Na VRT Praha – Brno bude rychlost až 320 km/h, v roce 2030 má být celá rozestavěná

Vysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraVysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty se svou sérií prezentací k vysokorychlostním tratím zavítala v úterý do Brna. Hlavním tématem bylo představení

Správa železniční dopravní cesty se svou sérií prezentací k vysokorychlostním tratím zavítala v úterý do Brna.
Hlavním tématem bylo představení VRT Praha – Brno – Ostrava a VRT Brno – Šakvice. A hlavním sdělením byla rychlost: tratě jsou připravovány pro rychlost až 320 kilometrů za hodinu.

„Cílem je, aby v roce 2030 byla celá vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem rozestavěna a v některých úsecích i zprovozněna,“ uvedla SŽDC. Rychlé vlaky budou využívat nové VRT i navazující modernizované konvenční tratě.

„Expresní vlaky budou vysokou rychlostí propojovat hlavní metropole, další rychlé vlaky budou z metropolí a center směřovat do regionů a zajišťovat jejich obsluhu. Část kapacity bude v některých úsecích vyčleněna také pro rychlé regionální vlaky,“ doplnila v tiskové zprávě SŽDC.

Cestující tak budou moci využívat nejen vysokorychlostní expresy v relacích Praha – Brno – Ostrava s pokračováním dále do zahraničí (Bratislava, Vídeň, Berlín, Varšava atd.), ale také rychlé vnitrostátní vlaky například v relacích Brno – Jihlava město nebo rychlé regionální vlaky například v relaci Brno – Velké Meziříčí. Smíšený provoz je obvyklý například ve Francii či Německu.

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Pro obsluhu regionů se také prověřuje možnost výstavby terminálů přímo na hlavní trati. Těmi se mohou stát terminály Praha-východ, Jihlava nebo Brno-Vídeňská ul. Terminály umožní průjezd velmi rychlých expresních spojů plnou rychlostí i zastavení pomalejších vlaků.

Podobu nových vysokorychlostních tratí Praha – Brno – Ostrava a Brno – Šakvice prověřují studie proveditelnosti. Trasa od Prahy má volně kopírovat dálnice D1. V jižním směru pak trať prochází železniční stanicí Modřice a je vedena západně od Rajhradu, Hrušovan u Brna a Vranovic. Od Pouzdřan kopíruje stávající železniční koridor.

V Brně se obě tratě připojují do nového železničního nádraží, které se stane hlavním nástupním místem do vysokorychlostních vlaků pro obyvatele krajské metropole. S ohledem na velikost města a důležitost celého přilehlého regionu je navržen také doplňkový terminál s pracovním názvem Brno-Vídeňská ul.

Tagy SŽDC Top VRT Praha - Brno VRT Přerov - Ostrava vysokorychlostní tratě
150 komentářů