Pokud zákazu nerozumíte, vysvětlí vám ho policie. Soud smetl námitky proti školní ulici
Podle soudce dává dodatková tabule na značce běžnému člověku zcela jasnou informaci.
Letos na konci července pražská městská část Radotín vyhrála soud, ve kterém se trojice občanů domáhala zrušení takzvané školní ulice. Opatření začalo platit loni v září, v oblasti před školami dopravní značky nařizují ranní půlhodinové omezení (mezi 7:30 a 8:00 hod.) vjezdu pro individuální automobilovou dopravu ve dnech školního vyučování.
Soud nyní zveřejnil kompletní znění rozsudku, ze kterého je patrné, čeho se stěžovatelé domáhali a jak argumentoval předseda soudního senátu Ladislav Hejtmánek při zamítnutí jejich námitek.
V blízkosti základní školy a gymnázia se denně pohybuje kolem 1 200 žáků a studentů. Trio stěžovatelů tvrdilo, že opatření obecné povahy, které vjezd zakázalo, je nezákonné.
Půlhodinové zrušení oboustranné průjezdnosti ulice a přilehlého okolí totiž pro stěžovatele představuje „nepřiměřený zásah do práva na svobodu pohybu a do práva na ochranu vlastnictví“.
Soud však potvrdil, že krátké omezení je právně zcela přiměřenou regulací. Omezení jedné skupiny na svobodě pohybu je minimální, zatímco se naplňuje obecný zájem na ochraně života druhé skupiny v době nejkritičtější.
„Každý den v čase od 7:30 do 8:00 hod. přichází ke školskému zařízení cca 857 žáků základní školy a cca 300 žáků gymnázia, přičemž se jedná o děti věku od 6 let. Děti v tomto věku nedokáží odhadnout rychlost projíždějících a blížících se dopravních prostředků, tj. bezpečnou vzdálenost nebo krizová místa,“ píše se v rozsudku.
Narychlo a na sílu?
Trojice stěžovatelů také namítala, že v rozporu s doporučením magistrátního manuálu „Školní ulice v Praze“ nebyl projekt komunikován s veřejností v dostatečném předstihu a ani nebyl jakkoliv odůvodněn tvrdými daty.
K námitce však soudce uvedl, že sami navrhovatelé připouští, že manuál obsahuje jen doporučení a Radotín jím tak nebyl nijak vázán.
Soud nesouhlasil ani s tím, že by vydání zákazu bylo „urychlené“, „náhlé“ či „na sílu“. „Projekt Školní ulice v dané lokalitě byl poprvé zmíněn dne 12. 6. 2023, přičemž následně navazovaly přechodné úpravy provozu od 4. 9. 2023 do 31. 3. 2024, které byly nejprve vyhodnoceny a až poté bylo přistoupeno k vydání napadeného opatření obecné povahy,“ připomíná soud.
Kdy jsou prázdniny
Trojice u soudu také tvrdila, že doplňková tabulka zákazové značky „Dny školního vyučování 7:30–8:00“ jim přijde nesmyslná.
„Občan nemůže mít přehled, kdy jsou např. prázdniny, ředitelské volno, mimořádná volna atd., a to ještě na dvou různých školách (gymnázium a ZŠ),“ domnívají se odpůrci zákazu vjezdu.
Soudce však připomněl, že kromě dodatkové tabulky je součástí opatření i umístění dopravních kuželů k zamezení vjezdu a dohled městské policie.
„Jelikož tato část opatření je realizována toliko ve dny školního vyučování (ostatně jindy by režim tzv. školní ulice postrádal smyslu, jelikož v jiné dny zpravidla nebude v okolí škol zvýšený pohyb osob), tak soudu nepřipadá tato doplňující informace jako nesmyslná,“ konstatoval soud.
Projekt školní ulice se osvědčil, Praha 6 zvažuje omezení aut i na dalších místech
Podle něj naopak dává běžnému člověku zcela jasnou informaci, že dané omezení trvá pouze ve vymezeném čase a pouze ve dny školního vyučování.
„Situace je pak o to jasnější, že zde v daném čase vždy hlídkují strážníci městské policie, kteří nepochybně řidiči, který bude mít problém s výkladem daného dopravního značení, jeho význam vysvětlí,“ uzavřel soudce. Celý rozsudek je k dispozici zde.
Školní ulice se začaly v Praze zavádět za minulého vedení magistrátu, pod patronát si je vzal bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Podle průzkumu Prahy 7, která zavedla školní ulice u třech základních a dvou mateřských škol loni, si jejich zavedení chválí i rodiče.
Podle průzkumu 73 % rodičů hodnotí opatření pozitivně, jen 4–10 % rodičů u jednotlivých škol hodnotí zákaz jako „strašný“.