Delší tříkolejka. Správa železnic má projektanta na vylepšení trati od tunelů k Vltavě
Ministerstvo dopravy zamítlo rozklad a potvrdilo územní rozhodnutí ke stavbě, která má zvýšit kapacitu tratě.
Správa železnic (SŽ) udělala v rozmezí několika dnů dva důležité kroky směrem k rekonstrukci frekventované pražské tratě od vinohradských tunelů k Vltavě. Završila soutěž na projektanty a získala od ministerstva dopravy definitivní územní rozhodnutí.
Dokumentaci pro povolení a provádění stavby vypracuje sdružení firem Sudop Praha a Metroprojekt, které v tendru nabídlo cenu 103,1 milionu korun. Předpokládaná cena byla 108,6 milionu. Tendr na projekt byl vypsán v srpnu, samotná rekonstrukce tratě má proběhnout mezi lety 2026 a 2028.
Jedním z cílů rekonstrukce je zvýšení kapacity tratě, čehož má být dosaženo posunem výhybek. Ty jsou dnes zhruba pod Nuselským mostem, nově se přesunou o několik set metrů blíže k hlavnímu nádraží k ulici Na Folimance. To umožní vlakům jedoucím z hlavního nádraží a opačně využít na delším úseku tři koleje. Třetí kolej míří z/do Vršovic.
„Kromě vyšší kapacity bude přínosem také zvýšení traťové rychlosti na 60 až 70 km/h. V celé délce se navíc použijí antivibrační rohože a další prvky, které zajistí snížení vibrací a hlukové zátěže v tomto hustě zastavěném území. Stavbaři rozšíří také několik podchodů,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Komplikací v přípravě bylo odvolání proti územnímu rozhodnutí, které loni v srpnu vydal pražský magistrát. Věcí se tak muselo zabývat ministerstvo dopravy, které aktuálně územní rozhodnutí potvrdilo. Původní rozhodnutí nicméně upravilo a doplnilo řadu podmínek, zejména pokud jde o hluk. Proti rozhodnutí ministerstva dopravy se už nelze odvolat.
Vytížený traťový úsek mezi stanicemi Praha hl. n. a Praha-Smíchov denně využívá přes dvě stě dálkových i regionálních vlaků. V budoucnu se počítá s přidáním dalších spojů. Správa železnic proto počítá s tříkolejnou tratí také na novém Výtoňském mostě.
Ten by se měl stavět zhruba ve stejných letech, přípravu nicméně provázejí letité spory o zachování/snesení původní konstrukce.