egoe-plus
Infrastruktura Vodní doprava Železnice

Funguje. Česká železnice má první zdvihací most

Nový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVC
Nový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVC
Most o hmotnosti 135 tun zvedají čtyři počítačově ovládané hydraulické válce.

Česká železnice se může od soboty chlubit prvním funkčním zdvižným mostem; je na lokálce Vraňany – Lužec nad Vltavou a vede přes Vraňansko-hořínský kanál. Právě v sobotu se poprvé zkušebně zdvihl. O instalaci nového mostu, který nahradil původní, se postaralo Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Most o hmotnosti 135 tun zvedají čtyři počítačově ovládané hydraulické válce. „Ovládání bylo zatím od mostu, od června bude pro plavbu vysokých lodí řízení dálkové z šest kilometrů vzdálené plavební komory Hořín,“ oznámilo ŘVC. Původní most z roku 1905, který vážil 83 tun, skončil ve šrotu.

Lužecký železniční most je vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhl tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom je i nový most u Čelákovic.

Železniční most v Lužci patří do pětice mostů, kterou ŘVC na kanálu měnilo. Jde o tyto mosty: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný). Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně.

Cílem přestavby mostů je umožnit proplutí velkým lodím do Prahy. Podjezdná výška se zvětšila na sedm metrů (dosavadní podjezdná výška byla 4,5 metru).

Odebírat
Upozornit na
guest
88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IJP

Jen INFO: Délka trati Vranany-Lužec: 3400m, délka trati od mostu do šturcu 718m, počet obyvatel Lužec 1400, počet osobních vlaků 10 tam a 10 zpět (pracovní den).
Jak dlouho byli cestující nuceni po dobu výstavby jezdit jinak? Jak to mohli vydržet? A kolik cestujících je takto přepravováno denně?
Obsluha (vlečka) do průmyslových areálů před mostem nesouvisí s mostem. Areál u šturcu v Lužci vlečku nemá.

Permonik

Se mi libí ten pesimismus. Místo abychom byly nadšení, že máme kanál a na něm zdvihací mosty, a to využit jako podporu turismu, případně tešily se z toho že kanálem propluje vetší loď. Tak rencame klik to stojí peněž a není to zbytečny. O kolik by byl most levnější kdyby nebyl zdvihácí o 10 procent? Vždyt větší část financi stojí zemní práce a posazení mostu…..

Miroslav Zikmund

Kdyby nebyl zdvihací, tak by neměl smysl … podstatou rekonstrukce mostu je při zvednutém stavu podjezdná výška 7 metrů.

Permonik

Takže kdyby nebyl zdvihácí tak tam ten most není? Jak by to ten vlak projel?

FrantaM

Berte to jako takové demo. Na málo používané až zbytečné trati se takto demonstruje drahé řešení, které pak jako vyzkoušené může být v pohodě použito jinde.
Takto se to občas v Česku dělá.
Krásným příkladem je dálniční tunel Valík u Plzně, kdy ten samotný tunel je úplně k ničemu, byl prakticky vytvořen uměle, je osazen těmi nejdražšími a nejmodernějšími technologiemi z alpských tunelů, stál 1,5 miliardy a přitom nemá ani 400m. 😀

bkv

Ano bez tunelu Valík by se stále jezdilo po II/180…

jirka

takový kousek na zvedání? to nemohli zvýšit náspy a odpustit si to?

Miroslav Zikmund

Zkuste si tam zajet … v pracovní dny odpoledne tam máte na prohlídku čas 15.18 – 16.07. K mostu je to asi 400 metrů … pak zjistíte, že to je nesmysl ….

Honza

Co tak důležitého po té trati jezdí, že bylo nutné ji zachovat? Za mostem je stanice Lužec n. Vlt. obsluhu této větší vesnice by v pohodě nahradily autobusy, vlečka s velkým objemem nákladní přepravy je před mostem. Tak proč?

Štěpán

Investice do toho mostu byla ze strany ŘVC. Dávat to do souvislosti se smysluplností této trati (ať už je jakákoli) není zde vůbec na místě.

