Kolovratníkův návrh na omezení režijek neprošel hospodářským výborem
Hospodářský výbor sněmovny dnes po „výživné“ debatě jednoznačně odmítl pozměňovací návrh k zákonu o drahách, který podal poslanec za ANO
Hospodářský výbor sněmovny dnes po „výživné“ debatě jednoznačně odmítl pozměňovací návrh k zákonu o drahách, který podal poslanec za ANO Martin Kolovratník. Podle něj by České dráhy byly zbaveny povinnosti uznávat ve svých vlacích režijní jízdenky.
Z 18 hlasujících návrh podpořili jen dva poslanci. Proti se postavil například poslanec ČSSD Jan Birke. „Je to pro nás zásadní. Když to zde projde, budeme hlasovat proti zákonu jako celku a věc řešit na koaliční radě,“ řekl Birke. „Nepřinese to žádnou úsporu ani férovější prostředí,“ doplnil Jan Bauer (ODS), který se rovněž postavil proti Kolovratníkově změně s tím, že je z železničářské rodiny a ví, jak je práce na dráze náročná.
Neutrální stanovisko zaujal šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda, jehož podřízených by se změna hlavně týkala. Doplnil nicméně, že i tak bude muset SŽDC jízdní výhody pro zaměstnance řešit, neboť s postupující liberalizací ubývá vlaků, kde jsou režijky použitelné. Svoboda rovněž uvedl čísla uživatelů režijek za SŽDC. Celkem je má 32 tisíc lidí (SŽDC má 17 tisíc zaměstnanců). Za použití režijek v komerčních vlacích doplácí SŽDC osm milionů ročně.
Jednání ostře sledovali odboráři, kteří už v pondělí vyjádřili ochotu za stávající podobu režijek stávkovat. „Režijní výhody železničářů mají u nás v různých modifikacích už stoletou tradici a jejich současná podoba je i přes různé nedostatky pro dotčené zaměstnavatele i státní rozpočet ekonomicky výrazně výhodnější, než modely nastíněné v návrhu pana poslance Kolovratníka,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. Stávkovou pohotovost, kterou hrozili, dnes tedy odboráři vyhlašovat nemuseli.
Kolovratník argumentoval tím, že režijky jeho návrh neruší, nýbrž otevírá dveře jinému modelu. „Režijky v dnešní podobě přestávají fungovat. Návrh pomáhá Českým drahám, které by mohly za tuto službu fakturovat,“ řekl Kolovratník. Připomněl, že režijky na některých spojích nebude uznávat ani Plzeňský kraj pod vedením sociálně-demokratického hejtmana Josefa Bernarda. Podle Kolovratníka by mohly mít režijky pro zaměstnance SŽDC nově podobu například síťové jízdenky v rámci chystaného celostátního jednotného tarifu nebo by si je zaměstnanci mohli vyjednat jako peníze navíc v rámci kolektivního vyjednávání.
Kolegy z výboru ale nepřesvědčil. Ondřej Polanský (Piráti) a další poslanci vyjádřili názor, že tak zásadní změna by neměla jít cestou poslaneckého návrhu, měla by o ní jednat vláda. ČSSD a komunisté, kteří vládu drží, ale o změně slyšet nechtějí.
Hospodářským výborem, který dnes projednával 52 pozměňovacích návrhů ke klíčovému zákonu, neprošla ani drtivá většina změn z pera poslankyně Květy Matušovské (KSČM). Neujala se mimo jiné povinnost zadat dopravu v závazku Českým drahám až do roku 2033, což je změna, kterou na výboru podpořila Federace strojvůdců. Náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva vyjádřil obavu, že by si České dráhy takové ustanovení vykládaly tak, že mají právo na objednávku veřejné dopravy. „A to nemají,“ uvedl Kopřiva.
Výbor neschválil ani změny (usnadnění) kácení dřevin v ochranném pásmu dráhy nebo změnu názvu Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic. Poslanci se ale k těmto tématům ještě vrátí, chtějí si například vyjasnit soulad s legislativou EU (dřeviny) a náklady na přejmenování SŽDC.