Delší tříkolejka. Správa železnic má projektanta na vylepšení trati od tunelů k Vltavě
Rekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Ministerstvo dopravy zamítlo rozklad a potvrdilo územní rozhodnutí ke stavbě, která má zvýšit kapacitu tratě.
Proč vůbec stojí projekt asi 2 km kolejí 100 mega?
Opravdu vede Pacifik do Benešova a hostivařská trať na Kolín? 🤔
Osobní provoz na starém nádraží byl vždy zoufale malý a v oblasti nepřibylo a ani nepřibude moc nových budov, aby bylo možno očekávat nějaké navýšení poptávky. Z Nuslí je hlavní poptávka po tramvajích směr Vodičkova a Jindřišská a tam je to vlakem rychlejší přes hlavák. Hlouběji v Nuselském údolí by zastávka měla smysl ještě menší. Údolí je to sevřené a poptávané přepravní směry z něj vedou jinam než železnice. Přímý přestup na linku 17 na Výtoni má potenciál být rychlejší až do Bubenče k výstavišti než cesta vlakem na hlavák a metrem C. Tento potenciál ale padá s nutností docházky… Číst vice »
Stejně se mi pořád zdá, že ta nová zastávka by byla přece jen užitečnější cca na dnešním Vyšehradě (popř. na té rovince k Ostrčilovu náměstí, nelze-li již jinak) než na Výtoni. Napojení vlaků na MHD by bylo nastejno (směr KN toho odtud jede taky dost, samotná Výtoň dosažitelná taky, a pro směr Braník atd bude možné řešení s přestupem na Smíchově a pak přes Dvorecký most), ale navíc by se přímo obsloužil VŠ areál (a dost možná by to slušně odlehčilo i MHD). Proč se ta Výtoň tak moc tlačí…? K užitečnosti stavby se starým mostem: a) Nějak se začít… Číst vice »
Primární problém Vyšehradu je oblouk malého poloměru (a taky fakt, že to nádraží už dávno není nádraží, ani už tuto funkci nikdy plnit nebude).
No a na Výtoni je to přeci jen průsečík páteřní linky od Modřan a Podolí + 7 na Albertov a do Vršovic + náplavka (atraktivní cíl) + budoucí trolejbus 53 na Strahov. Na Karlák je to skoro stejně, ale směrová nabídka je větší z Výtoně.
přesně , nové zastávky v oblouku pod 500 metrů jsou i proti zákonu dokonce tuším, že dokonce oblouk o poloměru pod 300 metrů už pro rekonstrukci zastávky je proti normě …
Norma požaduje 600 m a připouští 300 m. U bývalého nádraží Vyšehrad je cca 200 m.
Optimálně poloha té zastávky by byla taková, aby jeden vstup na nástupiště byl od Výtoně a druhý od Albertova, ale to se asi, bohužel, nepovede kvůli tomu dlouhému oblouku, který tam je – jeho nejmenší poloměr je asi 230 metrů, ale bohužel s tím nelze mnoho udělat, protože je třeba zůstat na „+-“ současném tělese dráhy: bylo by snad možné dosáhnout poloměru asi 260 metrů, ale jedině bez peronů v něm, na které by ostatně jako na novostavbu asi stejně nikdo výjimku nedal. Ideálním řešením by byly zastávky dvě = jedna na Výtoni a jedna v Nuslích až někde poblíž… Číst vice »
https://mapy.cz/s/norajehere
Modřany a Podolí je právě možné z té rovnice vynechat, protože Dvorecký most (přestup Smíchov). A pak je to přestupově cca nastejno, plus ten Albertov má výhodu v přímé obsluze VŠ, kdežto kolem Výtoně není prakticky nic.
To už jsem psal kdysi na k-report. Ovšem proti umístění nástupišť na Ostrčilově náměstí je vedení městské části. Stěžoval bych si tedy především tam.
Ostrčilovo náměstí je pro zastávku pouze „z nouze ctnost“ výhodná vlastně jen pro studenty – není to „ani ryba, ani rak“, protože kvalifikovaně nezastoupí ani Výtoň, ani kdysi navrhovaný přestup na metro výtahem z pod Nuseldkého mostu a ani oblast poblíž rozvětvení tratí v Nuslích. Pokud se projektanti nepokusí o „dvoupřístupovou“ zastávku mezi Výtoní a Alebrtovem, tak Výtoň by asi byla lepší volba s tím, že by mohla být lépe přizpůsobena i MHD (= převedení linky č. 3 přes Vyšehrad místo přes Palackého náměstí, apod.).