Honza

ŘVC se SŽ spolu nemluvěj?

milda

Aby to nedopadlo jako toto https://zpravy.aktualne.cz/domaci/drahy-unikat-v-koline-zvedaci-most-se-nebude-zvedat/r~i:article:674358/
Zvedací most za hodně peněz co se nikdy nebude zvedat to umíme jen my.

DOPRAVAK 01

Dá se někde prosím dohledat počet velkých lodí, který během zmíněnými úseky za minulá léta proplul? Existuje způsob jak se k těmto údajům dostat třeba v budoucnu zpětně za celý rok 2021?

Kar

Asi ne, když most ještě nebyl zdvihací, ne?

Jiří Kocurek

Spíš počet lodí, které ukončily plavbu v Mělníku, protože dál nemohly. A kolik jich nově bude plout až do Prahy. Pátral bych v dokumentaci EIA, tam by to mohlo být.

Socha

Neví někdo, jak je řešeno zabezpečení na trati?..Zda nějaká ta krycí návětidla, či co?

Miroslav Zikmund

Ano, krycí návěstidla na železniční trati, krycí světelná návěstidla v plavební dráze, řízení dopravy výpravčím v žst. Vraňany v součinnosti se zaměstnancem Povodí Vltavy dlícím na řídícím pracovišti „plavební komora Hořín“.

Honza

Kdysi jsem v Lužci dělal, koleje vedou z nádraží vlečkou do areálu bývalého Elektroodbytu, pak koleje končí. Denně asi 3x 810 tam a zpět a 1x za 2 měsíce jsme si po vlečce nechali poslat kontejner. Lokomotiva byla tuším brejlovec, ten si zas druhý den dojel pro ten vagon s kontejnerem. Těch kontejnerů jsme si nechali poslat těžko spočítat, asi 2 🤣. Pak to zas jezdilo na kamionech, to bylo asi před 10 lety. A na lodní dopravu na kanále si moc nepamatuji, pár lodi jsem tam viděl, když jsem jel po okresní silnici přes Zelčín do Mělníka. Takže těžko… Číst vice »

David

Dnes tam již těch osobáků jezdí 10 párů. Třeba budou v budoucnosti i bez řidiče.

Jirka

Že je první není až tak úplně pravda. První zvedací železniční most byl na Baťově kanále ve Veselí nad Moravou. Je ovšem pravda, že se nejednalo o tehdejší železniční síť, ale jednalo se o řepařskou dráhu. Každopádně ten most byl zvedán jako celek (ne dvě poloviny) na lanech a rozhodně nebyl řízen počítačem. Bohužel se nedochoval, protože ho na konci války odstřelili Němci. A protože byla zrušena i ta řepařská dráha, tak už se neobnovoval. Celý systém vyvinula a vyrobila Královopolská strojírna, která teda na poli zdvihací techniky nějak funguje dodnes.

Pája

Také jsem o něm četl, ale moc podrobný popis to nebyl… Neměl byste prosím nějaký odkaz na tenhle most?

Jirka

Bohužel. Jediné informace mám z informační tabule na výklopníku v Sudoměřicích. Po pravdě jsem po nich moc nepátral. Na tom panelu je i jeho fotka. Pokud si pamatuji, tak jeho model je vystaven v muzeu Pánský dvůr ve Veselí nad Moravou. Víc bohužel nevím.

Pája

Řepařská trať o neobvyklém rozchodu 790mm, sloužila pro potřeby cukrovaru v Moravském Písku, ve Veselí nad Moravou odbočka vedla až pod zámeckou verandu, kde se nacházelo kryté nástupiště panstva. Most zdvihal elektromotor do výšky 2,4 metru, most zničen v roce 1945, jeho model by měl být vystaven v muzeu ve Velkém Meziříčí. Ale fotky jsem vůbec nenašel a nic bližšího o jeho konstrukci taky ne.

Jirka

Zkuste de podívat zde. Jedná se o historii celé dráhy a jsou tam i fotografie mostu.
https://www.veselihistoricke.cz/uzkokolejka

Pája

Nádherné, pěkně zpracované. Děkuji moc

Dopravak

A kolik se bude platit za zdvižení i s motoraákem ? 😂😉😉😂

Cyklista

Mně se to nějak nezdá. Kolik tam denně jezdí lidí a nákladů, že byl důvod postavit ten most?

medical_examiner

Dostatečně.

