Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nečekaný zájem o vlaky pro České dráhy. Ve hře o elektrické jednotky je šest výrobců

Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy
Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy

Celkem šest výrobců předložilo Českým drahám žádost o kvalifikaci do soutěže na dodávku nových elektrických jednotek pro regionální dopravu, čtyři se hlásí do soutěže na dieselové vlaky a tři do tendru na osobní vozy.

Po uzávěrce nabídek to na twitteru oznámil generální ředitel Českých drah. Nenaplnily se tak hrozby některých velkých výrobců, kteří vyhrožovali neúčastí v tendru kvůli diskriminačním podmínkám. Jména zájemců České dráhy neuvedly.

Jde zatím jen o první kolo soutěží, kdy se výrobci kvalifikují a teprve poté se budou podávat cenové nabídky. Tendry vypsané letos v létě jsou objemem největšími zakázkami Českých drah za poslední desetiletí. Možná. Kontrakt je totiž rámcový a České dráhy se v něm nechtějí zavázat k odběru jediného vlaku.

Právě to kritizovali někteří výrobci, Bombardier kvůli tomu napsal na vedení Českých drah dopis, v kterém podmínky kritizoval a označil je za šité na míru Škodě Transportation. Bombardier se nakonec do kvalifikace přihlásil. Důvodem mohou být i nedávná slova Kupce, podle kterých je možné, že ještě před podáváním cenových nabídek už bude jasné, že České dráhy díky novým smlouvám s kraji stanoví minimální počet odebraných vlaků a v požadavcích nezůstane možnost nulového odběru.

V soutěžích České dráhy shání celkem 60 elektrických jednotek pro regionální vlaky s kapacitou do 249 cestujících, 60 dieselových vlaků pro 120 cestujících. Předpokládaná hodnota obou zakázek je 15 miliard korun. Jde o největší soutěže v historii firmy. Všechny vlaky mají být nízkopodlažní a bezbariérové. V případě elektrických vlaků hledají České dráhy nízkopodlažní elektrické jednotky s kapacitou až 240 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) a pro rychlost až 160 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou cca 720 míst k sezení. Hodnota tohoto rámcového kontraktu se očekává ve výši cca 9,7 miliardy korun.

V případě dieselových jednotek hledají České dráhy nízkopodlažní stroje pro 120 lidí, které splňují aktuální emisní normy. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou 360 míst k sezení. Podobně jako u elektrických jednotek bude podmínkou i vybavení zabezpečovačem ETCS. Maximální rychlost bude nejméně 120 kilometrů v hodině. Hodnota kontraktu je 5,1 miliardy korun.

Třetí soutěží se třemi zájemci je tendr na dodávku klasických osobních vagónů. Mají zvládnout rychlost až 200 kilometrů v hodině, hodnota zakázky na až 90 osobních vozů je 4,7 miliardy. Rovněž půjde o rámcovou smlouvu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zesp
Host
Zesp

Jakto, že u nás nejsou neel. tratě pro 120 km/h??? Právě že vznikají jako houby po dešti a já se do teď ptal, co po nich bude jezdit? Před nedávnem jsem po jedné takové jel motorovým rychlíkem Ova Svinov – Olomouc . V celé délce úseku Skrochovice – Krnov – Cvilín je po reko 120 km/h. Téměř rovina, ze Skrochovic se do toho najíždí ze 100, tedy vlak je rozjetý. Seděl jsem přímo v 843, opravdu jsem myslel, že je to její poslední hodinka – motor řval, vše se třáslo, rezonovalo a vrzalo, ale dostal z toho nejvíce krásných 106… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Chtěl jste napsat vznikaly. Vznikat už nebudou, protože Vmax>100 km/h = ETCS.

Martinm
Host
Martinm

Do 30 let na těch tratích bude ETCS, takže není co řešit.

Vojtěch Maincl
Host
Vojtěch Maincl

Já jsem dle GPS naměřil cca před 7mi lety mezi Všetaty a Mělníkem 132km/h u 854 😀

XXXD
Host
XXXD

To by mě tedy zajímalo, jak se Vám to povedlo, když 854 má maximální provozní rychlost 120 km/h. Zřejmě Vám to asi musí udávat rychlost dost nepřesně.

petr.r
Host
petr.r

jestli to měřil gps a neměl z okna vystrčenou extérní anténu, tak odchylka může nastat, že se nezachytí více jak tři družice.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ony snad mají KMV řad 842 nebo 843 konstrukční rychlost 120 km/h? Pokud vím, nikdy ji neměly!
A na tratích s NTR = 120 km/h snad vozidla s konstrukční rychlostí (minimálně) 120 km/h nestačí?
Opakuji znovu: v regionální dopravě (provozované často či převážně na tratích „regionálního“ charakteru a obvykle s častým zastavováním) není ani zdaleka důležitá vysoká konstrukční rychlost vozidel, ale jejich dynamičnost (rychlé rozjezdy) a dostatečný přebytek výkonu umožňující dosahovat jízdu traťovou rychlostí i na sklonově nepříznivých úsecích (což naopak vozidla s vysokou konstrukční rychlostí obvykle neumožňují).

