železničář v důchodu

Něco podobného tomu uspořádání, jaké jsem měl na mysli, je na obrázcích vozidla pro Chrdleho „Švestkovou dráhu“ (u jiného zdejšího textu) …

Kubrt

Jupí. Kdyby se takováhle akce realizovala před 20 lety, mělo to mnohem větší efekt, než dnes kdy se pomalu chystají do výslužby, resp. jejich „akční rádius“ je po zásluze úkrajován pantery a Bdmtee se budou vyskytovat hlavně na špičkových posilách.

Jarek

Nechte na hlavě… tohle je slušné i pro náhradu béček, kterých jezdí stovky…

Tronda

Jenže před dvaceti lety si ČD mysleli, že na ně nikdo nemůže a prachy se prostě sypat budou.

Apollo17

No před 20 lety to byly zánovní vozy.To asi rekonstrukce nedává smysl.

Tomáš Záruba

Interiér asi celkem OK (vzhledem k určení vozu), ale škoda že nedošlo i na dveře (tlačítka) a především schody vzor žebřík.

michal

S nástupem do vozu toho moc neuděláte.

Jarek

Taky se obávám. Výkres vozu jsem neviděl, ale zmírnění schodů může znamenat zásah do rámu a to už nedává u tohoto vozu smysl…

Tomáš Záruba

Jo ono to nemá klimatizaci – tak to „celkem OK“ beru zpět. 🙂

VRT

Vyklápěcí okýnka? Bez klimatizace? No to budou mít cestující radost!

Dominik

Občas raději vyklápěcí okna, než přemrzlý vůz díky klimatizaci.

České Dráhy

Klimatizace je standart v rámci ČD, ale jedná se jen o modernizaci pro objednatele kteří klimatizaci nepožadují vzhledem k vyšším nákladům její realizace.

Vít Jůza

Také mám raději normálně otvírací okna, nejlépe úplně na kliku nebo řemen … ale vzhledem k bezohlednosti a nebezpečnému chování znatelné části cestujících za jízdy asi lepší vyklápěcí. při stání v letních hicech to ovšem bude husté.

Valteri

Jsou to ty sesle, co jsou v Syslech? To totiž neni uplně hitparáda. Z fotek nepoznam…

České Dráhy

Jsou podobné ale nejsou stejné. A jsou tu i nové potahy sedadel.

David

Zkuste rychle 5x za sebou říct: Sesle v syslech – sesle v syslech – sesle v syslech – sesle v syslech – sesle v syslech

Cargo

Když už to celé překopali, tak mohli dosadit i tu klimatizaci.

Jarek

Ano, rozsah rekonstrukce je překvapivě velkorysý a absence klimy je v tom dost nelogická.
Alternativně spouštěcí okna, což ale trochu jde proti použití vozu na rychlosti 160 km/h.

podzemí

Nebo alespoň pořádná okna, pořádné topení a izolaci. V létě je tam jak v pekle a v zimě na hubertus.
Nastupování jak po žebříku.
A tuhle hrůzu nasazují i na rychlíky.

Skeptik

Nebo alespoň polospouštěcí okna.

Jan

Vzhledove jsou vozy pekne. Ale jen k nasazeni na Os/Sp max R. Ale bohuzel maji byt tyto vozy nasazovany na EC, jelikoz jsou na 160km/h.

Skinheads & Punks united

Nasazovány jen v pár nejsilnějších dnech, kde jezdí buď B, které poustupně uhnívají, nebo originální Bdmtee, případně tam taky nemusí jet nic, když nebude žádná jiná alternativa, držet vozy jen pro deset nejsilnějších dnů v roce se prostě nikdy nemůže zaplatit.

železničář v důchodu

Nebojte se – zatím jezdí v běžném provozu pořád ještě mnoho toho, co lze odstavit do zálohy a úspěšně nahradit touto modernizací: tyto vozy rozhodně nikde zbytečně stát nebudou.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO