Zakázky za 7 miliard. Kellnerova Škoda dodá Českým drahám RegioPantery i patrové vozy
Škoda Transportation vyhrála dvě velké zakázky Českých drah na dodávku nových vlaků. Dopravci dodá až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek
Škoda Transportation vyhrála dvě velké zakázky Českých drah na dodávku nových vlaků. Dopravci dodá až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter se 140 místy k sezení v hodnotě 5,89 miliardy korun a pět dvoupodlažních vlaků typu push-pull za 1,039 miliardy korun. Nové vlaky čekají na provoz v Plzeňském, Jihočeském, Moravskoslezském a Karlovarském kraji a také na Vysočině.
Podpis kontraktů dnes oznámily České dráhy a Škoda Transportation v tiskové zprávě. Zatímco v soutěži na elektrické jednotky měly ještě konkurenci v podobě španělského výrobce CAF, v soutěži na push-pull vlaky byla Škoda Transportation jediným uchazečem. Podmínky soutěže na elektrické jednotky kritizovali někteří velcí výrobci vlaků, například Alstom či Bombardier. České dráhy například v zadání soutěže neupřesnily ani minimální odběr jednotek, ve hře byla i možnost, že neodeberou ani jednu soupravu.
Sdružení Škoda Transportation a Škoda Vagonka získalo rámcový kontrakt na dodávku 50 elektrických jednotek s kapacitou 140 míst, současně České dráhy při podpisu rámcové dohody objednaly už 31 souprav. „Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek jsme vyhlásili už loni, abychom mohli jednotlivým regionům nabídnout co nejrychleji další obnovu vozidlového parku. Ta se odvíjí od smluv na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2019, které s kraji postupně uzavíráme,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
První jednotky RegioPanter z nové smlouvy se mají na tratích objevit za 25 měsíců, tedy na jaře 2021. „Pokud bychom soutěžili nové vlaky až po uzavření všech kontraktů na dopravní obslužnost, byly by první jednotky nasazeny přibližně o rok později,“ dodal Kupec.
Potvrzená je nyní výroba 31 jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v hodnotě 3,6 miliardy korun.
Podle předsedy představenstva a prezidenta skupiny Škoda Transportation Petra Brzeziny České dráhy získají „špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak“. „Díky nově uzavřené zakázce budou naše moderní RegioPantery v provozu ve většině krajů České republiky,“ řekl Brzezina.
České dráhy v současnosti provozují 12 jednotek RegioPanter řady 440, 8 jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.
Push-pully za miliardu
Stejné konsorcium vyhrálo i soutěž na dodávku pěti dvoupodlažních vlaků typu push-pull, které budou jezdit trati z Ostravy do Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí a Frenštátu pod Radhoštěm. České dráhy za ně zaplatí 986 milionů korun, s náhradními díly 1,039 miliardy korun.
„Po dohodě s Moravskoslezským krajem jsme vybrali pro trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm koncept netrakčních patrových jednotek push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou,“ řekl Kupec.
Netrakční jednotky se budou skládat z tří vozů, jednoho řídicího se stanovištěm strojvedoucího, ze kterého je možné dálkové ovládat lokomotivu, a dvou vozů vložených.
„Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace, které plně odpovídají západoevropským standardům. Soupravy vycházejí z koncepce vozů, které v současnosti dodáváme Deutsche Bahn. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídícího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ dodal Brzezina.
U Českých drah běží stále ještě další velké soutěže na dodávku dieselových jednotek a kapacitnějších elektrických, stejně tak na osobní vozy pro dálkovou dopravu.
Více detailů o nových vlacích pro ČD
Jednotky RegioPanter EMU 160
Kapacita 140 míst k sezení. Moderní vlaky nabízejí cestujícím světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami s textilním potahem. Nástup usnadňuje nízkopodlažní uspořádání. Výška podlahy vlaku je ve výšce moderních nástupišť, díky tomu je snadný nástup do vlaku i pro malé děti, seniory nebo osoby se zdravotním postižením. Osoby na vozíku mohou navíc využít plošinu, která usnadní překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm nebo výškový rozdíl u starších nástupišť. Nevidomí pak mohou použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé. Sociální zařízení je s uzavřeným systémem, takže může být použité i ve stanici. Je řešeno jako bezbariérové přístupné i pro osoby na vozíku a je navíc vybaveno i sklopným pultem pro přebalování kojenců.
Soupravy jsou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu, elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Cestující mají k dispozici také bohatě dimenzované úložné prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel. Soupravy budou vybaveny moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který informuje cestující o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy následující zastávce, a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře jsou posuvné. Ovládají se snadno tlačítky a jejich pohyb zajišťuje elektropneumatický pohon. Za jízdy jsou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se provádí již před rozjezdem vlaku.
Jednotky RegioPanter budou dvusystémové (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC), což jim umožní nasazení prakticky na jakékoli elektrifikované trati v České republice. Jejich kapacita bude 140 míst k sezení. Vlaky ve špičce mohou nabídnout až trojnásobnou kapacitu díky možnosti spojení až 3 jednotek řízených jedním strojvedoucím. Maximální rychlost vlaků bude 160 km/h, výkon 1 360 kW a vybaveny budou nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.
Soupravy push-pull
-moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy ve dvou úrovních;
-bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny rampou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu;
-moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou jedny dveře řídicího vozu jednotky vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
-prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců bude umístěno v čelním řídicím voze;
-doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček;
-v každém voze budou vytvořeny dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol nebo lyží, třívozová jednotka nabídne místo až pro 4 invalidní vozíky, několik kočárků nebo pro celkem až 30 jízdních kol a v zimě pro uložení až 40 párů lyží;
-moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu;
jednotky mohou jezdit rychlostí až 160 km/h a budou vybavené moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.
-Celková hodnota uzavřeného rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů je 1,039 miliardy Kč. Vlastní soupravy v hodnotě 986 milionů Kč budou dodány za 25 měsíců od podpisu kontraktu, tedy na jaře roku 2021.