Spor o nástupiště na zubačce. Správa železnic soutěží opravu kořenovského nádraží znovu
Liberecký kraj narazil s požadavkem na vyšší nástupiště u památkářů.
Zhruba tříměsíční zpoždění nabrala příprava rekonstrukce části unikátní trati mezi Tanvaldem a Kořenovem. Zatímco pro opravu ozubnicové trati již Správa železnic (SŽ) vybrala zhotovitele, proměna kolejiště na kořenovském nádraží se zadrhla.
Důvodem byl požadavek Libereckého kraje na zřízení 1. nástupiště ve výšce 550 mm pro bezbariérový přístup. Správa železnic nakonec první soutěž vypsanou v létě kvůli možným změnám v projektu zrušila. Včera vypsala novou, ve které jsou výšky nástupišť stejné jako v první soutěži.
„Současná projektová dokumentace byla zpracována v souladu s vyjádřením Národního památkového ústavu, který původně neumožnil tento požadavek objednavatele dopravy v projektu zohlednit,“ uvedl v srpnu po zrušení první soutěže mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Už tehdy současně Správa železnic sdělila, že pokud by bylo přepracování projektové dokumentace nemožné, vypíšou po dohodě s Libereckým krajem soutěž podle původních podmínek.
380, 250 a 200 mm
To se tak i stalo: podle soutěže s odhadovanou cenou 77 milionů korun se počítá se třemi nástupišti. U budovy ve výšce 380 mm nad temenem kolejnice, u dalších kolejí ve výšce 250 a 200 mm. Kořenovské nádraží, stejně jako celá ozubnicová trať, je pod památkovou ochranou. I proto se do projednávání zapojil Národní památkový ústav. Ten vyšší nástupiště odmítl.
„Nástupiště výšky 550 mm by představovalo problémy pro posun na manipulační koleje a hlavně nepřirozenou a nebezpečnou bariéru v prostoru, který se po příjezdu nostalgických vlaků zaplní několika stovkami cestujících, stává se velmi živým a je třeba zajistit plynulé opuštění kolejiště takového množství cestujících včetně bezpečnosti v něm,“ napsal v létě železničář Jindřich Berounský, který provoz na jediné ozubnicové trati v Česku velmi dobře zná.
Náměstek pro dopravu v Libereckém kraji Jan Sviták v srpnu v odpovědi na dotaz k výšce nástupišť uvedl, že kraj uplatnil svůj požadavek včas. „Způsob i harmonogram vypořádání odlišných požadavků pravidelné dopravy a zájmů památkové ochrany určuje Správa železnic. O výsledném řešení nebyl objednatel informován,“ uvedl Sviták.
Oprava ozubnicové trati proběhne příští rok, kromě samotné trati a soutěže na proměnu kořenovského nádraží se soutěží ještě rekonstrukce dopravny Dolní Polubný. Všechny akce mají proběhnout příští rok.