Dceřiná firma Letiště Praha zadržela kvůli nezaplaceným fakturám dvě letadla ČSA, Smartwings to považují za protiprávní

ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.comATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com

Firma zabývající se údržbou letadel zadržuje dvě turbovrtulová letadla ATR 72. Smartwings označuje takový krok za protiprávní.

211 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Bych udelal to same.A jeste bych jim naparil penale s prodleni

beija

Kdyby to nebyla druhá vlna mediální kampaně, tak řeknu, že začíná scénář podobný Holidays CSA(zabavené letado na KEF, ale to byla „chyba“ jednotlivce, čistě náhodou napojeného na Travel Service) nebo Fischer Air.. (pro připomenutí:
Pro osvěžení paměti: https://www.denik.cz/ekonomika/fischer20071029.html

beija

Insiderům nemusím připomínat, že Travel Service je dnešní Smartwings a i díky tomuto „kousku“ ( a pár dalším – třeba vyhrožováním státu soudními procesy o několik miliard) se Travel Service postupně postaral o konec své jediné české konkurence – Holidays Czech Airlines (HCA). A samozřejmě po zrušení HCA okamžitě převzal jejich zakázky.. Tehdy se pár let pěkně Holidays Czech Airlines a Travel Service přetahovali o Blue Style, Exim Tours, atd. A všichni se tehdy museli snažit udržet zákazníka. Ale to je podstata té správné konkurence, která dnes už pro české dovolenkáře není.

Jana

Proc umyslne lzete? Mate to zapotrebi? Dela Vam to radost?

Ogden

V čem lže?

beija

Kromě jiného to je i na wikipedii a se všemi zdroji..Lež nevychází ze zdrojů.

beija

Abyste neřekla, přihazuji ještě jeden zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1138430-na-islandu-zadrzeno-letadlo-holidays-czech-airlines-kvuli-poplatkum
A za neplacením poplatků stála něčí „chyba“…

Jana

Ano, za nezaplacenim poplatku stala chyba nekoho z Iceland Express. Nikoliv z HCA. Cetl jste ten odkazovany clanek vubec? Nebo jste si udelal zaver jen z nadpisu?

Roman

Ono se totiž tenkrát v ČSA říkalo, že ty letištní polatky nezaplatili záměrně a určitě za tím stojí Travel Service protože je částečně vlastní Iceland Air. Taková ta zkratka jak zakrýt vlastní neschopnost

Dorota

Já zase pokládám za protiprávní dotovat nenávratnou částkou soukromou firmu, jejíž majitelé každoročně figurují v žebříčcích 100 nejbohatších Čechů.

Martin

A dotace jiným bohatým Vám nevadí?

Janko

Nech ho bejt . 😀 Dyt to je nemocnej clovek. Sedi tady u chatu H24 a pise furt to same dokola. Mysli si , ze neco zmeni . Chudak 🙁

Peety

Je to typickej troll placene kampane od RYR, ktery ma za ukol vytahovat vsechny argumenty, proc by se nemelo pomahat

kanafasik

Jistě ! A všechno to řídí Bill Gates aby mohl načipovat všechny cestující. 🤦 stejnou logiku používáte na ty, kteří pomoc obhaují, že jsou pro změnu zase z placené kampaně SWG?🙄

poletucha15

hele az budou lidi jako ty zas nekde psat ze konecne dorazil SWG minusovaci gang. Mozna by se stacilo zamyslet, jaky blbosti tu obcas lidi pisou a ze to ty minusy fakt asi nebudou od zamestnancu SWG co se ted snazi nekde venku uzivit, protoze od statu nedostali ani korunu. Ale protoze to je fakt totalne d*****i komentar.

kanafasik

Nerozumíte psanému textu? To byla sarkastická poznámka k tomu, že by si RYR platil nějaké diskutéy na zdopavy cz. Stejně tak jako to nedělá SW. Proč by vůbe měli? Ony jako nějaké lajky rozhodují o přípdné pomoci nebo o tom jestli nějaká firma zkrachuje?🙄

Peety

Ne, ale normalni clovek nema cas cely den vysedavat u pocitace a psat komentare…..

kanafasik

Si jako vážně mysíte, že Michael O’Leary hodlá využít ožnost obsazení trhu, tím, si bude platit diskutéry na zdopravy.cz?

Tomas

to by ses divil .. tihle zapšklí (většinou důchodci) … ti u toho internetu fakt sedí celý den a pořád postujou ty svý bláboly.

oni to jsou (už z principu) většinou „neúspěšní“ lidé, co jsou doma na pracáku apod, protože jsou jinak naprosto nezaměstnatelní (to, co pindaj takhle na netu … totiž přenáší i do reálného života …)

Ogden

Pro boha, člověče…

Ogden

Nevíš, proč by RYR dělal placenou kampaň tady na diskuzi? Si dej mokrý hadr na hlavu, člověče. Pokud tady někdy kampaň byla, tak od Smartwings, viz jaro. A zdá se, že je tu i znovu, že?

beija

Přesně tak, jestli to, co Smartwings předváděl na jaře a bude nejspíš zase předvádět do 27.2. nebyla mediální kampaň s pokusem o nátlak na vládu, tak by si zdejší diskutující měli přečíst něco o tom, jak se taková mediální kampaň vede. Aby nebyli tak překvapení.

Peety

Stejne jako kampan RYR

Ogden

To snad nemyslíš vážně. Proč by RYR dělal nějakou takovou kampaň v ČR tady v diskusi..? Jim je v podstatě jedno, jestli SWG bude nebo nebude

Dorota

Janko jediný kdo dřepí v Polsku H 24 u chatu si ty a pro pana Martina, můžete mi jmenovat který bohatý v tomto státu již dostal nenávratnou miliardovou dotaci? Nebuďte směšný.

