Jak se podniká v autobusové dopravě. Do podcastu přijde Martin Uher a syn. Ptejte se

Iveco Crossway v barvách PID dopravce Martin Uher. Foto: Martin UherIveco Crossway v barvách PID dopravce Martin Uher. Foto: Martin Uher

Martin Uher začal v autobusovém podnikání po revoluci úplně od nuly. Dnes má firmu s desítkami autobusů.

Hosty nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz budou otec Martin Uher a syn Martin Uher, tedy muži, kteří se starají o chod stejnojmenného autobusového dopravce z Mníšku pod Brdy. Právě teď u nich ve firmě probíhá postupná generační výměna, kdy syn přebírá podnikání od otce.

Martin Uher st. začal po revoluci takříkajíc od píky, dnes se má fungující firmu s několika desítkami autobusů a pravidelně se umísťuje na špici žebříčku kvality Pražské integrované dopravy. Od letošního 1. prosince bude jezdit v systému PID na Štěchovicku.

Stane se zároveň prvním dopravcem u nás, který ve spolupráci se Středočeským krajem vyzkouší nasazení vodíkových autobusů na pravidelných výkonech v meziměstské dopravě. Deset vodíkových Solarisů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy koncem příštího roku.

Od počátku jde o rodinou firmu se vším všudy. „Postupně jsem začal zaměstnávat i členy naší rodiny. Dispečerku dělala zpočátku tchýně a zvládala to výborně, moje manželka zpracovává zase tržby. Její bratranec nám dělá správce objektu, jeho manželka pracovala jako dispečerka a jejich syn u nás jezdí autobusem. Jsou tu zaměstnáni i moji dva mladší synové, Jakub a Martin. Starší Jakub má na starosti provoz v dílně a mladšímu Martinovi se snažím předávat řízení celé společnosti,“ řekl Martin Uher starší v rozhovoru pro Zpravyzmnisku.cz.

Sám je vyučený instalatér, kterého to táhlo od začátku k volantu. Na vojně jezdil s náklaďákem, před revolucí se živil jako řidič popelářského vozu a když si v roce 1990 udělal řidičák na autobus, začal jezdit pro jednoho z tehdejších soukromníků jako řidič na lince z Prahy do Pece pod Sněžkou. Nejde však jen zdaleka o podnikatele v autobusové dopravě, ale také o vášnivého sběratele autobusových veteránů. V jeho sbírce byste našli například horský autobus Karosa T 500 HB z roku 1955 nebo třeba autobus Laurin & Klement z roku 1920.

Jak běží předávání firmy z táty na syna? Jak se připravuje dopravce na vodíkové autobusy? Kolik stojí sil a peněz renovace autobusových veteránů? S čím jde dopravce do nové smlouvy s Pražskou integrovanou dopravou, která stejně jako u ostatních dopravců začne platit letos na začátku prosince? A čím to, že se daří tomuto dopravci umisťovat dlouhodobě v hodnocení kvality dopravců PID v první části žebříčku?

Své otázky pište Martinovi Uhrovi st. a Martinovi Uhrovi ml. i vy. Čas na jejich položení máte do úterního podvečera.

Tagy autobusová doprava Martin Uher podcast Cesty Zdopravy.cz
23 komentářů