Správa železnic plánuje druhou kolej mezi Libní a Hostivaří. Přesmyk ale začne stavět nejdříve za tři roky
Do lepšího spojení Libně a Hostivaře má jít přes 8 miliard korun.
Jedno z nejkritičtějších míst železnice v Praze z pohledu kapacity se má dočkat do šesti let zdvoukolejnění. Správa železnic vypsala soutěž na zpracování záměru projektu na zdvoukolejnění malešické trati mezi Libní a Hostivaří, konkrétně úseku z Hrdlořez. Navázat má na takzvaný Libeňský přesmyk, o kterém se mluví desítky let.
Trať z Libně do Hostivaře přes Malešice je důležitou spojkou zejména pro nákladní dopravce. Její význam navíc ještě vzroste, neboť jednou z podmínek nedávné kolaudace takzvaného Nového spojení je omezení provozu nákladních vlaků v noci. Nové spojení s trasou přes Hlavní nádraží přitom slouží jako alternativa k malešické trati, například v případě mimořádných událostí.
Malešická jednokolejná trať už je přitom na hraně své kapacity, neboť je tudy vedle nákladních vlaků vedena i osobní linka S49 z Hostivaře do Roztok u Prahy. Organizátor pražské dopravy Ropid sem přitom chce umístit i další osobní vlaky, což se nákladním dopravcům nelíbí.
„Součástí modernizace nádraží v Malešicích bude vybudování nástupišť pro cestující s vazbou na stanici metra Depo Hostivař. Práce budou zahrnovat také výstavbu nového souběžného jednokolejného tunelu pod vrchem Tábor,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Stavba má vyjít na šest miliard.
Přesmyk odstraní kapacitní kolize v Libni
Prvním krokem pro zkapacitnění trati má být ale jiný projekt. Takzvaný Libeňský přesmyk má odstranit kolizi vlaků zejména ve směru od Hostivaře do Libně, kde dochází kvůli křížení s koridorovou tratí k velkým kapacitním problémům. Má tak vzniknout mimoúrovňové křížení. Přípravy na tuto stavbu (detailněji popsána v letáku Správy železnic) ale neprobíhají příliš rychle. I když už ministerstvo životního prostředí vydalo kladné stanovisko k celému záměru, stále není hotový projekt.
„Příprava stavby Libeňského přesmyku se nachází ve fázi aktualizace záměru projektu a zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí,“ dodala Friebová. Podle ní lze očekávat zahájení stavby v roce 2024. Náklady na přesmyk aktuálně Správa železnic odhaduje na 2,4 miliardy korun.
Pro případ zdvoukolejnění bylo už dříve rozhodnuto v rámci jiné studie proveditelnosti o ochraně území pro přidání další koleje. Podle Správy železnice bude zřejmě nejnáročnějším úkolem v rámci zkapacitnění úseku nalezení řešení pro oblast stanice Praha-Malešice, která bude nadále zatížena rostoucí nákladní dopravou a především zaváděním dalších linek osobní dopravy.