Martin

Tak treba pan Valenta, nebo pan Rattaj

Pavel

Vik a Babis jsou pro Polsko příliš malé

Odborář

Tak už tomu rozumím , proč si najednou hledají teplé místečko mojí kolegové odboráři z ČSA v tolik nenávideném TVS. Bart , Malí a další. On vás tam kolega Jehličnan nejak dosadí, nebojte.

Peety

Oni berou lidi z CSA?

poletucha15

fakt je ten, ze tyhle lidi se bohuzel vzdycky vcas presunou nekam jinam.

Peety

Otazka je, jestli je kam se presunout…

Filip

Proč asi Šimáně vytahuje ve svých žádostech o podporu že ČSA prodělaly 1,5 miliardy v minulém roce? Firma s pár letadly a minimem zaměstnanců. Kolik potom prodělaly Smartwings se 40 letadly na kanále? Protože je mu jasné, že na firmu se jménem Smartwings mu nikdo peníze nedá, zatímco pro ČSA by se možná nějaké peníze našly?

kanafasik

Protože když vytáhne jméno Smartwings, ta něj všude odvážou od boudy psa?

Jan Novák

Pokud Smartwings krachne, nebude to žádná škoda, naopak to bude dobrá zpráva pro bezpečnost letecké přepravy.

Mimi

Nepamätám si že by Smartwings mala nejakú fatálnu nehodu počas doby jej trvania… A incidenty sa stávajú aj v spoločnostiach ako Lufthansa…

Jan Novák

Tragickou nehodu naštěstí neměli, ale ten „borec“ co letěl přes půlku Evropy na jeden motor, aby ušetřili za údržbu, k tomu neměl daleko. Když se pak novináři ptali řízení letového provozu v Maďarsku, jestli jim nebylo divné, že letadlo letělo v mnohem nižší letové hladině, nižší rychlostí a přitom nehlásí žádné problémy, tak odpověď byla, že u této letecké společnosti to nebylo poprvé…

Jana

Muzete napsat zdroj? Kde se da precist to vyjadreni madarskeho RLP o tom ze to nebylo poprve? Dekuji

Mimi

To že lietadlo letí v nižšej hladine je bežna vec či už pri poruche PACKu alebo napr Autopilota. A čo sa tej bezpečnosti týka myslím že SWG má lietadla po technickej stránke v lepšom stave ako iné spoločnosti v súvislosti s vyťažením hlavne v letnej sezóne. To ze je niekedy ucpana toaleta alebo pokazená sedačka holt je to spotrebný materiál…

Tomas

ano, samozřejmě, že to nebylo poprvé. ono to zas tak mimořádné není. a není to znak toho, že by byl někde nějaký problém.

beija

Ano, pro SW je to vlastně běžná věc, jen se to tentokrát provalilo, že? 😀

M.G.

Ano, let ve FL250 není zase až tak neobvyklá věc.

Jakub

Smartwings určitě nekrachne, možná to neustojí ČSA. Dobrá zpráva pro bezpečnost letecké přepravy??? Možná tak dobrá zpráva pro některé čtenáře místního serveru

Moudry Cynik

Covid dorazi slabe a nemocne kusy – lidi i firmy. CSA sice muzou pocitat s VIP peci jako treba Zeman, ale davam jim rok, maximalne dva.

Daniela Tichá

Tak pokud došlo k zajištění dvou letadel, tak nepůjde asi jen o drobné.

Daniela Tichá

ČSA asi nechápou, že i v moratoriu je potřeba platit faktury. Docela by mě zajímaly dluhy vůči letišti a ŘLP.

Kosmik

A které dluhy ty první nebo ty poslední nebo jen dluhy kamarádů…

Daniela Tichá

Asi celkové, ale po položkách.

alian

Tak ty dluhy musí být ve stamilionech – žádná sranda. Kvůli pár milionům letadlo nikdo jen tak nezadrží. Cely SW je v silně velké platební neschopnosti. Tož dovedli to Šimáně, Vik a Šmejkal ke zdárným to koncům….jen co je pravda. A jejich dluhy by měl hradit stát??? Ani náhodou. Šimáně má ještě jinou firmu, kde má x biz letadel, ty může prodat, stejně jako Hobby markety a penez bude dost, ale to samozřejmě nechce…

Jana

A kdo by si v soucasne dobe kupoval letadla kdyz jich jsou odstaveny tisice?

Beny

Business aviation roste. I kvůli sníženému provozu normálních leteckých linek. Kdo na to má a musí letět, pronajme si bizjet

Dorota

Tak bussines jety jdou velice dobře dobře na odbyt. Přečtěte si kolik BJ nakoupil v loňském roce TimeAir.

alian

A proč by měl stát podporovat poločínský cirkus? Navíc soukromý a v rukou jedněch z nejbohatších lidí v CR….??

G700

Tak ČSA a potažmo SmartWings to vzaly tak, že jsou na půl roku, nebo jak dlouhou dobu, chránění a nemusí platit absolutně NIC. A teď jim dost dobře hrozí, že skončí maratorium a ze dne na den po nich někdo bude chtít několik miliard. A trochu se bojim, že v 00:01 v den, kdy přijdou o ochranu na ně odněkud přiletí návrh na insolvenci. A to už budou úplně mezi půlkama ve stylu poslední zhasne.

kanafasik

Bohužel, mezi půlkama už to je a konec je asi neodvratný. Opakuji bohužel. Kdybych chtěl být zlomyslný, připomněl bych jednu větu prezideta Zemana na počátu krize. Neschopní at zkrachují, přežijí schopní. Některé věci se dokáží vrátit jak bumerang. :))

noerf

Problém je, že pokud ostatní dopravci zejména v evropě dostali dosypáno, tak je pak těžké jim konkurovat.

