Škoda vyhrála velkou zakázku na elektrické jednotky pro České dráhy, dodá až 60 vlaků
Nový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Jisté je zatím nasazení nových jednotek na spoje mezi Opavou a Ostravou.
Jisté je zatím nasazení nových jednotek na spoje mezi Opavou a Ostravou.
Doufám, že u těch nových panterů bude trochu rozumnější první třída. Aktuálně zcela postrádá smysl si za ni připlácet.
Já si za ni někdy připlatím (když bych stejně jel za obyčejný tarif a příplatek je jen 33%), protože tam si s jistotou (empiricky ověřeno i ve špičce) sednu a je tam stoleček a dost prostoru.
Doufam, ze mysli tim prostorem pro kolo a kocarky opravdu prostor a ne ten paskvil, kdy je u kazdych dveri jeden hak na kola jako je ted u regiopanteru, protoze pokud jedou dva lidi a vice na jednu jizdenku, tak je pakarna, ze musi kazdy mit kolo u jinych dveri. Idealne udelat oodelne polovinu vozu se sedackami po 4, a druhou polovinu s haky a sklapecimi sedackami, kam by se mohli zaparkovat i kocarky a invalidni voziky…
Problém je spíš v tom, kdo takové uspořádání objednává.
Rekl bych, ze clovek, co vetsinu zivota jezdi autem a vlak zna jen z vykresu, bohuzel…
A dalsi vec budou problem jako vzdy penize a omezeny prostor v souprave, kde chce dopravce nacpat co nejvic mist k sezeni.
Za sebe muzu rict, ze s kolem se dobre jezdi napr. railjetem a nebo nemeckymi patry v okoli Drazdan. V ramci moznosti i elefantem pokud neni moc lidi
Vámi popsaný problém myšlení dopravců už snad zohledňuje estonská objednávka, kdy má dopravce požadavek na snadnou změnu interieru v letních měsících. Patrně už někomu dochází, že cestující mají jiné preference v létě a jiné v zimě.
Souhlasím, cyklisté si kola často dávají k WC a průvodčí to tolerují. Háky jsou kapitola sama pro sebe. Kola se nenasazují lehce.
Panter je souprava stavěná jako vlak osobní. U interpantera je to na jízdních vlastnostech cítit. Pro rychlíkové spoje by bylo vhodnejší než Interpanter nakoupit větší počet 5 vozových souprav co se ted vyráběji pro trasy do Chebu. Místo 10 se jich mělo koupit třeba 50 a nasadit na rychlíky.Tot muj nazor.
Máte pravdu, ale pokud máte na výběr Honecker, anebo rychlíkový Panter (stavěný sice jako osobní), je pro Vás Panter civilizační skok ku předu. Ve svém okolí vidím jaký pozitivní vliv mělo zavedení nízkopodlažních Panterů na cestování. Maminky s kočárkem cestují bez cizí pomoci, v pohodě naložíte elektrokolo atd. Jsou lidi, který vlak (díky těmto jednotkám) opět po x letech objevili a začali používat.
Interpanter se hodí na spěšný vlaky. Bohužel tato kategorie vlakú vyšla z módy.
Bohužel jezdím každý den a z počátku jsem říkal super teď říkám kurva. Raději jedu jiným vlakem. Inter mě spíš sere. Pohodlí první třídy je jak na václaváku na židli. Každý cestující druhé třídy projde první třídou takže je to pruchodak. Na wc opět jde přes první třídu tak a zpět. Takže šílené. Klimatizace na střeše nebo co to je vydává šílené zvuky. V první třídě sedačky pohodlné v druhé třídě šílené. Takže z mého pohledu když je možnost raději jedu z Prahy jiným vlakem. Prostě klasická loko + vagóny jsou pro mě mnohem mnohem pohodlnější.
Za nešťastnou konfiguraci interiérů můžou spíše ČD. Taky jsem nikdy nepochopil výhody 1. třídy rozházené po celé soupravě ani z pohledu uživatele 1. třídy nebo 2.
Co vidím kolem sebe, tak lidi jsou s Pantery celkově spokojení. Nadávat na ně jen proto, že je vyrábí Škoda, je dobré tak pro leštění vlastního ega na webu.
Proč ale jezdí na R19 čas od času klasická souprava s B? Proč musely u Olomouce na koridoru pomáhat 843?
Neznám provozní problémy a ani se o ně nezajímám. Beru to z pohledu cestujícího, kterému je naprosto jedno jestli je to od Škoda, nebo jiného výrobce. Podstatná je pro ně nízkopodlažnost, prostor na kočárky a kola. A co se týče provozních problémů, vše se časem vychytá. Stejně jako už tolikrát před tím. Nehájím Škoda, ale tvrdit, že vše je šrot, je také pěkná hloupost. Kellner už si firmu ohlídá aby do budoucna fungovala, tak jak má.
Protože asi těch interpanterů má ČD málo, takže jakákoliv větší oprava/revize má zálohu v klasice.
Na R19 jede klasika ve většině případu když se pokazí panter na Olomouc
V Olomouci jsou 3 pantery
Houby spokojení. Bohužel s nimi jezdím často. Po prvotním nadšení přišlo vystřízlivění.
To by musela Škodovka hodně moc zapracovat na jejich zkvalitnění a ČD i kraje kvalitu vyžadovat. Celé se to třese, zatuchlý vzduch, u dvoudílného jen 1 WC na téměř 150 sedadel…
A třeba to Mireo od Siemense má jeden záchod u třídílného na 214 sedadel,dva hnané podvozky,neumí EDB bez rekuperace,atd,,Ti by také měli „hodně zapracovat“?
Jo jo. Peníze jsou peníze…
Meziobvod 3 kV stojí peníze. Dva hajzly stojí peníze, mnoho hnaných podvozků stojí peníze…
Bohudík s nimi jezdím často a nemám s nimi problém. 🙂
Spokojení jsou často i s obyčejným syslem, ovšem jen do doby, než přestanou fungovat dveře pro výstup/nástup. 😀
Na výrobce samotného nadávat smysl rozhodně nemá, ale musím uznat, že pohodlí z odpružení (rovněž z pohledu cestujícího), v kontrastu k pěknému designu jednotek, odpovídá B249kám… dynamika jízdy (stejně jako u 471) je také velmi slabá (na místě je srovnání s Flirtem LE). RegioPantery na osobácích jsou skvělá věc, tam odpružení zas tolik člověk neřeší a akceleraci mají pocitově snad dvojnásobnou… zatím u nás asi nejlepší regionální EMU.
rok 2025 to jistí!
