Dálnice 2026: Co se bude v příštím roce stavět a které úseky se otevřou řidičům

Příští rok by se měla zahájit stavba dalších 110 kilometrů nových dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) příští rok plánuje zprovoznit téměř 40 kilometrů nových dálnic a 21 kilometrů nových úseků silnic I. třídy. Zároveň by tato čísla mohl navýšit ještě úsek D35 Džbánov – Litomyšl. O zrychlení jeho výstavby nyní ŘSD intenzivně jedná se zhotovitelskou firmou Budimex.
Zároveň by se příští rok měla zahájit stavba dalších 110 kilometrů nových dálnic. Tyto plány jsou však závislé na zajištění financování, které zatím není v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podloženo příjmy.
O plánech na příští rok informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl ve svém podcastu. „Na všechny rozestavěné stavby, které by se měly zprovozňovat příští rok, a i na ty, jejichž výstavba bude pokračovat až do let 2027 a 2028, peníze jsou,“ ujistil Mátl. ŘSD podle něj stále směřuje k dostavbě základní dálniční sítě do roku 2033.
D3
V příštím roce by se měl zprovoznit nejjižnější úsek dálnice D3 Nažidla – Dolní Dvořiště. ŘSD také usiluje o otevření první etapy navazujícího úseku Kaplice – nádraží – Nažidla. „V srpnu už tak budeme s dálnicí D3 v Rakousku,“ věří šéf ŘSD.
D35
Stejně jako v letošním roce se řidičům otevřou i další úseky dálnice D35. Půjde o část od Ostrova do Vysokého Mýta přes tunel Homole. Vedle toho se usiluje o dřívější zprovoznění zmíněného úseku Džbánov – Litomyšl, původní plánovaný termín byl rok 2027. Sousední obchvat Litomyšle pak naváže v létě 2027.
D11
Na dálnici D11 chce ŘSD příští rok dokončit hraniční část v délce tří kilometrů z úseku Trutnov – státní hranice. Zprovoznit by se měla v druhé polovině roku. Polská dálnice S3 tak bude moci být plnohodnotně v provozu, protože už se bude sjíždět na silnici I/16 na českém území.
D48
Otevření čeká také další úsek dálnice D48, který je součástí stavby Lešná – Palačov.
D49
Šéf ŘSD věří, že řidiči budou moci v příštím roce využívat také druhou část úseku Hulín – Fryšták na dálnici D49. „To je stavba ve Zlínském kraji, kterou nám blokují Děti Země. Věřím, že bude vydané stanovisko EIA, posléze i stavební povolení. Ta dálnice je prakticky hotová, je potřeba postavit jen provizorní napojení a doufám, že to se zvládne už v první polovině příštího roku,“ řekl Mátl.
Silnice I. třídy
ŘSD příští rok dokončí také 21 nových kilometrů silnici I. třídy. Mezi nejvýznamnější patří část obchvatu České Lípy, obchvat východočeských Sezemic a zlepší se také napojení od dálnice D3 směrem na Český Krumlov. Celkem půjde o 11 zprovozněných staveb.
Co se začne stavět
Mátl stále věří, že v roce 2026 ŘSD zahájí 21 staveb, což představuje až 75 kilometrů nových dálničních úseků. Vedle by se měly rozjet stavby, kde se plánovalo začít už letos. Jde o dálnici D11 Jaroměř – Trutnov a úsek D35 Úlibice – Hořice. Celkem tak má ŘSD plán na dokonce 110 nově rozestavěných kilometrů.
Zahájit by se měly stavby dvou posledních úseků na dálnici D6 v délce 15 km. Hotovo by mělo být nejpozději v roce 2029.
Následuje PPP projekt na D35, což jsou úseky od Opatovce po Mohelnici včetně tunelu dlouhého čtyři kilometry. V příštím roce by se měl po letech průtahů vysoutěžit koncesionáře, který zahájí stavbu.
Mezi prioritní plánované nové stavby silnic I. třídy pak pro příští rok patří I. etapa obchvatu Znojma, most Plasy na silnici I/27, obchvat Pelhřimova a také jihovýchodní obchvat Pardubic.