Lépe bych to nenapsal.
Omylem jsem částečnou odpověď poslal do kořene diskuze.
https://zdopravy.cz/delsi-trikolejka-sprava-zeleznic-ma-projektanta-na-vylepseni-trati-od-tunelu-k-vltave-227163/#comment-1500589
I tady se domnívám, že by se vešly 4 koleje. V tomto případě jde sice o souběh jedné tratě dvoukolejné a jedné jednokolejné, který funguje jako tříkolejná trať, ale obecně jsou tříkolejné tratě nesmysl, bohužel právě český. Z Prahy do Poříčan to ve své době bylo sice hloupé, polovičaté, ale možná postačující řešení, ale dnes je to katastrofa. Tím spíš, když se u nás stalo módou vypracovat krátké vláčky v intervalech několika minut.
Pokud chceme navždy jezdit zpožděnými vlaky jako doposud, pak je tříkolejná trať samozřejmě ideální volba. Ale pokud bychom chtěli, aby naše vlaky jezdily jako ve Švýcarsku, Německu nebo Rakousku, pak jsou tříkolejné tratě nesmysl.
Tříkolejná trať má smysl pouze jako rezerva pro mimořádné případy, např. při výluce jedné koleje. Pokud má být trvalý provoz na třech kolejích, je to blbost.
Ve Švýcarsku mají pro třikolejný úsek Ženeva – Coppet trochu jiný dopravní režim, ale funguje to.
Neznám. Zajímám se. Můžete mi ho přiblížit nebo napsat odkaz?
Na dvou kolejích jezdí dálková doprava a na třetí místní S-bahn á 15 minut. Ten S-bahn má k tomu vytvořené úměrně výhybny tak aby se to dalo vyjezdit.
Děkuji za objasnění. Není to špatná myšlenka.
Na vizualizaci se mi nejvíc líbí to trolejové vedení do oblouku.
Mně také. Třeba bude pak i vizualizace drážkoližinových sběračů.
A vůbec není to zbytečné? most časem spadne, 10let se bude vyšetřovat, co byla příčina pádu. Pak se bude dále dohadovat co s tím a tato trať mezitím zaroste náletem, sběratelé kovů to pomalu rozeberou a v roce 2050 se může postavit trať nová. Takže projekt bude stačit řešit v roce 2042.
Alespoň budou delší obratové koleje, od prosince zde točí R41, protože na hlaváku není kolej.
Nepostaví, protože mezitím si místní na té zarostlé trati udělají zahrádky a budou to bojkotovat jako v Líšni šalinu do muzea
Hůř, vysázej tam kaštany…
To bych doufal, že by za takové situace udělali alespoň nějaké dočasné nástupiště na Výtoni/Vyšehradě
Volejte sláva, otvírejte … krabičku dobrého čaje. Na šampaňské to bude až s tím mostem.
Odvolání vydal Magistrát? Vždyť tam je podepsáno pár lidí, kteří žijí v té oblasti.. O městě ani slovo.
„Komplikací v přípravě bylo odvolání proti územnímu rozhodnutí, které loni v srpnu vydal pražský magistrát“
co zkusit použít tu věc, co taháte na krku. Není tam ještě jedna možnost jak tomu porozumět?
Fakt je, že stylisticky dobře by bylo vyjádření, které takové dvě interpretace neumožňuje (v reportážním textu), takže třeba … proti rozhodnutí vydanému …
Čeština umí sloužit velice pregnantně, jen to musí pisatel chtít: přemýšlet má především pisatel, nikoli čtenář, který má dostat vše už pokud možno jednozněčně pochopitelné.
Jen jestli to nezničí nenávratně Nuselská panorámata.
Nezničí
A zachovat všechny nýty!
a doufám, že pražce jsou původní a že i nadále zůstanou…
Kolejnice se určitě taky dají udržovat, aby na nich nebylo znát provozní opotřebení!
přesně, vyvařit a zabrousit, žádné náhrady nechceme!