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

842 určitě ne, 843 možná těch 120 km/h má. Ale správně, mnohem důležitější je axcelerace (rozjezdové zrychlení). Na lokálkách to platí dvojnásob. Ale v té nabídce mne chybí lehké elektrické vlaky s kapacitou max. kolem těch max. 100 cestujících. Je spousta elektrifikovaných lokálkek, kde jezdí zbytečně motoráky – příklad Dětmarovice – Petrovice, Zábřeh – Česká Třebová, Ústí/L. – Úpořiny – Bílina, Louka – Most – Žatec, Ústí/L. – Děčín (po pravé straně Labe), Chomutov – Cheb, Havlíčkův Brod – Jihlava – Veselí nad Lužnicí, České Budějovice – Písek, částečně také Ostrava Svinov – Opava, Zábřeh – Šumperk – Kouty n.D.,… Číst vice »

Zesp
Host
Zesp

No jo, pravda, 843 má 110 km/h a 842 dokonce jen 100 Km/h.. To bych chtěl na té trase ze Zábřehu do Olomouce fakt hodně, těch 109 km/h byla tedy maximálka. Nic to ale nemění na tom, že u toho Krnova nedal ani to. Přitom měl mírné zpoždění, předpokládal bych snahu ho krátit. Zmátlo mě to spojení s těmi přívěšáky, které mají 120. Myslel jsem, že to je shodné s hnacím vozidlem, a ono nikolivěk… Je fakt, že asi i proto jsem již několikrát zahlédl na trati z BV do Mikulova 854, která tu 120 má… Divil jsem se, co… Číst vice »

Člověk
Host
Člověk

Měla by existovat vyjímka ze zákona o veřejných zakázkách umožňující vyloučení dodavatele, se kterým má státní společnost zvlášť špatné zkušenosti.

petr.r
Host
petr.r

jaká to je? Vy když se rozvedete, tak vaše nová manželka bude pořád špatná jak ta původní?

Petr.R
Host
Petr.R

Budou nějaký soupravy typu elefant? nebo jen klasika?

Dušan
Host
Dušan

To s těmi klasickými osobními vagony je pěkná pitomost, ve skutečnosti se poptává to samé, co už bylo vysoutěžené na Maďarsko, tj. 18 ks celkem 5 vozových souprav spojených semipermanentními spřáhly – viz text zadávačky níže – prosím o opravu: Předmětem zakázky je uzavření Rámcové dohody podle § 169 a § 131 a násl. ZZVZ mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem na dobu určitou. Předmětem Rámcové dohody je sjednání postupu při zadávání a podmínek plnění zakázek zadávaných na základě Rámcové dohody, jež se budou týkat (i) výroby a dodávky nejvýše 90 vozů s rychlostí min. 200 km/h, umožňujících spojení do netrakční… Číst vice »

T.H.
Host
T.H.

Tlakotěsné mezivozové přechody vyžadují semipermanentní spřáhla? V té specifikaci nic takového není.

Dušan
Host
Dušan

ad T.H: Ale je – viz text níže: Na základě postupu upraveného v Rámcové dohodě dojde k uzavření jednotlivých kupních smluv na plnění konkrétních dodávek (dále jen „Kupní smlouvy“ nebo jednotlivě „Kupní smlouva“), které se budou týkat: (i) výroby a dodávky nejvýše až 90 osobních železničních vozů s rychlostí nejméně 200 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1 435 mm na území Evropy (souhrnně dále jen „vozy“ nebo samostatně „vůz“), a to konkrétně následujících druhů vozů: a) velkoprostorový vůz 1. třídy označovaný jako řada Ampz, v… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Z toho rozhodně nevyplývá to, co píšete v prvním příspěvku.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Škodo Škodo, slyšíš to? To zvoní umíráček 🙂 Zakázky na míru končí a v západní konkurenci nemáš s předraženými zaostalými krámy šanci…

Martinm
Host
Martinm

No jo no ta česká zabedněnost.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jak už víte, kdo všechno projevil zájem o účast v soutěžích, navíc že třeba není jen „křovím“?