kanafasik

Myslíte, že když dostanou nasypáno SW, tak jim budou schopni konkurovat? Hodně společností co dostalo podporu ovšem je z části nebo zcela státních, mají strategickou důležitost a závazek dopravní obslužnosti případně stát získal v těch společnotech vliv a kontrolu. Co nabídl Šimáně? Krome brekotu a výhrůžek, že se s odchodem SW zdraží koupákům zájezdy? Když se furt odvolává na Lufthansu, tak se na jazyk přímo dere věta:“ tak jste se měl stát spolumajitelem Lufthansy“:) .jelikož podobně vedení ČSA utíralo veškeré příměry s Lufthansou při probírání provozních a zaměstnaneckých otázek. Odpověd na cokoliv ze strany vedení byla :.. Tak běžte dělat… Číst vice »

RHood

On si do úst bere často LH, protože dobře ví, že nikdy nic takového nevytvořil a již nevytvoří. Je to obyčejný překupník.

kanafasik

Njn, to je těžké. LH apod. používají jen jako přesvědčovací argument, když se jim to hodí do krámu, pro veřejnost. Stejně tak jak zminoval v tv rozhovoru pomoc aerolinkám v USA. 🤦. To je přeci úplně jiný kalibr.Jednoduše too big to fail. Sejně jako LH. A i přes finanční pomoc se tam bude masivně propouštět. Že si nebere příklad z LH třeba v přístupu k zákazníkům?

RHood

A možná jsme až moc zaujati. Možná se o nelichotivém stavu a nezájmu státu vyjádřil Carsten Spohr, jenom o tom nic nevíme.

kanafasik

No je to zkrátka špatný. Ale za negativní vnímání společnosti SW mohou sami majitelé. Když pominu to jak se chová tato firma k zákazníkům a zaměstnancům tak o firemní kultuře snad nejlépe vypovídá to jak pan Šimáně přijel s Panamerou na první nádvoří. Nedovedu si představit že by Vámi zmiňovaný Carsten Spohr přijel na jednání za kancléřkou ve svém soukromém kabrioletu. Přijel by firemním vozem s řidičem. Pokud takového SW pro tyto účely nemá, tak manager na tomto postu si ho zkrátka pronajme. Všechno negativní všechno mohli a měli změnit při plném převzetí ČSA a do té doby ještě pořád… Číst vice »

Ogden

Nebo k zaměstnancům…

alian

Jednoznačně souhlas kanafasík.

Dorota

G700 přesně tak a jak by řekl známý prognostik a profesor ekonomie Klaus, člověk si musí dát za žebro na období bídy.

RHood

To nějak dopadne. Posledně na PRG zadržoval letadlo Mirek Kalousek, a to způsobem vcelku excelentním, cisternou.

Hlas

Bajka z toho vznikla hezká, jen co je pravda… ve skutečnosti bylo letadlo pouze na pushbacku

RHood

to, jestli to bylo na pushback-u nebo na pojíždění je úplně jedno, cisterna tam byla

Hřebík v patě

Cisterna tam byla, to je fakt, ale akorát tak na dotankování paliva. Mirda si tenkrát zahrál na frajera a novináři mu to sežrali. A nejen novináři, jak tak koukám 😀

RHood

Kolik mělo SU na tomto konkrétním letu na odletu zpoždění ?

Hřebík v patě

Jak to mám vědět, po těch letech? 😀
Vy víte na které stojánce se odbavovalo?
Evidentně nechápete, že když se to letadlo ze stojánky nevytlačí, tak prostě neodletí? Žádnou cisternou se nemusí blokovat a také žádnou cisternou zablokováno nebylo.
To si jen náš budoucí „možnáprezident“ potřeboval namasírovat svoje ego a většina národa mu tuto hrdinskou historku dodneška žere 😀

Kalina

Zadržení věci, navíc cizí osoby, bez soudního příkazu hraničí s poněkud mafiánskými praktikami. Zřejmě budou muset velmi rychle opět uvolit, jinak asi nebude daleko mezinárodní žaloba na státní Letiště Praha. Jinak ta miliarda pro ČSA bude holt muset padnout, v rámci rovného přístupu nelze jinak. Takže podobně jako klauni, holiči, kuchaři, autobusáci a taxikáři dostanou i letci.

Tango73

Uz jsi nekdy zkusil odjet ze servisu bez zaplaceni?

noerf

Pokud jste firma, tak se například oprava vozidla provádí na základě objednávky na fakturu. Pokud mají splatnost faktur 30 a déle dní (například 90), tak se neplacení projeví až po určité době.

kanafasik

v letecke doprave pmerne rozsirena praxe, pokud nekde dluzite, neplatite a nekomunikujete.

Gwann

zadržení cizí věci je za určitých okolností zcela košer instrument. a třeba v mezinárodním námořním právu se dá zadržet loď v přístavu za určité dluhy, hlavně palivo, proto bývá palivo téměř vždy zaplaceno, nikdo si to nelajzne. U letedal tohle ale určitě budu trošku jinak. A nepředpokládám, že by dcerka státní firmy neměla takový drsný instrument právně podložen…spíš je to reakce na pokračování mediálního vydírání ze strany smartwings. zjevně na politickou objednávku poskytovali služby i když se jim neplatilo. teď jim došlo, že politické krytí nezafunguje a tak si někdo kryje zadek. k vyjádřením paní Dufkové o non compliance s… Číst vice »

JUDr

Pletete se, zadržení věci soukromým subjektem je zcela zákonný zajištovací instrument, dokonce lze zcela v souladu se zákony zadržet věc třetí osoby. Otázkou je, jak to je se zadržením v průběhu moratoria, neznám související judikaturu 🙁

alian

…kdysi dlužili Sky Europe v Paříži dost velké peníze – a byla bota na letadle, po marných výzvách, hned. Po zaplacení bota byla sundána, nikdo se s nimi nemazlil.

Zdenek

Ano. Tzv.retenční právo

xyz

Kolik dostali klauni za kompenzace?

xyz

Velmi chabé pro ty klauny – jen kompenzace poměrné části za marně vynaložené výdaje.
Zato žádná zmínka o kompenzacích za ušlé příjmy.

