Škoda vyhrála velkou zakázku na elektrické jednotky pro České dráhy, dodá až 60 vlaků
Jisté je zatím nasazení nových jednotek na spoje mezi Opavou a Ostravou.
Skupina Škoda Transportation získala zakázku na dodávku nových elektrických jednotek pro České dráhy. Dopravci může dodat až 60 nových jednotek za téměř deset miliard korun.
Podpis rámcové smlouvy na dodávku 60 jednotek se sdružením Škoda Transportation a Škoda Vagonka dnes potvrdily České dráhy. Odhadovaná cena zakázky byla 9,7 miliardy korun, vysoutěžená je necelých 9,6 miliardy korun.
České dráhy vypsaly soutěž v létě před dvěma roky, předběžný zájem projevilo šest výrobců. Nakonec přišly nabídky dvě, druhým zájemcem byl španělský CAF. Nové jednotky budou vycházet ze stávajících RegioPanterů, mají mít kapacitu kolem 240 míst. Budou dvousystémové s maximální rychlostí 160 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou cca 720 míst k sezení. První by měly být dodány do konce roku 2023. Vlaky budou již vybaveny zabezpečovačem ETCS.
Zatím jisté je nasazení nejméně dvou jednotek v Moravskoslezském kraji, který uspěl s žádostí o dotaci na pořízení souprav pro spojení Ostrava – Opava. „Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
České dráhy v současnosti provozují 12 jednosystémových stejnosměrných jednotek RegioPanter řady 440. Ty postupně prochází proměnou na dvousystémové. Osm jednotek řady 640 jezdí i pod střídavým proudem, 17 jednotek řady 650 (dalších 31 těchto jednotek je již aktuálně ve výrobě) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.
Pro Škodu jde o další zakázku na nové elektrické jednotky za poslední dva týdny. V Estonsku vyhrála soutěž na dodávku vlaků pro státního dopravce Elron.
Výbava elektrických jednotek v bodech:
• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
• prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem přístupné také osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
• doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
• dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.