Lety z Brna s Blue Air odstartují později. Kraj se s Rumuny stále nedohodl
Nově zakládaná společnost Blue Air Moravia, která má zajišťovat lety z Brna do pěti evropských metropolí, vylétne později, než původně
Nově zakládaná společnost Blue Air Moravia, která má zajišťovat lety z Brna do pěti evropských metropolí, vylétne později, než původně Jihomoravský kraj plánoval.
Měsíc a půl poté, co Jihomoravský kraj oznámil plány na nového dopravce a linky z Brna, je už jasné, že start na konci března je podstatně méně pravěpodobný. Ještě ve středu celý den na webu Blue Air Moravia visela zpráva o tom, že prodej letenek začne v únoru. Před půlnocí se ale objevila jiná zpráva, z které vyplývá odložení startu na neurčito.
Firma, v které má mít podíl krajská firma Jihomoravská rozvojová a rumunský Blue Air, v prohlášení na svém webu uvedla, že stále běží proces due diligence a jednání s dopravcem. „Tato sice trvají o něco déle, než jsme původně plánovali, nicméně vzhledem k rozsahu celého projektu a jeho mezinárodnímu přesahu, se nejedná o nic neobvyklého. Projekt Blue Air Moravia je dlouhodobého charakteru, ve kterém je zapojen veřejný sektor a nemůžeme si tedy dovolit cokoliv uspěchat či přehlédnout, obzvláště v právních záležitostech,“ uvádí se na webu.
I kdyby odstarovaly linky ještě se začátkem letního letového řádu, dopravce bude hned na začátku dohánět manko z pozdního prodeje letenek. Řada cestujících si kupuje raději letenky s větším předstihem.
Kraj se rozhodl k založení nové firmy Blue Air Moravia Transportation, v které bude mít jeho společnost podíl 35 % poté, co z Brna odešel Wizz Air. Část ve firmě bude mít Brno, hlavní slovo bude mít Blue Air. „Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu,“ řekl hejtman Bohumil Šimek. První rok chtěl kraj za lety zaplatit 60 milionů korun.
Plán počítá s tím, že nové linky mají přepravit 130 tisíc lidí ročně. Jihomoravská rozvojová společnost provedla průzkum trhu a poptala nákladovou stránku a ochotu oslovených dopravců vstoupit do společného podniku a vložit do něj investice. Ze tří oslovených dopravců předložila kompletní nabídku nízkonákladová společnost Blue Air.
Blue Air chce z Brna létat s Boeingem 737-500 s kapacitou 126 míst. Frekvence letů je u Milána a Bruselu stanovena na třikrát týdně, u ostatních destinací jsou plánované dvě frekvence týdně.
Potíže se startem nových linek potvrdil v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz i krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák. „Na konci roku ta jednání s Blue Airem vázla. Bylo to zdůvodněno tím, že nakupovali asi 17 nových boeingů a celá firma se věnovala téhle akvizici,“ řekl Hanák. Podle něj má kraj peníze na start linek připravené v rozpočtu. „Nechali jsme si jsme si na to udělat posudek Evropské komise, kde nám odsouhlasili tento postup jako správný,“ dodal Hanák.
Za zpožděním ale mohou být nejen objednávky nových boeingů. Rumunské soudy rozhodly na začátku roku, že Blue Air může opět ovládnout rumunský investor Nelu Iordache. Ten o aerolinky přišel podle serveru Romania Insider v roce 2013 kvůli finančním potížím jiných firem v jeho vlastnictví.