Tomáš

Černý scénář? Březen: vyplacení „kompenzace“, duben: půjčka se státní garancí, květen – září: poslední sezona. V říjnu insolvence a bude na pár aut, golfové hřiště, Slavii. Canaria Travel přejde k Buzzu. Šikovní lidé také. Ostatní změna povolání. Příští léto si jen málokdo neuvědomí, kolik nás tahle agónie pánů Vika a Šimáněho stála.

Filip

Pak je ještě “švýcarský scénář”. V roce 2001 vyhlásil Swissair pod tíhou neúnosných dluhů insolvenci. Všechna aktiva včetně velké časti zaměstnanců převedl do firmy Crossair, kterou ovládal. Tu potom po krátké době přejmenoval na Swiss a funguje dodnes. Veškeré dluhy zůstaly v původním Swissairu, který nechali zbankrotovat a zmizet v propadlišti.
Bohužel pro Šimaněho jsou obě části SWG hluboce zadlužené a v podstatě na bankrot k 1.3.2021. Přelévánim aktiv a pasiv si tady moc nepomůže.

kanafasik

jen se zeptam, jak může zadržení dvou letadel (nejmenších z flotily) ohrozit existenci aerolinek, ze skupiny, ktera disponuje 50 letadly?

kulhán

Tak jistě že zrovna tyhle dvě měli jako co největší vytizitelnost žejo 😂

Tomas

to je fakt hloupa otazka.

na to, jak se snazite vystupovat “zasvecene” a “odborne” …. je az smutna

kanafasik

To samozřejmě byla rýpavá otázka. Navíc skupina SWGb disponuje 40 letadly. Poměrně často létaly linky ČSA stroje SW . Změny často ad hoc. Tak ke je problém v tomto případě ? Objasněte mi to prosím .

Tomas

No … travel NEMÁ v Praze 50 letadel.
O nápadu létat linky prodávané na ATR (čili v dnešní době tak 50 lidí) -800 … raději ani nemluvě.

kanafasik

No tak když potřebuje linku odletět, kdyby třeba letdlo tohoto typu mělo závadu a jiné stejného typu by nebylo, tak letí co může. Což bývala v takovýchto situacích běžná provozní změna. Kolikrát letěla dokonce ATR místo větších srojů. A naopak. Takže kdyby na zastavení dvou malých strojů stála existence fimy, pošlete na linku co máte. Nahradíte, situaci během dvou dnů vyřešíte. Pokud ovšem nemáte škváru (a to bude nejspíš tento případ), tak už asi nemusíte náhradou posílat nic. Dle mne to že nebudou mít na zaplacení věděli už dávno. A zcela jistě se nejedná o žádné „drobné“. ATR stojí plus… Číst vice »

noerf

ČSA mají dva airbusy, boeing a pět ATR z čehož jsou v provozu pouze dva.
Prostě společnost ČSA zkrachuje, zatímco SW přežijí.

Kakulo

Přichází doba „cashu“, platit se bude vše na dřevo. A po ní přijde poslední fáze – bankrot :/

kulhán

Jj stejně jako onehdá u Slovenských Sky Europe. Taky velký oči, tak se nakoupilo 14 B737-700.
Ty s sebou vozili prachy na poplatky v poslední fázi.
Nejednou jim bylo zabaveno letadlo, dokud nezaplatili neletěli.

kulhán

Pardon 15 kusů B737. Tenkrát i když měli ochranu před věřiteli, tak jim bylo zabaveno letadlo v Orly, které tam pak dlouhou dobu chátralo i po krachu Sky Europe.

beija

A kdopak si pamatuje 2 letadla Fischera, co stály pár let na kanále na Ruzyni?
Pro osvěžení paměti: https://www.denik.cz/ekonomika/fischer20071029.html

Jája

Tenhle krok je hlavně velký signál všem věřitelům ČSA aby přestali dávat cokoliv na dluh. To může tu firmu dorazit.

beija

No, Smartwingsu také už nebudou dávat na dluh. Jsou to propojené firmy.

alian

Věřitelé ČSA již netrpělivě čekají na 1.3. to bude smršt´faktur…..

beija

No, spíše to vypadá, že zase začala mediální PR smršť (oblbovačka veřejnosti – pardon za ten výraz, pokud se někoho z laické veřejnosti dotknul) pod taktovkou Šimáněho a spol. kvůli prachům ze státního eráru – tedy od nás všech. To už jsme tu měli na jaře a začátkem léta. .. Není nikomu nápadné, že Šimáně zase začal dávat rozhovory a brečet do médií jak na běžícím pásu a chrlí se jedna zpráva o Smartwings a o ČSA za druhou? Načasování koresponduje s blížícím se koncem moratoria a o tomhle také věděl předem. Tomu říkám PR kampaň za státní peníze. Ale… Číst vice »

michal

čteš mi myšlenky 🙂 myslím, že tohle je předem domluvený scénář… jako všechno, co se děje.. nic není náhoda 🙂

GPGP

Až to zjistí majitel letadel, tzn. firma mimo EU, tak to bude v právní bitvě stát tak 2 mld. nebo se stane že ta firma zabaví B 737 v majetku TVS který nyní létá třeba v Kanadě.
Ale dobrý scénář pro Netflix, jako seriál by to mohlo mít úspěch, Vika by mohl hrát třeba K. Roden 🙂

Vilém Baczko

Roman Skamene

Gwann

nepodložené výkřiky o 2 mld… kolik stojí olétané ATR 72? navíc jak prokážete škodu? pokud leasingovka nebude souhlasit, což nebude, může poslat přípis tomu, kdo zadržuje a bude se řešit.

kanafasik

Už je Panamera na prvnim nádvoří?

Michal82

ne, Miloš má pyžamový den v LDN Lány.

kanafasik

no myslím, že Miloš ma spíš pyžámkový rok.

