Na německé straně budoucí rychlotrati do Prahy již začal podzemní průzkum
Průzkum potrvá do září příštího roku. Průzkumné vrty jsou až do hloubky 400 metrů.
Na německé straně budoucího tunelu pod Krušnými horami pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prahou a saskými Drážďanami již začaly podzemní průzkumy. Tento týden to během debaty se saskou veřejností řekl Kay Müller, který je vedoucím projektantem trati správy německých železnic DB Netz. Rychlodráha z Prahy do Drážďan by mohla být dokončena do roku 2040.
V Heidenau v oblasti předpokládaného tunelového portálu začali geologové s vrty do hloubky 35 metrů a na dalších místech možné trasy se připravují průzkumné vrty až do hloubky 400 metrů. Podzemní průzkum by podle Müllera měl být hotov do září příštího roku.
Na konci srpna v Sasku skončilo řízení o prostorovém uspořádání mezi Heidenau a českou hranicí, které za vhodné označilo tři varianty vedené plně v tunelu a jednu částečně tunelovou variantu s povrchovými úseky. Výběr optimální tunelové trasy, která podzemím povede minimálně 25 kilometrů, se pak předpokládá do roku 2024, kdy skončí předprojektová příprava.
„Projekt nabízí jedinečnou šanci hospodářského, kulturního a turistického rozvoje regionu,“ řekl Müller.
Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu a z Prahy do Berlína pak 2,5 hodiny.
Ze studie proveditelnosti vyplývá, že výstavba české části vyjde na 198 miliard korun. V Německu se počítá s investicemi v přepočtu kolem 32 miliard korun. Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic počítá s dokončením všech etap stavby do roku 2040, studie proveditelnosti hovoří i o roku 2035 včetně odbočné větve do Mostu.
DB Netze k projektu vytvořila speciální webové stránky, kde je více informací o plánech hlavně na německé straně.
ČTK
https://www.youtube.com/watch?v=K_SZeNyMMLc
https://neubaustrecke-dresden-prag.de/geologie/