Ryanair nesmí používat v reklamě tvrzení, že je „nejzelenější“ aerolinkou
Britský regulátor reklamy Advertising Standards Authority (ASA) zakázal letecké společnosti Ryanair používat ve svých reklamách tvrzení, že je aerolinkou, která
Britský regulátor reklamy Advertising Standards Authority (ASA) zakázal letecké společnosti Ryanair používat ve svých reklamách tvrzení, že je aerolinkou, která produkuje nejméně emisí skleníkových plynů. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na stránkách ASA.
Ryanair používá tvrzení o tom, že je aerolinkou s nejnižšími emisemi CO2 na cestujícího přes půl roku, firma téma pravidelně komunikuje i v tiskových zprávách. Například v lednu uvedla, že cestující Ryanairu v prosinci vyprodukovali za každý kilometr letů „jen“ 69 gramů CO2. „Svoji uhlíkovou stopu může každý snížit tím, že bude létat s Ryanairem namísto s jinou společností,“ tvrdí například Ryanair. Podobnou argumentaci použil i v reklamě. Ryanair svá tvrzení dokládá tím, že průměrný věk jejich letadel je jeden z nejnižších v Evropě. Svá tvrzení doložil stanovisky několika organizací, které emise u leteckých společností posuzují.
ASA ale upozornila na to, že jeden z používaných žebříčků je z roku 2011 a nemá tudíž v roce 2019, kdy Ryanair s reklamou začal, žádné opodstatnění. ASA přikázala Ryanairu, že musí předložit dostatečné důkazy o tom, že je skutečně aerolinkou s nejnižšími emisemi.
„Emise CO2 u letu Ryanairu jsou 66 gramů na cestujícího a kilometr, což je u čtvrtinu méně než u hlavních evropských dopravců. Jsme potěšeni naši poslední reklamní kampaní, v které spotřebitelům vysvětlujeme, jak mohou snížit svoji uhlíkovou stopu přechodem k Ryanairu,“ uvedla firma v prohlášení.
Nezisková organizace Transport and Environment nazvala reklamní kampaň Ryanair příkladem takzvaného „greenwashingu“. Tak se označuje obvykle dezinformace šířená firmami za účelem prezentovat se jako zodpovědná společnost k životnímu prostředí.
Ryanair v prohlášení uvedl, že je rozhodnutím zklamán a odvolá se proti němu.