Karel

Průměrně dvě babky z Lužce jedoucí do Kralup k doktorovi ☺

Kuba

Vzhledem k tomu, že to platilo ŘVC, tak to není podstatné. Tady se přesně ukazuje v plné nahotě, že Ministerstvo dopravy nezvládá koordinovat dopravu jako celek, když nechá utratit státní peníze za takovýhle nesmysl. Z pohledu investora asi bohužel jiná možnost nebyla.

Cyklista

A ŘVC má snad peníze z jiných zdrojů než ze SR ČR?

Kuba

No právě že nemá a o to tady jde. Ale při současném systému nemá ŘVC co posuzovat, jestli dává takováhle stavba smysl – prostě když chce zvýšit podjezdnou výšku, musí zachovat všechny mosty bez ohledu na jejich vytížení.

Miroslav Zikmund

Most byl „rekonstruován“ na zdvihací.

Dušan

K spotřebě energie:
-hmotnost mostu 135t
-výška zdvihu 2.5m
potřebná práce: 3375kJ, to je 0.9375kWh

Otázka je, zda je zde něco takové vůbec potřebné. Teda, jaké bude využití.

Permonik

Vzorec?

Silvestr

Polohová energie= m.g.h Wat je J za sekundu hodina má 3600s. A má to dobře 🙂

Willy

To je jen teoretický školní výpočet, nic nevypovídající o realitě.

Permonik

No špatně. Dle vzorce je energie k udrženi polohy. Ke zvednuti je potřeba kinetická energie. A aby se těleso pohybovalo vzhuru musi být a>g, tj. zrychlení musí být vetší než gravitační.

vjkm

No tohle raději nešiřte, nechcete-li fyziky přivést k infarktu.

Permonik

Proč?

Mašinka

A jak dlouho to trvá? To když náhodou náhodou pojede rybí mlejnek, bude půldenní výluka?

Olda

Jakou rychlostí se po takovém mostu jezdí, když tam nejsou pevně styky?

Jiří Kocurek

Přes dilatační styk na pevném mostě se běžně jezdí 80 km/h i víc. A v dilatačním spoji také nejsou kolejnice pevně spojené. https://www.youtube.com/watch?v=5p2dZQEq73g&t=1723s
Kolik tam doopravdy bude, to až podle TTP.

Petr

Moc pěkné a zároveň zatím o ničem, žádná tak vysoká loď ani výletní po Vltavě nejezdí, a i kdyby jela skončí na podjezdnou výšku na zdymadle Miřejovice( Nelahozeves).

Miroslav Zikmund

Ale jezdí …. proto musí mít „stahovací“ část …

Ben

Jako mostek je to pěkný, ale nedělávaly se tyhle věci už někdy v 19.století s protizávažím, aby se ušetřilo co možná nejvíce energie na jejich pohyb?

Jakub P

Záleží jak často počítáte, že se to bude zvedat… Aby výroba a instalace protizávaží nestála víc energie, než to zvedání za dobu životnosti…

K.S.

Protiváhy by byly asi o mechanice a to by mohlo mít nějaké náklady a problémy navíc. Napadá mne třeba hluk, nutnost kontrol lan, brzdy… Toto, když přeženu je o jednom čerpadle, nádrži na olej a ventilech. Každopádně spotřeba na jedno zvednutí bude někde v řádu jednotek kWh. To jsou drobné které nemá cenu řešit. Dřív ale mohl být problém s výkonností stroje. Dnes nemáte problém mít příkon stovek kW a vleze se to do malého zařízení které snadno regulujete.

Jinak Tower Bridge používal tlakovou vodu.

Petr

Dělalo, ale kdo to dnes umí. Je pravda, že tohle je jednoduší, ale zase to zanechává uhlíkovou stopu. 😀

K.S.

Spočítejte si kolik energie potřebujete. Tak hrozné to není.

Jiří Kocurek

Dělalo? A kde, v ČR? A jinak je to vlastně jenom jeřáb, takže když někdo dokáže zkonstruovat Svanen, tak zvláde i zvedací most. A co že to je Svanen? To je loď která zvedá mostní pole.

