Obrazem: Tunel Deboreč proražen, Správa železnic chce spustit provoz už v prosinci 2021
Prorážka tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Po více než roční ražbě došlo dnes odpoledne ke slavnostní prorážce tunelu pod kopcem Deboreč u Ješetic na 4. koridoru.
Gratulace! A nyní do práce na samotné stavbě! Těším se na referenci úspěšného budování.
Jaká bude vlastně jízdní doba expresu a rychlíku Praha Benesov Tábor Budějovice po modernizaci Hostivaře, Votic a Soběslavi?
Mluvilo se o 100 minutách …
Co by za 160 na tratích 250 nebo 260 dali.
Tak doufejme, že pak generální ředitel vnímá také veškeré souvislosti spojené s případným zahájením provozu na nové přeložce již v prosinci 2021. Nepředpokládám totiž, že by se do té doby stihla zprovoznit nová přeložka v plném profilu, tj. dvoukolejně. V takovém případě by tlak na zahájení provozu po nové trati již v prosinci 2021 vedl pouze k tomu, že by se o celou zimní technologickou přestávku (tj. o více než 3 měsíce) prodloužilo výrazné omezení v podobě jednokolejného provozu v úseku Chotoviny – Olbramovice (s novou ŽST Červený Újezd a současně za snížené rychlosti). Po nepřetržité výluce, která převede provoz… Číst vice »
Letošní výluka vůbec neměla být. Ale prý je to kvůli dynamitu u Heřmaniček,kde ustoupí skála pro druhou kolej.
Pro mě je důležitá bezpečnost,ať se neopakuje Studénka. Ať pracují dle nového zadání na novou rychlost,když už se rozhodlo,ale aspoň bezpečné a dle všech norem. Jestli se stavba zpozdí na rok 2022, tak s tím jsem se již smířil.
Rozumný názor, díky.
Ta už měla ustoupit v těch dřívějších, kdy se ale udělalo velké hnědé.
Zimní technologická překážka je dána meteorologicky. Jak známo, stavební sezóny se v posledních letech prodlužují o většinu zimní periody.
prosinec 2021 by byl super,ale jestli teď pozastavili práce kvůli preprojektovani na vyšší rychlost,tak nevěřím termínu prosinec 2021.
To může být jen záležitost geometrické úpravy koleje, a to by nemusel být velký problém, protože jde o práce, které jsou součástí až závěrečných prací.
GPK se měnit nebude, dojde ke změně konstrukčních vrstev, a projektanti z toho mají hlavu vedle jak to naprojektovat a hlavně odvodnit. Všude v zarezech budou pod betonovými zlaby ještě navíc trativody.
No já jsem hlavně nepochopil výrok, že zatím výpočty vycházejí na 180 kilometrů za hodinu, šéf SŽ ale doufá v „dvoustovku“. Pokud tam jsou tam oblouky s poloměrem 1400 m a kolem zastávky Mezno dokonce i jen R = 1296 m, tak to může doufat buď v naklápěčky, nebo v nějaký reklamní rychlostník na pětikilometrovém úseku u Heřmaniček. Nebo mi něco uniklo? Nějaká tajná zbraň SŽ(DC)?
Ano 200 jen pro NS a samozřejmě ve výhradním režimu ETCS
Vy neznáte kouzelné slovo Až?
Tak vedoucí stavby píše,že se musí preprojektovani i zastávky a s tím souvisí i třeba kudy povedou kabely k osvětlení atd a že proto o rok se vše pozdrží. To psal někdy v prosinci,myslím.
tak tak, jsou tam na první pohled menší změny ale vlastně dost podstatné – širší nástupiště kvůli posunutí čáry bezpečné vzdálenosti a s tím související posunutí osvětlení, kabeláže, schodiště a ramp v projektu; dále odolnější návěstidla, výrazně hlubší náspy, větší světlý profil na trati… nad 160 km/h se už trať posouvá některými parametry k VRT.
