Režijkářů ubývá, poprvé jich je pod sto tisíc. Možností na cestu téměř zdarma ubude
Možnost jezdit takřka neomezeně po české železnici za symbolický poplatek využívá čím dál méně současných i bývalých zaměstnanců státních organizací
Možnost jezdit takřka neomezeně po české železnici za symbolický poplatek využívá čím dál méně současných i bývalých zaměstnanců státních organizací na železnici včetně jejich rodinných příslušníků. Režijky si v závěru loňského roku prodloužilo zhruba 90 tisíc lidí. Vůbec poprvé tak počet jejich vlastníků klesl pod sto tisíc. Velké omezení čeká majitele na konci letošního roku, kdy přestanou s velkou pravděpodobností platit na dalších tratích.
„Trvá dlouhodobý trend poklesu počtu aktivních režijních jízdenek. Ten začal již několik let před zavedením státních slev,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Pokles loni v závěru roku, kdy byl termín k prodloužení režijních jízdenek, byl menší než při poslední prologanci. Tehdy ubylo 15 tisíc aktivních jízdenek, pro letošek deset tisíc.
Režijky navíc v kategorii pro důchodce dostaly novou konkurenci v podobě státní slevy. Řada seniorů už dříve uváděla, že ani jízdenku neprojezdí, mohli tak přemýšlet o tom, zda se jim nevyplatí více kupovat jednotlivé jízdné se slevou 75 %. Slevy ale nakonec zřejmě tolik zájem důchodců, kteří tvoří dlouhodobě největší podíl držitelů režijek, neoslabily. Podobné to může být i se zájmem studentů.
„S ohledem k dlouhodobému trendu poklesu počtu aktivních režijek, který je navíc v posledním prolongačním období dokonce menší než byl v předchozím období, nelze určitě dávat souvislost mezi státní slevy a pokles aktivních režijních jízdenek. Jde o obecný vliv a dopad celkových změn na železnici,“ dodal Štáhlavský.
Majitelé režijek pro letošní rok platí 1100 Kč, pokud jsou zaměstnanci ČD nebo SŽDC či dalších organizací. Rodinní příslušníci platí 1250 Kč, důchodci 600 Kč, stejně tak děti do 26 let. K režijkám ještě existuje časový příplatek pro komerční vlaky Českých drah (690 Kč pro zaměstnance / 350 Kč pro důchodce), pouze pro zaměstnance je časový příplatek pro zavazadla (490 Kč).
Předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý je přesvědčen, že pokles je výsledkem kombinace státních slev i dřívějšího zdražení poplatku za režijky. K tomu je podle něj třeba připočítat zavedení příplatku za komerční vlaky a také přibývání spojů, kde režijky v důsledku provozování jinými dopravci nejsou použitelné. „Řada držitelů režijek tak dochází k závěru, že se jim režijka ČD už nevyplatí, jelikož mnohdy by s ČD ročně procestovali bez režijky méně, než kolik činí náklady na udržení její platnosti,“ řekl Malý. Podle něj je pokles zájmu i důkazem toho, že kvůli režijkám nedochází k významnému úniku tržeb. „V mnoha případech jejich držitelé totiž režijky používají jen občasně a vnímají je spíše jen jako určitou přirozenou stavovskou výhodu spojenou s výkonem práce na železnici,“ dodal Malý.
Téměř jisté je, že od prosince letošního roku budou režijky ještě méně výhodnější. Na řadě rychlíkových tratí, kde provoz objednává ministerstvo dopravy, České dráhy skončí a začnou jezdit vlaky Arrivy a RegioJetu. Ty nemají povinnost režijky uznávat a záleží jen na tom, zda se s Českými drahami nějak dohodnou. Podobné to bude i v řadě krajů na některých tratích. České dráhy si dlouhodobě stěžují na to, že povinnost uznávat režijky je diskriminuje v soutěžích.