Znárodnění: Britská vláda snímá z železničních dopravců riziko tržeb, pozastavila licence
Britská vláda se snaží zabránit kolapsu železničních dopravců, na jejichž byznys tvrdě dopadla koronavirová nákaza. Pozastavila nároky plynoucí z přidělených
Britská vláda se snaží zabránit kolapsu železničních dopravců, na jejichž byznys tvrdě dopadla koronavirová nákaza. Pozastavila nároky plynoucí z přidělených licencí a dopravcům nabídla, že od nich převezme „veškeré riziko nákladů i tržeb“. Za udržení provozu jim navíc zaplatí. Informoval o tom list The Guardian i další britská média.
Opatření má zatím platit šest měsíců, levicový Guardian nicméně píše o tom, že může znamenat úplný konec systému licencí na soubory tratí, který v Británii funguje. Britské ministerstvo dopravy krok zdůvodňuje mimo jiné tím, že celkové náklady budou nižší, než kdyby dopravci vstoupili do insolvence a zastavili provoz.
Firmy krok vesměs uvítaly, jejich akcie zareagovaly růstem. Akcie skupiny Go-Ahead, která drží například licence na soubory Thameslink a Southeastern, zvýšily hodnotu o 17 procent, akcie FirstGroup, která provozuje Great Western Railway, South Western Railway, TransPennine Express a Avanti West Coast, přidaly více než pět procent.
Podle ministerstva dopravy počet cestujících v britských vlacích klesl až o 70 %, podobně se propadl prodej jízdenek. Zároveň byl částečně omezen provoz vlaků. Vláda chce také kompenzovat cestujícím, kteří v zájmu nešíření viru přestali dojíždět, předplacené jízdenky.
„Přijímáme tato opatření, abychom ochránili klíčové pracovníky, kteří jsou závislí na vlakové dopravě, a nyní radikálně změnili svůj život. Stejně tak musíme ochránit železniční personál, který je na frontové linii a udržuje zemi v pohybu,“ uvedl ministr dopravy Grant Shapps.
Podle něj má vládní nabídka poskytnout provozovatelům jistotu dalšího fungování, které je „v národním zájmu“.