Lepší železnice pro nové škodovky. SŽDC chystá další modernizaci trati Mladá Boleslav – Nymburk

Zastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan NovotnýZastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan Novotný

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje další velkou investici do své sítě kvůli automobilce Škoda Auto. Za 342 milionů korun

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pavel klicpera

Když jsem na trati mezi MB – NK sloužil v 70/80. letech jako výpravčí (Dobrovice – Luštěnice – Vlkava) po trati jezdily 2 páry spěšných vlaků a 8 párů osobáků za 24 hodin. Osobní doprava zde byla zanedbatelná. Na trati jsme ve všech stanicich s ručně stavěnými výhybkami a mechanickými návěstidly protáhli za 24 hodin proti sobě 60 – 80 nákladních vlaků (těžkotonážní bolševické vlaky dlouhé jako kráva, plné prázdných vagónů do pánve, kteréé nikdy nikde nesměly zahálet činily 600 – 720 m… ) Vjíždělo se do stanic (Dobrovice 600m, Luštěnice 669m, Vlkava 514m), na jejichž odjezdové straně stál daleko… Číst vice »

K.S.

Krásné svědectví, děkuji.

Je to škoda že se ignoruje nákladní železnice a velmi se preferuje tramvajizace, byť osobní doprava je nutná, ale měla by se přizpůsobit skutečné poptávce, ne stavět u každé vrby. Myslím že máme trochu nešťastně nastavené podmínky a ještě jsme nebyli od dob Rakouska schopní upravit propojení mnoha tratí tak, aby dávalo lepší smysl. Namátkou třeba trať od Brna do Hrušovan n. J., směrem do Znojma je úvrať. Podobně je trochu zvláštní vedení tratí kolem Olomouce a asi by se dalo najít ještě mnohem víc. To že není mechanismus podpory zavlečkování logistických areálů je obrovská škoda.

pavel klicpera

Pane Sůro, zrovna tak, jako byl podchod plánovaný na Malé Skále a obec se proti té betonové katedrále vzbouřila. Jeden z původních plánů na „optimalizované“ trati MB – NB, byl součástí „oznamovací povinnosti“ o záměru stavby, a byl vylepen na okně neprovozované nádražní restaurace na hlavním „nádraží“ v Boleslavi. Stanice Čachovice/Vlkava – tam byla zakreselna jako pouhá výhybna. Tedy dvě koleje na křižování s centrálním perónem a podchodem, který ústil do parkoviště před staniční budovou. Vlečky a manipulační kolej už v nákresu nebyly. Jako dvojkolejná výhybna tam byly zakresleny Straky. Zatím vše – podle původního návrhu I. etapy klaplo do… Číst vice »

Petr

610 metrů? Když vlak do MB má třeba 610 m plus dvojče a jste na 645 metrech! Takže vyhozené peníze..

Jakub

Proč tam nedají alespoň 120? Celý úsek je nově v PID a zájem o osobní dopravu by byl, proč nezkrátit jízdní dobu? Třetina trati je absolutní rovinka na 100 km/h a po rekonstrukci to budou dvě třetiny. Proč se nedorekonstruuje i zbytek tratě? Alespoň by to bylo konzistentní.
Stačilo by tak málo… dodělat zbytek tratě a nasadit nějaký lepší motorák.

watslaw

Nerozhodlo se nedávno někde (nebo je to v TSI), že nové stavby mají umožňovat provoz nákladních vlaků délky 750m? Když už se do toho rve tolik peněz, proč se to aspoň pro ty nákladní vlaky neudělalo pořádně? A aby ta trať k něčemu byla (a investivce dávala smysl), tak bych čekal zkapacitnění ne o 35%, ale nejméně o 100%. Vždyť 38 vlaků za den jsou dva vlaky za hodinu v období 4:30-23:30., to je naprosto směšně málo. Pak se divíme, že vše jezdí kamiony.
Mě přijde, že tímhle se posuneme tak z roku 1960 do roku 1970.

noerf

Kdyby se trať zdvojkolejnila a provedla elektrizace, tak to bude ekologické a hlavně se zvýší kapacita, která bude odpovídat exportu do budoucna. A elektrizace se nemusí provádět ihned, ale stačí připravit patky pro sloupy a další věci v zemi (zemnící pásy, apod) a o to by byla následně elektrizace jednoduší.

watslaw

Ale i jednokolejna neelektrifikovana trať (tj. bez nutnosti vykupovat a vyvlastnovat pozemky v obcich a mestech) by mohla mit radove lepsi kapacitu, nez tohle: vyhybny pro nakladni dopravu se mohou udelat „v polich“ a byt dostatecne dlouhe, s vice kolejemi; zabezpečovací zařízení by mohlo umožňovat interval mezi nakladnimi vlaky 3-4 minuty, takže by jich v mezerach mezi osobaky mohlo projet cca 10 za hodinu.