No aspoň si snad SŽ(DC) uvědomí, že pokud chce dvoustovku, tak to musí projektantům hlásit předem a ne dát do zadání 160 km/h a v půlce stavby si vzpomenout, že jestli by to nešlo rychleji…
Souhlas, že ačkoli SŽDC se hodně snaží, tak tohle preprojektovani v průběhu stavby je spíše krok zpět,než dopředu. Sice bude fajn mít vyšší rychlost než 160km, ale opozdit stavbu o rok a dno začít tlačit na stavitele,tak to dopadne buď jako u Studénky 🙁 nebo jako s letadla má Boeingu Max 7…
Jakub (+ Petura2): Hmm – je-li to až tak náročné, pak je otázkou, zda se to vůbec vyplatí kvůli pouhým nanejvýš několika málo minutám ušetřených na jízdní době. Ale trochu mě ty vaše informace matou: vždyť pro náklopné skříně měla (musela) ta trať být přece už vyprojektována s parametry pro rychlosti vyšší než 160 km/h, tak v čem je najednou takový problém: není to nakonec jen nějaký „zastírací manévr“ kvůli nějakým až později objeveným nedostatkům původně navrženého řešení?
Nemusela. Podle tohoto zdroje https://www.koridory.cz/wp-content/uploads/2018/02/B_07.pdf byla celá vyprojektovaná na 160 km/h pro všechny maximální nedostatky převýšení (s napojením na 150/160 km/h na severním konci).
Pokud tam i „naklápěčky“ měly smět jezdit maximální rychlostí 160 km/h, pak to sice chápu, ale pak zase nevím, proč by ta trať měla vůbec počítat s naklápěním, když by tam nemohlo stejně být využito.
No ale tak je to všude. Jsou úseky, kde není limitní nedostatek převýšení, ale jiné omezení. Vždyť si vezměte přímý úsek jakékoli trati. Čistě podle nedostatku by tam musel být rychlostník nekonečno. A 160 km/h byl u nás donedávna tvrdý limit podobně jako Mach 1 v letectví. Teď už SŽ(DC) aspoň pomalu zjišťuje, co všechno musí změnit pro jízdu „nadzvukovou“ rychlostí.
Vyplati? Ani náhodou, přínos je akorát ten, že si Svoboda a pár šotoušů bude moct vyhonit nad rychlostníkem 200. Ale tady to aspoň ani ničemu nevadí, na rozdíl třeba od Brno-Břeclav.
No jestli se nedopočítají té dvoustovky v tunelech, tak je celá snaha v tomto úseku zbytečná. Tak aspoň ať vyjde těch 180.
Oblouk o poloměru 1400 metrů by měl vyhovovat pro 170/180/215 km/h. (dolní, horní, naklápěcí rychlostník). Tunel je z části přímý, z části v přechodnici/oblouku. Rok stará informace uvádí poloměr oblouku 1402 m. Otázkou je, jak vyjdou délky přechodnic, vzsetupnic a tak dále.
Z toho, co je na netu k dispozici se dá jen těžko odhadnout, kolik toho oblouku zasahuje do tunelu, nebo jestli do něj zasahuje jen (částečně) přechodnice. Ve druhém případě by se s tím dalo něco dělat.
naklápěček na jih se jen tak nedočkáme, takže praktický limit 180 ikdyž by to mimo tunel těch 200 dát mohlo. Prakticky ale asi přes 170 jezdit nebude. No snad se tedy aspoň využije 160 na navazujícím severním a jižním úseku. Teď se na severním jezdí cca 120 a na jižním 140-145
Když se člověk podívá na řazení, tak je zhruba polovina vlaků vedena řadou 362, takže ono to ani na víc jak 140 nevychází. A protože řada 380 má napsané stejné jízdní doby, tak proč jet výrazně rychleji. Zatím.
A aby se tam víc jak 160 jezdit mohlo, tak by ČD musely ze souprav vyřadit nejen posilové B249, ale také kmenové ARmpee, Bbdgmee i Bdpee. Narozdíl od Bmz225, což je jediný vůz na 200 km v soupravě.
Jako že tam budou jezdit B a 362 po celou dobu existence tunelů?
Reaguju na „Teď se na severním jezdí cca 120 a na jižním 140-145“
OK, na druhou stranu, ono je to možné. Stejně jako 5. rekonstrukce Regionovy, co se tam bude prohánět kolem roku 2100 v nezávislé trakci.
