RegioJet a Arriva mají jisté rychlíky od prosince. Povinná je nálepka, režijky neplatí
Provoz pěti rychlíkových linek objednávaných ministerstvem dopravy převezmou od prosince letošního roku s nástupem nového jízdního řádu definitivně společnosti RegioJet
Provoz pěti rychlíkových linek objednávaných ministerstvem dopravy převezmou od prosince letošního roku s nástupem nového jízdního řádu definitivně společnosti RegioJet a Arriva vlaky. Ministerstvo dopravy s nimi včera podepsalo smlouvu, která zaručuje Arrivě tříletý kontrakt a RegioJetu provoz na osm let. Stát včera podepsal i smlouvu na linku Ex2 s Českými drahami, kontrakt ale není v registru smluv.
Podle smluv bude stát RegioJetu za provoz linky R8 mezi Brnem a Bohumínem platit 251,7 milionu korun ročně bez inflačního navýšení, cena za kilometr je 119,88 Kč. Arriva získá tříletou smlouvu na provoz motorových rychlíků R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Za ně stát zaplatí ročně 243,6 milionu korun, 119,60 Kč za kilometr.
Obě smlouvy jsou na zhruba dva miliony vlakokilometrů ročně. Ukazují, že stát za provoz linek oproti stávajícím platbám Českým drahám ušetří v ceně za kilometr, u linky R8 ale nakonec zaplatí více. Důvodem je vyšší objednávka, vlaků má jezdit více než dosud. To už avizovalo ministerstvo před vypsáním takzvaných tržních rozstřelů. Podle navrženého jízdního řádu mají vlaky jezdit z Brna od 5 hodin ráno do 21 hodin každou hodinu. Namísto patnácti párů spojů má jezdit sedmnáct párů. Dojde tak k navýšení o zhruba 17 %.
Podle posledních dat za rok 2017 ministerstvo dopravy platilo Českým drahám na lince R8 234 milionů korun s cenou 132,9 Kč za kilometr. Za linky, které vyhrála Arriva, stát platil ceny za kilometr od 124,50 po 225,80 Kč za kilometr. Celkem za rok 2017 zaplatilo ministerstvo 299 milionů korun, stát tak zaplatí o 55 milionů korun méně. Současně ale poklesla i objednávka na lince z Kolína do Rumburku a Šluknova, rychlíky budou nově končit v Novém Boru.
Ministerstvo se rozhodlo pro takzvané netto smlouvy. Platby tak budou (kromě inflačního navýšení či zdůvodnitelného růstu nákladů, například za dopravní cestu) fixní. „Příležitosti a rizika, spojená s časovým vývojem výše výnosů, jsou plně na straně dopravce,“ uvádí se ve smlouvě. Na dopravcích tak bude více záležet, jak se jim podaří nalákat cestující do vlaku. Kraje naopak čím dál častěji přechází k takzvané brutto smlouvě, kdy riziko tržeb je na jejich straně.
Smlouvy řeší i tarif. Dopravci se v nich zavazují, že musejí uznávat i integrované jízdné krajů, kterými vlaky vedou. Pokud se s nimi dohodnou. Vzhledem k brutto smlouvě ale bude v zájmu dopravců se domluvit. Od konce roku 2020 mají uznávat i státní jednotný tarif, který se připravuje. Naopak nemusejí uznávat takzvané režijky.
Kontrakt neřeší detailně to, jakými vozidly budou dopravci jezdit. Arriva už dříve uvedla, že počítá s nasazením motorových vozů řady 845, RegioJet zatím tají, s čím vyjede. Podmínky obou smluv ale umožňují nasazení starších vozů. Náměstek ministra dopravy Ladislav Němec to v prosinci v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětloval tím, že s požadavkem na nové vlaky by se nikdo nepřihlásil.
„Smlouvy obsahují daleko detailnější mechanismus pro přepočet kompenzace na celou dobu platnosti smlouvy. Sledování odchylek od pravidelného provozu bude prováděno odlišným a více automatizovaným způsobem. Smlouvy obsahují samostatnou přílohu věnovanou požadované minimální kapacitě a rovněž minimální kvalitě nasazovaného vozidlového parku. V této oblasti je velmi zásadní požadavek na nepovinnou rezervaci a zároveň striktně omezený počet stojících cestujících,“ řekl v prosinci Němec.
Arriva už své plány po převzetí linek odhalila loni v prosinci, chce například na palubě poskytovat vodu zdarma. Celkem na tyto linky předpokládá nasazení 27 motorových jednotek řady 845. Jednotky budou mít 110 míst k sezení v případě jednotky s větší toaletou pro vozíčkáře, 122 míst v jednotce s normální toaletou. Arriva počítá s tím, že na každém spoji nasadí jednotku s toaletou pro vozíčkáře, ostatní budou posilové. Zejména ve špičce počítá se spojením až čtyř jednotek, vzniknou tak vlaky s kapacitou přes 400 míst.
„V každém vlaku je pak ještě dalších 18 sklopných sedaček na představcích. U těchto spojů do turisticky zajímavých míst je o víkendech potřeba počítat také s velkou poptávkou ze strany cyklistů, i na to jsme připraveni. Každý motorový vlak má 18 míst pro jízdní kola. V případě rychlíků z Prahy do Tanvaldu počítáme s tím, že budeme běžně do jednoho vlaku řadit v těch nejvíce exponovaných časech tři jednotky, v případě velké poptávky i čtyři,“ řekl v prosinci ředitel Arriva vlaky Jiří Nálevka.
Po smlouvě RegioJetu s Ústeckým krajem jde o další dvě smlouvy na přímé zadání železniční dopravy s alternativními dopravci, které vzešly z takzvaných tržních konzultací, kdy ministerstvo oslovilo více dopravců a porovnávalo jejich nabídky mimo režim zákona o veřejných zakázkách. Tento způsob ale skončí: ministerstvo už minulý týden potvrdilo, že s takzvanými rozstřely nadále nepočítá a dál se bude soutěžit podle zákona. Kdy, to ale není zatím jasné.
Stát si ve smlouvě stanovil dva kontrolní dny před zahájením provozu, kde bude vyžadovat detailní informace o přípravách. První je stanovený na měsíc po podpisu, další do šesti měsíců.
Smlouvy řeší i pokuty, ty mohou dosáhnout deseti procent hodnoty kompenzace za rok. Podmínkou je například i vylepení samolepek na obou stranách souprav či v interiéru vozů, že provoz je financován na základě objednávky ministerstva dopravy. Ve smlouvě jsou i požadavky na zajištění prodeje jízdenek ve stanicích včetně otvíracích dob.