Znárodnění: Britská vláda snímá z železničních dopravců riziko tržeb, pozastavila licence

Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákDesiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Britská vláda se snaží zabránit kolapsu železničních dopravců, na jejichž byznys tvrdě dopadla koronavirová nákaza. Pozastavila nároky plynoucí z přidělených

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Takže když Arriva v Libereckém kraji má brutto smlouvu, tak je to „znárodnění“, pane Sůro?

Jan Sůra

Nerozumím otázce.

Honza

Britská vláda dle vás „znárodnila“ železniční dopravce tím, že aktuálně udělala de facto režim, kterému se u nás říká „brutto smlouvy“. Znárodnil Liberecký kraj Arrivu nebo jen opisujete nesmysly z Guardianu?

Pečlivý pozorovatel

Teď se ukáže a ukazuje jaká hloupost je liberalizace naší železnice. Budeme “ zachraňovat “ a to z našich peněz mnoho dopravců a přijde to mnohem dráž než kdyby bylo potřeba udržet jen jednoho státního. Liberalizovat něco co stát objednává a o čem ví že se to prostě nedá nechat lehnout a musí se to udržet a ještě ke všemu když stát má na to svou firmu je ekonomicky nesmysl. Nebýt liberalizace i státní ČD dnes na tom mohly být o dost lépe a nebylo by třeba tolik přestřelku na jejich udržení než se bude muset dát. Nebyl by odliv… Číst vice »

Zlámalík

Vy jste pečlivě pozoroval socialismus, ale nějak vám ty teorie nesedí na dnešek, že? To vaše „nebyl by nedostatek personálu“ znamená, že by jezdilo stejně vlaků, tedy stagnace na úrovni devadesátek? No bezva, hlavně že by se ušetřilo za kafe 😀

Pečlivý pozorovatel

Tak počítej se mnou 😀 rychlíky měly 14, 15 vozu některé i 17. Táhla to jedna lokomotiva jeden strojvedoucí a tři členové personálu. Dnes přibližně stejný počet vozů a tím pádem i míst vezou tři lokomotivy nebo v případě Leoexpresu jednotky, tři strojvedoucí a trojnásobek vlakového personálu. Takže nevyužitý výkon lokomotivy trojnásobné mzdové náklady než by mohly být a ještě k tomu zbytečně ucpaná trať .

navratp

Vím, že cestujícím jste říkali substrát,ale cestující fakt nejsou uhlí. A nejedou zrovnatehdy, když jede lokomotiva a 15 vagonů

Pečlivý pozorovatel

Jaký to je rozdíl pro cestující když dříve jel ve vlaku s 15 vozy a dnes jede o deset minut dříve nebo o deset minut později protože tři dopravci na rameni Praha Ostrava jezdí téměř ve stejný čas ve vlaku o šesti vozech s přibližně stejnou obsazenosti ? Rozdíl je opravdu jen v té kávě a barvě vlaku. Ale pro daňového poplatníka je ten rozdíl větší protože nataženou ruku budou mít všichni tři dopravci a budou chtít kompenzace kvůli poklesu cestujících. Je to podobné jako kdyby jste vozil děti do školy vlastním autem a pak by si někdo koupil o… Číst vice »

navratp

Vy možná ano, ale tady odtud ze Zlínska se jezdí už sedm let s LE. A věřte , je to rozdíl. Vůbec nejde o kafe.

Pavel

Pečlivý pozorovatel Tady opravdu nemá cenu logicky se o něčem vyjadřovat, buď jste komouš, nebo prorusák, nebo fetujete. Proti sobě tady jedou pamětníci, kteří si PAMATUJÍ a pak hlavy vymyté novým liberálním přístupem, které přijaly jako normu dálnice plné kamionů a mobily, které místo mozku zařídí na dispeji úplně všechno … JEN NA DISPEJI … Celá ta podělaná liberalizace železnice sloužila ke zničení celé struktury „státní“ železnice, rozsekání jí na cucky, zničení ji jako prostředku pro přepravu nákladu, kusového zboží a pošty. Teď po tratích lítají vláčky v tolik módním taktu, nákladní vlak se neprotáhne, stanice jsou pusté, rozpadají se,… Číst vice »

Gajda

Ale ona je většina lidí na těch tratích, kterých se to týká radši za to, že jim jede kratší vlak co 20 minut než jeden dlouhej jednou za dvě hodiny. Spíš za zvážení stojí, zda je odpovídající platit strojvedoucího a nechat jezdit 810 někam, kde by to šlo s podobnou jízdní dobou o dost levnějším autobusem a kam jede většinou 5 lidí

Řidič Eda

Proč asi bylo 14 vagonů? Jednak jelo rychlíků podstatně méně, viz *1).
A taky bylo mnoho přímých vozů, které se přepojovaly z vlaku na vlak. To mělo výhodu v tom, že „přímý vlak“ mělo mnoho měst mezi sebou. To mělo nevýhodu v tom, že pobyt ve stanicích byl mnohde delší.

*1) vlaky 4 za hodinu (třeba z Prahy jř 001) se čtyřmi vozy je více než jeden vlak za hodinu se 14 vozy

sch

Chybí v článku krátký úvod, jake jsou podmínky licencí v GB. Zda se to jako netto ale podle ceny jízdného možná ani nedostávají doplatek ztráty.

Zlámalík

Podmínky jsou různé – okolo Londýna se dopravci zavazují ze svého zisku i nakoupit vlaky + navíc nasypat státu hromadu peněz, zatímco čím dál na sever se soutěží o co nejmenší „dosyp“ státu. Obecně má franšíza na 10 let zisk tak 2 %.

bkp

On stát ty firmy převzal do svého vlastnictví? Ne, jen se operativně přešlo z netto režimu na brutto.
Takže ukázkový clickbait.
(Píšu to podruhé, poprvé z mobilu, nějak se to ztratilo, tak snad napodruhé to bude v pořádku.)

jan

A je po liberalizaci.. Tzv riziko tržeb na straně dopravce v praxi..

Daniel Mach

A je na půl roku po liberalizaci. Pak se vše vrátí do starých kolejí. Proč ne?

jan

Myslím v GB…

Daniel Mach

Já taky. Prostě je to dočasné opatření. Počkejte, co se bude dít kolem leteckých společností. To bude zajímavější.

hank

😀
Kdyby pámbu chtěl, abychom lítali, dal by nám křídla…

xyz

Bude zajímavé sledovat, jak tomu bude u našich rychlíkových „netto“ linek, na kterých dopravce nese riziko tržeb.

V nynější situaci mají všichni dopravci výrazný propad tržeb. Jestlipak (ne)budou ČD, ale i další dopravci jako např. Arriva či Regiojet, po objednateli (primárně MD; v některých případech – tam, kde kraje daly smlouvu netto – i kraje) požadovat nějakou tu kompezaci? 🙂

hank

Není otázka jestli, ale kdy… Heslo dne: Privatizace zisků, socializace ztrát.

jan

Přesně tak.. Liberalizační heslo..