Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nečekaný zájem o vlaky pro České dráhy. Ve hře o elektrické jednotky je šest výrobců

Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy
Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy

Celkem šest výrobců předložilo Českým drahám žádost o kvalifikaci do soutěže na dodávku nových elektrických jednotek pro regionální dopravu, čtyři se hlásí do soutěže na dieselové vlaky a tři do tendru na osobní vozy.

Po uzávěrce nabídek to na twitteru oznámil generální ředitel Českých drah. Nenaplnily se tak hrozby některých velkých výrobců, kteří vyhrožovali neúčastí v tendru kvůli diskriminačním podmínkám. Jména zájemců České dráhy neuvedly.

Jde zatím jen o první kolo soutěží, kdy se výrobci kvalifikují a teprve poté se budou podávat cenové nabídky. Tendry vypsané letos v létě jsou objemem největšími zakázkami Českých drah za poslední desetiletí. Možná. Kontrakt je totiž rámcový a České dráhy se v něm nechtějí zavázat k odběru jediného vlaku.

Právě to kritizovali někteří výrobci, Bombardier kvůli tomu napsal na vedení Českých drah dopis, v kterém podmínky kritizoval a označil je za šité na míru Škodě Transportation. Bombardier se nakonec do kvalifikace přihlásil. Důvodem mohou být i nedávná slova Kupce, podle kterých je možné, že ještě před podáváním cenových nabídek už bude jasné, že České dráhy díky novým smlouvám s kraji stanoví minimální počet odebraných vlaků a v požadavcích nezůstane možnost nulového odběru.

V soutěžích České dráhy shání celkem 60 elektrických jednotek pro regionální vlaky s kapacitou do 249 cestujících, 60 dieselových vlaků pro 120 cestujících. Předpokládaná hodnota obou zakázek je 15 miliard korun. Jde o největší soutěže v historii firmy. Všechny vlaky mají být nízkopodlažní a bezbariérové. V případě elektrických vlaků hledají České dráhy nízkopodlažní elektrické jednotky s kapacitou až 240 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) a pro rychlost až 160 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou cca 720 míst k sezení. Hodnota tohoto rámcového kontraktu se očekává ve výši cca 9,7 miliardy korun.

V případě dieselových jednotek hledají České dráhy nízkopodlažní stroje pro 120 lidí, které splňují aktuální emisní normy. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou 360 míst k sezení. Podobně jako u elektrických jednotek bude podmínkou i vybavení zabezpečovačem ETCS. Maximální rychlost bude nejméně 120 kilometrů v hodině. Hodnota kontraktu je 5,1 miliardy korun.

Třetí soutěží se třemi zájemci je tendr na dodávku klasických osobních vagónů. Mají zvládnout rychlost až 200 kilometrů v hodině, hodnota zakázky na až 90 osobních vozů je 4,7 miliardy. Rovněž půjde o rámcovou smlouvu.

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jakto, že u nás nejsou neel. tratě pro 120 km/h??? Právě že vznikají jako houby po dešti a já se do teď ptal, co po nich bude jezdit? Před nedávnem jsem po jedné takové jel motorovým rychlíkem Ova Svinov – Olomouc . V celé délce úseku Skrochovice – Krnov – Cvilín je po reko 120 km/h. Téměř rovina, ze Skrochovic se do toho najíždí ze 100, tedy vlak je rozjetý. Seděl jsem přímo v 843, opravdu jsem myslel, že je to její poslední hodinka – motor řval, vše se třáslo, rezonovalo a vrzalo, ale dostal z toho nejvíce krásných 106 Km/h. To samo Boří les – Valtice (letos už možná až do Mikulova). Už vidím, jak se tam ty 842 rozparádí. 120 je nově i kolem České Lípy (směr Liberec a Bakov). Dále je hodně úseků, kde jezdí motory pod dráty – třeba Sp Jeseník – Olomouc. 843 tam dala max 109 km/h… Jako důkaz přidávám odkaz na pár fotek těch rychlostníků, které jsem rychle ve svém archivu vyštrachal. Zkusím se podívat i podalších, pakliže bude zájem…

    Odkaz na fotky:

    https://seta00121.rajce.idnes.cz/Rychlostniky_120_na_neel._tratich/

    • Chtěl jste napsat vznikaly. Vznikat už nebudou, protože Vmax>100 km/h = ETCS.

