Komentář: Brexit přinese fronty na hranicích, papírování a zřejmě i cla
Na obnovené britsko-unijní hranici vzniknou kolony, které prodlouží a prodraží dodávky zboží
Expert na clo a mezinárodní obchod Luděk Procházka, který je ředitelem největšího tuzemského celního brokera Gerlach, nastiňuje vyhlídky dopravy a logistiky v souvislosti s jednáním o „porozvodovém“ uspořádání mezi Evropskou unií a Velkou Británií. „Kvůli kontrolám je v každém případě třeba počítat se zdržením na hranicích. Podle některých odhadů i v řádu hodin. Administrativní zkomplikování a prodloužení přepravy může zdražit zboží pro koncové zákazníky,“ píše Procházka.
Mezi Británií a EU finišuje přetahování o porozvodovou obchodní dohodu. Ať už se jí vyjednat podaří, nebo ne, od ledna nastane zlom. Na obnovené britsko-unijní hranici vzniknou kolony, které prodlouží a prodraží dodávky zboží. Dovozci i vývozci budou muset předkládat celní prohlášení a částečně se zřejmě vrátí i cla. Postupně se navíc změní označování výrobků pro britský trh.
Na uzavření dohody už zbývá posledních pár dní. Atmosféra proto houstne, jak víme i od našich pracovníků v anglických přístavech Dover a Southampton. Stále například panuje nejistota, zda Londýn bude mít plně funkční software, přes který by logistické společnosti elektronicky předávaly informace o přepravovaném zboží. Firmy se budou muset rychle naučit systém používat, ale na zaškolení svých zaměstnanců dostanou bohužel málo času.
Kvůli kontrolám je v každém případě třeba počítat se zdržením na hranicích. Podle některých odhadů i v řádu hodin. Administrativní zkomplikování a prodloužení přepravy může zdražit zboží pro koncové zákazníky, pokud podniky nebudou ochotné či schopné zvýšení nákladů absorbovat.
Vývozce i dovozce čeká předkládání celních prohlášení bez ohledu na to, zda jejich zboží zatíží clo. Až tisíce českých firem tak mohou najednou potřebovat mnoho nových dokumentů. Jestliže je nezvládnou bezproblémově vyřizovat, hrozí jim vytlačení z trhu.
Aktuální jednání rozhodnou o rozsahu a výši cel, která asi některé zboží postihnou i v případě uzavření dohody. Varianta divokého brexitu by přinesla návrat cel v největší míře. Londýn by uvalil na unijní zboží průměrné clo 5,7 procenta. Dovoz vozidel by ale obě strany zatížil desetiprocentním clem, což je noční můrou pro už tak zkoušený „český autoland“.
Na další britský import by EU zavedla cla mezi čtyřmi a 12 procenty. Třeba u hraček a stavebnic by clo činilo 4,7 procenta, u kávy 7,5 procenta a u košil a svetrů 12 procent.
Všechny scénáře brexitu způsobí ještě další komplikace, zejména v souvislosti se změnou označování výrobků pro britský trh. Za lamanšským průlivem přestane postupně platit evropská značka CE, kterou nahradí nová značka UKCA. Dosud se uvádí, že v roce 2021 půjde ještě v rámci přechodného režimu nadále používat u většiny zboží CE. U některých výrobků ale bude nutné přejít na UKCA už od ledna. Obecně je proto lepší najet na nový systém značení co nejdříve.
Pravidla pro umístění zboží na britský trh se mohou lišit podle odvětví. Zvláštnosti se zatím týkají hlavně farmaceutického a chemického průmyslu, zdravotnické techniky, dopravních prostředků a stavebních výrobků.
Luděk Procházka