Petr

Proč v ČR?

Zlámalík

Uhlíkovou asi ne, spíš olejovou 😀

Jiří Kocurek

Tehdy se nepoužívaly ani hydraulické brzdy. Nebylo nad lanko, které sílu přenese vždycky. Sice se tím prakticky nedala brzdit přední náprava, ale kdo by to potřeboval.

A co se energie týká, tak čerpadlo může fungovat i jako hydromotor a při poklesu mostu vyrábět elektřinu.

Martin der Halbsachse

Dělalo. Dnes se však dělá tak, „aby to bylo co nejednoduší.“

Miroslav Zikmund

Protiváhy se používají na zvedacích mostech přes vnitrozemské kanály (Francie, Nizozemí).

Kalanis

A jako protiváha se dá použít i celá jedna půlka mostu – také oblíbené řešení: https://mapy.cz/turisticka?x=-5.0960413&y=56.8443955&z=19&l=0&base=ophoto

Willy

Je možné zrekapitulovat, jaké byly celkové náklady od projektu po realizaci, kolik bude stát provoz a údržba tohoto zařízení za rok a pro srovnání, jaké jsou roční výnosy z poplatků za dopravní cestu na této trati? Předem děkuji

xyz

Instalace tohoto zařízení byla součástí investice do vodní infrastruktury.

Tzn. předpokládám, že se ptáte na efektivitu investice do VODNÍ infrastruktury, se kterou tedy poplatky ze želeniční dopravní cestu (která za tuto stavbu nijak „nemůže“) nesouvisejí.

Také připomínám, že jen v katastru Lužce znamenala tato sporná investice do vodní infrastruktury výstavbu tří takových mostů, z toho dvou silničních.

Willy

Ten most je tam kvůli železniční lokálce a vůbec není podstatné, jestli se to financovalo z rozpočtu ŘVC nebo ŠZ, obojí je závislé na veřejném rozpočtu.

xyz

Ovšem – proto se lze ptát po ekonomickém hodnocení této VODNÍ stavby jako celku – tedy náklady na její realizaci vůči přínosům z její realizace vyplývajícím.

Jiří Kocurek

Osobně bych byl radši, kdyby ten most byl pevný a zvýšený. Ty necelé 3 m převýšení zvládne motorák bez problémů a případný nákladní vlak také. Byl by to takový větší svážný pahrbek, kde ve stoupání jsou maximálně 3 až 4 vagony.

Miroslav Zikmund

A co budete dělat s přejezdem P2440 ? Od zastávky k mosty je to cca 400 metrů. Spočítejte si, jaké by muselo být z Lužce stoupání, aby místo přejezdu P2440 byl podjezd s podjezdnou výškou „jen“ 4 metry ….

Štěpán

4 metry výškový rozdíl na 400 metrů délky trati je 10 promile, což není nijak moc. Nicméně když k tomu ještě přičtu nějakou přibližnou délku zaoblení nivelety (resp. jeho polovinu, tedy to, co bude přesahovat do „okolních částí“ trati), tak to tam asi fakt nepůjde takto udělat.

Miroslav Zikmund

Cca 400 metrů k mostu, ulice s přejezdem (podjezdem o světlé výšce 4 metry) vzdálena cca 300 metrů, most ale potřebuje jen o 2,5 metru nahoru …
Buďme rádi za technický pokrok ….

Alibaba

Druhé extrémní řešení by bylo udělat tunel pod vodním kanálem. odstranily by se s tím zároveň dva přejezdy.

Štěpán

A v Lužci tak udělat metro? Zajímavé 😀

Lech Malý

Čímž by se ušetřilo za zvedací most. Ještě mě napadlo zahloubit vodní kanál instalací dvou dalších zdymadel.

Alibaba

To by pak možná bylo dobrý přesunout celou Hořínskou plavební komoru před most, a až do soutoku s Labem kanál zahloubit.
Troubu jsme rozhicovali docela dobře. 🙂

David

Nejzbytečnější most v ČR. V tom úseku jezdí jen 20 osobních vlaků a to navíc jen v pracovních dnech a ve špičce a 500 metrů za mostem, je zastávka, kde vlaky končí. Vím, že dokonce trať patřila do seznamu možných ke zrušení a oni tam postaví takové složité zařizení. Samozřejmě jsem rád, že vlaky stále tam jezdí, ovšem jestli to bude platit i tak 5,10 let a potom by se z mostu stal zbytečný kus kovu

Panda

A lodí tam jezdí kolik?