Kdyby ovšem to svařování povolili…
A nenavařovalo se dříve náhodou i v oblouku na Vyšehradě?
Nee, každý víkend bude výluka a deset se jich vymění…
Ty dráty bych sundal, původní je přece trať pro parní lokomotivy!
Původní je prales. Není zač.
Menší palec nahoru za tu tříkolejku ,jenom aby nebyla domodernizovaná několik dní před pádem V.mostu.
Ono nazývat to tříkolejkou je jen marketingová zkratka. V reálu jde o mírné (velmi mírné) prodloužení stanice Vyšehrad asi o 300 m. Jestli tam budou cesťáky, aby se vešly na kolej 2 vlaky (což by kapacitě skutečně lehce pomohlo) není nic známo.
Jak jako marketingová zkratka? Tři koleje tam jsou, budou díky posunu zhlaví využitelné všechny a prodlouží to tříkolejnou trať od Smíchova…
Je mi líto, ale do doby 3 kolejí ze Smíchova to bude jen prodloužená stanice Vyšehrad. A na 3 koleje ze Smíchova málo fetuji, abych je očekával v dohledné době, čekám, že při detailním projednáváním nového mostu budou všichni oponovat NS2 a tím i nepotřebností 3.koleje a on se nějaký škrtal toho rád chytí.
Tak z levého i pravého břehu se dělá příprava na využití tříkolejného mostu. Právě v kontextu tohoto záměru je prodloužení využitelné tříkolejky v Nuslích hodnotné.
Samozřejmě pokud člověk v životě nemá lepší způsob zviditelnění se než o všem „zdravě pochybovat“, tak si račte posloužit…
Teď jste to správně vystihl…
Menší palec nahoru za tu tříkolejku ,jenom aby nebyla dimodernizovaná několik dní před pádem V.mostu.
Aby to nakonec nebylo spíš horší – nebudou-li ty koleje dělené, bude následné mezidobí asi delší než teď i při melém zvýšení NTR.
Nemuzeme se porad ohlizet na historii. Je treba opravdu postavit kapacitni prutah zkrz Prahu a jit vpred. To proc Polaci funguji a jedou je rychlost rozhodnuti.
Uz je dost dat, ze tuto trat v plnem rozsahu potrebujeme, tak ji jednoduse musime postavit!!! Bylo by ceska bramboracka mit 3jkolejku a stary 2jkolejny most po kterem jezdi VRT. Tragikomicka situace se v horizontu 8 let vazne muze stat!!!
Za 8 let tu taky můžete mít běžné samoriditelna auta a na VRT si nikdo ani nevzpomene.
Samořiditelné auto vás do Berlína doveze za 2 hodiny?
Samoříditelné auto vás tam doveze za 4,0 hodiny navíc dveře/dveře. A než se začne v ČR stavět VRT ještě pár let potrvá.
To, že auto musí někdo řídit, není dneska nijak významná nevýhoda – třeba oproti tomu že ve špičce zakysne v půlhodinové koloně na vjezdu do Prahy.
Největší rozdíl je v parkování. Dnes musíte najít parkovací místo, často daleko. V optimistickém scénáři vás samořiditelné auto doveze až téměř ke dveřím (resp. vyhodí na hlavní silnici, aby se nemuselo někde pomalu kličkovat), a zatímco vy už jste v cíli cesty, tak auto může ještě půl hodiny jet se na okraj města zaparkovat.
A menší efekt pak v tom, že do toho Berlína dorazíte celkem odpočatí.
No když budou všichni chtít dojet do Berlína samořiditelným autem všichni, tak to asi bude trvat poněkud déle, proto také tu VHD budujeme, že.
Samořiditelné auto mne doveze leda tak do kolony. Protože kdyby všichni jezdili autem, tak by jezdili v jedné velké koloně.
Podle Tesly tu samořiditelná auta máme už několik let..
No ještě, že ta trať nebude jezdit, nýbrž stát. Třetí kolej je řešitelná v obou variantách, hlavní problém je jinde. Jinak kapacitní průtah skrz Prahu už mají silničáři, za mě nic moc. Tady naštěstí celkem stačí stávající profil, až na ten most. Nemusíme zase likvidovat úplně všechno jen kvůli dopravě.
