Českým drahám chybí lepší vozy, modernizace má zpoždění. Změní proto řazení rychlíků
Nedostatek modernizovaných vozů ve flotile Českých drah se promítne i do dubnové změny jízdního řádu. Kromě již oznámené proměny rychlíků
Nedostatek modernizovaných vozů ve flotile Českých drah se promítne i do dubnové změny jízdního řádu. Kromě již oznámené proměny rychlíků vyšší kvality na rychlíky u linky R15 z Prahy do Klatov se úpravy promítnou do řazení vlaků na dalších linkách. Jízdní doby se měnit nebudou.
Změny potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj jde o souběh výpadku vozů od Die Länderbahn na Západních expresech a pomalejší modernizace vozů od ÖBB. Ta probíhá v dceřiné firmě Českých drah DPOV.
„Nasadíme menší počet vozů Bmz na obyčejné rychlíky, například u linky R 20 Praha – Děčín. Je potřeba vytvořit větší časový prostor a vyšší zálohu pro údržbu těchto vozů mezi jednotlivými výkony u vlaků vyšší kvality,“ vysvětlil Šťáhlavský.
Rychlíky Praha – Děčín jsou jedny z posledních, kterých se modernizace vozového parku téměř nedotkla. Základ flotily tvoří stále vozy řady B a A, tedy známé „koženky“ nebo jejich plyšová obdoba. Dosud jezdily v pracovní dny dvě soupravy se čtyřmi modernějšími vagóny Bmz, od dubna se počet vozů na této trase zredukuje a nahradí je opět „béčka“. Lepší vozy zůstanou pouze v jedné soupravě.
Kromě změn řazení dojde i k aktualizaci údajů o posilových vozech v jednotlivých dnech v týdnu u různých linek, jde o reakci na aktuální vývoj obsazenosti.
České dráhy mají ve flotile zhruba dva tisíce osobních vozů různého stáří a typu. „Neplánovaný výpadek vozů společnosti Länderbahn, který České dráhy musí v současné době vykrývat, vede na některých exponovaných spojích k řazení vozů nestejné kvality,“ dodal Šťáhlavský.
Nejde ale jen o problémy kvůli Länderbahn. Podle Šťáhlavského mají některé řady v poslední době více závad, například na topení, osvětlení, elektroinstalaci nebo WC. Další vozy musejí projít nezbytnou úpravou profilu kol na speciálním soustruhu. „Stačí, aby někdo vyhodil například dětskou plenu do systému WC a vůz se musí pro opravu odstavit,“ řekl Šťáhlavský. I proto se podle něj jako náhrada musí používat starší vozy.
Zpoždění má navíc dodávka modernizovaných vozů Bmz odkoupených od ÖBB, které se postupně dostávají na chebské rameno Západních expresů. Zakázku zadaly České dráha své dceřiné firmě DPOV. Současně potřebu kvalitních vozů poznamenává revitalizace interiéru pendolina a výpadek havarované jednotky. „Zároveň se rozjíždí projekt výměny centrálního zdroje energie (CZE) a případného doplnění moderního informačního systému u vozů dálkové dopravy,“ dodal Šťáhlavský.