Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Obrazem: Mosty přes kanál jsou hotové, na komoře Hořín se poprvé spustil retromost

Nasouvání nového mostu ve Vrbně. Pramen: ŘVC
ŘVC chce příští rok zvýšit podjezdnou výšku i u mostů přes plavební kanál Troja – Podbaba v Praze.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) finišuje s velkou modernizací Vraňansko-hořínského kanálu, když v minulých dnech osadilo poslední nový most ze sedmi. Jde o most na silnici III. třídy ve Vrbně, jehož konstrukce byla přes kanál postupně nasunuta ze břehu.

Tím se fakticky završila velká výměna mostů na kanálu, jejímž cílem bylo zvětšení podjezdných výšek z původních 4,5 metru na sedm metrů. Tři mosty jsou nově zdvižné.

Jde o tyto mosty: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný), účelová komunikace Zelčín (není zdvižný) a silnice III. třídy Vrbno (není zdvižný).

Práce na kanále, který je momentálně vypuštěný, ale nekončí. V Lužci mizí poslední stopy původního mostu, dokončují se i nové komunikace k mostům. Ve vjezdu do kanálu ve Vraňanech finišují práce na zpevnění dna a břehů.

Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně, která rovněž prochází modernizací včetně osazení zdvižného mostu. Původní vzhled komory z roku 1905 bude zachován, neboť zdvižnou konstrukci kameníci obkládají původními kameny. V úterý přitom technici most poprvé spustili do spodní polohy. „Vše do sebe dokonale zapadlo. Během pěti měsíců ještě kameníci dokončí všechna zdiva a elektrikáři zapojí systémy, aby se most pro vysoké otevřel na jediné tlačítko,“ uvedlo ŘVC na twitteru.

Investice do sedmi mostů přes kanál je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizace komory spolkne dalších 400 milionů korun. Mosty i komora (včetně zdvihacích technologií) mají být hotové na jaře 2021. Kanál ale bude znovu napuštěn už 10. listopadu.

ŘVC chce příští rok zvýšit podjezdnou výšku i u mostů přes plavební kanál Troja – Podbaba v Praze. Jeden most (v ulici Za elektrárnou) bude rovněž zdvižný.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MPavel

A už se podařilo ke zdvižným mostům přivést elektriku?

Láďa

Krásná práce která se do budoucna projeví nárůstem hlavně u lodí které vozí turisty do Prahy ,, už nebudou muset končit v Mělníku a projedou opravdu všichni ,,, přijdou i jiné firmy a Praha bude lépe dostupná ,,, až si myslím že tam bude časem problém s místem na uvázání – parkování ,,, přeci jen ty moderní parníky mají 110 metrů

pozorovatel

Asi drahá investice (nemyslím ale, že předražená), pro leckoho jistě zbytečná, ale ten ať si uvědomí, kolikrát sám v duchu „poděkoval císaři pánu“ za to, co a jak se postavilo před více než 100 léty a co v pohodě využíváme dodnes mnohem náročněji, než jak to bylo využíváno (= potřebné v takové podobě) v době, kdy to generace našich předků prosadili a vybudovali. Zdá se, že se v tomto případě podařilo bez zbytečných sporů a nekonečných dohadů vyhovět všem, tedy jak potřebám „moderních vodníků“, tak podmínkám památkářů, a samozřejmě i pohodě těch, kdo žijí v okolí nebo se tam kdykoli… Číst vice »

Jarek

To je pozoruhodné kritérium, pod kterým by z prachů sebraných daňovým poplatníkům šlo postavit prakticky cokoliv.
Mimochodem, co pod tím patetickým „generace našich předků prosadily“ máte na mysli? Národní divadlo?