A budou to uplne stejny panteri jako ti co uz jezdi? Nebo se budou lisit? Pokud ano tak v cem?
Minimálně se budou lišit tím, že ty starší nemají místo světel pí.u.
I kdyby nakonec došlo na všech 60 kusů tak by to bylo víc než dobře.
460tky už ať skončí…
Ale všechny nemusí skončit ve vlastnictví ČD. Alespoň dle slov Jakuba Unucky bývalého náměstka pro dopravu Ms kraje by v případě úspěchu ve VŘ na dopravce přešly vítězi tendru. Uvedl tam cenu či klauzuli za jakou cenu by se to uskutečnilo…
Pokusím se to dohledat. Nemůžu si vzpomenout zda jsem to četl na jeho fejsu nebo někde v diskuzi na tuto otázku odpovídal…
Martin Bělčík ne, vlaky jsou v podstatě majetkem tratě 323. roce 2023 kraj přesouteží provozovatele a pokud nevyhrají ČD, musí za odpisovou hodnotu prodat výherci.
Zkopírovaná odpověď z veřejného facceboku od Jakuba Unucky v odpovědi pro dotazujícího se pana Bělčíka…
No ale měl bych si sypat popel na hlavu, neboť mi teď dochází že řeč je pusch pull jednotkách pro 323…
Ale je možné že to může být podobně i s panthery….
V případě změny dopravce by nový dopravce odkoupil ty jednotky od ČD,přičemž cena jednotky by byla snížená o dotaci,kterou dostal kraj od EU.
Odkup je prakticky nerealizovatelný. Z dosavadní praxe je jasné, že objednatel rozhodne o změně dopravce nedlouho před zahájením provozu. Vlastník soupravy ale musí prodávat a) podle vnitřních předpisů a s péčí řádného hospodáře; b) asi i podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Vzniká těžce realizovatelný obchodní případ. Všichni by vlastně chtěli, ale nikdo nemůže…
Bohužel, 460ky skončí kvůli ETCS 🙁
Na 460 je hezký vzhled čela, a především nadčasový způsob ovládání.
A to cestující ocení!
V čem je ovládání nadčasové, třeba oproti 451?
Nějaká histroická jízda třeba bude
tak Mireo nebude
Soukromí dopravci si už taky něco objednání nebo budou jezdit pořád starýma sunkama ?
Arriva koupí vlaky na vodík a možná i pantery pro městskou linku.
Kdy
Pantery ne, ale budou od nové JŘ jezdit na městské lince desira
😂😂😂
😀 😀 😀
RJ například kupuje nové jednotky od Pesy či vagony od Astry. Desira a Linty, které jezdí na různých tratích u soukromníků sice nejsou nové, ale jsou to vlaky z tohoto století.
A dále hovno
Leo Express má Flirty a přikoupil Siriuse.
Nemá, ty mu zabavila banka a pronajímá mu je.
Z pohledu cestujících na tom asi tolik nezáleží.
Prodal je bance a teď si je pronajímá, čili zpětný leasing.
asi bych takto neslovíčkařil, byť myšlenku chápu. LE je jedinej kdo přitáhl něco nového, ostatní jsou muzea
Pendolino a railjet jsou muzea. Tak jo.
Vůz Astra je taky reko
Jakože ano je, ale cestující to nepozna
Reko čeho?
ty mínusy 😀 je vidět co jsou ti jejich fanatici zač 😀
Když to tak delší dobu pozoruji, tak jsou Pantery poměrně úspěšný projekt Škodovky, ne-li zatím nejúspěšnější. A pokud vychytaly ty mouchy, co tu ostatní zmiňují (což se zdá, že ano podle komentářů z Plzně), tak můžu jedině pogratulovat.
Česko, Slovensko, Lotyšsko – to mi s dovolením jako úspěch nepřijde
Beru to podle množství a toho, že se už poměrně dlouho vyrábí a zakázek neubývá, spíš naopak. Na poměry Škody to úspěch je a nad menšími trhy bych nos neohrnoval. Jasně, kdyby se ve vyvážely i na západ, byl by to obrovský úspěch, ale je poměrně logické, že tam spíš upřednostní svoje výrobce, zvlášť u tohodle druhu vozidla.
460 a 560 jezdily pouze v Československu, laminy taktéž, o 451/452 ani nemluvím.
Zapomínáte na BŽ, tam šlo velké množství laminátek, vlastně s tvořily páteř elektrifikace, jednu mají vystavenou tuším před ministerstvem dopravy.
Čili jen východní trhy, to stejné jako tvrdit že ruské automobily Lada jsou úspěšným projektem protože jezdí v podobných státech.
Mezi Op a Ov? To už ty vlaky nebudou dál pokračovat na Čt?
Asi jsou v plánu Sp vlaky, 2 jednotky tuto trasu rozhodně v celé délce nespasí. Každopádně budeme rádi.
Je samozřejmě dobré, když vozidlový park na dráze je co nejjednotnější. Ne v každém depu něco jiného.
Budou u nových RegioPanterů odděleny nástupní prostory?
Jelikož je to regio tak pochybuji. Asi jen u Interpanterů, který je pro dálkovou dopravu.
hlavně aby už nebyly ty dementní odpadkové pixly pod oknem a normální cestulící aby mohl normálně sedět a ne si křivit záda,protože se mu tem nevejde koleno.
Že by konec 460 i na (Olomouc – Přerov) – Hranice – Valmez – Vsetín? Ne, nebudu si dělat iluze. To tam dají radši pod dráty regionovu, než něco nového… A nebo dají zpět řazení mých mladých let – 163(162)+Bdt+Bdt+Bdt+BDs(B)
Ano, nasazení nových vlaků je ve smlouvě objednavatele a ČD.
V OK by takto mohli zmizet všechny B a do Koutů už by mohli jezdit jen pantery. Z toho Vsetína by se mohla udělat elekrifikace do Velkých Karlovic + Protáhnout linku až tam. Když by se udělala elektrifikace Otrokovice – Vizovice. Taky by se mohla udělat elektřina alespoň do Kopřivnice a udělat přímý Os do Ostravy
Elektrifikace do Vizovic se nepohla nikam.do Kopřivnice ..má to být do Štramberku se taky nic neděje.