RHood

Pokud to CSAT udělal, tak si musí být setsakramentský jisty, že to po stránce právní je v pořádku. A nemyslím si, že jako dceřiná společnost jedné z nejvýznamnějších státních akciových společností o tomto kroku neinformovalo akcionáře a vlastníky, tedy rovněž stát. To jako pardon. Kdyby to udělal, bez jakýchkoliv právních názorů podporujících tuto akci, tak se pouští na hodně, hodně tenký led. A Andrej je v BUD kvůli Sputniku, to je pech.

Lubor

nebo, že by měl i schůzku v sídle Wizz ?

G700

Mínusovací gang nastoupil dnes v 11:15. Není zač 🙂

Janko

Vy jste kerej ted? Beija? Dorota? RHood? Nebo vsichni dohromady? 😀

G700

Ani jeden, Janko. A nejsem ani placený diskutér, jako vy 😉

Tomas

to nejste. vy jste proste hnup.

Martin K.

A Vy jste hulvát. Co Vám to přináší za uspokojení? Povidejte…

Janko

Dobre Beijo dobre 🙂

Dorota

Je to pouze soudný občan, nezaslepený kultem Šimáně Vik.

Janko

Jo taaak , uz tomu rozumim. Takze je to volic piratu. Ted to dava smysl 😉

beija

Přesně tak, vítejte také v klubu. 🙂 ( I když vím, že tam patříte už dávno, ale když jste to otevřel..)

beija

😀 Díky za info, tentokrát to alespoň není na mě, informovat normální dskutující. 😀 Třeba teď gang odejde pro oběd.

Honza

Právní otázka, zda je to v době moratoria možné… Jinak nevidím moc reálné, že by QS přežily. Na začátku března padnou ČSA a pak i QS. V současné době moc nepřipadá v úvahu reorganizace, čekám, že to věřitelé pošlou do úpadku.

Vilém Baczko

Moratorium se týká dluhů vytvořených před vyhlášením moratoria. Předpokládám, že zadržení letadel je reakcí na nové neuhrazené dluhy po moratoriu.

Gwann

v úpadku by to bylo i kdyby reo, posloupnost je úpadek a pak buď reo nebo konkurz

Jimbo Jones

Tak co, hodíme další státní miliardu do bezedné žumpy ČSA? A že jich tam už zahučelo…

Filip

V dnešní době vyhazovaní miliard do žumpy nesvéprávnou ministryní Schillerovou by to nikdo ani nezaznamenal. To jen ten odér, který se okolo pomoci pro Smartwings vytvořil, tomu brání.

kanafasik

tak pokud je to tak, tak ja bych prosil tak dvě mega. to jsou takove drobne, ze se to v tech miliardach ztrati ne? a stat to ani nepociti…tvl. to je logika!

beija

Já se tedy také hlásím o nějaké to mega ze státního. 😀 A slibuji rovnou, že je dám třeba matkám samoživitelkám, ty jsou teď na tom opravdu hůř nez miliardář Šimáně. Ty o letecké dovolené mohou jen snít, jsou rády, že mají na jídlo a na nájem.

Filip

Koukám, že někteři diskutéři ve své zaslepenosti fakt nerozeznávají sarkasmus.
Trochu nadhledu, chlapci, uvolněte se.

Ted

njn holt zaslepenost dělá divy… Hádám že jde o bývalé, zhrzené zaměstnance, toho času na podpoře když mají čas celý den psát komentáře. Jinak mi to přijde, že to též nebyla náhoda a vědělo se o tom, že tento krok přijde. Asi ne náhodou den před zabavením se vydalo prohlášení o pomoci. Hádám, že stát nenajde odvahu pomoci, né že by nechtěl, ale velmi dobře ví, že drtivá většina věřejnosti je proti. Takže se to prostě nechá padnout a dál bude v nějakém omezeném režimu existovat jen SW. Hádám, že do SW mají i banky dost nainvestováno, a i z… Číst vice »

Miroslav Smejkal

Laskavě si odpusťte spojeni žumpa a ČSA. Ta firma byla sice malá, ale špičkou ve svém oboru, mezinárodně uznávaná, fin. zdravá a soběstačná v době, kdy došlo k jejímu zločinému předání pod mafiány z TVS – rok 2017. Zjistěte si fakta z veřejne dostupných zdrojů…ČSA je oběť a veřejnosti by to mělo konečně dojít, co je vše u nás v Babišistánu možné.

Tomas

spickamve svem oboru? ale no tak … neprehanejte …

byla to primerna regionalni aerolinka … ani spatna, ani uzasna , peoste aerolinka jako stovky jinych.

Miroslav Smejkal

Stovky jinych napriklad nebyly auditovane Lufthansa group a schvalene pro jejich ACMI na 3 roky,opakuji – na 3 roky.Normalne to davaji na pul roku…A ty stovky jinych by tim auditem ani neprosly.

M. G.

I kdybyste měl nakrásně pravdu, tak ČSA jsou jen vyhnilé jablko. Pouze slupka kdysi trochu renomované aerolinky. A pro SW jenom koule na noze.

Filip

Už čtvrtým rokem nese vaše úžasná prosperující společnost Smartwings za osud ČSA spoluodpovědnost. Tak tady neohrnujte nos, ničemu jste ve výsledku nepomohli.

M. G.

ČSA ty vaše čtyři roky žijí díky a na úkor SW.

Filip

Ukousli jste si víc, než jste schopni užvýkat. Hráli jste si na silnějšího a přitom máte holé zadky. Tak teď nebrečte.

