Ústecký kraj nesmí koupit nové autobusy, ÚOHS zamítl rozklad
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) proti prvostupňovému verdiktu, který zakázal plnění rámcových
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) proti prvostupňovému verdiktu, který zakázal plnění rámcových smluv se společností Scania a Zliner na dodávku nových autobusů v hodnotě přes miliardu korun. Podle kraje smlouvy dál platí.
Zamítnutí rozkladu potvrdila mluvčí ÚOHS Milena Marešová. Detaily k rozhodnutí ÚOHS zveřejní až poté, co si převezmou rozhodnutí všichni účastníci řízení. Zákaz plnění smlouvy vydal ÚOHS v dubnu letošního roku, protože podle názoru úřadu DSÚK využila jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem. Podle verdiktu ÚOHS byly podmínky řízení nastaveny diskriminačně, například minimální délkou autobusu či šířkou dveří.
DSÚK si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru. ÚOHS začala jednat na návrh společnosti SOR Libchavy.
Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.
Detaily o důvodech prvostupňového verdiktu ÚOHS zveřejnil v dubnu poté, co DSÚK přišla s tvrzením, že verdikt je nespravedlivý a nezákonný.
Stanovisko DSÚK
Dopravní společnost Ústeckého kraje s těmito rozhodnutími nesouhlasí, považuje je za nezákonná a krajně nespravedlivá. Z původních několika desítek námitek SOR a čtyř výhrad ÚOHS zůstal jeden jediný důvod pro uložení zákazu: požadavek na objem palivových nádrží autobusů, který byl dle předsedy ÚOHS diskriminační. Tento požadavek však autobusy SOR bez problémů splňují, a předseda ÚOHS neuvedl, který jiný výrobce či dodavatel měl být diskriminován. Odůvodnění obou rozhodnutí je tak naprosto absurdní a nedává žádný smysl. DSÚK je proto přesvědčena, že zmíněná rozhodnutí nemohou obstát a bude se proti nim bránit správní žalobou.
Stanovisko náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka
DSÚK již avizovala, že se bude bránit soudní cestou. Společnost má moji důvěru a plně stojím za vším, co doposud uskutečnili.
K samotnému rozhodnutí předsedy ÚOHS:
Bohužel nejsem vůbec překvapen, jak předseda rozhodl, zvláště když se ví, jakým způsobem a koho si nominuje do rozkladové komise – rodinné příslušníky, kamarády a podobně.
Prapodivné je i to, jak rychle rozhoduje – když je potřeba, tak velmi rychle, v jiných případech velmi pomalu. Nás již také předseda ÚOHS historicky poškodil tím, že rozhodoval v jednom daleko jednodušším případu ohledně výběrového řízení na dopravní obslužnost rok a půl (!!!), kdy nakonec konstatoval, že bylo vše v pořádku, ale tato oblast díky zdržení spadla do klína dopravci BusLine.
Nejde přehlédnout i velmi nadstandartní styky pana předsedy s určitými podnikatelskými subjekty, které jsou například touto kauzou přímo dotčeny.
Tato instituce už dávno ztratila význam úřadu, který má ochraňovat hospodářskou soutěž, neboť dlouhodobě dělá pravý opak. Nevybírá se kvalita a dobré služby, ale státní instituce se v soutěžích soustředí na to, aby to náhodou nevadilo ÚOHS, který i svým nerozhodnutím v zákonné lhůtě může ovlivnit celou soutěž.
Zvláště předseda ÚOHS měl být už dávno odvolán za to, jakým způsobem a ve prospěch koho rozhodoval, rozhoduje, a dokud ho někdo konečně neodvolá, tak rozhodovat i bude.
Nyní dokončujeme podnět státnímu zastupitelství – obdobně jako to již udělal Liberecký kraj – a doufám, že již konečně někdo začne řešit, co se děje v ÚOHS a počínání jeho předsedy!