- Železnice •
- Infrastruktura •
- Voda •
- Zprávy
Zdvihací most v Lužci stál přes sto milionů. Kraj chce ale vlakovou dopravu zrušit
Lužecký železniční most je vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Jeho potřeba je ale sporná.
Na české železniční síti je zatím technickou kuriozitou, hrozí mu ale horší osud: že se stane pomníkem zbytečného vyhazování peněz a neschopnosti veřejné správy dlouhodobě plánovat a sladit záměry. Nový zdvihací železniční most v Lužci nad Vltavou zřejmě od prosince přijde o vlaky.
Zrušení železničního provozu na lokálce 094 Vraňany – Lužec nad Vltavou chystá Středočeský kraj, neboť podle jeho analýzy zde vlaky „vozí vzduch“. Jejich obsazenost se tu před covidem pohybovala kolem deseti procent.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) ale na Vraňansko-hořínském kanálu dokončuje nový zdvihací most za více než sto milionů (je součástí akce přestavby pěti mostů za 600 mil. Kč), který je první svého druhu na tuzemské železniční síti. Pod starým mostem totiž nemohly proplouvat vysoké lodě. Stavba byla zahájena v roce 2019 a hotova bude příští měsíc.
Podle ŘVC přitom nebylo možné trať zkrátit a most nestavět, neboť to nepřipouštěla krajská ani obecní samospráva. „Při zpracovávání studie technického řešení zajištění podjezdné výšky v září 2009 bylo obcí Lužec jednoznačně požadováno zachování drážní dopravy do obce a kraj neměl záměr dopravní obslužnost dále neobjednávat. Veškeré varianty zkrácení tratě a odstranění mostu přes kanál obec Lužec odmítla a jediným řešením tak byla přestavba na zdvižný most,“ říká mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Zkrácení tratě by muselo projít správním řízením, kde by jej obec Lužec podle ŘVC zablokovala. Zachování tratě bylo podle ŘVC rovněž „nepřekonatelným požadavkem kraje“. V analýze Středočeského kraje k vytíženosti tratí přitom krajský organizátor dopravy IDSK tvrdí, že „neměl možnost se k případnému budoucímu rozsahu dopravy na železniční trati a tím i možné neefektivitě vynaložených prostředků vyjádřit.“ Analýzu má deník Zdopravy.cz k dispozici.
Výstavba zdvižného mostu pro proplouvání vysokých lodí se připravovala více než deset let. „Do prosince 2020 se kraj vyjadřoval, že rozsah veřejné dopravy by se mohl dokonce zvýšit. V té době už byl železniční most de facto postavený a už probíhá jen instalace zdvižných technologií,“ říká Bukovský z ŘVC. O zrušení mostu bez náhrady a zkrácení tratě mělo být podle něj rozhodnuto nejpozději před začátkem stavby v roce 2019.
Jenže rušení tratí ve správním řízení se v tuzemsku nedaří. Do správního řízení o zrušení posílá nepotřebné tratě jako majitel Správa železnic, vždy ale narazí na odpor, především ze strany samosprávy.
U mostu v Lužci nebyla Správa železnic investorem, pouze připomínkovala technické řešení. „Dopravní obslužnost je klíčová především pro obec Lužec, která byla pro zachování rozsahu provozu tak, jako před realizací investice. V době přípravy i v současnosti je dopravní obslužnost krajem řádně objednávána a nelze tedy v tuto chvíli předjímat stav v následujících letech,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Zástupci obce Lužec na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděli.
Ministerstvo dopravy pak podle mluvčího Františka Jemelky zastává názor, že pokud není trať zrušena, musí být udržována v provozuschopném stavu. „Rozsah regionální dopravní obslužnosti si kraj určuje samostatně, do uvedené oblasti nemůžeme vstupovat a o tratích se na MD a Správě železnic uvažuje dlouhodoběji,“ uvedl Jemelka.
Lužecký železniční most je vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhl tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom bude i nový most u Čelákovic, který Správa železnic staví.