No tak v tom případě vykopat stát ať vymění Havlíčka o někoho kdo nebude dělat MD ostudu. A radší celé MD. Možná i vedení ČD se SŽ. Dokud zde nebude zájem státu třebas jako v Rakousku tak to tu vypadat jak to tu vypadá. Nebo udělat liberalizaci provozu kolejí ať se SŽDC více snaží.
tyhle ty regionální tratě se budou dělat nejdříve až po konverzi, kdy se nebude muset stavět měnírna, systém 25kV (2x25kV) je schopen napájet větší vzdálenosti (úseky).
Otrokovice – Vizovice jsou v přípravě, konverze Ferdinandky se prý už dělá, jen není na první pohled vidět..
Z Ferdinandky se má nejprve dělat úsek Nedakonice-stanice před Přerovem. A následně hned trať do Vizovic.
Do Velkých Karlovic jezdí pár lidí, tam bych s tím nepočítal.
Opravdu ? Já bych spíše čekal že tam bude hlavně turistický provoz strjně jako do Koutů. Tak pardon jestli se mýlím
V klidu, Tornáda skončí na severu, už jsme zvyklí.
Kde na severu ?
Na Moravě ,jinde už tornáda nejezdí
Nejsou ješte v Ustí?
Odtamtud právě přešly pod Bohumín
No dík
K čemu nové vlaky když v soutěžích a pseudosoutěžích vítězí ojetiny? Ovšem z Německa se elektrické ojetiny dovážet nebudou. pravda.
Tak jestli ojetina ze škodovky nebo ojetina od DB, je to jedno. Dokud nebude podmínkou vlak v novotě za 3 roky, tak se budeme v regionech plácat pořád v regionovách a podobných.
jaký smysl má utrácet za elektrické vlaky, když za rohem je vodíkový pohon? by bylo raději lepší obnovovat vozový park na místních a lokálních tratích
Místní a lokální dráhy půjdou během 10 -20 let do kopru. Jakmile se chytnou autonomní elektromobily, bude vás taxík stát cenu elektřiny, amortizaci auta a marži provozovatele. Doveze vás odkud chcete kam chcete. Největší výhoda vlaků je vysoká kapacita a rychlost. To na místních a lokálních tratích nevyužijete.
Asi tak, až dojezdí 810 a 814, polovina místních drah zanikne.
asi jak kde, u nás se celá lokálka obnovila, opravila, i budovy, jednou slabinou je bohužel právě ta 810 která je z minulého století a s tím souvidející poměrně dlouhá doba jízdy která by se jistě použitím nového vozidla mohla zvýšit a tím i časová flexibilita a konkurenceshopnost.
A to máte na té Vaší lokálce traťovou rychlost vyšší,než 80 km/h?Že ta 810 má dlouhou dobu jízdy.
Nemusí mít nutně více než 80, do kopce jede 810 často mnohem méně. Jinak na 071 jezdí 814, i když je tam rychlost 100. A není to jediná taková trať.
To je hezké že píšete „u nás“, protože my všichni ostatní samozřejmě víme, kde bydlíte.
jo , takze za 50 let , pokud teda budoucnost neupravi cinani nebo arabove – viz novinky
Jaký je rozdíl mezi drahou místní a drahou lokální? A jak se přeloží do češtiny slovo lokální?
Nesmysl z vodíkem,kde ho vemu?mám elektrifikované tratě tak tam pojedu el.jednotkou , použijte mozek
Vodíkový pohon není to řešení pro hlavní vytížené železniční tratě. Pokud má vodík na železnici nějakou budoucnost, tak na místních výkonech v oblastech s množstvím produkované OZE elektřiny, ukládané do vodíku jako akumulátoru.
Jojo, logiko zhyň, namísto:
generátor – transformátor – transformátor (usměrňovač) – vozidlo
zavést
generátor – transformátor – transformátor – elektrolýza / frakování – kompresor – uskladnění – kamion – kompresor přečerpávání – plnění do vozidla.
Podle vaší logiky je nejefektivnější zpúsob dopravy chodit pěšky. Opravdu to není o logice ale o ekonomice. A existují i jiné efektivnější zpúsoby výroby vodíku, např. vysokoteplotní elektrolýza. A i ta přeprava se dá provádět potrubím, pokud se bude vodíku přepravovat velké množství. Ve chvíli, kdy by se začal vodík používat ve velkém, by se jeho ekonomika velmi zlepšila. Drátizace vedlejších tratí je ekonomický nesmysl.
Oboje používá elektromotor, ale u prvního použijete proud přímo a u druhého se musí síla dvakrát převádět, na výrobu vodíku a pak na jeho použití v elektromotoru. Vodík má výrazně horší účinnost a to výrazně horší, než třeba baterky.
Vodíkové palivové články mají účinnost velmi dobrou, problém je ale energeticky náročné získávání vodíku a ztráty, které vznikají při jeho skladování.
K čemu je dobrá účinnost palivového článku, když k němu je nezbytně přilepeno množství dalších energetických transformací a všechny ty účinnosti se navzájem násobí..
Kde je za rohem?
Bude vodík použitelný i v nákladní dopravě?
Cena?
P.S.: Vodík je jen nosič energie, zatím se v množství, které by nahradilo fosilní paliva ani nevyrábí, a vy by jste chtěl ještě nahrazovat elektriku…
Myslím že by i finančně vyšlo lépe elektrifikovat všechny tratě vč. lokálek, než pořizovat drahé vodíkové stroje.
Přesněji. Zmodernizovat – zrychlit a při té příležitosti elektrifikovat 25 kV 50Hz..
Na co vodík, rovnou Helium 3
Takže na příměstské dopravě, kde jezdí 100-200 lidí chcete vozit šrot, který nejde už opravit a na místní tratě kde jezdí do 30ti lidí, chcete nakupovat drahá vozidla, která nahradí levné a poměrně spolehlivé 810, které je možné modernizovat do stavu přijatelného pro cestování na malých tratích …….. ?
No 810 už dlouho nevydrží max těch 10 let
Vzhledem k tomu že prochází značnou modernizací, není zrovna vhodné je hned sešrotovat
Arriva koupi jednotky na vodík ..
Nic takového nikde nepadlo. Psalo se akorát že je nasadí, což ještě neznamená, že je musí vlastnit.
