Video: Na 4. koridoru došlo dnes k prorážce tunelu Mezno
Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Prorazili tunel Mezno.
Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Přesně v 9:50 zde došlo k prorážce tunelu Mezno, který se razí od loňského září. Správa železnic (a díky tomu i deník Zdopravy.cz) slavnostní okamžik zprostředkovala v přímém přenosu (video pod článkem od 13. minuty).
Tunel Mezno dosáhne po dokončení délky 840 metrů. Bude tak o téměř 200 metrů delší než nedaleký tunel Deboreč (660 metrů), kde došlo k prorážce letos v únoru. Oba tunely byly raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejímu následnému jištění primárním ostění.
Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, což projekt řadí k aktuálně největším na české železnici. Samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.
Celá stavba Sudoměřice – Votice měla být původně hotova koncem roku 2021, posléze se hovořilo o roku 2022. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dnes při prorážce ještě jeden rok přidal. „V roce 2023 již to bude v plném komfortu, byť i některé části ještě hotové nebudou,“ řekl. Termíny jsou napjaté mimo jiné proto, že ražba tunelu Mezno začala kvůli složitému povolovacímu řízení s ročním zpožděním. Podobně došlo ke skluzu u tunelu Deborče. Celý úsek se navíc přeprojektovával na rychlost 200 km/h, když původně se počítalo jen se „stošedesátkou“.
Délka stavby je téměř 20 kilometrů.
https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/306604570575929/