dkv-spojujeme

Funguje. Česká železnice má první zdvihací most

Nový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVC

Most o hmotnosti 135 tun zvedají čtyři počítačově ovládané hydraulické válce.

Česká železnice se může od soboty chlubit prvním funkčním zdvižným mostem; je na lokálce Vraňany – Lužec nad Vltavou a vede přes Vraňansko-hořínský kanál. Právě v sobotu se poprvé zkušebně zdvihl. O instalaci nového mostu, který nahradil původní, se postaralo Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Most o hmotnosti 135 tun zvedají čtyři počítačově ovládané hydraulické válce. „Ovládání bylo zatím od mostu, od června bude pro plavbu vysokých lodí řízení dálkové z šest kilometrů vzdálené plavební komory Hořín,“ oznámilo ŘVC. Původní most z roku 1905, který vážil 83 tun, skončil ve šrotu.

Nový železniční most v Lužci nad Vltavou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový zdvižný železniční most v Lužci nad Vltavou. Pramen: ŘVCNový železniční most v Lužci nad Vltavou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový železniční most v Lužci nad Vltavou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOsazování zdvižného železničního mostu v Lužci nad Vltavou. Pramen: StrabagOsazování zdvižného železničního mostu v Lužci nad Vltavou. Pramen: Ředitelství vodních cestOsazování zdvižného železničního mostu v Lužci nad Vltavou. Pramen: Strabag

Lužecký železniční most je vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhl tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom je i nový most u Čelákovic.

Železniční most v Lužci patří do pětice mostů, kterou ŘVC na kanálu měnilo. Jde o tyto mosty: místní komunikace Vraňany (zdvižný), silnice III. třídy Lužec (není zdvižný), železnice Lužec (zdvižný), místní komunikace Lužec (zdvižný) a účelová komunikace Chramostek (není zdvižný). Zdvižné mosty se budou dálkově ovládat z plavební komory na Hoříně.

Cílem přestavby mostů je umožnit proplutí velkým lodím do Prahy. Podjezdná výška se zvětšila na sedm metrů (dosavadní podjezdná výška byla 4,5 metru).

Tagy Lužec nad Vltavou Ředitelství vodních cest Top Vraňansko-hořínský kanál zdvihací most
87 komentářů