Dlouho to nebude výhodné. Vodík se musí 70% účinnou elektrolýzou vyrobit, pak zkapalnět, pak skladovat. Daleko lepší je elektrickou energie použít rovnou k přepravě.
Tak to s prominutím není řešení, většina vodíku se dnes získává rafinací ropy. A pokud si dobře vzpomínám na organickou chemii z gymplu, tak se při tomto procesu uvolňuje značné množství CO2, což není v dnešní době zrovna žádoucí. Až bude dostatek energie z obnovitelných zdrojů (případně i z jádra) na elektrolýzu vody, tak možná tehdy se vyplatí vlaky na vodíkový pohon.
Me by spise zajimalo, co s temi vsemi pantery bude, predevsim temi „rychlikovymi“ pri zavadeni 200 km/h. Asi to sice jeste bude nejakou dobu trvat, ale podivejme se na dobu zivotnosti vozidel na ceske siti-ty vlaky tu budou jezdit klidne i za 30 let a to se snazim verit, ze 200 uz bude na mnoha tratich, kde tyto vlaky jezdi standardem. To zase bude ten provozni bordel, kdy co vlak to jina maximalni rychlost a jina jizdni doba. Tohle je mor pri malovani grafikonu a ma to znacny vliv na kapacitu trate. Musi se slozite resit predjizdeni vlaku, ktere by… Číst vice »
Přemýšlím, kde ve světě jezdí Os. jednotky s rychlostí vyšší než 160 km/h
Však ono už dnes je to nasazované jako Rx !
Když slyším na nádraží že přijíždí rychlík vyšší kvality a přijede panter, tak mě to vždycky rozesměje.
Žádný rychlík vyšší kvality dávno nejezdí
Osobně jsem jel „rychlíkem“, tvořeným jednotkou s nynějším označením 560. Trať Břeclav Brno. Málem to ze mne vytřepalo duši. Ale na druhé straně – dvě spřažené 5ti vozové jednotky v klopených zatáčkách mezi Kuřimí a Čebínem, jedoucí max povolenou stovkou, nádhera.
Jednotka 560 je Tornádo, to 200 nepojede ani náhodou.
To nepojede. Železniční hřbitov v České Třebové je pokud vím relativně v rovině…
Dobře, měl jsem na mysli regiopantery, interpantery jsem nechal stranou
Ono je to spise tak, ze v CR se jezdi cimkoliv kdekoliv cokoliv. Vsak i city elefanty jezdily posilove expresy Praha-Ostrava.
Neprotlačili je loni i jako speciální vlak na Velkou pardubickou?
Norsko, Oslo – s-tog: R10, R11 kolem Gardermoen.
Tak zrovna 5 vozová rychlíková jednotka by se mohla uplatnit i na jiných linkách.
a kdyby to ještě udělali na elektriku i na diesel – tak to by teprve bylo možností k využití. Rychlíky do Zlína, Luhačovic, Trutnova, Žel. rudy …
A myslíte že při zavedení 200 tam začnou i nákladní vlaky jezdit 200 nebo tam tenhle mor bude jezdit pořád pomaleji??
Muzeme se bavit o tom jestli 200 je systemova ci ne, ale evidentne se prosazuje. Navic alespon v nekterych pripadech existuji pro naklady paralelni trasy a nebo ten provoz osobnich vlaku neni zase tak frekventovany. Alr to je jina diskuze. Rychlikovy panter na 160 je zkratka dalsi budouci provozni komplikace.
Ale není. Hoďte si do kalkulačky 50 km tratě, kterou vlak projede souvisle rychlostí 180 km/h (200 km/h), 150 km/h (160 km/h), 100 km/h (100 km/h) a 65 km/h (160 km/h).
A zjistíte, že vlaky 200/160 jsou ten nejmenší problém 🙂
Ty si mor. Nákladní vlak nikdy 200 jezdit nebude. Ale proč, to si někde přečti.
Vzhledem k tomu, že určitou obdobu vysokorychlostní nákladní dopravy mají v Itálii a nejsem si jist, zda už nefunguje v Číně, byl bych na takové tvrzení velmi opatrný. Za posledních cca 40 let se postupně rychlost nákladních vlaků zvedala z 65 km/hod na 100 km/hod s tím, že se v současnosti v Česku (aspoň doufám) prověřuje možnost vozby ložených vozů 120 km/hod. Vývoj se asi nezastaví a tlak na zvyšování maximální rychlosti u některých druhů zboží bude určitě pokračovat.
V České republice je možnost vozby nákladních vlaků rychlostí 120 km/h dávno ověřena.
Výhody? Nezjištěny.
Nevýhody?
a) možnost ložení pouze na 20 tun na nápravu (místo 22,5t)
b) zvýšení spotřeby o cca 30%
c) brzdění vždy a výrazně samočinnou brzdou (dynamické brzdění již na to nemá čas)
d) zrychlení přepravy vlaků na v úvahu přicházejících úsecích je tak malé, že v kontextu nákladní dopravy se s ním nedá uvažovat.
Vy stě komediant ..120 km/ h můžou vozy v prázdném stavu už dávno ..zvýšení spotřeby o 30 % na to stě přišel kde?jasné že to brzdim samočinnou brzdou jinak bych byl v pí..ty si komediant
Tak si toho komedianta užijte. U vozů prázdných je nárůst spotřeby dokonce téměř 50%. A pravděpodobně to neplatíte…
Pro zrychlení nákladní dopravy na železnici je mnohem přínosnější plynulá jízda než honba za 120 a vyšší rychlostí.
Mor byl spíš myšlen na JiPův příspěvek 😇 Nákladní vlaky mám rád a s tím že na 200 trati pojedou třeba jen 100 dokážu normálně žít i dál 😂😂😂
Nákladní vozy na 200 km/h sem neviděl
pro expresní vrstvu to není, ale zastávkových rychlíků typu Vysočina, Svitava nebo Moravan bude potřeba stále dost – a na tento typ výkonů je rychlost 160 km/h dostatečná
mne by zajímalo co bude s železnicí, auty, autobusy, letadly a loděmi poté, co se začneme teleportovat – myslím, že to bude dříve než za 30 let
🖖
Nevím co teleport, ale autonomní taxíky ve stylu Uber, kterými bude člověk jezdit odkud chce kam chce za cenu elektřiny, amortizace vozidla a marže provozovatele, tu budou hodně brzo.
