Nejrychlejší lokomotivy: Dráhy odeberou nejméně dvacet strojů pro 230 km/h
Podle Českých drah je na trhu minimálně jeden výrobce, který je schopen požadavky splnit.
České dráhy upřesnily své záměry, pokud jde o nákup lokomotiv pro rychlost 230 km/h. Dopravce před několika dny vypsal tendr na dodávku až 50 takto rychlých strojů.
„Dodavateli budeme garantovat odběr 20 kusů,“ uvedl mluvčí drah Robert Pagan. Série by měla dorazit nejpozději v prosinci 2025, České dráhy hodlají nové stroje nasadit na trasu Hamburk – Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec/Bratislava – Budapešť.
České dráhy o nákupu lokomotiv pro rychlost až 230 km/h vážně uvažovaly už loni, kdy uspořádaly tržní konzultace. Nakonec ale plán opustily, neboť podle nich na trhu nebyl výrobce, který by lokomotivy s požadovanou rychlostí mohl dodat. Letos v květnu proto dráhy vypsaly tendr na nákup lokomotiv pro 200 km/h. Jde o rámcovou smlouvu až na 90 strojů, dráhy garantují odběr minimálně 40 kusů. Tendr ještě nebyl ukončen.
Pokud jde o rychlost 230 km/h, mají dráhy na trh nyní jiný pohled. „Na trhu existuje v tuto chvíli minimálně jeden renomovaný výrobce, který je schopen dodávku v požadovaném čase dodat,“ sdělil bez dalšího upřesnění Pagan.
Na mysli může mít nejspíš španělského výrobce Talgo a jeho lokomotivu Travca. Španělé loni získali obří zakázku od Deutsche Bahn na dodávku nových meziměstských push-pull vlaků (v první sérii 23 souprav, celkem až 100), které má tahat (tlačit) právě Travca. Rychlost vlaků bude 230 km/h. Podle listu Handelsblatt bylo Talgo jediným výrobcem, který podal nabídku.
Dráhy mají od loňského podzimu v běhu rovněž obří tendr na netrakční soupravy (na způsob railjetů), kde jde o celkem 180 vagonů. Ty budou rovněž moci jezdit až 230 km/h. Pokud jde o lokomotivy, mají dnes dráhy na rychlost 230 km/h jen dva Tauruse.