A co se kvůli dopravě má likvidovat?
Asi ten dožilý příhraďák nad Vltavou, který jednoho dne přestane sloužit vlakům, tak či onak.
Likvidovat dopravní stavbu kvůli dopravě?
Tady žádná VRT nikdy jezdit nebude.
VRT tímto směrem plánovaná byla, a že do toho plánu divný pán hodil vidle neznamená, že se nemůže oživit. Ze všech směrů pro VRT dává tenhle západní nejlepší smysl pro mezinárodní dopravu.
Ale byla také i jedna z možných variant rychlé trati na západ, která však směřovala ze ŽUP severním (ústeckým) výjezdem tunelem společně sVRT na Ústí nad Labem, ale někde v oblasti nad Roztokami (už jako samostatná) měla překonat Vltavu a tunelem pod letištěm pokračovat na Plzeň – takže ruzyňské letiště by bylo napojeno i přímo na síť VRT.
Terminologická poznámka:
VRT je trať a ta po mostě nejezdí, ale maximálně vede (je vedena).
I Francouzi rozlišují TGV (vlak( a LGV (trať).
I ve Francii to rozlišování začalo až později, než kdy provoz TGV začal.
Tak zas takové detaily nevím, ale pochybuji, že trať(e) nazývaly Train à Grande Vitesse.
V začátcích se to, pokud vím, minimálně v médiích presentovalo jako jediný celek – ale možná mi tehdy jen něco uniklo a pletu se: ve Francii jsem nikdy nežil a česká média přímo o LGV psala až když už TGV dlouho jezdily, do té doby to bylo všechno jen jen TGV.
Asi nejsme ve při. Chápal bych, že třeba pro veřejnou propagaci to byl jeden systém TGV, aby to třeba veřejnost nemátlo (jako třeba Vladimíra v počátku tohoto vlákna).
Správa železnic v celé své nahotě. Nechá docela draze srovnat niveletu všech tří kolejí na přemostění přes Křesomyslovu ulici, ale ten kousek třetí koleje do prostředního vinohradského tunelu nenavrhne, protože to by bylo už moc práce. Přitom toto by bylo žádoucí pro jakoukoliv výluku v prvním vinohradském tunelu…
Někde se řešilo, že tento laicky jednoduchý nápad naráží na různě klopené koleje a přechodnice před tunelem a vplétat do toho výhybky není úplně nejjednodušší.
Ale bylo by dobré vědět, že to někoho napadlo a že se o to pokusil…
Kupodivu to naráží pouze do začátku přechodnice do koleje z vinohradského tunelu do Vršovic, ale to pro rychlost 60 km/h, která zde je, by neměl být problém, navíc by se řešilo zapojení do koleje, která má z těch čtyř, co tu jsou, největší poloměr. Třetí kolej z Vyšehradu na hlavní nádraží by stačila pouze na 50 km/h a toto řešení (výhybka s odbočením pro 50 km/h směr Vyšehrad) by se sem vejít mělo.
Klidně bych přidal i druhou od Vyšehradu do Vršovic, pokud tam někdo plánuje linku osobní dopravy, ať je průjezdnější i tenhle směr, když už by se to dělalo.
Ta tam být měla, , ale v rámci reko Vršovic byla vypuštěna, zůstalo jen podivné číslo koleje Vršovice-Vyšehrad 203, kolej 201 tak nějak chybí.
ať je ten směr průjezdnější … ovšem pak se bude muset odstranit úszké hrdlo na mostě přes Vltavu. Ten starý most nepřekecáš, jeho repliku taky ne.
ech, překlep, samozřejmě „úzké“
No z pohledu té rekonstrukce by se mně zdálo nejvhodnější, celý úsek Smíchov – hlavák uzavřít a udělat všechno komplet naráz (most, tunel s odpovídající částí jižního zhlaví hlaváku i celý úsek mezi tím). Myslím, že v jednom roce by se to stihnout mohlo, takhle se ta rekonstrukce bude flikovat zase tak 10 let s neustálými omezeními. Ale chápu, že takováto koordinace by byla složitá zvlášť s ohledem dost nejasnou situací okolo mostu.
Koordinace je složitá hlavně v českém prostředí.