Čučím z okna a nic . Hodně brzo je něco jako jednotka dočasnosti ?
jeden furt 🙂
Kdo se chce o této bezrozměrné jednotce něco dozvědět, odkazují ho na Necyklopedii…;-D
Nemáte odkaz?
PS: Myslím na ten matroš kterej jedete, ne na ty taxíky.
Ano. Prý už 30. února.
Přes Vysočinu 200 nebude. Ani za 30 roků. Budějovice – Plzeň – Cheb – Vary – Ústí n.L. taky ne. Olomouc – Ostrava po současné trati taky ne (má být paralelní VRT).
Bude 250, především z Tišnova do Kuřimi. Z Kolína do Kutné Hory 160…Stačilo by chtít…
Ale to i nyní vyrobená vozidla nebudou právě nejmladší…
To budou přetrasovávat ten oblouk mezi Čebínem a Kuřimem?
ono je spíš nedobré, že se rozevírají nůžky mezi provozem kvality a obnovy vozového parku regionálními a lokálními tratěmi, přičemž právě na lokálních tratích jezdí technický archaismus a je tedy na místě se ptát, jestli to někoho na ČD jako největšího provozovatele místních tratí zajímá
Je to jen pár dnů,co zde byly ČD ironizovány, když ing.Ješeta v rozhovoru upozornil na to,že neexistuje náhrada již přesluhujících 810…. podle mnoha diskutujících je vyrábí Iveco,SOR, Scania atd….tak co vlastně chcete????
Ironizovány? Jako železněny? Inu je to přece železnice, že?
ČD to zajímá, hledá dodavatele DMU70. Důležitější ale do budoucna bude ochota objednavatelů ty místní výkony pro pár desítek lidí na spoj vůbec objednávat „u dráhy“ (míněn dopravní systém, ne konkrétně dopravce ČD).
když bude objednavatel ochoten to zaplatit, tak dráhy poptají a někdo velkou serii DMU70 nabidne a vyrobí. Jde jen o peníze. Jako vždy…
Nyní jede naklad cca 5 min. před rychlíkem,při 200 km h. to bude cca 8 min tedy propustnost bude tedy nižší.
Co by s nima bylo? Nic. Jsou na 160, budou jezdit 160.
Můžu se zeptat, jaké dalších vlaky ČD v současné době poptávají, tedy jaká výběrová řízení v současnosti běží?. Díky!
Běží soutěž na motorové jednotky, několik soutěží na El lokomotivy, a na 182 vagónů na 200(230)km/h. Plus nějaké sondáže trhu (dvoupatrové jednotky, malé motoráky atd).
Nemá někdo nějaké bližší info o průběhu té soutěže na 180 vagónů? Už dlouho jsem o tom neslyšel a přesně už nevím v jakém to bylo stavu a dohledat se mi taky nepodařilo.
182 vagonu stále běží. Ted proběhly nějaké další konzultace.
Poptávají asi 180 vagónů nějakých asi 40 lokomotiv zhruba 200 náhrad za šukafony. Hází očkem po nějaké náhradě za Elefanty. Tohele a ještě nějaké motorové jednota asi něco jako regioshark a taky lokomotívy na 230 a nejspíš i nějaké věc. Reálná soutěž je snad zatím jen na ty vozy.
Na ty vozy a na DMU120 už vyberko běží, lokomotivy taktéž. Zjišťování je u těch náhrad za Elefanty a za 810
Lokomotiv
90x na 200
40x na 230
Edit: Sorry za gramatiky melo tam byt i vozy na 230
Je potřeba nahradit patrové Ešusy a 810. Takže se sondují patra a DMU120.
No, nevím, jak to Škoda vyhrála, ale vím, že ve Vítkovicích- závod 2 se už hala pro Vagonku na tyto soupravy staví od podzimu…
A co má být, to je snad jasné, že když jdu do soutěže s nějakým výrobkem, tak musím mít fabriku, lidi a materiál na jeho výrobu zajištěné. Nebo myslíte že odběratel počká, až si vše seženete?
To je otázka, co je míněno „tyto soupravy“. ŠT získává hodně zakázek už delší dobu, takže je logické, že investuje do výrobních prostor. Určitě nestaví halu kvůli této konkrétní zakázce.
No oni toho mají dost i bez této zakázky, tj. Jižní Morava, Lotyšsko, Estonsko, Slovensko. Takže tu kapacitu navýšit musí tak jako tak.
A jsou to přímo tyto soupravy, nebo tento typ pro někoho jiného (Estonsko, Slovensko, JMK, …)?
Škodovka vyhrála s tímto typem více soutěží.
No , taky se od jara hledaji strojvedouci na Pu-Lb-Dc , tedy v dobe kdy nebylo ,, nic jiste,, .
U toho spojování souprav pozor na délky nástupišť, zvlášť po budoucích rekonstrukcích. Spíš než Pantery bych tam viděl raději poschoďové jednotky vycházející z push-pullů pro DB, šlo by navíc o krásné vlaky.
Tak s délkou souprav a patrovýma jednotkama se budou muset poprat v Prahéééé a okolí, na zbytek republiky jsou patra jen vzduchovoziče.
Že by začiatok konca tornád? To by bol dôvod na oslavu!
Spíš si myslím že po dodání jednotek do Bohumína si Pražáci shrábnou Elefanty.
Ty dvě 640 Bohumín nevytrhnou 😀
Aspoň 6 panterů by to chtělo místo těch 6panťaku
ono to bude mozna i drive…
Což je win-win. Ostrava dostane nové vlaky a Praha dostane vlaky sice starší, ale dostatečně kapacitní.
Které bude muset za chvíli měnit, protože jak zaznělo v rozhovorou s Ješetou, tak přepínání má jít od západu.
Elefanty do Prahy jit nemají, duvodem má byt přepínání
Vzhledem k tomu, že se prý pomalu blíží přepnutí 171 na střídavinu, tak si myslím, že v Praze bude volných Elefantů víc než dost.
Nebylo nedavno zrovna receno ze 171 bude v prepinani posledni?
No já tu naopak nedávno četl, že Beroun má být brzy.
