Praha si pronajme klíčovou firmu na semafory a značky. Prodej Eltoda však Tykačova dcera odmítla

Za pražský závod Eltoda bude město platit ročně až 66 milionů. Přesto se to vyplatí, tvrdí radní.
Pražští radní schválili vznik nové městské společnosti, která ponese jméno TSK servisní. Půjde o dceřinou firmu Technické správy komunikací (TSK), která se stane schránkou na pražský závod soukromé společnosti Eltodo.
Ta pro Prahu zajišťuje technologickou infrastrukturu především v oblasti dopravního řízení, světelné signalizace, dopravního značení a servisu.
Hraje tak klíčovou roli pro dopravní systém Prahy a její stabilita je dle radních strategicky významná. Město o odkoupení Eltoda usilovalo, jeho majitelka to však odmítla a místo toho městu nabídla pronájem (pacht). Pražský závod bude moci město na základě opce odkoupit až po pěti letech.
Lukrativní firmu Eltodo vlastní společnost Verignis. Tu podle evidence skutečných majitelů ovládá prostřednictvím lichtenštejnské nadace Tagetes Foundation Veronika Horáková Tykačová, dcera uhlobarona Pavla Tykače.
Firmu založil v 90. letech podnikatel Libor Hájek, později ji od něho převzal Tykačův spolupracovník Libor Sadílek, který se následně s Hájkem dlouhodobě soudil o kupní cenu. Tykačová Eltodo získala před dvěma lety.
S pachtovným ale bez marže
V příštích letech bude město za pacht závodu Eltoda platit postupně až 66 milionů korun ročně.
Zároveň však nebude muset platit za služby například na dopravní signalizaci tržní marži, která podle dokumentu pro zastupitelstvo dosahuje cca 29 procent. Celá transakce tak má být podle důvodové zprávy pro město ekonomicky neutrální.
Interní zajištění služeb bez tržní marže může podle TSK dosáhnout i po započtení pachtovného a valorizace úspory 8–12 % oproti současným externím dodávkám. Město se chystá na rozsáhlou obnovu a rozvoj semaforů, čemuž by měla transakce pomoci.
„Technologická infrastruktura je pro pražskou dopravu stejně klíčová jako tramvaje či metro. Nová dceřiná společnost nám umožní převzít řízení jejího rozvoje do městských rukou, zefektivnit služby, rychleji zavádět chytrá řešení a udržet know-how ve veřejném sektoru bez závislosti na soukromém dodavateli,“ uvedl končící náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.