Expresy mají kratší jízdní dobu a ty tahá právě 380. Možná tedy limit na vagónech. Bmz225 to je dáreček, minulou cestu jsem do toho vlez a takhle blbý sedačky jsem už dlouho neviděl. Opěrka hlavy v úrovni ramenou končící tesně pod hlavou, takže jsem se do toho nevešel a to mam jen 185
hmmm, to bych se tam taky nevešel – mám 184..
V horní poloze?
Sedačky nešly polohovat, jinak bych si sedačku posunul a byl v klidu. Kupé bylo prázdné
Někde se začít musí, jinak skončíme ve věčném koloběhu že stará vozidla nevyužijí vyšší rychlost a vyšší rychlost nemá cenu projektovat protože máme stará vozidla.
Ale přesně takhle to na dráze chodí.
Ono to nebude tak hned všechno, třeba u návěstidel typ AŽD je stávající provedení certifikováno pro V = 160 km/h + 10%..to znamená Vmax = 176 km/h a žádná jiná konstrukce aktuálně nemá certifikaci pro vyšší rychlost. To tedy znamená, že minimálně na trati a ve stanici na 1+2. SK by museli nutně návěstidla zmizet a jezdit se vše na ETCS – všechny vlaky, prostě všechno – nejenom expresy s řadou 380 !! A výběrko pro dosazení ETCS do 380-tek, pendolin, Railjetů ČD zrušily, takže tady nic ! ETCS se má dosazovat jen do ES, ale ty zase mají Vmax… Číst vice »
Nad 160 se bude jezdit jen pod ETCS, ať tam bude výhradní provoz nebo souběh s LVZ.
Takže návěstidla mizet nemusí, musí se zavést ETCS a k tomu odpovídající vozidla.
Musí pokud nejsou schválena na rychlost vyšší než 160 km/h..minimálně všechna na trati + vjezdy a odjezdy/cestová umístěné u 1+2. SK.
Samozřejmě ty, kolem kterých se jezdí V = 160 km/h a nižší by teoreticky mohla zůstat, ale prakticky asi nikoliv, protože je nesmysl, aby tato existovala a zbytek byly plechové tabulky (= lokalizační značky ETCS + STOP-značky) – čili celé je to dělané na výhradní provoz zcela bez návěstidel podobně jako jsou třeba tratě v Německu. A ETCS musí mít všechna vozidla !!
AŽD už má návěstidlo pro 200 km/h, aspoň to tvrdí. Argumentů proti rychlosti 200 lze vymyslet spoustu, ale „návěstidla nevyhoví“ je skutečně absurdní. Že vás neměli na Západě, když tu rychlost 200 (na tratích s návěstidly) před 40 lety zaváděli. Potřebovali by vysvětlit, že musí počkat na ETCS 🙂
Absurdní je především to, že v ČR neexistuje návěstidlo s certifikátem pro rychlost vyšší než 160 km/h, elektronická stavědla jsou taky s certifikátem V = 160 km/h a počítače náprav s certifikátem jsou pro V = 290 km/h jeden typ a V = 310 km/h druhý typ:-). A SŽ s.o. tady přitom fantazíruje o VRT-kách na V = 350 km/h:-) To je asi plánováno tak, že si pan generální Svoboda stoupne osobně k VRT trati a místo počítačů náprav si bude dělat čárky vlak jel/nejel a bude to kamsi komusi hlásit vysílačkou:-))) Škoda, že SŽ nemá svého Jirku, který by… Číst vice »
Takže nelze schválit další typ počítače náprav na rychlost 320-350km/h do doby první stavby (cca 2025)?
Nehraje se na to, co by , kdyby….dneska takový typ schválen pro použití na síti SŽ s.o. pokud vím není – maximum je V = 310 km/h. Jestli bude ví možná osoba s křišťálovou koulí v ruce – to je realita jak to návěstidlo:-)
Vlaky na 300+ taky nemáme, tak proč stavět VTR? Tady už krapet blouzníte v horečkách.
Otázka zněla: Takže nelze schválit další typ počítače náprav na rychlost 320-350km/h do doby první stavby (cca 2025)?
To že je realita nepříznivá dnes, neznamená, že nebude zítra jiná.
