Elektrifikaci druhého nejdelšího tunelu vyprojektuje pražský Sudop
Elektrifikace a vylepšení sedmi kilometrů Buštěhradské dráhy vyjde na miliardu korun.
Správa železnic (SŽ) udělala další krok směrem k elektrifikaci zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i druhý nejdelší železniční tunel v tuzemsku: Březenský tunel (1,8 km).
SŽ aktuálně dokončila tendr na projektanta, když podepsala smlouvu se sdružením Sudop EU a Sudop Praha. Firmy zpracují záměr projektu, projektovou dokumentaci pro společné povolení a projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Následně zajistí i autorský dozor na stavbě. Cena činí 35,8 milionu korun, což zhruba odpovídá ceně předpokládané.
Sedm kilometrů na jižním výjezdu z Chomutova představuje poslední neelektrifikovaný úsek na trati mezi Žatcem a Chomutovem. Dopravní nelogičnost vznikla v minulosti kvůli dlouhodobě plánovanému stěhování trati v tomto úseku z důvodu rozšíření povrchových dolů. Přeložení trati včetně zbudování Březenského tunelu se završilo v roce 2007, akci platily Severočeské doly. Na elektrifikaci ale nedošlo.
Samotné vylepšení tratě má proběhnout od října 2023 do října 2024, počítá se s investicí jedné miliardy korun. Vedle elektrifikace stejnosměrnou soustavou (s přípravou na přepnutí na střídavou 25 kV 50 Hz) dojde k vylepšení traťové třídy z C3 na D4, hmotnost na nápravu se tím zvýší z 20 na 22,5 tuny. Podle Správy železnic se celá stavba plánuje „za účelem přepravy energetického uhlí“.
Nákladní dopravci už nebudou muset krátký neelektrifikovaný úsek objíždět přes Žatec a Postoloprty. V Březně ústí vlečka Severočeských dolů. Nákladní dopravci proto stavební akci podporují, podle nich dojde mimo jiné k lepšímu využití vozů.