    • Já jsem dle GPS naměřil cca před 7mi lety mezi Všetaty a Mělníkem 132km/h u 854 😀

      • To by mě tedy zajímalo, jak se Vám to povedlo, když 854 má maximální provozní rychlost 120 km/h. Zřejmě Vám to asi musí udávat rychlost dost nepřesně.

        • jestli to měřil gps a neměl z okna vystrčenou extérní anténu, tak odchylka může nastat, že se nezachytí více jak tři družice.

    • A ony snad mají KMV řad 842 nebo 843 konstrukční rychlost 120 km/h? Pokud vím, nikdy ji neměly!
      A na tratích s NTR = 120 km/h snad vozidla s konstrukční rychlostí (minimálně) 120 km/h nestačí?
      Opakuji znovu: v regionální dopravě (provozované často či převážně na tratích „regionálního“ charakteru a obvykle s častým zastavováním) není ani zdaleka důležitá vysoká konstrukční rychlost vozidel, ale jejich dynamičnost (rychlé rozjezdy) a dostatečný přebytek výkonu umožňující dosahovat jízdu traťovou rychlostí i na sklonově nepříznivých úsecích (což naopak vozidla s vysokou konstrukční rychlostí obvykle neumožňují).

      • 842 určitě ne, 843 možná těch 120 km/h má. Ale správně, mnohem důležitější je axcelerace (rozjezdové zrychlení). Na lokálkách to platí dvojnásob.
        Ale v té nabídce mne chybí lehké elektrické vlaky s kapacitou max. kolem těch max. 100 cestujících. Je spousta elektrifikovaných lokálkek, kde jezdí zbytečně motoráky – příklad Dětmarovice – Petrovice, Zábřeh – Česká Třebová, Ústí/L. – Úpořiny – Bílina, Louka – Most – Žatec, Ústí/L. – Děčín (po pravé straně Labe), Chomutov – Cheb, Havlíčkův Brod – Jihlava – Veselí nad Lužnicí, České Budějovice – Písek, částečně také Ostrava Svinov – Opava, Zábřeh – Šumperk – Kouty n.D., Ústí/O. – Lichkov, Plzeň – Cheb apod. Na všech zmiňovaných tratích vidím nové různé dvouvozové motorové jednotky (nejen Regionovy, ale i 841,844), kde by klidně mohly jezdit elektrické…

      • No jo, pravda, 843 má 110 km/h a 842 dokonce jen 100 Km/h.. To bych chtěl na té trase ze Zábřehu do Olomouce fakt hodně, těch 109 km/h byla tedy maximálka. Nic to ale nemění na tom, že u toho Krnova nedal ani to. Přitom měl mírné zpoždění, předpokládal bych snahu ho krátit. Zmátlo mě to spojení s těmi přívěšáky, které mají 120. Myslel jsem, že to je shodné s hnacím vozidlem, a ono nikolivěk… Je fakt, že asi i proto jsem již několikrát zahlédl na trati z BV do Mikulova 854, která tu 120 má… Divil jsem se, co že to naráz mají za oběh na trati BV – ZN… Pak tedy je situace opačná, neel. tratě na 120 by už i někde byly, není ale čím po nich jezdit. O to je ta situace více tristní…

  • Měla by existovat vyjímka ze zákona o veřejných zakázkách umožňující vyloučení dodavatele, se kterým má státní společnost zvlášť špatné zkušenosti.

    • jaká to je? Vy když se rozvedete, tak vaše nová manželka bude pořád špatná jak ta původní?

  • To s těmi klasickými osobními vagony je pěkná pitomost, ve skutečnosti se poptává to samé, co už bylo vysoutěžené na Maďarsko, tj. 18 ks celkem 5 vozových souprav spojených semipermanentními spřáhly – viz text zadávačky níže – prosím o opravu:

    Předmětem zakázky je uzavření Rámcové dohody podle § 169 a § 131 a násl. ZZVZ mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem na dobu určitou. Předmětem Rámcové dohody je sjednání postupu při zadávání a podmínek plnění zakázek zadávaných na základě Rámcové dohody, jež se budou týkat (i) výroby a dodávky nejvýše 90 vozů s rychlostí min. 200 km/h, umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1435 mm na území Evropy, včetně dodávky servisních dílů prvního vybavení a včetně vyhotovení a předání příslušné technické dokumentace včetně všech povolení, schválení, souhlasů a registrací, jež jsou dle legislativy nezbytné k provozu a používání dodávaných vozů na území ČR, Slovenska, Slovinska, Maďarska, Německa (včetně vysokorychlostních tratí s povoleným přístupem i pro soupravy tažené lokomotivou), Rakouska a Polska nebo (ii) dodávky náhradních dílů a konstrukčních celků výměnného systému.