A proč by musela být návěstidla „sklizena“, když se podle nich (nad 160) jezdit nebude a bude se jezdit na ETCS? Myslíte si, že to bude mást strojvedoucí?
O matení vůbec nejde, ale je to stavebnicová konstrukce tvořená jednotlivými svítilnami, stožárová trubka je samostatný díl a v patě máte skříň na návěstní transformátory – při průjezdu vlaku se to rozletí klidně na jednotlivé díly při průjezdu – pro 200-ku musí být stožár integrovaný s tou skříní na transformátory a být z jiného materiálu a mát jiný průměr, ty jednotlivé svítilny nemohou být řešeny segmentově po jednotlivých kusech , ale v jednom celku kvůli robustnosti + milion dalších věcí – to dneska není, navíc technicky pro V = 200 km/h nelze použít žádný indikátor rychlosti (rychlostní pruhy – zelený… Číst vice »
Nedomnívám se, že by návěstidla nevydržela vítr od projíždějícího vlaku rychlostí až 200.
Už jste pochopil, že nad 160 se bez ETCS jezdit nedá, takže nějaké pruhy navíc na stožárových návěstidlech postrádají smysl?
Návěstidlo (světelné stožárové) při jízdě pod kontrolou ETCS bude strojvedoucí ignorovat, ono sice nebude ukazovat nesmysly, ale při té rychlosti bude problém s jeho viditelností.
Podle vás tedy:
– tohle návěstidlo zřejmě neexistuje: http://www.acri.cz/news/1935/131/AzD-Praha-testuje-nove-svetelne-navestidlo-SNA-100 ?
– při těch jízdách 230 na Moravě se tamější návěstidla rozletěla?
– proč by nešlo použít pruhy?
V zahraničí pro hlavní trať na 200 km/h není výhradní cab signalling „standardní řešení“ nikde, ani v Anglii, v Německu, ani v Polsku (!) Pokud někdo myslí, že „realita je *jedině* trať zcela bez návěstidel“, měl by si vyndat hlavu ze zadnice, a to fofrem. Člověk až žasne, jaké „nejde“ lze v Česku vymyslet…
Návěstidlo existuje minimálně jako jeden prototyp nebo zkušební vzorek, ale nemá papíry, není schválené a navíc železnice – to je na Alibabu – není založená na „domnívání se“, ale na nejrůznějších certifikacích a ty prostě nejsou, čímž apriori neříkám , že nebudou – ale to je víra jak v případě HYPERLOOPU téměř, dneska taky nejde udělat, ale v roce 2050 už by třeba šel a to samé je to s návěstidlem nebo zabezpečovačkou – dneska nemá certifikaci na V = 350 km/h, ale pan Svoboda nějak věří, že v roce 2050 už třeba bude mít:-)) A k tomu výhradnímu cab… Číst vice »
Nějak jsem nepochopil tu vaši certicikaci na 350? Když si přečtete články o ETCS, tak tam žádná (světelná stožárová) návěstidla (na rychlost 350) nebudou. A pokud se bude chtít jezdit touto rychlostí, tak se musí takový počítač náprav koupit, který tu certifikaci bude splňovat.
Jinak si přečtěte přízpěvek od Jirky, na Moravě se jezdilo 200 a žádná návěstidla neodletěla.
Jsem na Vás hrdý, chlapi.
Jasně. Dobrá (s)zpráva! Jen škoda, že ta mašinka nakreslená na bednění, je myslím spíš tak z Central Pacific Railroad (?) … a že tam není nějaká, která historicky jezdila okolo, po KFJB…..
Třeba Sergej 🙂
A proč ne třeba Sergej? Právě ty přece patřily před elektrizací toho úseku v nákladní dopravě dlouhou řadu let (po úplném skončení provozu parní trakce)!
Jó to byly stroje, člověk ani nepotřeboval na přejezdu výstražný světla, aby věděl že se blíží 😀
sergeje a cokoliv ruskeho sem naopak velmi nepatri…
ty lokomotivy jsme odebirali povinne jako okupovana zeme…
Vážně to vypadá jako… NYC No. 999
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/NYC_999_in_Syracuse.jpg
jojo, presne tohle me napadlo…