Dceřiná firma Letiště Praha zadržela kvůli nezaplaceným fakturám dvě letadla ČSA, Smartwings to považují za protiprávní
Firma zabývající se údržbou letadel zadržuje dvě turbovrtulová letadla ATR 72. Smartwings označuje takový krok za protiprávní.
České aerolinie nemohou používat dvě turbovrtulová letadla ATR 72. Kvůli neuhrazeným závazkům je zadržela společnost Czech Airlines Technics (CSAT) patřící pod státní Letiště Praha. Smartwings považují krok za protiprávní.
„Vzhledem k neuhrazeným závazkům za údržbu letadel a další služby provedené pro České aerolinie přistoupila společnost Czech Airlines Technics po důkladném zvážení situace v souladu s občanským zákoníkem k uplatnění zadržovacího práva ke dvěma letadlům aktuálně provozovaným společností ČSA,“ uvedla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková. CSAT provádí údržbu letadel.
Letadla nejsou ČSA, aerolinky jsou jejich provozovatelem. „CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ dodala Pavlíková. Podle ní dosud CSAT neobdržely vyjádření ČSA na možné návrhy řešení. Podle Pavlíkové nemůže ohrozit zadržení letadel provoz ČSA, protože skupina Smartwings, jíž jsou ČSA součástí, má k dispozici zhruba 40 letadel.
ČSA musely zrušit lety
České aerolinie i Smartwings jsou do konce února v takzvaném moratoriu, kdy jsou chráněni před věřiteli. „Uvědomujeme si složitou situaci leteckých dopravců, ale musíme v první řadě chránit zájmy společnosti a postupovat v souladu se zásadou řádného hospodáře,“ dodala Pavlíková.
Smartwings včera varovaly, že ČSA potřebují státní pomoc, jinak skončí v insolvenci. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že zadržení letadla je protiprávním krokem. „CSAT porušilo princip mimořádného moratoria. Kroky CSAT představuji bezprecedentní úkony směřující k likvidaci ČSA a to státem kontrolovanou společností,“ řekla Dufková. Podle ní došlo k zadržení letadel bez jakéhokoliv předchozího upozornění. „Okamžitým důsledkem tohoto protiprávního jednání bylo zrušení plánovaných pravidelných leteckých linek provozovaných letadly ATR, což poškozuje kromě ČSA rovněž naše zákazníky. Navíc letadla nejsou v majetku ČSA. Jde tedy o majetek třetí právnické osoby se sídlem mimo Českou republiku a hrozí tak mezinárodní arbitráž,“ dodala Dufková.
Podle ní jsou pohledávky CSAT zajištěny zajišťovacím převodem práva k leteckému motoru a dalšímu technickému vybavení letadel. „Navíc část pohledávek společnost CSAT nabyla převodem od české leasingové společnosti,“ doplnila.
Doplněné vyjádření CSAT v 18:44
Podle našeho právního názoru zadržení letadel není nijak v rozporu s mimořádným moratoriem ani insolvenčním zákonem jako takovým. Současně se ohrazujeme proti tvrzení Smartwings Group, které se snaží svalit vinu za hrozící úpadek ČSA na naši společnost. Reakci ČSA jsme již obdrželi, analyzujeme ji a připravujeme odpověď.
S vedením letecké společnosti ČSA řešíme úhrady našich pohledávek dlouhodobě, ale stejně jako aerolinka, tak i na obor údržby letadel má pokles leteckého provozu dopady a musíme tak v první řadě chránit zájmy společnosti a postupovat v souladu se zásadou řádného hospodáře. Tam, kde to bylo možné, jsme se s aerolinkou domluvili na splátkovém kalendáři či jiných možnostech jako je například zajišťovací právo na některé náhradní díly. Hodnota pohledávek, které evidujeme za ČSA po splatnosti, je ale natolik vysoká, že jsme museli nyní přistoupit k uplatnění zadržovacího práva na dvě letadla.
Vedení ČSA jsme předložili i konkrétní možné návrhy řešení, jak nyní postupovat. Jakmile budou závazky dopravce vůči Czech Airlines Technics uhrazeny, jsme připraveni letadla okamžitě uvolnit.