    • Tlakotěsné mezivozové přechody vyžadují semipermanentní spřáhla? V té specifikaci nic takového není.

      • ad T.H:
        Ale je – viz text níže:
        Na základě postupu upraveného v Rámcové dohodě dojde k uzavření jednotlivých kupních
        smluv na plnění konkrétních dodávek (dále jen „Kupní smlouvy“ nebo jednotlivě „Kupní
        smlouva“), které se budou týkat:
        (i) výroby a dodávky nejvýše až 90 osobních železničních vozů s rychlostí nejméně
        200 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými
        mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích
        normálního rozchodu 1 435 mm na území Evropy (souhrnně dále jen „vozy“ nebo
        samostatně „vůz“), a to konkrétně následujících druhů vozů:

        a) velkoprostorový vůz 1. třídy označovaný jako řada Ampz, v provedení Ampz1 a
        Ampz2, které se vzájemně liší v provedení koncového přechodu a příslušných
        rozhraní pro spojení s druhým vozem;
        b) velkoprostorový řídící vůz 1. třídy označovaný jako řada Afmpz;
        c) kombinovaný osobní vůz s velkoprostorovým oddílem 2. třídy a s jídelním
        oddílem označovaný jako řada BRmpz;
        d) osobní vůz 2. třídy s místy pro přepravu cestujících s dětmi s dětským kinem a
        místem pro kočárek, s prostorem pro přepravu osob se sníženou pohyblivostí
        včetně míst pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, včetně míst i pro
        doprovod, včetně plošiny pro naložení a vyložení cestujících na invalidním
        vozíku a včetně bezbariérové buňky WC, se služebním oddílem (infopointem) a
        s prostorem pro přepravu jízdních kol označovaný jako řada Bbdgmpz
        e) osobní velkoprostorový vůz 2. třídy označovaný jako řada Bmpz, v provedení
        Bmpz1 a Bmpz2, které se vzájemně liší v provedení koncového přechodu a
        příslušných rozhraní pro spojení s druhým vozem

  • Škodo Škodo, slyšíš to? To zvoní umíráček 🙂 Zakázky na míru končí a v západní konkurenci nemáš s předraženými zaostalými krámy šanci…

    • A jak už víte, kdo všechno projevil zájem o účast v soutěžích, navíc že třeba není jen „křovím“?

    • Doufám, že máte pravdu, nicméně předpokládám, že to Škoda nějak zařídí. Její odříznutí od všech státních firem by bylo krásné.

    • Ukazte mi nejakou lokalku nebo regionalni trat, ktera neni elektrifikovana a ma rychlost nad alespon 120km/h. Moc jich nebude, mozna ze nebude skoro zadna.

    • Jistě že jezdí, dieselová verze ICE jezdí i 250 km/h ale u nás je těch 120 asi rozumny kompromis mezi potřebou
      a cenou v závislosti na tratích kde jsou v plánu nasadit. Z mého laického pohledu by mohlo stacit na velkou část dodávky i 100 km/h.

      • Ale a tu informaci jste vzal prosím kde? ICE TD, rada 605 má maximální rychlost 200km/h, tedy měla když ji DB ještě provozovalo, tuším ze minuly rok nebo dva roky zpátky byl provoz ukončen kvůli velké porochuvosti a nehospodarnosti v provozu

        • A už ten byl jenom nouzovka kvůli nedostatku jiných souprav. Jinak by skončily už před deseti lety.

    • Možná to neshánějí pro obnovu vozového parku na klasické Vindoboně, Hungarii a Slovenské strele (tyto relace jsou již v podstatě elektrifikované), ale pro regionální dopravu, kde, pokud náhodou někde povolená rychlost je nebo bude i vyšší, její dosažení není většinou rozhodující. Jak se bude rýsovat potřeba rychlejších motoráků, což je skutečně také reálné, mohou vypsat soutěž podle toho, ale zřejmě teď na soutěž pro tratě s rychlostí kolem 30 až 50 km/h, někdy ke stovce, své požadavky nechtějí aspoň co se týká požadované rychlosti přehánět – samozřejmě by se to mohlo projevit na ceně … .

    • V regionální dopravě jde zejména o zastávkové vlaky, a u těch je mnohem významnějším parametrem dynamika jízdy (rychlé rozjezdy) než vysoká konstrukční rychlost, kterou lze stejně využít jen v menší míře.

Newsletter

Partneři


Výběr editora