Jančura jedná o spolupráci s BlaBlaBusem, novým konkurentem FlixBusu
Nástup společnosti BlaBlaBus na trh s dálkovými autobusy může v Česku usnadnit spolupráce s tuzemskou jedničkou v dálkové autobusové dopravě,
Nástup společnosti BlaBlaBus na trh s dálkovými autobusy může v Česku usnadnit spolupráce s tuzemskou jedničkou v dálkové autobusové dopravě, společností RegioJet. Majitel firmy Radim Jančura potvrdil, že firmy jednají o vzájemném partnerství.
„Jednání běží intenzivně několik týdnů. Nepůjde o žádné přemalování našich autobusů, ale o skutečnou spolupráci,“ řekl Jančura. Naráží tak na fakt, že před dvěma lety jednal o spolupráci i s FlixBusem, ale nakonec se nedohodl. Jančura tehdy odmítl přistoupit na podmínky, které mu FlixBus kladl.
Podle něj by model spolupráce s BlaBlaBusem byl jiný, firma by tolik nediktovala podmínky a měla by jen vyhrazeno část míst ve žlutých autobusech. Podobný model zkouší už i FlixBus, který takto oznámil spolupráci se slovenským Turancarem.
Česko je jednou z mála zemí, kde do té doby největší dopravce na trhu ustál nástup FlixBusu. Autobusy se mu nedaří často zaplnit ani s cenou o třetinu až polovinu nižší než nabízí konkurence. Trh s dálkovou dopravou přitom prochází dalším vývojem, FlixBus oznámil plán na převzetí sítě Eurolines.
RegioJet po více než roce škrtů začal v posledních době přidávat spoje, startuje nové spojení Vídeň – Berlín, navyšuje počet spojů na trase Praha – Drážďany – Berlín, a proto nejen v Česku, ale například i na německém trhu může být vzájemná spolupráce pro RegioJet i BlaBlaBus přínosem a konkurencí FlixBusu.
BlaBlaBus je novým projektem společnosti BlaBlaCar. Firma, která vyrostla na byznysu spolujízdy, tedy propojování řidičů osobních aut a cestujících, už loni oznámila vstup do autobusového byznysu nákupem autobusové divize francouzských státních drah SNCF Ouibus.
Šéf společnosti BlaBlaCar Nicolass Brusson potvrdil německému listu Handelsblatt, že do Německa, zemí Beneluxu a Polska chce vstoupit firma ještě letos. Potvrzují to i stránky firmy, na kterých hledá lidi: velká část nabízených pozic se týká rozvoje autobusové divize BlaBlaBus. „Lidé chtějí alternativní nabídku než jen od jedné firmy,“ vysvětlil Brusson důvody vstupu. FlixBus zejména v Německu ovládl trh s dálkovými autobusy, postupně expanduje dál do zahraničí.
BlaBlaCar už loni koupil od francouzských státních železnici jejich autobusovou divizi Ouibus, teď se chystá k velké expanzi pod značkou BlaBlaBus. Nabídnout chce jen v Německu spojení do 60 měst. Konkurovat bude především cenou. Jízdenky v autobusech díky téměř monopolnímu postavení FlixBusu výrazně za poslední roky zdražily. Podle Brussona stojí kilometr jízdy autobusem v Německu zhruba třikrát více než ve Francii. Důvodem je podle něj nedostatečná konkurence.
Nabízené pracovní pozice nasvědčují tomu, že BlaBlaBus chce jít podobnou cestou, jako FlixBus. Tedy autobusy přímo neprovozovat, ale najímat si dopravce.
Podle inzerátů firma vstoupí i na polský trh, který prošel také zásadní proměnou. Tamější dopravce PolskiBus začal místo své sítě jezdit plně pro FlixBus. Ten je nyní největší firmou v oboru v celé Evropě, denně nabízí kolem 300 tisíc spojení. Na českém trhu má přitom nástup BlaBlaBusu mírně pikantní personální nádech. Tuzemský FlixBus řídí Pavel Prouza, který donedávna vedl českou odnož právě BlaBlaCaru.