Vin

Ano .. souhlasím pane Davide … nicméně autor článku by měl skutečně napsat více .. – kolik most stál penízků, jeho využití – počet vlaků / lodí a kde most vlastně je .. detailně zná své okolí jen místní .. takže to chce mapku nebo odkaz na mapy.cz … fotky sice potěší, ale neřeknou vše.

Jakub P

O celé té rekonstrukci kanálu, včetně mostů a plavební komory, je i na těchto stránkách řada článků., ve kterých ty informace najdete. Pokud vás to zajímá, není nic jednoduššího, než si je najít…

Miroslav Zikmund

Rekonstruovat na plavební šířku 12 metrů (dosud 11 m) se budou rekonstruovat všechny plavební komory. Mosty se musí rekonstruovat na podjezdnou výšku 7 metrů = tři lodní kontejnery na sobě …
Ze stejného důvodu se provádí rekonstrukce soumostí Čelákovice-Jiřína … a pokud jsou na Labi i další – podobně nízké mosty, tak je dříve či později čeká nezbytná rekonstrukce …

medical_examiner

To víte – musí se to vyzkoušet na něčem relativně nevýznamném…

František Kolář

Jak je to vyřešené po dopravní stránce? Bude mít přednost vlak, nebo loď?

Místní

Přednost bude mít vlak, most je zároveň i krytý z obou stran návěstidly, od Vraňan ho kryje vjezdové návěstidlo do Lužce a od Lužce ho kryje odjezdové návěstidlo z Lužce.

Jmfjv

Neměl byste fotografie těch návěstidel? Nebo alespoň informaci, kdo je bude obsluhovat? Už jsem tam pěkných pár měsíců nebyl, takže je možné, že se naprosto změnila koncepce celé trati- akademicky vzato, vyloučit se předem nedá nic, ale ta představa je fantastická. Děkuji za vstřícnost.

MiK

Sice funguje, ale po dopravní stránce hlavně ještě není dořešena vazba na ZZ 😀

aaabbb

Mně by zajímalo i jak je to vyřešené technologicky, právě třeba vazba na železniční zabezpečovací zařízení, komunikace mezi SŽ a ŘVC apod.

Miroslav Zikmund

Technologicky – vlaky jezdí podle jízdního řádu. V době předpokládané jízdy vlaku tedy „vodní dispečer“ sídlící v řídícím pracovišti plavební komory Hořín neumožní zvednutí mostu.
Pracovník povodí Vltavy – „vodní dispečer“ – má dle Staničního řádu žst. Vraňany spojení s výpravčím žst. Vraňany, s nímž sjednává obsluhu železničního mostu ….
Pokud by „někdy“ v budoucnosti byla funkce červené čepice ve Vraňanech zrušena, tak se bude komunikovat s tím, kdo bude provoz řídit, patrně CDP Praha.

Vodní doprava také používá světelná návěstidla ….

MiK

Je tam PSt., které se má předávat, tedy v základu jezdí vlaky. Po předání PSt. na místní obsluhu se dá most zvedat… toliko teorie.. Bohužel, co mám poslední informace, tak ta vazba není úplně vyřešená a snad i v případě, že PSt. není předané, není jistota, že most je dole.

Miroslav Zikmund

Dobře, lze předpokládat, že v systému dálkového ovládání má „vodní dispečer“ možnost kamerového dohledu na zařízení které ovládá … Tím spíše, že na fotkách jsou vidět „plavební návěstidla“

tondovo

Mě fascinuje ta klimatizace na obr. 2…

Šejdr

Toho dne byl Stierlitz tak blízko prozrazení, jako nikdy předtím.

Petr

Zřejmě chlazení rozvodny. Dnešní technika, nemá moc ráda teplo a zimu. Škoda, že tam není fotka „pod sukně“, tedy co je v rozvodně.