Lepší železnice pro nové škodovky. SŽDC chystá další modernizaci trati Mladá Boleslav – Nymburk
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje další velkou investici do své sítě kvůli automobilce Škoda Auto. Za 342 milionů korun
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje další velkou investici do své sítě kvůli automobilce Škoda Auto. Za 342 milionů korun zvýší kapacitu trati mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem.
SŽDC už vypsala veřejnou soutěž na firmu, která trať opraví. „Cílem stavby je umožnit provoz většího počtu vlaků pro potřeby průmyslových závodů v Mladé Boleslavi, zejména Škoda Auto,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Po skončení celé akce má trať zvládnout odbavit za den namísto stávajících 28 nákladních vlaků až 38 souprav. Zvýšení kapacity chce SŽDC dosáhnout vybudováním nové výhybny Straky v nejdelším mezistaničním úseku Veleliby – Čachovice. „Ke zvýšení kapacity trati přispěje také prodloužení stanice Čachovice na 650 metrů, takže všechny stanice a výhybny v úseku Straky až Bezděčín umožní křižování vlaků délky až 610 metrů,“ dodala Šubová.
Jednokolejná trať je hlavní trasou pro nové škodovky, odkud putují na seřadiště v Nymburce a dál po celé Evropě. S tím, jak roste výroba automobilky, je čím dál větší problém odbavit všechny vlaky. I proto není podle SŽDC cílem zvyšovat rychlost, ale kapacitu. Maximální rychlost bude 100 kilometrů za hodinu. Přesto by tu i osobní vlaky mohly jezdit rychleji, než dosud. Výhybnou Straky přibude další možnost křižování vlaků a odstraní se časové ztráty při čekání na protisměrný vlak.
SŽDC už loni dokončila první etapu modernizace trati za téměř miliardu korun. Při ní došlo k prodloužení dopravních kolejí ve stanicích Luštěnice-Újezd a Dobrovice na 650 metrů, díky čemuž je možné prodloužit nákladní vlaky na 610 až 630 metrů. V rekonstruovaných stanicích došlo k vybudování nástupišť, v Luštěnicích navíc vlaky zastavují blíže k obci v nově vybudované zastávce.
V plánu jsou přitom ještě další akce: SŽDC připravuje zatím dokumentaci pro územní rozhodnutí na celkovou modernizaci osobního nádraží a nákladního přednádraží v Nymburce. Další investice se týkají trasy v Mladé Boleslavi: oprava mostu přes Koněvovu ulici má začít ještě letos, stejně tak oprava přejezdu.
Trať by mohla mít v budoucnu ještě větší využití, řeší se její zapojení do chystané trasy Praha – Liberec. Poté by mohlo dojít ke zdvojkolejnění i elektrizaci.
Stavba bude průlomová na české železnici i z jiného důvodu: použije se u ní poprvé metoda informačního modelování BIM pro dopravní stavby. Konkrétně půjde o železniční stanici Čachovice. Model BIM je součástí zadávací dokumentace, vítězná firma ho pak má používat při samotné stavbě, například pro navádění strojů a v průběhu stavby ho doplňovat o skutečný geometrický stav, pokud se bude lišit od projektovaného.