Zkusil jsem to proměřit (oblouk té západní koleje 2. tunelu je asi R=370 m) a výhybka 1:11 na 50 km/h by se sem vešla, pokud by začala hned na úrovni portálu. Výhybka 1:12 na 60 km/h by se asi nevešla. Jde tu o každý metr. Jen to napojení do koleje HN-Vyšehrad by nebylo vůbec jednoduché a nejspíš by bylo nutné rozšířit východní z mostů přes Bělehradskou.
Souhlas, až na to, že most přes Bělehradskou ulici by určitě nešel rozšířit. Současná konstrukce pro první kolej rozšířit nejde, musela by buď být nahrazena širší, či spíše by současné dvě konstrukce musely být doplněny o novou mostní konstrukci pro třetí kolej.
Už ti to bylo vysvětleno dávno.
Pro mne má vysvětlení od výpravčího Správy železnic nulovou hodnotu.
A když vám výpravčí Správy železnic vysvětlí, proč ráno sluníčko vychází a večer zapadá, tak to má taky nulovou hodnotu?
Vysvětlení tohoto jevu nepotřebuji, protože ho znám. A pokud tento jev bude výpravčí vysvětlovat jinak, než je obecně známo a ověřeno jako správné, tak jen tiše zákoutím hlavou.
Narozdíl od tebe si osobní nepravdivou reakci odpustím.
Převýšení vnějšího kolejnicového pasu může být i ve výhybce a aby se oblouk o pár metrů posunul, na to tam je prostoru dost.
To nás samozřejmě učili. Jenže i tak budete mít rozdílné rychlosti v každé větví výhybky. A kromě toho je to složitější i vzhledem k očekávané reálné rychlosti vlaků. Někdy je velké převýšení vyloženě nežádoucí.
Příkladem je třeba odb. Tunel: kdyby skrz vedly dvě koleje v (třeba původních osách), šlo by tam projíždět 80, postaru 75. Celá trať byla budována na tvrdých 75. Po vložení výhybek je tam právě kvůli nedostatku převýšení a rozdílu převýšení ve vetvich rychlost přímým směrem myslím jen dolních 55 a horních 65.
Převýšení ve výhybce nesmí být až 160 mm, jako v běžné koleji. Doporučuje se nanejvýš 80 mm, v atypických případech až 120 mm. Zde by tedy převýšení nad 80 mm muselo být zdůvodněno tím, že všechny vlaky výhybku projedou rychlostí odpovídající tomu 120mm převýšení. Nižší rychlost by byla nežádoucí především u větve s větším poloměrem. No a tak nějak si myslím, že provoz vlaků bez zpomalování či zastavení v tomto místě nehrozí.
Tři koleje by měly být až do Radotína.
Z Chuchle do Radotína jsou čtyři, což stačí i pro výluky, protože tímto způsobem je úsek Smíchov – Radotín stále částečně dvoukolejný.
Akorát že tam není možnost přejezdu sudá/lichá 😁🤦🤷
Je otázka, proč si tuto možnost dopravci nevyžádali, ale dvojitá kolejová spojka by musela být až tady: https://mapy.cz/s/fuhunebone
No zrovna Chuchle,degradovaná z ostrovních peronů nově na krajní nástupiště pouze u vějších kolejí, a s chybějícími spojkami před onou „čtyřkolejkou“ směrem od Smíchova,je jeden z nejhorších modernizačních nesmyslů poslední doby.Jakákoliv výluka jedné z krajních „krčských“ kolejí, vyrobí pro osobáky jednokolejku Smíchov – Radotín.A navíc zazdí ve špičce i cokoliv,ci by chtělo jet od/do Krče – tedy zejména náklady či odklony,v budoucnu i nějaké to esko Radotín – Zahraďák… Takhle modernizace opravdu nedělat!
Chuchelskou zastávku ponechal z půl milionu důvodů na původním místě, nebo bych jí klidně i zcela zrušil.
V SŽ zřejmě stále přetrvává dávné přesvědčení, že nejlepší kolej (když už vůbec musíme nějakou mít) je kolej bez výhybek, protože ty vyžadují úúdržbu a stojí víc peněz než prostá kolej. Přístup známý z dob panování bolševika je zjevně zakořeněn velmi hluboce …