Viktor Nárožný

Podívejte se na to zase pohledem z druhé strany. ŠKODA nedokáže odbavit vlak o délce 750 metrů. Proč by tedy stanice měly být na tuto délku vlaku stavěny ?

watslaw

1) Aby se 5 let po rekonstrukci nezjistilo, ze nestacila a aby se cela sit postupne stavela na jednotne parametry.
2) Kdyz to bude umoznovat trat, tak ta Škoda třeba ty delší vlaky taky zvládne (nebo odbaví dva menší a co nejdříve se spojí)
3) Vlak o délce 650 bude moci při příjezdu na kolej délky 800m (s návěstidlem na stůj) rychleji uvolnit zhlaví.

K.S.

Síť na jednotné parametry? To jen tak nebude, Mikulov příští rok dostane dvě koleje délky asi 1000m, před ním se dá výhybna Sedlec s délkou asi 250m… Jde o to co se dělá kolem toho, ve výhybně sice nemusíte vykřižovat nákladní vlaky, ale už se tam může vyhnout dlouhý náklad a krátký osobák. Postaví se to co jde, navíc jestli jediný kdo tam vozí náklady je Škodovka a ta vlak 750m nezvládne, tak proč na to stavět?

T

To je prostě opět standardní rekonstrukce – slátatina SŽDC… kousek nový, kousek starý… na kousku úplně nové koleje, na kousku původní, na kousku repasované…

Viktor Nárožný

Přesně tak. Když už se do něčeho pustí , tak by to alespoň mělo stát za to. První etapa rekonstrukce trati Boleslav-Luštěnice sice představuje zkapacitnění , ale to je asi tak vše… V trati zůstal svršek z osmdesátých let , dovolující maximální rychlost 80 km/h. Myslím , že v dnešní době je naprosto absurdní , aby se na nově rekonstruované trati , která vede v totální rovině , kde směrové podmínky umožňují rychlost 120-160 km/h v převážné délce trasy jezdilo pouhopouhých 80 km/h…

T

Bohužel tyto slátaniny nejsou jen na této trati… jsou to prakticky všechny rekonstrukce lokálek. Po kompletní rekonstrukci se rychlost ze 40 – 50 km zvedla až na 55 km/h…

Petr CDC

Pánové diskutující, prosím uvědomte si, že nějaká trať do Liberce či elektrizace jsou zatím v plenkách (a tudíž taková miniutopie), kdežto potřeba navýšit přepravní kapacitu (a délku vlaků) je trati Nymburk – M. Boleslav akutní záležitost !!!!!

Jan

Ale co dělali těch 30let? Když neví co s penězma OPD2. A nevěděli co s penězma OPD1 což bylo důsledné varování.

Rado

A proč je akutní?!? Škoda auto oznámila snad již v roce 2010, že bude investovat do rozvoje a zvýšení výroby. Pokud by na Sždc a řsd, seděl někdo s mozkem, tak dnes nemusely být žádné dopravní resp. kapacitní problémy a splácávat polovičaté, pofidérní řešení, které jakž,takž zaplácne současný problém. Ale do budoucna, to neřeší nic. Naopak, pouze vyvolá potřebu další investice, která bude do budoucna o to dražší. Za šest, sedm let nebude trať opět vyhovovat. Jak rychlostně, tak kapacitně. Rozdíl v ceně, pokud by se trať udělala na hotovo ihned, bude do budoucna cca 3mld. Toto považuji, když ne… Číst vice »

Chachar Budvar

Úchylné. Hlavně nezlepšit v rámci těch hrozných peněz spojení do Liberce! Borejď by také, když tomu hnízdu velí moulové, kteří se zmohou jen na snadná řešení: „Chceš zrušit trať? Zeptej se mne jak! Podobnost s pyramidálními prodejci produktů herbalife čistě náhodná. Jen menežmentu SŽDC rozdat placky s výše uvedeným nápisem.