T.Ma.
Host
T.Ma.

Joudo, Joudo … posloucháš se vůbec ? 🙂

Člověk
Host
Člověk

Doufám, že máte pravdu, nicméně předpokládám, že to Škoda nějak zařídí. Její odříznutí od všech státních firem by bylo krásné.

MT Legal
Host
MT Legal

Nebojte, bude se jistě vylučovat za banality.

LK
Host
LK

U motorovych vlaku se nejezdi vice jak 120 km/h?

Josef22
Host
Josef22

Ukazte mi nejakou lokalku nebo regionalni trat, ktera neni elektrifikovana a ma rychlost nad alespon 120km/h. Moc jich nebude, mozna ze nebude skoro zadna.

Martin
Host
Martin

Třeba Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Domažlice, Plzeň – Plasy.

J.L.
Host
J.L.

Z vyjmenovaných tratí jen Plzeň – Bezdružice, ale pouze v úseku Plzeň-Jižní předměstí – Pňovany, který je navíc elektrifikovaný.
Viz http://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rychlosti.pdf

Radek Janata
Host
Radek Janata

Plzeň-Radnice povede od prosince zčásti tunelem a tam těch 160 km/h bude.

J.L.
Host
J.L.

A ejpovický tunel nebude elektrifikovaný?

Martin
Host
Martin

Bude, ale to nic nemění na tom, že ten zbytek trasy ne.

J.L.
Host
J.L.

Ano, omlouvám se.

J.L.
Host
J.L.
To
Host
To

Např. Plzeň – Ejpovice, ČT – Lanškroun/Zábřeh, …

Šalinář
Host
Šalinář

Teď sice možná taková trať není, ale v budoucnu může být. Vlaky se přeci nekupují na 10 let, ale na 30 a více.

Martinlt88
Host
Martinlt88

Motorove rychliky Lovosice-Usti-Decin-Liberec. Nebo nove planovane spesne vlaky Zatec-Louny-Lovosice-Usti.

TratěpodHasnburgem
Host
TratěpodHasnburgem

V useku mezi Libochovicemi a Košticemi nad Ohří mělo být dokonce 120 i mimo draty, v ramci probihajici reko. Ale udajne nepritomnost ETCS snizila rychlost na 100. Jinak rychlost 120 u techto relaci bohuzel pod draty.

X 1
Host
X 1

Josef 22
No v Česku jich pravda moc není. Spíš žádné.
A s přístupem odborníků sždc a min. dopravy, když po rekonstrukci za miliardu zůstane 50-60km/h, tak už ani víc nebude.

Jarda V.
Host
Jarda V.

Jistě že jezdí, dieselová verze ICE jezdí i 250 km/h ale u nás je těch 120 asi rozumny kompromis mezi potřebou
a cenou v závislosti na tratích kde jsou v plánu nasadit. Z mého laického pohledu by mohlo stacit na velkou část dodávky i 100 km/h.

Dispo Tf
Host
Dispo Tf

Ale a tu informaci jste vzal prosím kde? ICE TD, rada 605 má maximální rychlost 200km/h, tedy měla když ji DB ještě provozovalo, tuším ze minuly rok nebo dva roky zpátky byl provoz ukončen kvůli velké porochuvosti a nehospodarnosti v provozu

a8n
Host
a8n

A už ten byl jenom nouzovka kvůli nedostatku jiných souprav. Jinak by skončily už před deseti lety.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Možná to neshánějí pro obnovu vozového parku na klasické Vindoboně, Hungarii a Slovenské strele (tyto relace jsou již v podstatě elektrifikované), ale pro regionální dopravu, kde, pokud náhodou někde povolená rychlost je nebo bude i vyšší, její dosažení není většinou rozhodující. Jak se bude rýsovat potřeba rychlejších motoráků, což je skutečně také reálné, mohou vypsat soutěž podle toho, ale zřejmě teď na soutěž pro tratě s rychlostí kolem 30 až 50 km/h, někdy ke stovce, své požadavky nechtějí aspoň co se týká požadované rychlosti přehánět – samozřejmě by se to mohlo projevit na ceně … .

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V regionální dopravě jde zejména o zastávkové vlaky, a u těch je mnohem významnějším parametrem dynamika jízdy (rychlé rozjezdy) než vysoká konstrukční rychlost, kterou lze stejně využít jen v menší míře.

Partneři