ČD Cargo shání další lokomotivy, poptává nové i zánovní stroje včetně kombinace elektřiny a dieselu
Největší tuzemský nákladní železniční dopravce začíná řešit další velký krok ve své plánované obnově vozového parku. V průzkumu trhu zjišťuje
Největší tuzemský nákladní železniční dopravce začíná řešit další velký krok ve své plánované obnově vozového parku. V průzkumu trhu zjišťuje možnosti nákupu desítek kusů nových i zánovních lokomotiv. Poprvé poptává i lokomotivy, které kombinují pohon elektřiny a dieselu.
Průzkum trhu zveřejnilo ČD Cargo na svém profilu zadavatele, kompletní popis poptávaných lokomotiv je možné stáhnout zde. „Sledujeme aktuální možnosti trhu pro zajištění dodávek interoperabilních lokomotiv pro roky 2021 a dále. Zajímáme se i o kombinace dieselu a elektřiny a to v podání buď last mile, nebo plnohodnotně oba typy trakcí,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.
Nabídky výrobců budou závazné, ČD Cargo se však chce rozhodnout o rozsahu závazku až podle předložených nabídek. „Další interoperabilní lokomotivy potřebujeme k expanzi na zahraniční trhy, ale také jako prostou generační obměnu“ vysvětlil Tóth. Průzkum má podle něj zajistit, že ČD Cargo získá nejlepší podmínky na trhu a to jak po stránce ekonomické, tak i technické.
ČD Cargo v materiálu naznačuje, kolik nových lokomotiv si chce v příštích letech pořídit, neuvádí zcela přesné počty lokomotiv. Opět zvažuje i 6 dieselových interoperabilních lokomotiv o výkonu nejméně 2000 kW pro provoz minimálně v Česku, Slovensku a v Maďarsku. Současně zjišťuje situaci na trhu středně těžkých dieselů poptávkou neuvedeného počtu lokomotiv o výkonu nejméně 1500 kW.
Rozšířit chce také výrazně flotilu elektrických lokomotiv: po dodávkách strojů Siemens Vectron a nákupu Bombardier TRAXX MS3 poptává firma dodávku až 25-35 lokomotiv s rychlostí nejméně 160 kilometrů v hodině pro provoz v Česku, Slovensku, Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Chorvatsku. Plán současně naznačuje další expanzi ČD Cargo do zahraničí. Část lokomotiv má být totiž schválena pro provoz v Itálii a Slovinsku.
Průzkum trhu se týká i možnosti dodání zánovních elektrických interoperabilních lokomotiv závislé trakce, u nich ale ČD Cargo neuvádí počet, kolik chce odebrat. I ty mají sloužit pro provoz v zahraničí.
ČD Cargo nově řeší i poptávku na duální lokomotivy, tedy elektrické lokomotivy osazené výkonným dieselovým motorem. Koupit jich chce pět až deset kusů. Nedávno Siemens oznámil první kontrakt na model Vectron Dual Mode. Flotilu by mohly rozšířit i elektrické lokomotivy s modulem Last Mile, tedy dieselovým motorem pro kratší dojezd mimo elektrickou trať. Ty ostatně dopravce nyní testuje ve své letos otevřené rakouské pobočce.