No jako dočasné řešení bude asi tažení dvojsystemovou loko
Tornádo je, co se ergonomie týče, ještě větší hrůza, než byly žabotlamy. Rozložením na dlouhé cesty, ale určením příměstské poskakovadlo. Plus schody. Ešusy skutečně půjdou do Prahy, protože se s věkem a nehodami snižuje počet provozních kusů, přičemž ROPID požadavky naopak navyšuje. A Ostravsko je potřeba uvolnit pro vícesystémy.
Ne, neshrábnou. Bude jich dost z linky S7, kam se budou muset po koridorizaci trati 171 pořídit dvousystémová vozidla.
To, že dílna neumí spravovat svěřená vozidla ještě neznamená, že jsou špatná. Napr. Olomouc je fakt zoufalá. A to nemluvím jen o 460. Naproti tomu 560 v Brně ( ano mají jinou regulaci a ano, nejsou pro cestující moc přívětivé) jsou se spolehlivostí jinde.
Olomouc níc moc ale Bohumín ,tam neumí dílna namazat ani ruční brzdu na 810 ce
V Maloměřicích byla (a asi je) parta fandů, co tomu rozuměla a brala to jako koníček. Proto taky vytahali tyhle souprav z kopřiv nejen z okolí Brna. Zpočátku to bylo často tak, že fíra tomu dal odpich a mašina vypadla. A Interiér je bohužel takový, jaký odpovídá době vzniku. Někde jsem četl rozhovor se zástupcem Škody o lokomotivách, že zhruba v polovině životnosti (50 let) by měly a počítalo se s tím, projít zásadní modernizací. Týká se to i jednotek. Jen je potřeba mít odvahu to prosadit a mít plnou prkenici. Jinak se nadává, že se jezdí šrotem a že… Číst vice »
No, z kopřiv vytáhli jednu soupravu ze Slovenska, která zprovozněna už nikdy poté nebyla a dodnes tiše hnije. Provozní jednotky se udržují v provozu, protože za ně není náhrada, víc bych za tím nehledal.
560 prošly zásadní reko. Regulace výkonu je úplně jiná, než z výroby. Teď se s nimi jezdí fakt dobře.
Ještěže jezdí snad jen u Ostravy a Prahy kde 99% cestujícím vyhovují.
Na ODIS S1 nebude stačit EMU240. Change my mind
Záleží jak často bude jezdit.
No tady těch 240 míst jde opravdu využít, v horním patře elefanta asi občas člověk s větším zavazadlem zabere další sedadlo, protože to prostě není kam dát?
Nebo by mohl jezdit IC Opavan alespoň v úseku Opava – Ostrava. Jak tuhle říkal jeden fíra ráno tam jezdí tak 100 lidí
No v létě během corony tam bylo celkem prazdno
Vzhledem k tomu, co tam SŽ předvádí při neustálých výlukách, stačit budou.
Jak krásně umí ČD napsat výběrové řízení tak, aby se přihlásila skoro jen Škoda. Zajímavé je, že ve světě se do soutěží běžně hlásí Stadler, Bombardier, Alstom, Siemens, Pesa či CAF a u nás jen Škoda a CAF. Ani bych se nedivil, kdyby jim CAF dělal jen křoví.
Alstomu se nelíbilo, že tam není garance minimálního odběru. Pesa tehdy byla krátce po restrukturalizaci, je otázka, jestli vůbec měla na to do takové soutěže jít.
No, ono je potřeba se zamyslet nad specifiky české železniční sítě. Například systém 3 kV= požaduje kompletní přeměnu vstupní části proti čistě střídavému řešení…
Není pak divu, že se jiní výrobci do nejasného schvalování nehrnou a vyhrává zde jak na běžícím pásu ŠKODA, která vozidlo od základu projektovala jako vícesystémové, ale vždy se systémem 3 kV =.
To je přece úplně jedno. Jakékoliv vícesystémové vozidlo má ss meziobvod, ze kterého se napájejí střídače pro AM. Jde jen o to, jak ten ss meziobvod krmíte.
Jde jen o to, na jaké napětí ten ss meziobvod uděláte – jestli ho máte připravený na krmení rovnou ze sítě.
Neviděl sem jiný než 3 kV. Zatím.
Nejenom sítě. I výběrek na dopravce, kdy jediná možnost je mít napřed rámcovku a pak se snažit soutěžit s tím, že se to kdykoli může zvrhnout v hon na nejnižší cenu.
Tedy i české specifikum = absolutně netuším, kolik vlastně odeberu 😀
Kolil toho věděly DB při podpisu smlouvy s Pesou na cca 400 ks a kolik odebraly – cca 80 ks
Pesa se v DB asi moc neosvědčila.
Ty 3kV= nejsou podle mne takový problém jako spíš zabezpečovačka LS. Protože západ jede historicky především na bodovém zabezpečení, zatímco my tu máme liniové – a navíc v kolejích. Jsou legendy, co to vyvádělo, když se poprvé ocitlo Pendolino na Smíchově.
3 kV = jsou zásadním problémem při návrhu meziobvodu a navazující trakční sítě. U AC jednotek si to nastavíte tam, kam potřebujete, tedy cca pod 1000 V.
Nějaké LS dnes prakticky nikoho nebere.
Šmarja pane Šimral, v dnešní době výkonové elektroniky je úplně jedno, na kolik je nastavený meziobvod nebo čím a jak ho krmíte. Jde jen o to, kde to bude jezdit a výrobce vám to poskládá. Tomu se říká moderní modulové stavění lokomotiv.
Když tam chcete Mirel, bude, když chcete PZB LZB, bude. V podstatě každá interoperabilní mašina má dnes Mirela, PZB LZB, SHP, ETCS (nebo přípravu) a některé i Italský systém. To je ta interoperabilita.
Šmarjá, pane M262, ono je i v současné době setsakra rozdíl, jestli stavíte napěťový meziobvod na 1000, 1500 nebo 3000 V. Technologie IGBT, dimenzování, ochrany atd. jsou pokaždé jiná liga a taky to jiank stojí!
Pesa není schopna vyrobit a schvalit něco elektrickeho pro ČD. Nyni to može pouze Newag.
Myslím, že teď už by byla. Ale v době zadání ne. Obecně, Polsko jezdí všude na stejnosměr, Němci mají jinou střídavinu. Nemohou tedy nabídnout již existující jednotky.