M. G.

Ale no tak, ať vám nepraskne žilka. Chtěl bych vidět vás, kdybyste měl plán na kompletní obměnu fleetu a po dodání 1/4 strojů vám je někdo ne vaší vinou uzemní. A když to tak tak ustojíte, tak vám někdo jiný územní ten zbytek. Jenže leasigovky chtějí své peníze ať létáte, nebo ne. A jsou to miliony měsíčně, které platit musíte, ale vydělat nesmíte. Správně, ne, že byste to neuměl, ale nesmíte, protože vám někdo jiný pod hrozbou sankcí vaši výdělečnou činnost zakazuje. Jenže SW to ustojí, tím si buďte jist. Možná ne v téhle velikosti a podobně, ale ustojí. SW… Číst vice »

Filip

Jak zde přiznáváte, SW si nikdy s dodržovaním předpisů hlavu nelámaly. To je o nich znamo, je to v jejich DNA. Jednomotorový let magora Veselého byl toho potvrzením, na rozdil od haldy předchozích prasečin ovšem praskl na veřejnost. Aby taková společnost přežívala v jakékoliv podobě není ku prospěšnosti daňových poplatníků této země. Dávám přednost firmám, které umí dodržovat předpisy, i když je to finančně nevýhodné. Ono se to v letectví “takhle dělalo vždycky”, pane.

M. G.

Ty vaše vývody jsou čím dál víc směšné. SW prošlo mnoha mezinárodními bezpečnostními audity, spoustou z nich bez nálezu. Sami inspektoři konstatovali, že tak vysoké safety standardy se málokdy vidí. Takže si ty své myšlenkové konstrukce a projekce račte vetknout za klobouk.

Filip

Sám dobře víte, že mám pravdu, přece u nich pracujete. Jen to nemůžete napsat. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej…

M. G.

Pravdu nechme filosofům a teologům. Jsme technici, soustřeďme se na fakta. A ta hovoří jasně pro SW, ale bohužel proti ČSA.

Miroslav Smejkal

„Slyseli jste slovo Bozi“. Kterak se opakovana lez chce stati pravdou! Tak at TVS nasype zpatky 5 mld za predobjednavku CSA na A220, at vrati na ucet CSA 1.9 mld,ktere vysaly dnem akvizice,at vrati lukrativni linky nejen na vychod a dalsi aktiva i pasiva! Opakuji, CSA bylo v roce prevzeti v zisku, TVS ve ztrate! Akvizice pod dohledem vlady kamose Babise mela znamenat vykradeni vseho, co melo cenu z maleho,ale sikovneho CSA ve prospech mafianu v TVS!

Miroslav Smejkal

CSA, jako kterakoliv jina firma, jsou predevsim lide a know how! Letadla a barak dokaze pronajmout kazdy blb za par tydnu…Lidi,pane,to je firma!A ti lidi tam vstupem grazlu z TVS trpi do dneska, i kdyz jich ubylo a je to nenavratna skoda pro kvalitu a bezpecnost ceskeho letectvi.

M. G.

Staré končí, nové začíná, tak už to na světě chodí. Pokud firma, potažmo lidé v ní, žije jen ze sentimentu a slavné historie, tak prostě nepřežije. A s těmi „trpícími“ se potýkáme dnes a denně.
Kvalita je taková, jakou si zákazník zaplatí. Pokud si někdo objedná letadlo ve sky interieru sám pro sebe, a servis na porcelánu, opravdové skleničky, kraba nadívaného žralokem, ruský kaviár a francouzské šampaňské a bude schopný to zaplatit tak můžete vzít jed na to, že to dostane. Je to jen otázka peněz.
A na bezpečnost jsem reagoval v příspěvcích výše, račte si dohledat.

Miroslav Smejkal

Stare konci, neb ho nove vytunelovalo a zdevastovalo! Nikdo v CSA nezil sentimentem, jen se posledni roky obaval, co TVS jeste znici a podela, pritom pracoval ve vyhnanstvi v Nemecku, nebo Belgii. A s vybornymi referencemi, mmj…Ta vase pujcovna letadel se neda srovnat s provozem pravidelne dopravy, tvorenim site,odpovednosti vuci klientovi…Tento obor jste zdecimovali! Presne tak, jak pisete, pokud si zakaznik zaplati Burgas s polopenzi na tyden za 8.900, tak proste nema narok na kvalitu a bezpecnost…ma jen slusnou sanci,ze tam s vami vyleti pri pristani z drahy.Na predpisy roky zvysoka kaslete, na urade mate sve lidi.A. Polanecka, ktera vam… Číst vice »

M.G.

A co čepici z alobalu, tu nosíte?

Kubrt

Nejsem právník, jen se ptám – zaujalo mě, že to zadržení je „v souladu s občanským zákoníkem“ – vztahy mezoi CSAT a ČSA se řídí občanským zákoníkem?

Jan

No a jakým jiným? Snad ne obchodním?

G700

Obchodní zákoník byl zrušen v roce 2014 a nahrazen právě obchodní částí občanského zákoníku.

Jan

Na to jsem reagoval, ale evidentně komentář zůstal nepochopen. Příště musím zvážit použití sarkasmu ve veřejných diskuzích.

Kubrt

Díky.

kanafasik

tak ated uz bude jenom bůbůbů…. to budou potoky slz v Panameře

Dorota

A při golfu a tenisu.

Tomas

ach ta závist.

beija

To není závist, ale konstatování paradoxu miliardářské bubliny. A urputné Šimáněho snahy o kapitalizaci výnosů, ale socializaci ztrát.
Lidi nemají co jíst a pánové na tenisu řeší, jak vysát stát o nějakou tu miliardku místo aby prodali jinou firmu a vložili peníze z prodeje to do té ztrátové firmy, pokud ji chtějí zachovat. Tak by to dělal normální podnikatel. Tím by se ale nestal miliardářem, neb by nedokázal ostatní, stát nevyjímaje, dostatečně obrat.

Martin

A co říkáte na dotování jiných miliardářů, případně dotování firem které mají sídlo v zahraničí. To Vám nevadí že jim se ze státního již rozdalo?

DOPRAVAK 01

O jaké společnosti se konkrétně jedná? Byla státní dotace také nevratná?

Martin

aha, takže nevíte. Zkuste tedy vyhledávač a možná budete sám překvapen

Karl vB.

Odkazuješ na vyhledávač? Došly ti argumenty?

