Nekonečné územní řízení, předělávky a zdražování. Přesto projekt Radlické radiály stále žije

Participace s veřejností v rámci úprav projektu Radlické radiály. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýParticipace s veřejností v rámci úprav projektu Radlické radiály. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Bez státních peněz město radiálu nepostaví. Podle Hřiba nejde využít ani nyní oblíbené PPP.

Přípravy stavby Radlické radiály dál pokračují, přestože vypadla z priorit Plánu udržitelné mobility, který představuje jakýsi jízdní řád dopravních projektů v Praze.

Na stavbu nyní stále běží územní řízení. V souvislosti se změnami zákona byl na začátku července proces předán ze stavebního úřadu Prahy 5 na magistrát.

Po získání územního rozhodnutí se do projektu implementují změny, které letos v konsolidované studii schválili radní. Ty mají vést k lepšímu začlenění radiály do okolí. Teprve s nimi bude spojka Pražského a Městského okruhu žádat o stavební povolení.

Právě kvůli změnám a „humanizaci“ radiály tak, aby nerozdělovala, ale lépe propojovala území, se v září uskutečnily participační prohlídky trasy pro veřejnost.

Obrazem: Radlická radiála má být částečně zahloubená. Cena však roste a zahájení prací je nejisté

Projektanti na nich představili největší přednosti změn, které ovšem dokončení radiály oddalují o dalších 5-10 let. Výstavba tak zřejmě nezačne dříve než v roce 2030. Pokud se na ni ovšem seženou peníze, protože současné vedení Prahy financování stavby bez participace státu odmítá.

Soukromé peníze?

Nadějí by mohlo být spojení se soukromým kapitálem formou PPP. Takto se buduje dostavba dálnice D4 a stát má s tímto financováním velké plány u silnic i na železnici.

O financování Radlické radiály formou PPP se momentálně neuvažuje. Osobně preferuji, aby se na financování stavby spolupodílel stát, například prostřednictvím SFDI. Stejně jako Městský okruh, i Radlická radiála je totiž stavbou celostátního významu,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Dodal, že když se v minulosti možnosti PPP u okruhu a radiál vyhodnocovaly, byl závěr takový, že stavby je pro tuto formu příliš složité. „Nejde totiž o dálnici stavěnou nově na zeleném poli, ale o zásah v hustě zastavěném území s mnoha návaznostmi,“ uzavřel Hřib.

Projekt bude podle současných odhadů stát 35 miliard korun. Dosud se počítalo s částkou 18 miliard, územní řízení se však táhne už šest let.

Radiála povede mezi současným koncem Rozvadovské spojky, která byla zprovozněna už v roce 1980, a Zlíchovem nedaleko břehů Vltavy. Právě tam se napojí na Městský okruh prostřednictvím raženého tunelu Radlice.

Tunel Radlické radiály by se měl začít razit v předstihu. Probíhá územní řízení, průzkumná štola je hotová

Ten nebyl v konsolidované studii dotčen žádnými změnami, takže u něj bude možné využít územní rozhodnutí beze změny. To povede k dřívějšímu zahájení jeho stavby oproti zbytku radiály. Tunel je zároveň její nejnáročnější částí, v jeho trase už je vyražena průzkumná štola, nyní se soutěží její údržba a konzervace.

Podrobný přehled mapující trasu radiály a změny v projektu oproti původní variantě přineseme v následujících dnech.

Tagy Nové Butovice Praha 5 Radlická radiála Zdeněk Hřib
88 komentářů