Oni ani nemají moc zájem, viz jednotky pro Jihomoravský kraj. Nebudu jmenovat konkrétní výrobce, ale konzultace skončily nějak takhle: 1. výrobce: odmítl udělat dvouřádkový displej na čelech a bocích vozidel, odmítl tlačítka na obou polovinách dveří (na jednom křídle údajně stačí), nabídl menší počet zásuvek než bylo požadováno a spoustu dalších drobností 2. výrobce: nabídl jednotky s výškou 760 mm místo 550 mm. 3. výrobce: už si nepamatuju, ale taky nějaká blbost co by šla snadno upravit, kdyby se chtělo. No a nabídku nakonec podal Stadler a Škodovka. Stadler ale nabídl menší počet sedadel, takže byl vyřazen. A kdo zůstal?… Číst vice »
ani se nedivím že to vyhrála Škoda. S CAF by to museli tady schvalovat a znovu testovat. Těch Panterů tady pak bude opravdu hodně. Možná to bude jak elektrická novodobá 810 (Myslim poctem kusu )
Což by ale byla nakonec výhra kvůli dostupnosti náhradních dílů…
Jednalo se pouze o rámcovou smlouvu nebo byla podmíněna i objenávkou určitého počtu kusů. Pokud ano, tak kolika?
Tak to je skvělá zpráva,gratuluji Škodě!!
Tohle je automaticky 3 vozová jednotka a zatím pro Ostravsko 2ks.
Nevim jestli 60 jednotek je velká zakázka ,ale těch regiopanteru by to chtělo aspoň 160 ks.
Bude to v nich rámusit jako v současných Panterech? Včera jsem s ním jel a málem mě to v Záboří vyhodilo ze sedačky ….
Tohle už má přepracované podvozky
Tak v tom případě OK.
On jedinej rámus nejde od podvozků, který mimochodem stojí za starou bačkoru. Kdo jezdí pravidelně, dá mi za pravdu. Ale o dost větší rámus dělá vybavení na střeše. Čerpadla trafa ječí jako kdyby byla ložiska před smrtí a o hluku od ventilátorů ani nemluvě. Kdyby někdo chtěl srovnávat, Flirt od Stadlera má též vše na střeše (pravda, nemá čerpadla trafa), ale jinak ani nevíte, že stojí u perónu. O Panteru víte už z předchozí stanice……
V plzenskych Panterech jsem si niceho takoveho nevsimnul. Dodany cca pred 2 roky. Nejdena se o starsi serii?
Chcete říci, ze jsou tiché? Poslouchám…..
Ano, jsou tiché
Věříte tomu?
Já to mám odzkoušeno a taky přímo od zdroje ..
Inu, nezbude mi nic jiného, než se vypravit na západ zavzpomínat na staré dobre časy na VŠ a zjistit, jak to tedy s těmi “ novými Pantery” je.
Mohl by jezdit aj tu v Praze např večer
Jojo, vždycky přes den budou stát a vyjedou na pár hodin večer. To je super nápad.
Takhle jezdí přece InterPantery do Radotína ráno. S tím rozdílem že zbytek dne jezdí mezi Prahou a Moravou.
Hlavně ne regiopantery na rychlíky.
Tak třeba na rychlících přes Vysočinu by byl i obyčejný Regiopanter (Interpanter) zlepšení po všech stránkách…
Ale ano
60 jednotek v ČR je určitě velká zakázka..
Že by soumrak řady 460, vozů Bdt a jejich derivátů?
Pokud klapne ta Olomouc tak minimálně v Olomouci ano, nevím jestli ty 2ks v Ostravě budou stačit.
2 kusy budou stačit? To si děláte srandu, tak si ty panťaky odsud vemte k vám
Kdepak, na smetišti známém jako Moravskoslezský kraj jich bude kolik hrdlo ráčí. Paralelně budeme slýchat pohádky o tom, jak dva panteři nahradí pět tornád včetně navýšení počtu spojů.
Bohužel Šest tornád
No konečně!!!!!!!
Tak to má být!
Přesně tak žádný šrot. Už to chce jenom ten diesel a zbylé béčka trochu zcivilizovat bohužel dieselů je tu tak 2x více
Pokud to Ol. kraj potvrdí, to bude hned jiné cestováníčko oproti Bdt případně Tornádu 😁
To každopádně ,tornáda mají být už min. 10 let ve šrotu.
Na druhou stranu, kde jinde ve světě máte nostalgické jízdy za cenu běžného jízdného a v pravidelném taktu?
Napadá mě na to tolik odpovědí, že ani nevim, kterou vybrat. 😀
Elefanty jentak nezmizí bráško 🤟
Třeba myslí z Ostravska.
Stačí je krmit střídavinou.
1) Jak mohou v případě této rámcové smlouvy ČD nebo Škoda zasahovat do počtu vozů v jednotce? Podle míst k sezení předpokládám, že se bude jednat o třívozové jednotky. Kdyby si tedy nějaký kraj přál čtyřvozové, může se na ně tahle smlouva využít?
2) Otázka mimo tohle výběrko – jednotky Moravia budou vážně čtyřvozové? :O Já myslel, že se bude jednat o dvou vozové soupravy, které budou standardně řazeny po dvou…
1) To bude řešit smlouva, ale řekněme že ČD vypsaly samostatné VŘ na EMU 150 a samostatné EMU 240 ne bezdůvodně.
2) čtyřvozovky, k tomu několik dvouvozovek
Přitom ve smlouvě je výslovně napsáno, že dvouvozovka musí umožňovat v budoucnu přidání dalšího článku, čili musí z dvouvozovky jít udělat třívozovka.
Pochybuji, to by muselo být další vyberko třeba na EMU 320, EMU400 atd.. a od určité kapacity se vyplatí spíše dvoupatrová jednotka kvůli případnému spojování a délce nástupišť.
Proč by měli 2×2 dvojvozou město 4 vozove
Protože 4 vozová zatím u nás nejezdí – tu mají jen na Slovensku 😀
Pantery nebrat, i za levno jsou drahý.
Tak kolik ted stál ten CAF s tím že by se nejspíš tu musel ještě otestovat takže by asi trvalo nasazení do provozu déle a očividně to nevyhrál. Takže buď za A Škodovka je oblíbenec za B Byla levnější za C třeba to výhodnější nebylo ale ČD už Pantery vlastní takže z hlediska udržení minima řad a tím pádem i ušetření peněz. Asi v tom teda máte přehled. Tak kolik stály jednotky od CAFU ?