Tomas

o je.. jste se naučil nový slovíčko … 😀 😀

Dorota

A proč závist? Vy pokládáte za normální objednat si službu a neplatit? Já ne.

Tomas

Považuji z anaprosto normální za službu zaplatit.

ale jak s tim souvisi ten golf, to fakt nechápu .)

Dorota

Protože jak píše beija na golfu vymýšlejí jak odrbat stát.

Dorota

Trolove z SW už sedí v práci u počítačů a mínusují.

Karl vB.

…a obhajují…..

Dorota

Je zajímavé, že tisková mluvčí argumentuje co ČSAT porušuje, ale to , že oni nezaplatí za služby ji připadá normální.

G700

Tak dělají to tak 20 let, tak jí to přijde normální…

Janko

Muzete napsat kolik a komu SW za 20 let dluzi? Lzete ! O CSA nepochybuju , ze dluzi na vice mistech. CSA se financne rozpadalo uz davno predtim nez je SW koupil. To je ale spis otazka na Luftjardu . Co Jardo??

Dorota

Když půjdete do minulosti tak si zjistěte jak hospodařili s logistikou Lufthansy.

M. G.

A jak?

Dorota

O tom by vám mohl říci logistik, který tam pracoval z počátku 3. tisíciletí. Pár lidí u LH to stálo flek.

Palecek.M

Otázka? Jak moc je reálné, že to skončí krachem a vznikem nové státní společnosti??

Tomas

To, že krachnou .. je velmi reálné.

to, že vznikne nová státní společnost je naopak velmi nereálné.

Ogden

To ze by CSA krachlo, tak to zásluhou SWG. O nic jiného neslo, práva na lety do Ruska, možná OK, a vydojit, viz 2019 pujčka. Toto vše a dost dobře řízené. Bohužel.

Thomas

Zrovna bez SW by tady už CSA nebylo dávno…Korejci se toho zbavili a nikdo další se k odkupu nahlásil 🤷‍♂️

Hlas

Kromě LH Group v 2017 (proběhlo i DD – dá se dohledat info v éteru) se skutečně nikdo nehlásil… Ale TVS nakonec odmítl podepsat. Číňan byl vyhodnocen jako strategičtější volba.

Karl vB.

Tak proč prodlužovat agonii…?

Tomas

jak pise předřečník – bez SWG by tu čsa nebylo už dávno. Je to právě swg , kdo aspoň trošku drží čsa při životě. práva do ruska? kvůli tomu by kupovali čsa? kdyby se swg v čsa neangažovalo, a nechalo je krachnout, tak se k těm právům dostanou tak jako tak (a levněji) – práva nejsou vázána na čsa. ale na společnost, která o ně kdysi požádala a získala je. pokud by čsa krachla, mohl by jakýkoli další subjekt z české republiky o toto povolení požádat a lety provozovat. a vzhledem k tomu, že swg je jediný letecký dopravce v… Číst vice »

Daniela Tichá

ČSAT mají kliku, že se jim podařilo zadržet letadla u aerolinky, která skoro žádná neprovozuje.
Teď už chápu, proč Smartwings nesehnala žádné financování ani s garancí EGAP.

kulhán

A už to valí z kopce, držte si klobouky, teď to bude fičák.

Roman

2 letadla? to je tak třetina až polovina flotily ČSA.

Rampa

Letiště Praha by si nejřív mělo zamést před vlastním prahem. Jsou to ****ové a ještě dělají tohle.

Filip

Zbývají poslední tři týdny moratoria. CSAT se zjevně snaží pojistit si vymožení své pohledávky, pokud dojde k vyhlášení insolvence. Ve většině případů není konkrétní datum vyhlášení úpadku znám předem. Tady ovšem je a proto už s předstihem věřitelé začínají pojišťovat své pohledávky jak jen mohou. Otázka legality postupu CSAT je na právníky, celý rámec fungování moratoria je na hliněných nohách.

Jan

Smutné, ale jaké je řešení? Podobné dilema jako u záchrany finančních institucí, kde veřejný zájem převážil. Tady si tím nejsem jist, i když kategoricky proti také nejsem (viz srovnání s autobusovými dopravci).

Janko

V moratoriu se jedna o velke pochybeni CSAT. To je muze vyjit pekne draho

Tango73

Chtelo by si to zjistit, jak funguje moratorium😉

kulhán

Jestli si ty veksláci myslí, že můžou lítat a neplatit okolo sebe tak se pletou.

Janko

To musite povolat k debate toho kdo to rozjel . LUFJARDU !

Martin

Tim, ze nakoupil letadla, ktera manazeri nebyli schopni naplnit?
Kdo je zodpovedny za ztratove linky?

Ogden

Tak snad tak hloupí nejsou.

Gwann

Pokud CSA neplatilo ani závazky vzniklé za moratoria tak nejde o porušení principu moratoria

Já, kdo jiný

Pro mě je protiprávní jednání neplatit dlužné částky.

Roman

Zároveň je protiprávní, zabavovat majetek firmě v moratoriu. Kdyby to udělali až po jeho skončení tak budiž, ale ted?

Luboš Beneš

Ale to není majetek firmy….

Mat

Skutečně smutné. A jen kvůli nesmyslným krokům naší vlády, za které ani není ochotna nést zodpovědnost v podobě kompenzací. Kvůli nejnovějším pravidlům pro vstup do ČR jim přestanou prosperovat i zbývající linky…

Adam H

Přesně tak. Nehledě na to, že škody způsobené restrikcemi v nouzovém stavu mám stát uhradit. Takže ona ta podpora, kterou teď Šimáně požaduje, může být pak zpětně odečtena z pohledávky, kterou QS a OK budou mít oprávněně vůči státu.

gerstjan

A že jsem tak smělej, on stát zakázal provozovat leteckou dopravu?
Hospody stát zavřel bez diskuze, ale u letecké dopravy si nejsem ničeho vědom.

