Obrazem: Tunel Deboreč proražen, Správa železnic chce spustit provoz už v prosinci 2021
Po více než roční ražbě došlo dnes odpoledne ke slavnostní prorážce tunelu pod kopcem Deboreč u Ješetic na 4. koridoru.
Po více než roční ražbě došlo dnes odpoledne ke slavnostní prorážce tunelu pod kopcem Deboreč u Ješetic na 4. koridoru. „Po prorážce tunelu budou následně zahájeny práce na dobírce jádra tunelu, na izolacích a na sekundárním ostění tunelu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V projevu před prorážkou vyjádřil pevnou víru v to, že se po celém nově budovaném úseku Votice – Sudoměřice začne jezdit v prosinci 2021. „Jsem zvědav, jak se k tomu postaví zhotovitel,“ uvedl Svoboda a dodal, že stavbaři to s ním nebudou mít lehké.
Jde totiž o velmi napjatý termín, neboť stavba z řady důvodů nabrala zpoždění. Samotná prorážka tunelu Deboreč nabrala zpoždění řadu měsíců kvůli nestabilnímu podloží, nedaleký druhý tunel Mezno se začal na podzim razit s ročním zpožděním. To souviselo s náročným povolovacím procesem k trhacím pracím velkého rozsahu. „Nebude to jen o nás. Uvidíme, musíme to prověřit, v tuto chvíli nejsem schopný odpovědět,“ reagoval šéf zhotovitelské firmy OHL ŽS Roman Kocúrek.
Správa železnic zároveň přeprojektovává celý úsek pro vyšší rychlost, než je současné maximum 160 kilometrů za hodinu. Podle Svobody zatím výpočty vycházejí na 180 kilometrů za hodinu, šéf SŽ ale doufá v „dvoustovku“ . Kvůli úpravám se musely některé práce zastavit. Ředitel stavby Lumír Pyszko nedávno v článku pro server Silnice Železnice napsal, že kvůli tomu půjdou koleje do provozu až koncem roku 2022. Původní termín při zahájení stavby bylo léto 2021.
Celková délka tunelu Deboreč je 660 metrů, z toho na raženou část připadá 562 metrů. Zbytek tvoří hloubené části u obou portálů tunelu. Ostění tunelu by mělo být hotovo letos v listopadu.
Tunel Mezno, který se razí od loňského září, dosáhne délky 840 metrů. Oba tunely jsou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním.
Hotové či ve výstavbě už jsou všechny úseky 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. S jedinou výjimkou: tou je úsek Ševětín – Nemanice (severní okraj Českých Budějovic), kde mají být dva několikakilometrové tunely. Správa železnic by chtěla mít vybraného zhotovitele pro tento úsek v roce 2023.