Petr

Do Liberce i tak bude vlak roky prostě o ničem. Můžeš jet busem. A nemusíš ani brečet, že má špatnou barvu a je tam „monopol“, když tam jezdí Zelení

Jan

Takže 1,4 miliardy na 25 km a pokud vím koleje nevyměněny. A 100km/h.

Jan

A mohli by to udělat už jednou pořádně? 100 km v rovině? Co tak udělat konečně první etapu Praha Turnov alespoň na 200..

Otmar

Stačí vybudovat spojku Milovice- Všejany a vlaky s auty ze Škodovky mohou jet rovnou do Prahy a nemusí zajíždět do Nymburka. Také by tím vzniklo přímé spojení Praha-Liberec. Stačí vybudovat 4,5 km kolejí a zdvoukolejnit některé úseky.

Viktor Nárožný

Vy nevíte asi nic o tom , jak funguje nákladní železniční doprava. Nymburk je dnes něco jako hlavní město nákladní železniční dopravy v ČR. V Praze není žádný obrovský příjemce osobních aut a proto není třeba budovat nové přímé spojení Praha-Boleslav pro nákladní vlaky

Jiří

Škodovka nepotřebuje do Prahy. V Nymburku má odstavné parkoviště, odkud teprve vozí auta do prodejen.

kik

Nechápu jednu věc. Proč se to dělá na etapy (první rekonstrukce, teď nová výhybna, výhledově druhá kolej + elektrizace)? Proč se nemohlo vybudování výhybny udělat už v rámci rekonstukce? Teď se bude řadu let čekat na to, jaká se vybere varianta pro spojení Praha – Liberec a pak se bude možná pokračovat. A mezitím bude potřeba opravit jiné rozpadajícící se tratě, takže druhá kolej prostě nebude a elektrizace snad. Jenže s tou elektrizací souvisí i přepnutí tratě Ústí n. L. / Děčín – Nymburk – Kolín na střídavý proud a tady také není jasné, kdy to vlastně bude. Zatím se… Číst vice »

Otmar

Proč máme přepínat na nějaký balkánský střídavý systém. Pokud vím tak zatím o tom nebylo rozhodnuto a i další tratě se budují na systém stejnosměrný. Viz Olomouc- Šternberk- Šumperk. Navíc co by dělali dopravci s těmi lokomotivami? Neskutečná investice a výsledek pochybný.

Vojtěch Zvolský

Doporučuji, abyste si přečetl výhody a nevýhody obou systémů. Namátkou střídavý systém je levnější na provoz, na druhou stranu stejnosměrné lokomotivy jsou levnější. Pokid v ČR sjednotíme systém ulechčí se tim průjezd nákladů. Nebude potřeba dražší vícesystémová lokomotiva,ale pouze dvoufrekvenční (myslím samozřejmě vlaky Rakousko-ČR-Německo).

Martin

no balkánský, když odmyslím , že je pro tratě nejvhodnější, tak je tento systém systém ve Velké Británii, Portugalsku, Dánsku a přepíná na něj je i Francie. I nejnovější stejnosměrné lokomotivy jsou 30 let starý. Nových je pouze pár Panterů a ty jdou jednoduše předělat

L. M.

Takže přes 1300 milionů za prodloužení 2 stanic a výhybnu? Nebylo by levnější vybudovat druhou kolej? Jo aha, to by to nesmělo být na SŽDC…

Franta Jouda

Zase polotovar hodný molochu SŽDC… Ta trať vede téměř samou rovinou, navíc v budoucnu součástí trati Praha – Liberec. Jenže protože u nás není koncepce dopravy, tak nevíme zda tudy ta trať fakt povede, takže teď se neví, zda to nezdvoukolejnit rovnou a to samé s rychlostí. Je to opravdu k pláči…

beran

Je, opravdu je, to máte pravdu. Z Prahy směr Liberec je železnice opravdu k pláči. Ale už už se blýská na lepší časy, už slibujou novou studii (ona sice bude už asi 12. nebo 13. a kecá se o nich už víc, jak 25 let), ale už bude líp, ANO. Dal bych to, hajzlům jedněm, který tohle ploděj, zaplatit, ty vyhozený prachy za nespočet malůvek a slibů o ničem.