Martin

Predpokladam ze dalsi clanek bude o tom jak jim ze dne na den vypovedeli smlouvu v budove Argo

DOPRAVAK 01

Další článek bude reportáž s brečícím Šimáněm, škemrajícím o naše peníze.

Petr

Nebrečel by a nežebral. To by ale nesměl mít v noci mokrý sny jak se točí na ředitelský židličce v ČSA, o jejichž ovládnutí usiloval minimálně 15 let a neštítil se tlačit to přes svoje známé v politice. I tak si myslím, že by si ČSA tu miliardu, miliardu a půl jako pomoc zasloužili, ale určitě ne jako nevratnou částku. Spíš formu úvěru se splatností, která začne tak za 2-3 roky, až se trh aspoň trochu vzpamatuje. Zároveň by si měl stát pohlídat, aby částky opravdu skončili na účtech a byly využity, jen pro potřeby ČSA. Vím, že za tenhle… Číst vice »

Adam H

To je těžké tady vysvětlovat, že ty svoje aerolinky ze zisku do ztráty nedostal vlastní vinou. Třeba už sezona 2019 byla hodně šílená díky MAXům na zemi a přes to všechno do dotáhli do zisku.

Třeba dneska stát otevřel program pro podniky, kteří sice měli otevřeno, ale propadli se jim tržby … ale pomoc aerolince, kterou více méně uzemnili restrikce státu, to se asi nenosí. Dokonce i takový trash jako je Norwegian dostal podporu státu.

Petr

Sezona 2019 byla opravdu šílená, byť jsem ji nezažil z pohledu zaměstnance letecké společnosti. Situace, které si zaslouží připomenutí jsou určitě, kromě uzemění MAXů pronájem B737-400 Yan Air, kterému ukrajinský letecký úřad sebral licenci, srážka 2 B737-800 při pojíždění na start v PRG či záchrana A319 (OK-MEL) ze šrotiště. Takže opravdu je to umění, že byli na konci roku v černých číslech. Dle toho, co jsem vypozoroval jsou ty důvody spíše politické. Nenosí se to, protože SW vlastní z poloviny Číňané, že se pánové Vik a Šimáně znají s panem Bureš…Babišem a tak dále. Na druhou stranu, ukažte mi zemi,… Číst vice »

Adam H

Přesně tak. On je dokonce i problém, že Šimáně má Porsche, což se nejednou vytahovalo jako symbol toho, že má prachy a nechce je dát, jen chce oškubat stát. QS ani OK nejsou firmy na odstřel. ČSA měla před loňskem slušně našlápnuto na růst (nakoupené 4x A220 + 3x A321XLR – část i zaplaceno jako pozůstatek plateb za A320neo, 2x A220 na pronájem, 3x A320 na pronájem), jenže s tím co se loni stalo prostě nikdo počítat nemohl. Takže pomoc státu, po těch všech zásazích proti volnému podnikání co udělal, je víc než na místě. U nás je na prvním… Číst vice »

Gwann

on byl hlavní problém toho porschete to kde ho zaparkoval.

Filip

S poslední větou v zásadě souhlasím, problém je od počátku ve formě pomoci. Ačkoliv se Šimáně snažil argumentovat, že Smartwings jsou součástí kritické infrastruktury, tak tento status nikdo neuznal. Nezajištěné nalévání peněz do soukromé firmy s čínskou účastí se ukázalo jako neprůchozí. Neschopnost vlády vytvořit program podpory Covid – Letectví je ukázka neschopnosti ministra dopravy starat se o svůj resort. Celý problém podpory byl přehozen na půjčky od bank, které ovšem při pouze 70% garanci krytí ztrát od toho dávají ruce pryč. Domnívám se, že je nyní poslední možnost jednat o postoupení části akcií firmy Smartwings státu výměnou za finanční… Číst vice »

Petr

Tak pan superministr Havlíček spíše úřaduje na jiném ministerstvu. 🙂 Také považuji neschopnost vlády na ustanovení programu Covid – letectví, ze kterého by vedle ČSA a TVS čerpaly i letiště, ať už Praha, Brno, Ostrava a další za to, že je neschopná. Někdo by sice mohl namítat, že se jedná o účelový program, ale to, že v ČR nefunguje jiná letecká společnost pro pravidelnou přepravu (myslím velkými letadly) je opravdu jiný příběh na který nemá Covid žádný vliv.

Já, kdo jiný

Pokud stát získá za 1 Kč ČSA, může nasypat a zachránit. Jinak neee.

Pavel Vodsloñ

Ano,a pojmenovat TVS/SW Group na ČSA NG.

Roman

S tím co jste napsal se dá dost dobře souhlasit. Bohužel se obávám, že stát neposkytne peníze v žádné podobě. Přeci jen je veřejné mínění proti a je chvíli do voleb.
Určitou formu půjčky nebo kompenzace by si jistě zasloužili.

Adam H

Hlavně když porovnáte to kolik chtějí versus to co odvádějí do rozpočtu ve formě daní a soc+zdrav, tak mi to přijde v pořádku. Roky sypali státu napřímo (+přes jsou zákazníky státních firem). Jiné chráněné skupiny dostávají teď kompenzace a ale reálně rozpočtu moc nepřispívají.

Petr

Obávám se, že také máte pravdu. Ale naděje umírá poslední a protože to snad bude pro ČSA, tak tam je snad větší šance, než pro Smartwings.

DOPRAVAK 01

SW měly lety pro zdravotnické vybavení do Číny – předpokládám, že bez výběrka. Otázka zní proč zakázku nedostaly ČSA, pokud bylo třeba je podpořit? Není to tím, že ČSA jsou všem ukradené a použité jako záminka kterým PR hraje na city těm, kteří v ČSA vidí kus naší historie. Skutečnost je zřejmě taková, že jde jen o to, jak elegantně dostat peníze pro SW.

Já, kdo jiný

Jede se do finále.

Pavel Vodsloñ

Není to spíše budova Agro?

tom

Asi se to dalo čekat.