Z mínusů si nic nedělej, někteří diskutující zde nikdy v ničem lepším nejeli. Ale zase na druhou stranu, lepší panteroškopek než to, co jezdí někde v příměstské teď.
Aha odborník…
Možná realista?
Dva odborníci
No já s pantery nějakou zkušenost mám. A vy? Když máte tuhle debilní poznámku?
Být vámi sleduju hlavně úroveň svých poznámek než se začnu navážet do ostatních.
Hodně zkušeností
No jo, když to jede kolem Jerryho na přejezdu, tak to i dobře vypadá. To má pak dobré zkušenosti.
Koukám, jak jde o elektrické jednotky, to je vítěz znám okamžitě, ať žije Škodovka !!
Kdyby Škodovka vyráběla i dieselové jednotky, možná bychom se dočkali i nových mot. jednotek na to Kladno, ale bohužel Škodovka nevyrábí. A jiná firma od kamaráda z ministerstva tu není. Nic nebude..
…..bohudík nevyrábí…….
A proč jako?
To je jednoduchý. Proč by se tu měli prohánět další zmetci od Šádewerke? Oni prostě už lokomotivy a ani nic podobné tomu vyrábět neumějí. Tečka.
Fandil bych jim, ale nejsem si jistý, zda se dá.
„a vybavené akustickým majáčkem“, takže to zas bude vřískat neustále jako u těch perníkářských krumplů, místo aby to vřískalo pouze když to slabozraký aktivuje? Píše se tady že ne, ale věřte tomu…
No jak chtějí. Kolem Perníkova už nasr..štvali lidí dost a odmítají v tom jezdit.
Chápu, že vám to vadí, ale bez těch pohádek okolo by to neslo? Jestli myslíte, že tomu dodávají větší váhu, tak podle mě je efekt přesně opačný.
Kolem Brna pozoruji přesný opak. Cestující v letních měsících schválně čekají na spoj směr Židlochovice (640), aby nejeli v Honneckerově pomstě.
Nebo 560, kde je nutný alespoň základní horolezecký kurz pro nastoupení.
Vy horolezče…není to o moc jiné než klasicky rychlikovy vozeň…
Což je ale přesně jádro pudla, na regionálku s velmi častou výměnu cestujících fakt není příjemné lézt do tak úzkého prostoru na strmých schodech a ještě k tomu rychle.
Plus stejně hnusné nástupní prostory maji teda už jen 460, Bdt279 a B 249 (+velenické deriváty tedy), které už snad půjdou do kopru.
Well done, Škoda!
Hele, že se nepřihlásil Siemens nebo Pesa celkem chápu, že CAF to tu moc neumí vím, ale fakt jen dva účastníci… 🙁
A hlavně, ve stejnou dobu byla vyhlášená soutěž na EMU 150, tam byla smlouva uzavřena před rokem a půl.
Bylo to EMU160 a myslím si že to bylo díky tomu že na tuhle zakázku zatím nebylo zájemci ze strany krajů tak ČD nemuseli chvátat. EMU160 už mají pod smlouvou od krajů už skoro 2 roky. EMU240 teprve nedávno na Ostravsko 2ks a na Olomoucko 27 pokud to schválí nové zastupitelstvo.
A není to tím, že pro ostatní výrobce nejsou ČD zákazník na úrovni? Když ani neví, zda něco odebere a pak kolik toho odebere.
Mám šok! 😀
Šok! 😄
Ale ne, fandím Škodovce, líbí se mi, jak se získáváním zakázek i expandují a modernizují výrobní kapacity. Každopádně pro dobro české železniční dopravy doufám, že se z té rámcovky vyčerpá co nejvíce, ideálně vše.
Takže to zase budeme mít:
* neregulovatelnou klimu (buď 30 nebo 18 st. C)
* foukání studeného vzduchu přímo na kolena
* vrzající díly
* UŘVANOU signalizaci otevirajících dveří
* nepohodlné sedačky a brnějící nohy
Kdy se konečně normálně slušně svezeme?
Děkuji
Přesně jak píšete. To i v žabotlamičce bylo pohodlnější svezení.
Počítám, že až zmizí poslední Honecker, tornádo nebo 810, okamžitě se tu od vás dočteme, jaké to bývalo pohodlné svezení….
Jojo… Nadskakování jak na trampolíně na každém kolejovém styku a ta tichost. Nehledě na krásně rozpálenou stěnu od topení, že se ani nedalo opřit. Ale jasně s žabotlamem až do vesmíru.
Ve srovnání Panter vs Cityjet je Panter snad ve všech ohledech pouze chudý příbuzný.
Uznávám ale, že jezdím starším Interpanterem na R13, novější verze v Plzeňském kraji je prý o něco lepší a třeba tolik nebouchaji podvozky.
V Plzni jsem bouchani od podvozku ani vzduchotechniku nezaslechl. Nejezdim denne, podvozky bych si vsimnul.
Rachot od podvozků
Rachot vzduchotechniky na střeše který slyšíte při nástupu a výstupu.
Stačí, že stojí u perónu a je slyšet po celém nádraží. Nezapomenu na to, jak sme je aktivně odstavovali v Rájci Jestřebí, spaní hned na nádraží a v létě otevřené okno. Ty ječící čerpadla a klima slyším ještě teď.
To jste asi ráno nebyli moc odpočatí,to chce napsat hlášení a odmítnout nastoupit směnu,jinak se nic nezlepší.
A proč máte po odstavení zapnutou klimu?To jste magoři?
No dalo by se to zlepšit, kdyby se koupili vlaky, ne parodie na vlaky.
Buďte rád že jste nikdy v létě nepotkal Ešus.
Ale tomu klimatizace funguje…
…minimálně z Prahy do Karlštejna…
To je zajímavé že ve Studénce u perónu toho pantera téměř nedlysim
Si vyndej ty sluchátka z uší ty Panteromilče. Podle toho, co tu píšeš, si typan, co stojí na mezi a fotí je. Ale nikdy si s tím nejezdil.
No konečně někdo, kdo vidí realisticky. Díky. A jen doplním, že pro fíru to také není pohodlný stroj. 560 je proti tomu Mustang ( myslím pro fíru).
Nekecej
Nekecám.
560 má ohromnou kabinu, to vím. Ale v čem spočívá to nepohodlí pro strojvedoucího? Špatný výhled?
A v kterém velkoprostorovém EMU je regulovatelná klima?