Most ze Stromovky na Císařský ostrov se zvedne o dva metry. Projektanti už řeší, jak to provést

Návrh mostu na Císařský ostrov, 1. místo. Autor: Nemec & Taller ArchitekturNávrh mostu na Císařský ostrov, 1. místo. Autor: Nemec & Taller Architektur

Spojení hojně využívají pěší či cyklisté mířící do pražské zoo či botanické zahrady.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) podepsalo smlouvu ohledně vypracování projektové dokumentace na nový most přes plavební kanál Troja – Podbaba na severu Prahy. Zakázku získalo studio Nemec & Taller Architektur, které loni zvítězilo se svým návrhem v architektonické soutěži. Šlo o vůbec první architektonickou soutěž vypsanou správcem vodní infrastruktury.

Za projektovou přípravu nového mostu ze Stromovky na Císařský ostrov ŘVC studiu zaplatí 45 milionů korun. Samotnou stavbu pak musí projektanti naplánovat tak, aby nestála více než 250 milionů.

Půjde o přestavbu stávajícího mostu v ulici Za Elektrárnou, který hojně využívají pěší či cyklisté mířící do zoologické či botanické zahrady. ŘVC projekt mostu poněkud enigmaticky nazývá „Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě – most v ulici Za Elektrárnou“.

Současný most má podjezdnou výšku 5,4 metru nad nejvyšší hladinou, po přestavbě má být podjezdná výška sedm metrů tj. 180,6 m n. m. To je parametr, na který upravilo ŘVC v minulých letech celou vodní cestu od Mělníka ku Praze.

Návrh mostu na Císařský ostrov, 1. místo. Autor: Nemec & Taller ArchitekturNávrh mostu na Císařský ostrov, 1. místo. Autor: Nemec & Taller ArchitekturNávrh mostu na Císařský ostrov, 1. místo. Autor: Nemec & Taller Architektur

Původně se předpokládalo, že nový most bude zdvižný, neboť město odmítlo zvýšení sklonu na rampách především kvůli nepohodlí pěších a cyklistů. Možností byl též pevný most s vedlejší zdvižnou lávkou pro pěší a cyklisty.

Nakonec porota vybrala z 12 návrhů pevnou konstrukci bez vedlejší lávky. Ocenila zejména integraci všech dopravních módů. Jelikož převažují pěší, bude moci být mostovka široká pouze 9 metrů, což uspoří náklady. Návrh dle hodnocení poroty přinesl velmi dobré a čitelné krajinářské řešení.

Samotná stavba by měla začít nejpozději v roce 2028.

Praha před několika týdny dokončila nedaleko mostu ze Stromovky stavbu definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja. Ten tvoří jeden z klíčových prvků systému protipovodňové ochrany metropole.

Hlavním úkolem vybudovaného uzávěru plavebního kanálu je možnost plného otevření vrat plavebních komor pro průchod povodňových průtoků a následně po kulminaci a opadnutí velké vody plavební kanál opět bezpečně uzavřít.

Obrazem: Definitivní uzávěr plavebního kanálu Troja je hotový. Pomůže při povodních

Tagy Císařský ostrov cyklostezka Stromovka kanál Troja - Podbaba praha ŘVC ČR
17 komentářů